Försäkring GS 1200

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Försäkring GS 1200

Inläggav gsswede » 2007-07-26/21:59

Nytt försäkringsbrev fr IF. Premie höjning med 100 % fr 1350 till 2800:-
Kan det stämma att GS 1200 ska kosta drygt 2800 :-
gsswede
 

Inläggav Josef » 2007-07-27/07:16

Nej, den borde enl försäkringsvillkoren kosta MINST 2915.
Vissa skulle iofs få betala 9372...

Själv har jag samma motor men en något mer framåtlutad körställning, då kostar det mellan 5885 och 20724. Jag fick betala runt 6000kr mer i år än förra året:(
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Bjurte » 2007-07-27/07:27

Josef;17274 skrev:Nej, den borde enl försäkringsvillkoren kosta MINST 2915.


Beror lite på om man samlar andra försäkringar hos If. Om jag skulle flytta min hemförsäkring och olycksfallsförsäkring från annat bolag till If så skulle jag få 10% rabatt på MC-försäkringen.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav oskobe » 2007-07-27/07:30

GS1200;17265 skrev:Nytt försäkringsbrev fr IF. Premie höjning med 100 % fr 1350 till 2800:-
Kan det stämma att GS 1200 ska kosta drygt 2800 :-


Se

http://www.if.se/bmw
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-27/08:55

2800 är gratis.Det är mindre än vad jag betalar för min funduro med BMW försäkringen....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Magnus von Melen » 2007-07-27/09:08

Jag undrar om man kan vara alltför ledsen över BMW/if:s premier. Min 8 år gamla SAAB kostar nästan dubbelt så mycket att försäkra. ( SAAB93=4882:- / R1150GS=2707:- )
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-27/09:19

MvM;17281 skrev:Jag undrar om man kan vara alltför ledsen över BMW/if:s premier. Min 8 år gamla SAAB kostar nästan dubbelt så mycket att försäkra. ( SAAB93=4882:- / R1150GS=2707:- )




MvM!

Hej, kul att se folk här från min gamla födelsestad Lindesberg!
Trevlig och vacker vid Lindesjöns strand.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Ripper » 2007-07-27/09:19

Håller med tidigare talare, det var sjukt billigt! Trots höjning.
Många betalar 1500:- i månaden för att halvförsäkra... :)

Hur kommer det sig att dom höjer märkesförsäkringen så radikalt?
Har kampanjen nått fullt ut och BMW ökat sin försäljning till den nivå dom önskat? Eller har stölder/olyckor ökat rakt över alla modeller?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav jomo » 2007-07-31/10:46

Ripper;17283 skrev:Håller med tidigare talare, det var sjukt billigt! Trots höjning.
Många betalar 1500:- i månaden för att halvförsäkra... :)

Hur kommer det sig att dom höjer märkesförsäkringen så radikalt?
Har kampanjen nått fullt ut och BMW ökat sin försäljning till den nivå dom önskat? Eller har stölder/olyckor ökat rakt över alla modeller?


En liten del beror på den 32-procentiga skatten på trafikförsäkringen. En större del beror givetvis på att BMW-kollektivet inte längre BARA består av erfarna, medelålders män med högt riskmedvetande. BMW:s satsning på modernare och sportigare modeller har givetvis gjort att de attraherat även ett yngre och "våghalsigare/dumdristigare" klientel. (Grovt generaliserat och onyanserat, jag vet;) Detta börjar nog synas i skadestatistiken nu.

Hmm.. Undrar vilken grupp jag tillhör...?:confused:
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03

Inläggav Marie » 2007-07-31/11:04

jomo;17524 skrev:En liten del beror på den 32-procentiga skatten på trafikförsäkringen. En större del beror givetvis på att BMW-kollektivet inte längre BARA består av erfarna, medelålders män med högt riskmedvetande. BMW:s satsning på modernare och sportigare modeller har givetvis gjort att de attraherat även ett yngre och "våghalsigare/dumdristigare" klientel. (Grovt generaliserat och onyanserat, jag vet;) Detta börjar nog synas i skadestatistiken nu.

Hmm.. Undrar vilken grupp jag tillhör...?:confused:



Det var bättre förr, och ju förr desto bättre.. :D
Det fanns många fördelar med att BMW betraktades som 'Opas alte Motorrad'....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-31/15:16

Själv tillhör jag kategorin "gubbe med fräs" vilket innebär att jag ofta kör för vad maskinen går för men är "klok" nog att hålla mig med en gammal och motorsvag maskin på endast 50 hästar.

Betyder dock inte att medelhastigheten behöver bli särskilt låg om maskinen har väghållning samt en kunnig ryttare.

Stuket på BMW - klientelet har ändrats och man ser allt fler yngre på BMW´s alltmer motorstarka modeller.

Själv blev jag lite förvånad över bilderna på bakhjulsåkande BMW-ister.

Visst, jag har inget emot slikt körande om det sker på rätt ställe men varenda mc-tidning är full av bakhjulsåka och de unga kan ju tro att detta är norm att köra på detta sätt.

All plast som sitter på en modern båge idag kostar också multum, välter en flång ny BMW kan det kosta flera tusen att repa medan de gamla maskinerna ofta klarade sig nästan utan skavanker.

Tacksamt för tillverkaren men det kostar i försäkring.....

Ursäkta utsvävningen, det är den värmländska författarådran som spökar!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Kjell Johansson » 2007-07-31/17:34

Marie;17527 skrev:Det var bättre förr, och ju förr desto bättre.. :D
Det fanns många fördelar med att BMW betraktades som 'Opas alte Motorrad'....


Jo generellt var det ju bättre förr...då kunde man fortfarande hoppas att det skulle bli bättre..sen.

Utan modellutveckling hade nog märket gått i graven med Opa, tror du inte?

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-07-31/17:48

Thomas Jansson;17539 skrev:Själv tillhör jag kategorin "gubbe med fräs" vilket innebär att jag ofta kör för vad maskinen går för men är "klok" nog att hålla mig med en gammal och motorsvag maskin på endast 50 hästar.

Betyder dock inte att medelhastigheten behöver bli särskilt låg om maskinen har väghållning samt en kunnig ryttare.

Stuket på BMW - klientelet har ändrats och man ser allt fler yngre på BMW´s alltmer motorstarka modeller.

Själv blev jag lite förvånad över bilderna på bakhjulsåkande BMW-ister.

Visst, jag har inget emot slikt körande om det sker på rätt ställe men varenda mc-tidning är full av bakhjulsåka och de unga kan ju tro att detta är norm att köra på detta sätt.

All plast som sitter på en modern båge idag kostar också multum, välter en flång ny BMW kan det kosta flera tusen att repa medan de gamla maskinerna ofta klarade sig nästan utan skavanker.

Tacksamt för tillverkaren men det kostar i försäkring.....

Ursäkta utsvävningen, det är den värmländska författarådran som spökar!



Fast min GSA -07 har jag "tappat" vid två (eller är det tre) tillfällen och det enda som hänt är att cylinderskyddet i aluminium blivit lite "krispigt"... men det är ju det det är till för....
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-31/18:05

Thomas Jansson;17539 skrev:Själv tillhör jag kategorin "gubbe med fräs" vilket innebär att jag ofta kör för vad maskinen går för men är "klok" nog att hålla mig med en gammal och motorsvag maskin på endast 50 hästar.

Jag är också för gammal och klok för att ägna mig åt bakhjulsåka, fast min moppe nog får betraktas som effektstark... har dock ännu inte vågat köra vad maskinen går för, och kommer sannolikt aldrig någonsin göra det (inte ens på Nürburgring).

Thomas Jansson;17539 skrev:All plast som sitter på en modern båge idag kostar också multum, välter en flång ny BMW kan det kosta flera tusen att repa medan de gamla maskinerna ofta klarade sig nästan utan skavanker.

Tacksamt för tillverkaren men det kostar i försäkring.....

Sönderslagen plast kostar en spottstyver för försäkringsbolagen - särskilt med de höga självriskerna man har på vagnskadeförsäkringen.
Det som gör försäkringen dyr är kostnaden för personskador - och då är, makabert nog, dödsfall relativt 'billiga' i sammanhanget. Det som kostar är ersättning för rehabilitering, och framför allt invaliditetsersättning - här kan det röra sig om mångmiljonbelopp för en enda olycka! Dessa kostnader är dessutom betydligt högre för en yngre förare än för en äldre, eftersom ersättningen ofta betalas ut resten av livet. En 60-åring som vurpar och blir förlamad har dessutom oftast tjänat in pensionspoäng så han/hon har sitt på det torra (ekonomiskt alltså) inom några få år, medan en 20-åring i samma läge kommer att få ersättning för förlorad arbetsinkomst även efter pensionsåldern. Till detta kommer ungdomarnas större riskbenägenhet, parad med liten erfarenhet. Gissa varför premierna är skyhöga för ungdomar..... :rolleyes:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-31/19:09

gunnare;17544 skrev:...saxa...Sönderslagen plast kostar en spottstyver för försäkringsbolagen - särskilt med de höga självriskerna man har på vagnskadeförsäkringen.
Det som gör försäkringen dyr är kostnaden för personskador - och då är, makabert nog, dödsfall relativt 'billiga' i sammanhanget. Det som kostar är ersättning för rehabilitering...


En sak hänger jag inte riktigt med på nu. Om vi redan är med och betalar för vår rehabilitering, vad är det då för kostnader som skall bäras av dom hysteriska skatterna dom planerar? (Jag kan ha missat nåt vesäntligt här men nu kan jag kanske få det förklarat för mig...)

Det krävs inte så många inbetalade årspremier för att täcka kostnader för en marksyn...

...och, näe, det är inte så långsökt att de yngre har högre premier men det går lika bra att köra ihjäl sig på en moppe som på en 1200cc fullblodsräser. Hojen lär inte köra ihjäl nån, oftast är det någon form av kontrollproblem inblandat...
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Albert » 2007-07-31/21:33

Jag åkte också på en >100% höjning... sånt uppskattas inte! Ringde IF o det visade sig att de inte klarat av att hålla ordning på mina försäkringar! Nu i sista försäkringsbrevet så fick jag en premiesänkning istället som är helt åt "varm ort" fel också!!!
Jag gav upp - orkar inte tjafsa med dem; reder ut det så småning om när det blir kaos/soppa/heta känslor.

Fast... det vore kanske bättre om klubben kunde ta o samla ihop alla fel som IF gjort mot oss medlemmar... vi har nog bättre chans att få ordning på torpet som grupp än som enskiljt drabbade...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Joep » 2007-08-02/08:30

GS1200;17265 skrev:Nytt försäkringsbrev fr IF. Premie höjning med 100 % fr 1350 till 2800:-
Kan det stämma att GS 1200 ska kosta drygt 2800 :-


Premien låter rimlig. Tänk på att Reinfelt & Co, fr o m första juli, lagt på 32% på trafikförsäkringspremien.

Försäkrade precis min nyinförskaffade R1150GS årsmodell 2002. Jämförde IF:s och Bilsport & MC:s premier (runt 2 600 kr) vilka var snarlika, dock var det stor skillnad på vagnskadesjälvrisken, 6 000 kr på IF och 3 000 kr på Bilsport & MC. I övrigt snarlika villkor. IF var således långt ifrån konkurrenskraftiga.

/ Joep
Joep
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-08-02/08:18

Inläggav Joep » 2007-08-02/08:41

Premien låter rimlig. Tänk på att Reinfelt & Co, fr o m första juli, lagt på 32% på trafikförsäkringspremien.

Försäkrade precis min nyinförskaffade R1150GS årsmodell 2002. Jämförde IF:s och Bilsport & MC:s premier var snarlika ca 2 600, dock var det stor skillnad på vagnskadesjälvrisken, 6 000 kr på IF och 3 000 kr på Bilsport & MC. I övrigt snarlika villkor. IF:s premie var således inte konkurrenskraftig.

/ Joep
Joep
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-08-02/08:18

Inläggav Joep » 2007-08-02/08:44

Premien låter rimlig. Tänk på att Reinfelt & Co, fr o m första juli, lagt på 32% på trafikförsäkringspremien.

Försäkrade precis min nyinförskaffade R1150GS årsmodell 2002. Jämförde IF:s och Bilsport & MC:s premier var snarlika ca 2 600, dock var det stor skillnad på vagnskadesjälvrisken, 6 000 kr på IF och 3 000 kr på Bilsport & MC. I övrigt snarlika villkor. IF:s premie var således inte konkurrenskraftig.
Joep
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-08-02/08:18

Inläggav Kenneth » 2007-08-02/09:05

[quote="Ripper;17547"]En sak hänger jag inte riktigt med på nu. Om vi redan är med och betalar för vår rehabilitering, vad är det då för kostnader som skall bäras av dom hysteriska skatterna dom planerar? (Jag kan ha missat nåt vesäntligt här men nu kan jag kanske få det förklarat för mig...)

Kostnadsfördelning efter skada
I går:
Trafikförsäkringen står för repkostnader av fordon, den skadades reparationskostnader (patientavgifter), någon form av ersättning för lidande/sveda och värk och för bestående skada/invaliditetsersättning (kan vara upp till någon miljonkr beroende på skada & den skadades ålder).

Försäkringskassan/det allmänna/skatt. står för den faktiska vårdkostnaden t.ex intensivvård 30000kr/dygn, rehab, omskolning, hjälpmedel och förtidspension fram till 65 års ålder, cirka 65% av inkomsten vid skadetillfället.

Imorgon
Trafikförsäkringen står för 100% av alla kostnader för trafikskador
Försäkringskassan står för 0%.

Den 32% höjningen är för att finansiera framtida kostnader för de trafikskador som historiskt redan har skett.

Detta är en förenklad bild av omläggningen av trafikförsäkringen.
:cool: Eftersom de flesta olyckor och dödsfallen sker i hemmet - när blir det obligatorikst med hemolycksfallsförsäkring, så att drullet hemma ej belastar det allmänna?
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav Ripper » 2007-08-02/20:10

Kenneth;17634 skrev:Imorgon:
Trafikförsäkringen står för 100% av alla kostnader för trafikskador
Försäkringskassan står för 0%.

Undra när det skall gå upp för bilägarna att det gäller även dom?

Kenneth;17634 skrev::cool: Eftersom de flesta olyckor och dödsfallen sker i hemmet - när blir det obligatorikst med hemolycksfallsförsäkring, så att drullet hemma ej belastar det allmänna?

Man får väl börja hoppa fallskärm och sila fultjack, då behöver man inga trafikförsäkringar...:D

Ang hemmadrullet så var nog inte Galenskaparna helt fel ute med en reklamjingel om "Nya hjälmlagen" (tvång på bärande av cykelhjälm inomhus) nån gång i slutet på 1980-talet... :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst