Ramspricka

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ramspricka

Inläggav wedin » 2007-07-18/14:43

Tyckte jag granskade bågen som en tok innan jag slog till. Tittade extra noga vid bakre vänstra motor(växellåde)fästet i ramen då jag visste att det var känslig punkt på tidiga R1100S. Men, då missade jag att det istället fanns en spricka i det bakre högra fästet. Obra! Tur att jag har garanti, iofs finns ju även konsumentköplagen... Nåväl, är det helt ok med att plocka bort ramen och svetsa sprickan eller är det ny ram som är det enda rätta? Det är ju aluminium...
wedin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-06-26/12:09

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-18/15:10

wedin;16908 skrev:Tyckte jag granskade bågen som en tok innan jag slog till. Tittade extra noga vid bakre vänstra motor(växellåde)fästet i ramen då jag visste att det var känslig punkt på tidiga R1100S. Men, då missade jag att det istället fanns en spricka i det bakre högra fästet. Obra! Tur att jag har garanti, iofs finns ju även konsumentköplagen... Nåväl, är det helt ok med att plocka bort ramen och svetsa sprickan eller är det ny ram som är det enda rätta? Det är ju aluminium...

Jag skulle nog försöka få ramen utbytt, om jag var som du.... Enligt ETK (reservdelskatalogen) byttes utförande på ramen 06-2001, och det gamla utförandet finns inte längre som reservdel utan är ersatt av det nya. Får du sprickan svetsad har du dels en försvagad ram (en svetsreparation i aluminium är mycket svår att göra med bibehållen hållfasthet), dels en ram av det gamla utförandet som ju bevisligen har en tendens att spricka!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

troligtvis

Inläggav Forsrännaren » 2007-07-20/14:31

Håller med Gunnare!
Dessutom så ställs det mycket höga krav på svetsfogarna från fabrik, ha för mig att dom kontrollerar svetsfogarna med ultraljud eller röntgen vid nytillverkning. Men om firman som sålt hojen vill svetsa så måste du kunna visa att detta inte är godtagbart, du har bevisbördan tror jag på den punkten.

Själv skulle jag nog vilja ha den nyare ramen, ingen svetsning.
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-21/14:07

Svetsningen i sig innebär ju en rejäl sänkning av hållfastheten. Som konstruktör försöker man ju att undvika att lägga svetsarna på ställen som är lågt belastade - något som inte alltid går.

Om en spricka har upstått i en mindre bra konstruktion är det ofta ingen bra ide att svetsa den igen då ju materalet runt omkring också har nått sin utmattningsgräns och nya sprickor relativt snabbt kommer att uppstå i direkt anslutning till den nya svetsen.

Rätt lösning är en ny ram - såeciellt gäller detta då ju BMW uppenbarligen har god kännedom om problemet.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst