Boxer-godis på www.indian.no

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Boxer-godis på www.indian.no

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-15/21:36

Surfade runt lite och hittade en fantastisk sida, http://www.indian.no.

Avsätt minst 2 timmar - till att börja med....

Avsnittet om cafe-racers ger mersmak. Tänk att få sätta slipmaskinen i en hyfsat sliten R90 - R100 och kapa bort allt onödigt - här väcks 12-åringen till livs igen när man ser resultaten....

Glöm inte att ladda ned skärmsläckaren!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-07-16/09:25

Tyvärr så är Indianen svartlistad på den här sidan.
Han föll inte alla i smaken.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/10:49

Svartlistad - hur då?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-07-16/11:06

Man kan väl inte säga svartlistad direkt, men han dök upp här och var drygare än Yes diskmedel.

Störst bäst och vackrast, och visste allting, enligt egen åsikt, bättre än någon annan, oavsett ämne, alla andra var okunniga idioter. I synnerhet visste han i egenskap av karl per definition allting bättre än en del av de kvinns som finns här (läs Mimmi). Vidare påstod han att hon inte gjort de saker hon påstod, samt att hon inte hade den erfarenhet och kunskapsbas hon har.

Han försvann igen ganska snabbt, efter att ha blivit överbevisad om ett antal lögner och osanningar......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-16/11:44

Thomas Jansson;16720 skrev:Svartlistad - hur då?


BMW-social inkompetens?
Dålig kompabilitet?

Hur som haver var det tjafsigt på sandlådenivå härstädes och eftersom jag inte är utan skuld så kastar jag ingen sten alls.... ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/11:57

Ja, alla är vi väl olika som personer med för & nackdelar....

Hursomhelst så finns det mycket att botanisera bland på hans hemsida och det skulle förvåna mig mycket om det snart inte står en ärrad bumse nedplockad hos mig för att återuppstå som cafe-racer.

Som liten, mitten på 60 - talet, bodde jag granne med en gosse som hade en BMW 600 cc - tanken måste ha rymt 40 liter för den gick ända ned till motorn.

Helt svart förutom vita stripes, Clip-on, kromad lykta, megafoner. Inget onödigt fanns, inte ens stöd då han lutade fotpinnen mot staketet då han parkerade.

Ja - en sådan måste nog till innan mc-flottan kan anses vara komplett.....

Undrar vilken modell som lämpar sig bäst att bygga om?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-07-16/14:10

Thomas Jansson;16720 skrev:Svartlistad - hur då?


Han kanske rent av skrev under fel rubrik.
Skämt å sido vi ska inte dra igång den gamla debatten.
Jag har alltid varit svag för R90/6 att bygga om. Fin gång i de motorerna och möjligheter att hitta ett ojekt till rätt pris., problemet med dom är dåliga bromsar. Dubbla skivor har bara R90 S som standard och en sån sågar man inte sönder. Om jag inte minns fel utrustade polisen sina R75/6 med dubbla skivor. Någon som vet?
Det finns också R90/6 med dubbla skivor men de är mycket ovanliga.
Fast R100 81-83 är ju de tekniskt bästa modellerna förstås och allt går att bygga om.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/15:15

Han kanske rent av skrev under fel rubrik.
Ja - då förstår jag om han blev lite impopulär - lite ordning måste det ju va!;)

Bromsarna går alltid att byta ut. Å andra sidan kommer nog ett slikt bygge att både se ut och låta betydligt mer än vad den i verkligheten presterar.

Ekrade hjul skulle sitta fint och då är vi väl nere på 70-talet.

"R100 81-83 är ju de tekniskt bästa modellerna förstås"
visst - det är lite synd att en sådan maskin inte tillverkas längre, en sådan basic-maskin försedd med insprutning och ABS som tillval borde ha en marknad även i dag. Jag uppskattar inte alls allt lull i form av plast och elektronik som de nyare maskinerna har - inte konstigt att servicekostnaden nästan ligger i paritet med en bättre beg maskin....

Å andra sidan är det kanske en tidsfråga hur länge till boxern klarar av miljökraven - t o m mopederna börjar ha vattenkylning...
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/15:22

På blocket finns denna maskin:

http://www.blocket.se/vi/12512293.htm?ca=7_s

Borde gå att få lös för 10?

Kan det vara ett lämpligt objekt?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav toien » 2007-07-16/22:15

Indian-sidan är trevlig och han har fått till en stilig R90S, är med i någon slags tävling som en norskt tidning ordnar - "Norges Feteste MC" eller liknande. Jag köpte min Omega-tändning av honom och den funkar utmärkt än så länge, är lite skeptisk då den är så pass billig, men so far... Att den som är utan skuld ska kasta stenen passar rätt bra på en del här ibland, men det är överlag ett trevligt forum.
Jag har för övrigt precis ett så kul objekt som "old boxer" berörde, en R90/6 från USA, lätt klotad med USA-tank och gjutna fälgar, Lester heter de tror jag. Antingen så fixar jag till den och säljer, eller så bygger jag nå't, har en sprillans Dunstallkåpa från 70-talet till BMW, skulle vara mycket fränt och få till någon slag café eller varför inte en sporttouring, ensitsdyna och fanns det inte att få tag i tillbakaflyttade fotpinnar till gamboxrarna, var det Raask som gjorde dem? Nåja, får låta sommaren gå och se vad som händer till hösten.
Ha en fortsatt god sommar.
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-16/23:03

Skall börja röja lite i "mc-rummet" så att nykommlingen kommer att få plats även i nedplockad skick. Att det blir av är nog ganska säkert - så mycket roligt för så lite slantar...

Bakåtflyttade fotpinnar är enkelt att fixa själv - på min R80RT får man en ganska behaglig körställning om man använder fotpinnarna för passagerarna. Att fotpinnarna sitter på svingen är ingen nackdel.

Med ett lägre styre blir det perfekt även för lite längre resor.

Om du inte kommer igång med ditt projekt kan du väl höra av dig....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-16/23:06

toien;16773 skrev:Indian-sidan är trevlig och han har fått till en stilig R90S, är med i någon slags tävling som en norskt tidning ordnar - "Norges Feteste MC"

*SNIPP*

varför inte en sporttouring, ensitsdyna och fanns det inte att få tag i tillbakaflyttade fotpinnar till gamboxrarna, var det Raask som gjorde dem? Nåja, får låta sommaren gå och se vad som händer till hösten.
Ha en fortsatt god sommar.
tobbe


En som äger en Vincent, särskilt om det är en Black Shadow, är många steg närmare Gud i himlen! Ujujuj!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-16/23:35

Thomas Jansson;16783 skrev:
Bakåtflyttade fotpinnar är enkelt att fixa själv - på min R80RT får man en ganska behaglig körställning om man använder fotpinnarna för passagerarna. Att fotpinnarna sitter på svingen är ingen nackdel.


Era projekt låter jättekul. Min kompis har byggt tillbakaflyttade fotpinnar på sin R90/6. Den skymtar på en bild under rubriken Passagerarkomfort skrivet 07-05-21 på R Boxermodeller.
Men hur hamnar passagerarfotpinnarna på svingen. Har ett svagt minne av att någon Japansk custommaskin hade det på 80 talet. Det funkar inte fötterna far som en jojo.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-17/07:17

Men hur hamnar passagerarfotpinnarna på svingen.


Det gör de naturligtvis inte - och visst far fötterna som jojos....

Helt fel av mig således!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-17/10:47

En som äger en Vincent, särskilt om det är en Black Shadow, är många steg närmare Gud i himlen! Ujujuj!



Hur skall det uttolkas - är Vincenten rent av farlig, ägaren religös och tror på en snar hemresa eller avses dess gudomliga egenskaper?;)
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-17/15:13

Thomas Jansson;16805 skrev:Hur skall det uttolkas - är Vincenten rent av farlig, ägaren religös och tror på en snar hemresa eller avses dess gudomliga egenskaper?;)


Mja; för den som inte intresserat sig så mycket för äldre mc kan sägas att det är Superbiken med stort S. En ikon i mchistorien, till och med större än Guzzi 750 Sport - då förstår ni magnituden.

Se bara på bilden http://www.motorcycle-usa.com/photos/beautyWEB.jpg och läs http://en.wikipedia.org/wiki/Vincent_Black_Shadow så får ni en liiiiten aning om varom det är frågan.

Låg vikt, hög effekt, monofjädring bak, dubbla bromstrummor fram...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-17/19:05

Guzzi-Leif;16814 skrev:Mja; för den som inte intresserat sig så mycket för äldre mc kan sägas att det är Superbiken med stort S. En ikon i mchistorien, till och med större än Guzzi 750 Sport - då förstår ni magnituden.

Jodå för en sån kunde jag nog kunna offra R90Sen.
För oss värmlänningar (och alla andra också) så står det en på Arvika Fordonsmuseum.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-17/20:16

Jodå - jag känner till Vincenten, inte i detalj men att den står för suverän motorcykel långt före sin tid känner väl de flesta till. Men uttalande närmare gud kan ju tolkas på lite olika sätt....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-17/22:52

Thomas Jansson;16838 skrev:Jodå - jag känner till Vincenten, inte i detalj men att den står för suverän motorcykel långt före sin tid känner väl de flesta till. Men uttalande närmare gud kan ju tolkas på lite olika sätt....


Jag tog väl i lite då... ;)
Fast nog skulle jag gå in med sedesamt böjt huvud och tala med dämpad röst om jag finge göra entré i ett Vincent-garage - det är i alla fulla fall ingen överdrift.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav toien » 2007-07-18/07:07

Jag är ju partisk i målet och det kan även i viss mån anses som lite självgodhet, men visst är det en smula religiös upplevelse över att få köra Vincenten.... Den är inte i utställningsskick, men i ett mycket gott bruksskick, jag har den för att använda den och försöker få några mil på den på somrarna, den är mycket trevlig att lufsa runt med och funkar oförskämt bra, lättstartad och lättkörd och ett synnerligen gott ljud. Har varit på Isle of Man med den för ett par år sedan, det var en upplevelse.
tobbe
toien
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-05-15/20:21

skivor

Inläggav gösser » 2007-07-18/20:21

Det stämmer till en del. Det var en R 100/7-77, men jag beställde den med dubbla skivor från leverantören. Men det var en del diskussioner på besiktningen och de var tvungna att slå i en hel del pärmar innan de var nöjda och cykeln gick igenom. Blev lite nyfiken och tittade i en av mina gammla brochyrer. Den omfattar R 90 S, R 90/6, R 75/6 och R 60/6. Där
står det faktiskt att både R 90/6 och R 75:an kunde utrustas med dubbla
skivor, däremot gick det bara att ersätta trumman fram på R 60:an med
EN skiva!!! Låter helskummt men så står det. Kanske finns det någon som
vet varför?

Lars



nils-erik;16931 skrev:R75/6 o /7, R90/6 o även R100/7 ( givetvis ev R60'or kså) hade enkelskiva, om jag inte minns fel. Men eftersom farbror Blå hade utrustat och typat sina med dubbla skivor så var det en baggis att få intyg från Arne Rindar ( dåvarande BMW-agenten, salig i åminnelse, enormt bra reservdelsservice :) ).
Gösser, du gjorde väl detta med R100/7'n 1979 eller 1980 ?
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-18/20:47

Jag har haft en R90/6 -75 som var utrustad med dubbla skivor från fabrik.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-21/13:57

Old Boxer skrev:
[HTML]Dubbla skivor har bara R90 S som standard och en sån sågar man inte sönder.[/HTML]

Nej - det är riktigt men den cykeln är ju nästan färdig....

Googlade på "cafe racer BMW" och trodde inte på så många träffar. Dock - det finns hur mycket som helst där ute och bland de som i mina ögon ser bäst ut är inga avancerade eller dyra ombyggnader. Clip on, annan dyna & skärmar samt lite ny färg räcker långt.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst