maxfart r1200gsa?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

maxfart r1200gsa?

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-04/00:44

Nån som provat att "ge järnet" med sin 1200gsa?
Jag testade (Autobahn såklart!) på en fin raksträcka, vindstilla (nåja..), nästan tom tank och ingen packning...resultat: 192km/h
Ska man inte få upp den i åtminstone över 200km/h..? (enligt uppgift 218km/h)
Min vikt är under 90kg..
:confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav runeo » 2007-08-04/08:45

Jompa;17766 skrev:Nån som provat att "ge järnet" med sin 1200gsa?
Jag testade (Autobahn såklart!) på en fin raksträcka, vindstilla (nåja..), nästan tom tank och ingen packning...resultat: 192km/h
Ska man inte få upp den i åtminstone över 200km/h..? (enligt uppgift 218km/h)
Min vikt är under 90kg..
:confused:


Fäll rutan till lägsta läget, in med knän och armbågar, kryp ihop nära tanken och se till att det inte finns någon turbulens mellan dig och rutan. Sätt fötterna på passagerarpinnarna. Ta bort dimljusen! Ev också "läpparna" på tanken. Preload fram i lägsta läget. Se också till att du inte har vinden emot dig. Eftersom du är uppe i hastigheter där luftmotståndet är "allt", så är tom sidvind din fiende. Fråga oss som cyklar/at. vi vet. ;)

En GSA är en katastrof vad gäller att klyva luften, och är säkert minst lika
duktig på skapa bromsande turbulens efter sig. Sen skapar ekerfälgarna väldigt mycket luftmotstånd och turbulens, så i ditt "rekordförsök" bör du nog köra på de femekrade alu-fälgarna"

Tror säkert att den drar iväg i 220 om du verkligen skulle se till optimera "frontarean" och arbeta för ett så rent luftsläpp som möligt.

Hondas VFR-vtec 800 på 110 Hk fixade 240!

hälsningar
/Rune som åkte 128 med wr450 igår, enl gps. ;)
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Jobbig resa

Inläggav Tobbe L » 2007-08-04/08:54

Måste vara jobbigt att åka ända till Tyskland för att kolla toppfarten på din wr450, och inte minst, var hemma redan i dag. Eller ?

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-04/09:25

Tobbe L;17775 skrev:Måste vara jobbigt att åka ända till Tyskland för att kolla toppfarten på din wr450, och inte minst, var hemma redan i dag. Eller ?

Hej hopp

Tobbe L



Vad säger att han är hemma idag??? :confused:

Jag brukar väl skriva från diverse andra lokalisationer än hemma? Just nu sitter jag i strålande solsken, med en Gösser bredvid datorn för att dricka frukost, och blickar ut över die Karnischen Alpen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Tobbe L » 2007-08-04/09:43

Läs detta och tänk en stund.

"Rune som åkte 128 med wr450 igår, enl gps"

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav Marie » 2007-08-04/09:48

Tobbe L;17777 skrev:Läs detta och tänk en stund.

"Rune som åkte 128 med wr450 igår, enl gps"

Hej hopp

Tobbe L


Ja, skulle han inte kunna vara på grusbuserisemester med den???? (kanske - o hemska tanke - med bil o släpvagn ifall agedonet inte lämpar sig för långfärd???)

Och sen - vem f-n bryr sig om de där hypotetiska hastighetsönskemålen som vägverket snitslar det svenska vägnätet med???? (säkerhetsfaktorn till vad som tämligen riskfritt kan köras på en given väg under optimala trafik- och väderbetingelser är vanligen >2)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Jo den gör säker 220!

Inläggav runeo » 2007-08-04/10:42

Tobbe L;17777 skrev:Läs detta och tänk en stund.

"Rune som åkte 128 med wr450 igår, enl gps"

Hej hopp

Tobbe L


Är 100% säker att jag under 70 mil i Norrland på igenvuxna traktorvägar, mo-vägar utan diken, byggda före 1900, stigar, gamla vandringsstigar, skoterspår, skotarspår och "bredbandsleder" varit mycket mer fokuserad på framkomligt spår än på "fortkörningsmätaren".

Har svårt att uppnå full solidaritet med fartbegränsningar och terrängkörningslagen när jag är i mina gamla hemtrakter. Tittar på hastighet mest för att inte ligga på onödigt höga varvtal. När jag transporterar på "finvägen", kör jag ofta 65-75 och står upp, för att även transporten ska bli en kulturupplevelse. Man kan transportera sig i diket och hjälpa vägförvaltningen med "av-slying" och upprätthålla öppnare landskap.

Om ni visste vad mycket man får se och uppleva på en enduromaskin med rotvänliga däck.


pilutta er :)
/Rune, som längre tid kört under 30, än över 70 de här veckorna.

ps
På många stigar är lagstadgad grundhastighet alldeles för fort!
ds
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-04/20:07

Anledningen till att jag undrade om nån haft möjlighet att testa maxhastighet (under "optimala" betingelser) är för att se om min hojj ligger i fas med andra 12gsa.. Om inte så kan det vara en liten indikation på att allt inte är "kalibrerat" för hojjen ska uppnå bästa möjliga effekt..?
Dvs.. saknas det ca 12% till maxprestation så tycker iallafall jag att det är lite för mycket även med faktorer som RuneO nämner.
NÄR och under vilka förutsättningar ska en hojj uppfylla spec. från tillverkaren..? Nedförsbacke/medvind/förarvikt 45kg...osv? Tänk om bensinförbrukningen i verkligheten jämfört med spec. slår fel på ca 12% under "optimala" förhållanden (vilket den inte gör i mitt fall)..
Men det kanske är helt i sin ordning med +/- 12%...?
Vad vet jag..? Detta är min 3e hojj o första över 650cc.. Im still learning.. :o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Räven » 2007-08-04/20:14

Min 1200GS gör 200 skitlätt
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Gsa

Inläggav Bumse » 2007-08-04/21:25

Testade min GSA på motorväg,mätaren stod still på 200 km/h.
Gör de över 200 km/h så ska man nog vara mer än nöjd :)
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Inläggav Marie » 2007-08-04/23:36

Jompa;17802 skrev:NÄR och under vilka förutsättningar ska en hojj uppfylla spec. från tillverkaren..? Nedförsbacke/medvind/förarvikt 45kg...osv?


Du glömde att man nog även måste ha solen i ryggen och rejäl hemlängtan för att uppnå angiven fart på en R-maskin i allmänhet och en GS i synnerhet...;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst