Läckage vx-låda? samt montera kick R80GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckage vx-låda? samt montera kick R80GS

Inläggav skalman66 » 2007-08-09/07:59

Hej,

Efter min tidigare fråga om hur kopplingen försvinner efter ett par mil så lydde jag tipsen och plockade isär "urtrampningslagret" och slipade ner plastkorgen samt fettade in allt med nytt, fräscht fett och allt har funkat utmärkt.
Nu beställde jag ett nytt lager, fel förståss men men jag var ju tvungen att demontera för att förvissa mig om mina antaganden och....oppps vad det rann olja ur hålet där kopplings armen går in! Min fråga är ska det verkligen göra det ( troligen inte!) det gjorde inte det förra gången jag tog isär det??
Vad behöver åtgärdas?

Nästa fråga: vad behöver jag införskaffa för att montera en kick på min maskin?

Tack på förhand!
/Thomas
skalman66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-05-04/15:31

Läckage o kick.

Inläggav Mimmi » 2007-08-19/16:04

Hej!


Huruvida det är normalt att det läcker olja där Du skriver, kan jag tyvärr inte svara på. Det är så längesedan jag höll på med de gamla svarvarna nu.

Men Ditt andra spörsmål kan jag hjälpa Dig med!:)
Svaret är: En ny (annan) växellåda färdig med kickstart.
Det är så många detaljer som efordras för att komplettera i efterhand, om det överhuvudtaget är möjligt.
Siebenrock har utbytesväxellådor i sin katalog, med outan kick.
Dessutom bör det gå att hitta begagnade lådor lite varstans, kanske svårt i Sverige, men i såväl Tyskland som England finns det firmor som arbetar med begagnade BMW-MC delar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-08-19/18:37

Jag har en "ur R80G/S" försedd med kick.

Om man varmkör och motorn är i perfekt skick kan den möjligen gå att starta med kicken men för mig verkar kicken i det närmaste helt värdelös....:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav hpngs1000 » 2007-08-22/13:33

skalman66;18075 skrev:....oppps vad det rann olja ur hålet där kopplings armen går in!
Nästa fråga: vad behöver jag införskaffa för att montera en kick på min maskin?

Hej Skalman!

Jodå, fullt normalt att olja rinner ut. Det ska inte vara några större mängder men är du orolig ska du kontrollera oljevolymen, 0,8 liter.

Vad gäller kicken är det som "Thomas #2" skrev näst intill omöjligt att kicka igång en luftkyld boxermotor. Enda tillfället som en kick kan vara tillhjälp är vid ventiljustering!

Om du ändå envisas med att montera en kick behöver du den bakre växellådsgaveln, kickarm och axel med kuggsegmentet på insidan av gaveln. Delarna hittar du här: http://www.realoem.com.

Åk hoj för pengarna istället!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Torparen » 2007-08-22/19:09

HPNGS1000;18733 skrev:Vad gäller kicken är det som "Thomas #2" skrev näst intill omöjligt att kicka igång en luftkyld boxermotor. Enda tillfället som en kick kan vara tillhjälp är vid ventiljustering!
..................
...........
Åk hoj för pengarna istället!


Kan bara verifiera att så är fallet.

Efter att ha försökt kicka igång "der alte" på en öde parkeringsplats, och sedan förgäves försökt att springa igång den.. blev lösningen till slut att ringa efter bärgning. Fast det är klart, jag fick ju motion den dagen iallafall.

Felet? En kreverad startmotor som sedemera är utbytt mot en Citroen Xantia dito.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav hpngs1000 » 2007-08-24/12:02

Torparen;18741 skrev:Felet? En kreverad startmotor som sedemera är utbytt mot en Citroen Xantia dito.

Hej Torparn!

En Valeo? Både den trasig och Xantia-varianten?
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Torparen » 2007-08-24/16:22

HPNGS1000;18844 skrev:Hej Torparn!

En Valeo? Både den trasig och Xantia-varianten?


Jepp! Valeo var det, och magneterna hade lossnat. Xantia-varianten håller än så länge (peppar peppar..), den är också av märket Valeo.
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav skalman66 » 2007-09-07/16:42

Tack för informationen:) ..då väntar vi med kickmodifieringarna!
Jag kan ju inte sticka under stol med att inte vara nyfiken på HPNGS1000's hoj/ar och ev modifieringar...men det kanske vi kan ta vid sidan om...

Tack alla berörda:) !
/Thomas
skalman66
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2007-05-04/15:31

Inläggav Albert » 2007-09-07/19:10

Växelspaken sitter lägre än påfyllandshålet... klart det läcker ur växelspakens hål om man tar bort den.

Finns 2 olika packningar till växelspaken; en med dammskydd och en utan. Den med är dyrare, och i mitt tycke bättre. Hyfsat lätt att byta -;)

Bygga om en låda för kick ?
Inte att ens överväga - för dyrt, för komplicerat, finns beg o nya lådor att köpa med kick; byt låda ha de utan i reserv -:)
Har själv haft de funderingarna - men skaffade Valeo o Bosch 55A generator istället.

Ok - jag har hört att det är problem med Valeon. Jag har kört slut på en uppsättning kol på 12-14år.
Ja - det finns ett problem. Planetväxeln är i praktiken osmord från fabrik. Ta bort nitarna/förseglingen, öppna och fyll snäckhuset med högkvallité fett - jag tror jag använde Omega 85 (special fett för hypoid drev med extrema EP egenskaper) men det är helt klart "over kill" -:) räcker gott med ett högkvallité fett för planetväxlar.

Original Bosch är egentligen inget problem - bara man har en nödkoppling förbi solenoiden så drar den igång motorn även med dåligt laddat batteri; det är solenoiden på Boschen som är problemet -:(
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst