Blomqvist;19192 skrev:Nu till den egentliga frågan: -Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?
Eftersom felet som orsakade avåkningen bevisligen uppkom innan avåkningen, samt täcktes av garantin, bör då BMW även ersätta dom detaljer på motorcykeln som skrapades vid omkullkörningen?
Vad har ni för synpunkter?
Hur skulle ni ha gjort?
Blomqvist;19192 skrev:Under instruktörsutbildningen förra helgen så körde jag som en del vet omkull på min GS 1200 Adventure.
Efter det gick cykeln inte som den skulle, utan spottade och fräste vid gaspådrag.
Med lite distans till olyckan började jag fundera och gå igenom händelseförloppet igen, och ju mer jag funderade ju säkrare blev jag på att felet upsstod under körning och var direkt orsak till avåkningen.
Jag tog då kontakt med BMW i Sundsvall, (Molin Bil).
Idag har motorcykeln varit inlämnad hos dom, och jag fick mina misstankar bekräftade. -Felet uppstod inte som en följd av avåkningen, utan felet orsakade avåkningen genom att motorcykeln började misstända kraftigt mitt i kurva, med motorbroms -och naturligtvis en kursändring, och sedemera en omkullkörning som följd.
Felet är nu avhjälpt. Lagat på garantin.
Nu till den egentliga frågan: -Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?
Eftersom felet som orsakade avåkningen bevisligen uppkom innan avåkningen, samt täcktes av garantin, bör då BMW även ersätta dom detaljer på motorcykeln som skrapades vid omkullkörningen?
Vad har ni för synpunkter?
Hur skulle ni ha gjort?
Thomas Weglert;19200 skrev:Jämför med bilindustrin som ofta får återkalla tusentals bilar för att man hittat något fel på enstaka bilar.
Stå på Dig och kräv kostnadstäckning. Vi hojåkare är alldeles för snälla.
Lycka till
God middag
Thomas Weglert
dag;19197 skrev:Du har nog vissa problem att bevisa att avåkningen berodde på fel i produkten - och inte av något du gjorde.
Själv skulle jag nog inte orka bråka. Jag skulle betalat självrisken och vara tacksam över att det bara var materiella skador.
Men vi människor är ju väldigt olika. Känner du att det är viktigt att få "rätt" och att utkräva ansvar av BMW, ska du utan tvekan gå vidare och slåss för din sak...
Thomas Weglert;19200 skrev:Jämför med bilindustrin som ofta får återkalla tusentals bilar för att man hittat något fel på enstaka bilar.
Stå på Dig och kräv kostnadstäckning. Vi hojåkare är alldeles för snälla.
Lycka till
God middag
Thomas Weglert
Blomqvist;19207 skrev:Tack!
Jag ska ringa BMW imorgon.
Jag vägrar ta det här på någon försäkring. -Det är inte meningen att ett fabrikationsfel(?) ska drabba hela BMW-Motorrad-Kollektivet genom ökade kostnader för vårat förträffliga försäkringsbolag IF.
Mekanikern på verkstan intygar dessutom att det rör sig om ett garantifel.
HMR;19234 skrev:Vad var det egentligen för fel på MC'n?
Vanligt vid marksyning med R12GS är att gasvirarna och/eller spjällreglagen rubbas ur läge eller en returfjäder hoppar av. Då kan resultatet bli att motorn går rejält ojämnt. Och då har felet sannolikt uppstått p g a kullkörningen.
Men om det var något helt annat fel så kan man kanske dra en annan slutsats?
Så vad var det egentligen för fel på MC'n? :confused:
Blomqvist;19238 skrev:Det var någon så banalt som ett tändstift som "dött".
Enligt mekanikern så var det ett relativt vanligt fel efter lite "hårdare" körning.
Torparen;19257 skrev:Grannens träd blåser ner över ditt garage. - Olyckshändelse - Casus - du får själv pröjsa självrisken på ditt garage och kan inte kräva grannen på kompensation.
dag;19264 skrev:Kommer ni ihåg diskussionerna för ett år sedan om BMW:s ABS/Servo bromsar som i vissa lägen kunde strejka pga låg batterispänning och orsaka olyckor.
Fenomenet kunde t.ex. uppstå i samband med flitig bromsanvändning, som vid körning i Alperna. Ledde det till något mer än ett allmänt uttalande från BMW?
Blomqvist;19238 skrev:Det var någon så banalt som ett tändstift som "dött".
Enligt mekanikern så var det ett relativt vanligt fel efter lite "hårdare" körning.
HMR;19269 skrev:Detta fel kan uppenbart förorsaka kullkörning! Jag har själv råkat ut för felet och vet hur det känns. Det som händer är att motorn (ena cylindern) dör vid kraftigt gaspådrag.
Händer det i en kurva är det en uppenbar risk att man faller inåt i kurvan.
Albert;19286 skrev:Blomqvist frågade:
"-Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?"
Inte en enda replik adresserar frågeställningen i hela strängen!
.......
....
Blomqvist;19539 skrev:Nu har BMW hört av sig.
-Dom tar inte på sig några som helst följdskador pga. motorstörningen.
Det dom har erbjudit sig att göra är att betala min självrisk på 6.000:-
Det skulle betyda att jag får cykeln helt återställd, utan någon kostnad för mig.
Men det känns faktiskt inte rätt gentemot IF och MC-kollektivet.
Kalla mig löjlig, gammaldags, och tillskriv mig gärna fler egenskaper ändå om ni vill, men det känns faktiskt fel.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag har talat med IF, och en av deras jurister tycker som jag att det är BMW som ska stå för hela kostnaden, men påpekar samtidigt att jag har min fulla rätt att utnyttja min försäkring.
HåkanH;19542 skrev:...
...........
Det slår mig plötsligt att BMW-klubben har en försäkring som ska gälla vid
Klubbens aktiviteter samt resan till & från.
Den röstades visserligen bort genom omröstning på årsmötet i Sunne
men det var ju samma helg och den upphörde knappast med omedelbar verkan:confused:
Någon annan vet säkert!:)
Torparen;19544 skrev:Som tur är så handlar det bara om materiella skador i detta "fallet". (eller?)
//L-E Jönsson
Torparen;19544 skrev:Om jag kommer ihåg rätt så var det en grupplivförsäkring och ingen sakförsäkring. Alltså en försäkring som motsvarar det förarskydd som numera finns i IF-försäkringen.
Som tur är så handlar det bara om materiella skador i detta "fallet". (eller?)
//L-E Jönsson
HåkanH;19550 skrev:Just det, så var det! Nu klarnar minnet (lite sinil möjligen):o
Du Blomqvist! Sov på saken du! Men fatta rätt beslut imorgon för annars blir jag tvungen att åka ner till Gnarp och tala dig till rätta!;)
Blomqvist;19546 skrev:Hur mycket tål en hjälm, förresten?
Bajen-Sam;19647 skrev:[FONT=Times New Roman]Oooops så blev det ridå ner för BMW. [/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ta nu ut på försäkringen och låt BMW betala självrisken. :p [/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
Guzzi-Leif;19672 skrev:Mycket generös handläggning hela vägen.
En sån firma är värd att vara rädd om!
Marie;19677 skrev:Generös handläggning? Jovars av den som inte hade befogenhet att lova nånting.....
I övrigt bet man väl bara i det sura äpplet och konstaterade att tesagt e tesagt och tesagt gäller.... Påtvingat agerande i linje med påtvingad anständighet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst