Josef;17274 skrev:Nej, den borde enl försäkringsvillkoren kosta MINST 2915.
GS1200;17265 skrev:Nytt försäkringsbrev fr IF. Premie höjning med 100 % fr 1350 till 2800:-
Kan det stämma att GS 1200 ska kosta drygt 2800 :-
MvM;17281 skrev:Jag undrar om man kan vara alltför ledsen över BMW/if:s premier. Min 8 år gamla SAAB kostar nästan dubbelt så mycket att försäkra. ( SAAB93=4882:- / R1150GS=2707:- )
Ripper;17283 skrev:Håller med tidigare talare, det var sjukt billigt! Trots höjning.
Många betalar 1500:- i månaden för att halvförsäkra...
Hur kommer det sig att dom höjer märkesförsäkringen så radikalt?
Har kampanjen nått fullt ut och BMW ökat sin försäljning till den nivå dom önskat? Eller har stölder/olyckor ökat rakt över alla modeller?
jomo;17524 skrev:En liten del beror på den 32-procentiga skatten på trafikförsäkringen. En större del beror givetvis på att BMW-kollektivet inte längre BARA består av erfarna, medelålders män med högt riskmedvetande. BMW:s satsning på modernare och sportigare modeller har givetvis gjort att de attraherat även ett yngre och "våghalsigare/dumdristigare" klientel. (Grovt generaliserat och onyanserat, jag vet;) Detta börjar nog synas i skadestatistiken nu.
Hmm.. Undrar vilken grupp jag tillhör...?:confused:
Marie;17527 skrev:Det var bättre förr, och ju förr desto bättre..
Det fanns många fördelar med att BMW betraktades som 'Opas alte Motorrad'....
Thomas Jansson;17539 skrev:Själv tillhör jag kategorin "gubbe med fräs" vilket innebär att jag ofta kör för vad maskinen går för men är "klok" nog att hålla mig med en gammal och motorsvag maskin på endast 50 hästar.
Betyder dock inte att medelhastigheten behöver bli särskilt låg om maskinen har väghållning samt en kunnig ryttare.
Stuket på BMW - klientelet har ändrats och man ser allt fler yngre på BMW´s alltmer motorstarka modeller.
Själv blev jag lite förvånad över bilderna på bakhjulsåkande BMW-ister.
Visst, jag har inget emot slikt körande om det sker på rätt ställe men varenda mc-tidning är full av bakhjulsåka och de unga kan ju tro att detta är norm att köra på detta sätt.
All plast som sitter på en modern båge idag kostar också multum, välter en flång ny BMW kan det kosta flera tusen att repa medan de gamla maskinerna ofta klarade sig nästan utan skavanker.
Tacksamt för tillverkaren men det kostar i försäkring.....
Ursäkta utsvävningen, det är den värmländska författarådran som spökar!
Thomas Jansson;17539 skrev:Själv tillhör jag kategorin "gubbe med fräs" vilket innebär att jag ofta kör för vad maskinen går för men är "klok" nog att hålla mig med en gammal och motorsvag maskin på endast 50 hästar.
Thomas Jansson;17539 skrev:All plast som sitter på en modern båge idag kostar också multum, välter en flång ny BMW kan det kosta flera tusen att repa medan de gamla maskinerna ofta klarade sig nästan utan skavanker.
Tacksamt för tillverkaren men det kostar i försäkring.....
gunnare;17544 skrev:...saxa...Sönderslagen plast kostar en spottstyver för försäkringsbolagen - särskilt med de höga självriskerna man har på vagnskadeförsäkringen.
Det som gör försäkringen dyr är kostnaden för personskador - och då är, makabert nog, dödsfall relativt 'billiga' i sammanhanget. Det som kostar är ersättning för rehabilitering...
GS1200;17265 skrev:Nytt försäkringsbrev fr IF. Premie höjning med 100 % fr 1350 till 2800:-
Kan det stämma att GS 1200 ska kosta drygt 2800 :-
Kenneth;17634 skrev:Imorgon:
Trafikförsäkringen står för 100% av alla kostnader för trafikskador
Försäkringskassan står för 0%.
Kenneth;17634 skrev: Eftersom de flesta olyckor och dödsfallen sker i hemmet - när blir det obligatorikst med hemolycksfallsförsäkring, så att drullet hemma ej belastar det allmänna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst