Är mitt pris helt åt helsike?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Är mitt pris helt åt helsike?

Inläggav Forsrännaren » 2007-07-29/17:11

Jag satte ut hojen på annons tidigare i veckan och fick noll svar på denna.
Jag har en r 1100rt från -99 som gått 5800mil i gott skick och tänkte mig 59.000:- för den. Ville inte vara girig, men anser att runt 60´är helt rimligt.
vad anser ni?
Någon som har erfarenhet av prisläget på rt-modellen?
http://www.blocket.se/vi/12759693.htm?ca=23_10_s

Har fått sådan värk i armbågarna, handlederna så det blir inge mer hoj i sommar...:confused:
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-29/18:46

Vad gäller motorcyklar så är utbudet enormt sålde min SR 500 i början av sommaren och det var också trögt. Kollade och då fanns det över 22 000 mc på blocket.....

När det gäller värk i leder så fanns det en tid då mc-åkning var otänkbart för min del. Jag hade tur och träffade en läkare som rådde mig att sluta äta kolhydrater som potatis, bröd, pasta o s v (och absolut ingen öl).

Detta resulterade i att värken försvann samt en hel del andra hälsovinster,,,,

Det fungerar så att kolhydrater underhåller inflammationer, desto mer och snabbare kolhydrater desto ondare!

Så behöll bågen och byt käk!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Okej!

Inläggav Forsrännaren » 2007-07-29/22:22

Visste inte det om kolhydrater, men när du säger det så tror jag jag har hört att det är ett problem. VIlket fall som hellst så tänkte jag sälja hojen, onödigt att ha den bara ståendes. Då kan det gärna glädja någon annan istället. Funderade på en gammal k75 eller nåt.

Men vad säger ni om priset då?
Är det för högt eller rimligt?

klart om det blir köpare mycket lägre ned i pris än detta kan jag lika gärna behålla hojen även om jag inte kör med den för tillfället. Inget fel på den, kanontrevlig. Bara det att det blivit lite mil med värken.
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-29/23:17

Mitt i säsongen, en publik som bara blir mer och mer världsfrånvänd (= köper endera custom eller sporthoj :confused: ) samt de täta och stora omsvängningarna i BMW modellprogram på senare år gör den nog en aning svårsåld.
Tror nog priset kan vara OK men då får du vänta ett tag så att rätt köpare hittar dig. Om tid är pengar för dig, får du väl sänka förstås...

Angående hälsoaspekten kan jag bara beklaga samt önska god bättring!
Oavsett värk och eventuell försäljning hoppas jag att du blir kvar här på Forum och fortsätter sprida ditt piptobaksdoftande gemyt!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

hahaha

Inläggav Forsrännaren » 2007-07-29/23:45

Jepp, körsbärstobak är favoriten.
Ligger lite i ofas med jobb just nu. Sa just upp mig och söker jobb som kemist i skåne, Hustrun fick jobb i skåne.
Gissar att jag inte behöver bry mig då jag fått jobb igen, vad jag kör riktigt. Skall fundera hur jag skall göra, om jag sänker eller ligger lågt.

Egentligen är det inte så mycket pengarna som att jag slipper lösa frågan om varmgarage om jag säljer pärlan, skulle må dåligt av tanken att den står kallt i vinter...
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Thomas Weglert » 2007-07-30/07:39

Thomas Jansson;17398 skrev:Vad gäller motorcyklar så är utbudet enormt sålde min SR 500 i början av sommaren och det var också trögt. Kollade och då fanns det över 22 000 mc på blocket.....

När det gäller värk i leder så fanns det en tid då mc-åkning var otänkbart för min del. Jag hade tur och träffade en läkare som rådde mig att sluta äta kolhydrater som potatis, bröd, pasta o s v (och absolut ingen öl).

Detta resulterade i att värken försvann samt en hel del andra hälsovinster,,,,

Det fungerar så att kolhydrater underhåller inflammationer, desto mer och snabbare kolhydrater desto ondare!

Så behöll bågen och byt käk!


Grattis!
Till att Du hittade en så bra läkare.

Hoppas Du får många fina MC-år framöver.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-30/08:27

Forsrännaren;17393 skrev:Jag satte ut hojen på annons tidigare i veckan och fick noll svar på denna.
Jag har en r 1100rt från -99 som gått 5800mil i gott skick och tänkte mig 59.000:- för den. Ville inte vara girig, men anser att runt 60´är helt rimligt.
vad anser ni?
Någon som har erfarenhet av prisläget på rt-modellen?
http://www.blocket.se/vi/12759693.htm?ca=23_10_s

Har fått sådan värk i armbågarna, handlederna så det blir inge mer hoj i sommar...:confused:


Det här med pris är ju alltid svårt, som alltid är det tillgång och efterfrågan som styr mer än något annat.

Kollar man på SMRs värderingsprislista (avslutade köp hos handlare med de fördelar som det innebär att handla hos en knodd och inte privat) så är det 66 tusen som gäller historiskt sett.

Avseende tillgång och efterfrågan så är det "gissningsvis" efter en sådan sommar som vi har/har haft inte säljarens marknad utan det är gott om objekt och få köpare. Detta samt att vi har passerat halvtid på säsongen, många har redan haft semester etc. lägger inte heller mer "värde" på någon maskin.

Väger man ihop ovanstående så tror jag att handlar (SMR) priset ligger just nu närmre 60 än 66 tusen (eftersom det är lite eftersläpning i den siffran). Tar du sedan bort "handlar mervärdet" i form av garanti, kanske att de kan bistå med finans, samt att slänga på ett par däck i sista sekund (du vet vad jag menar) så är ett privat pris 5 -10% lägre om det skall vara jämförbart. Om vi antar att det är 62 tusen som är SMR nivån och drar bort 3 - 7 tusen på det så borde du ligga på 55 - 59 tusen skulle jag gissa.

Vad som inte framgår av annonsen på blocket är antal ägare, om den är svensksåld osv. Här har du kanske mer att krydda din annons med i tillägg till en välfylld service bok och extra ruta.

I övrigt skulle jag tagit bort anmärkningen om "säljes pga sjukdom", jag vet att man gärna lägger in sådant för att visa att man har rimliga skäl att sälja och att det inte är något fel på maskinen. Min erfarenhet är att det ofta blir fel ändå, det är inget konstigt att sälja en MC och inget att hymla med att man vill gör det. Är någon intresserad så frågar dom när dom ringer.

Bra med en uppmaning att ringa.

Skall du ha snurr på försäljningen så är ett lågt pris alltid en bra start.

Det är bittert som fan att behöva skriva något sådant här men du frågade och jag svarade.

MVH Magnus samt att jag citerar Guzzi-Leif " Jag gör inte anspråk på att vara den enda sanningens ägare"
Magnus Brobeck
 

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-30/08:38

Läkaren heter Calle Carlsson och håller till i Götene. Kring 1980 blev han överviktig och diabetiker och han botade sig själv genom att byta mat.

Om man vill veta mera om att minska ned kolhydraterna och tillhörande hälsovinster kan man besöka läkaren Annika Dahlqvist blogg, en stridbar kvinna som vigt sitt liv åt att få folk friska på "riktigt" istället för att bara skriva ut symptomlindrande piller:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Där i marginalen finns en lista som innehåller hälsovinster som människor har erhållit genom kostbyte.

Mest blir jag nog imponerad av att diabetiker, typ 2, som har använt sprutor i många år som blir helt symptomfria efter bara några veckor (de slipper sprutorna!!!)

Annars är det vanligast att folk minskar kraftigt i vikt.

Själv slapp jag bl a värk & stelhet samt slipper att bli diabetiker genom lågkolhydratkosten.

Från att knappt kunna komma upp på bågen till att göra denna resa http://www.jatek.nu/kry-07.html är steget rätt så stort i välbefinnande - själv kallar jag turen för friskresan.....

Ursäkta utsvävningen men jag tror att många liksom jag kan få ännu större utbyte av sin mc om man dessutom äter rätt - vi är alltför noga med motoroljan samtidigt som vi snabbt trycker i oss en pizza....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-30/08:46

Thomas Jansson;17449 skrev:
SNIPP

Ursäkta utsvävningen men jag tror att många liksom jag kan få ännu större utbyte av sin mc om man dessutom äter rätt - vi är alltför noga med motoroljan samtidigt som vi snabbt trycker i oss en pizza....


:o Jag skäms :o och tack för utvikningen. Den var uppskattad av mig i vart fall.

MVH Magnus "som nästan tävlar med motoroljan att vara fetast på hojen" :D
Magnus Brobeck
 

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-30/08:48

Att sommaren har varit lite skral ökar nog inte direkt efterfrågan.

Om jag inte kommer ihåg fel så slogs det dessutom rekord i antalet nyregistreringar i våras - borde vara ett överskott på begagnat.

När priset ligger kring 55 för en sådan cykel får man mycket för pengarna.

Vad ligger försäkringen på?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Forsrännaren » 2007-07-30/09:27

Thomas Jansson;17452 skrev:Att sommaren har varit lite skral ökar nog inte direkt efterfrågan.

Om jag inte kommer ihåg fel så slogs det dessutom rekord i antalet nyregistreringar i våras - borde vara ett överskott på begagnat.

När priset ligger kring 55 för en sådan cykel får man mycket för pengarna.

Vad ligger försäkringen på?


Vet inte exakt på kronan men jag tror den ligger på runt 3.000:- med bärgartillägget Helår/helförsäkrat. Kan bli billigare om du bor i hus osv. Knappast dyrare. Jag har satt ut den för 56.000 i mc-börsen. Men då prutar jag inte en krona. Då kan jag behålla den. Som sagt, för dom pengarna så får man grymt mycket hoj!
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-30/17:09

Thomas Jansson;17449 skrev:Läkaren heter Calle Carlsson och håller till i Götene. Kring 1980 blev han överviktig och diabetiker och han botade sig själv genom att byta mat.


Annars är det vanligast att folk minskar kraftigt i vikt.

Själv slapp jag bl a värk & stelhet samt slipper att bli diabetiker genom lågkolhydratkosten.



Jag spär på utvikningen lite...
Kan bara intyga att det finns stora hälsovinster för en del av oss med en kolhydratfattig mathållning. Jag har ätit så sedan i vintras, tappat 20 kg och blivit av med flera krämpor.... Rekommenderar boken 'Fettskrämd' av Lars-Erik Litsfeldt, info finns på http://www.fettskramd.se för den som är nyfiken.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-30/17:25

Hej
Det där med att typ-2 diabetes kan försvinna med viktmiskning är nog vanligare än folk tror.Vet en bekant som läkarna sa åt att gå ner i vikt så skulle bukspottkörteln orka att pruducera tillräckligt med insulin...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-30/22:12

Kul med viktminskning - visst har jag läst Litsfelt och alla andra.

Har drygt en hyllmeter med hälsolitteratur som jag skaffat under de senaste 2,5 åren, dessutom finns det tusentals sidor på nätet att studera - tar utan vidare en diskussion med vilken läkare som helst :rolleyes: .

Detta då läkarna faktiskt inte är särskilt bra på just näringslära men det börjar på att komma även om det går trögt.

Värt att notera är att matråden är "politiska" - de har rätt lite med riktig människoföda att göra (läs gärna senaste boken av Litsfält med kumpan).

Särskilt tydligt är det ju när man jämför köttätande med bilåkning! Man skiter fullständigt i om käket är vettigt eller inte. (Jag tycker för övrigt att matpolitiken har rätt stora likheter med jämlikhetstjafset).

75% av den mat som gemene man västvärlden stoppar i sig fanns inte för hundra år sedan.... Man räknar med att det tar kroppen 40,000 år att anpassa sig till ny typ av mat. Jordbruket har vi haft i 10 - 12,000 år vilket innebär att vi inte ännu riktigt klarar av t ex bröd - som egentligen är tillverkat av fågelfrö!

Lättast går man ned i vikt genom att utesluta insulinhöjande mat som ju alla kolhydrater är. Den gode Wiliam Banting kom på detta för flera hundra år sedan - det var för övrigt han som gav upphov till begreppet bantning!

Man skall äta fet mat med fett av rätt sort, man står sig lätt i 12 - 14 timmar på en frukost på bacon och ägg.

Viktigt att tänka på då man kör mc, att låta blodsockret åka berg & dalbana på en långtur kan innebära en stor säkerhetsrisk,,,,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst