Garantifel orsakade en omkullgörning. Hur agera?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Garantifel orsakade en omkullgörning. Hur agera?

Inläggav Blomqvist » 2007-08-30/13:15

Under instruktörsutbildningen förra helgen så körde jag som en del vet omkull på min GS 1200 Adventure.

Efter det gick cykeln inte som den skulle, utan spottade och fräste vid gaspådrag.

Med lite distans till olyckan började jag fundera och gå igenom händelseförloppet igen, och ju mer jag funderade ju säkrare blev jag på att felet upsstod under körning och var direkt orsak till avåkningen.

Jag tog då kontakt med BMW i Sundsvall, (Molin Bil).

Idag har motorcykeln varit inlämnad hos dom, och jag fick mina misstankar bekräftade. -Felet uppstod inte som en följd av avåkningen, utan felet orsakade avåkningen genom att motorcykeln började misstända kraftigt mitt i kurva, med motorbroms -och naturligtvis en kursändring, och sedemera en omkullkörning som följd.

Felet är nu avhjälpt. Lagat på garantin.

Nu till den egentliga frågan: -Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?

Eftersom felet som orsakade avåkningen bevisligen uppkom innan avåkningen, samt täcktes av garantin, bör då BMW även ersätta dom detaljer på motorcykeln som skrapades vid omkullkörningen?

Vad har ni för synpunkter?

Hur skulle ni ha gjort?
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Lars Levén » 2007-08-30/13:50

Jag hade pratat med försäkringsbolaget (som ersätter plasten etc. antar jag) och komunens konsumentrådgivare för att höra vad de säger och få råd. Därefter känns den logiska slutsatsen att kräva BMW/återförsäljaren på självrisken. Jag vet inte om de måste men det verkar vara ett billigt sätt att få/behålla lite goodwill.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav dag » 2007-08-30/14:18

Blomqvist;19192 skrev:Nu till den egentliga frågan: -Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?

Eftersom felet som orsakade avåkningen bevisligen uppkom innan avåkningen, samt täcktes av garantin, bör då BMW även ersätta dom detaljer på motorcykeln som skrapades vid omkullkörningen?

Vad har ni för synpunkter?

Hur skulle ni ha gjort?


Du har nog vissa problem att bevisa att avåkningen berodde på fel i produkten - och inte av något du gjorde.

Själv skulle jag nog inte orka bråka. Jag skulle betalat självrisken och vara tacksam över att det bara var materiella skador.

Men vi människor är ju väldigt olika. Känner du att det är viktigt att få "rätt" och att utkräva ansvar av BMW, ska du utan tvekan gå vidare och slåss för din sak...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-08-30/15:07

Blomqvist;19192 skrev:Under instruktörsutbildningen förra helgen så körde jag som en del vet omkull på min GS 1200 Adventure.

Efter det gick cykeln inte som den skulle, utan spottade och fräste vid gaspådrag.

Med lite distans till olyckan började jag fundera och gå igenom händelseförloppet igen, och ju mer jag funderade ju säkrare blev jag på att felet upsstod under körning och var direkt orsak till avåkningen.

Jag tog då kontakt med BMW i Sundsvall, (Molin Bil).

Idag har motorcykeln varit inlämnad hos dom, och jag fick mina misstankar bekräftade. -Felet uppstod inte som en följd av avåkningen, utan felet orsakade avåkningen genom att motorcykeln började misstända kraftigt mitt i kurva, med motorbroms -och naturligtvis en kursändring, och sedemera en omkullkörning som följd.

Felet är nu avhjälpt. Lagat på garantin.

Nu till den egentliga frågan: -Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?

Eftersom felet som orsakade avåkningen bevisligen uppkom innan avåkningen, samt täcktes av garantin, bör då BMW även ersätta dom detaljer på motorcykeln som skrapades vid omkullkörningen?

Vad har ni för synpunkter?

Hur skulle ni ha gjort?


Jämför med bilindustrin som ofta får återkalla tusentals bilar för att man hittat något fel på enstaka bilar.

Stå på Dig och kräv kostnadstäckning. Vi hojåkare är alldeles för snälla.

Lycka till
God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-30/16:45

Thomas Weglert;19200 skrev:Jämför med bilindustrin som ofta får återkalla tusentals bilar för att man hittat något fel på enstaka bilar.

Stå på Dig och kräv kostnadstäckning. Vi hojåkare är alldeles för snälla.

Lycka till
God middag
Thomas Weglert


Håller HELT med T.W! :)
Sedan kan det inte skada att åberopa ev. vittnen till olyckan (bör väl rimligtvis finnas!?) som kan intyga omständigheterna den dagen...
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Blomqvist » 2007-08-30/17:44

dag;19197 skrev:Du har nog vissa problem att bevisa att avåkningen berodde på fel i produkten - och inte av något du gjorde.

Själv skulle jag nog inte orka bråka. Jag skulle betalat självrisken och vara tacksam över att det bara var materiella skador.

Men vi människor är ju väldigt olika. Känner du att det är viktigt att få "rätt" och att utkräva ansvar av BMW, ska du utan tvekan gå vidare och slåss för din sak...


Nu är det en GS vi snackar om. -Materiella skador är ett minimum. ;)

Skyddskåpan över höger cylinder är skrapad, motorbågen likaså, liksom liite på svingen och bägge fotpinnarna på höger sida.

Skulle jag dra in försäkringsbolaget i detta skulle räkningen bli DYR!

-Och vem får betala mina skador?
-Jo, ni.
-Har ni lust med det?

Vi har en fördelaktig märkesförsäkring och den ska vi vara rädda om.

Jag kommer att vara skitnöjd om BMW står för en ny skyddskåpa och ett par nya byxor.

Småreporna i metallen kan jag leva med. -Det är ju som sagt en GS. :D
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-30/17:47

Thomas Weglert;19200 skrev:Jämför med bilindustrin som ofta får återkalla tusentals bilar för att man hittat något fel på enstaka bilar.

Stå på Dig och kräv kostnadstäckning. Vi hojåkare är alldeles för snälla.

Lycka till
God middag
Thomas Weglert


Tack! :)

Jag ska ringa BMW imorgon.

Jag vägrar ta det här på någon försäkring. -Det är inte meningen att ett fabrikationsfel(?) ska drabba hela BMW-Motorrad-Kollektivet genom ökade kostnader för vårat förträffliga försäkringsbolag IF.

Mekanikern på verkstan intygar dessutom att det rör sig om ett garantifel.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Torparen » 2007-08-30/19:01

Då det redan är konstaterat att det är fel i varan och det är åtgärdat, kan vi titta direkt på §30 i konsumentköplagen.

§30 har sin grundställning i att köparen har rätt till ersättning för den skada han lider som en följd av fel i varan.
MEN, det finns en hake. Om felet ligger utanför säljarens kontroll och han inte heller skäligen har kunnat förutse följderna av felet, så kan slippa betala skadestånd.

Det hänger alltså på om man på BMW kan visa att fabrikationsfelet inte varit känt av dem och att de därigenom inte rimligen har kunnat förutse följderna. Det är dock säljaren (BMW) som skall visa på att de skäligen inte har kunnat förutse felet och dess följder, så det går ju bra att skicka ett krav (öppna upp för en dialog), och se vad deras respons blir.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-30/19:40

Blomqvist;19207 skrev:Tack! :)

Jag ska ringa BMW imorgon.

Jag vägrar ta det här på någon försäkring. -Det är inte meningen att ett fabrikationsfel(?) ska drabba hela BMW-Motorrad-Kollektivet genom ökade kostnader för vårat förträffliga försäkringsbolag IF.

Mekanikern på verkstan intygar dessutom att det rör sig om ett garantifel.


Jag vet inte om jag håller med dig om att det är en bra idé att inte belasta försäkringen med ett sådant här fall. Försäkringen är ju till för att DU som konsument, ska hållas rimligt skadelös, oavsett om du är vållande eller inte. Är du vållande, får du stå för din självrisk. Är du inte vållande, får vållande part stå för självrisken. Om t ex någon kört på dig och orsakat motsvarande skador, hade din vagnskadeförsäkring även då täckt alla reparationskostnader utom självrisken. Självrisken betalas i det fallet av den vållandes trafikförsäkring. Är vållande part inte förare av trafikförsäkringspliktigt fordon, kan du utkräva skadestånd för reparationskostnaderna upp till ett belopp motsvarande självrisken. Det är sedan upp till ditt försäkringsbolag att kräva den vållande på resterande belopp, vilket man bara lär lyckas med om skadan vållats uppsåtligen eller av grov oaktsamhet.
Du ska definitivt ta upp saken med BMW, och har dom minsta känsla för Goodwill fixar dom skadorna utan kostnad för dig. Om kostnaden överstiger din självrisk, är det upp troligen upp till BMW och ditt försäkringsbolag att komma överens om vem som ska betala...... Jag skulle själv inte godta mindre än att alla skador åtgärdades, men vill du vara 'hygglig' så är det ju upp till dig. Risken du löper är ju att din hoj minskar i värde och du förlorar pengar den dag du ska sälja den.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-31/06:53

Vad var det egentligen för fel på MC'n?

Vanligt vid marksyning med R12GS är att gasvirarna och/eller spjällreglagen rubbas ur läge eller en returfjäder hoppar av. Då kan resultatet bli att motorn går rejält ojämnt. Och då har felet sannolikt uppstått p g a kullkörningen.

Men om det var något helt annat fel så kan man kanske dra en annan slutsats?

Så vad var det egentligen för fel på MC'n? :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-31/08:54

HMR;19234 skrev:Vad var det egentligen för fel på MC'n?

Vanligt vid marksyning med R12GS är att gasvirarna och/eller spjällreglagen rubbas ur läge eller en returfjäder hoppar av. Då kan resultatet bli att motorn går rejält ojämnt. Och då har felet sannolikt uppstått p g a kullkörningen.

Men om det var något helt annat fel så kan man kanske dra en annan slutsats?

Så vad var det egentligen för fel på MC'n? :confused:


Det var någon så banalt som ett tändstift som "dött".

Enligt mekanikern så var det ett relativt vanligt fel efter lite "hårdare" körning.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Torparen » 2007-08-31/13:29

Blomqvist;19238 skrev:Det var någon så banalt som ett tändstift som "dött".

Enligt mekanikern så var det ett relativt vanligt fel efter lite "hårdare" körning.


Isåfall kan man troligtvis inte anse att BMW kunnat förutse felet och dess följder, och därmed inte heller varit oaktsamma.

Grundbulten för att ha en skadeståndsrätt,(för att kompensera för följdskador), är att motparten varit just oaktsam (culpa). Om det istället handlar om en olyckshändelse, talar man om casus, och då är olycksfågeln skyddad från skadeståndskrav.

Jmfr,
1. Grannens träd blåser ner över ditt garage. - Olyckshändelse - Casus - du får själv pröjsa självrisken på ditt garage och kan inte kräva grannen på kompensation.
2. Grannen börjar såga ner trädet, men blir fikasugen och går in för att dricka kaffe. Han glömmer sedan bort att han höll på att såga, och trädet välter efter några dagar över ditt garage. - Oaktsamhet - Culpa - du har rätt att kräva skadestånd för att kompensera för den skada du lider som en följd av grannens oaktsamhet.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav dag » 2007-08-31/15:40

Torparen;19257 skrev:Grannens träd blåser ner över ditt garage. - Olyckshändelse - Casus - du får själv pröjsa självrisken på ditt garage och kan inte kräva grannen på kompensation.


Ja - och nej...
Om du har pratat med grannen innan stormen och sagt till honom att du är orolig för att trädet ska blåsa ner över ditt garage i nästa storm och bett honom att ta ner trädet är det grannens ansvar.

Om trädet är genomruttet och grannen varit uppenbart vårdslös, är det också han som ska betala självrisken.

Kommer ni ihåg diskussionerna för ett år sedan om BMW:s ABS/Servo bromsar som i vissa lägen kunde strejka pga låg batterispänning och orsaka olyckor.
Fenomenet kunde t.ex. uppstå i samband med flitig bromsanvändning, som vid körning i Alperna. Ledde det till något mer än ett allmänt uttalande från BMW?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-31/17:35

dag;19264 skrev:Kommer ni ihåg diskussionerna för ett år sedan om BMW:s ABS/Servo bromsar som i vissa lägen kunde strejka pga låg batterispänning och orsaka olyckor.
Fenomenet kunde t.ex. uppstå i samband med flitig bromsanvändning, som vid körning i Alperna. Ledde det till något mer än ett allmänt uttalande från BMW?

Ja, BMW skickade ut en skriftlig uppdatering av instruktionsboken där det tydligare framgick hur bromsarna skall manövreras.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-31/17:39

Blomqvist;19238 skrev:Det var någon så banalt som ett tändstift som "dött".
Enligt mekanikern så var det ett relativt vanligt fel efter lite "hårdare" körning.

Detta fel kan uppenbart förorsaka kullkörning! Jag har själv råkat ut för felet och vet hur det känns. Det som händer är att motorn (ena cylindern) dör vid kraftigt gaspådrag.

Händer det i en kurva är det en uppenbar risk att man faller inåt i kurvan. :eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-08-31/19:46

HMR;19269 skrev:Detta fel kan uppenbart förorsaka kullkörning! Jag har själv råkat ut för felet och vet hur det känns. Det som händer är att motorn (ena cylindern) dör vid kraftigt gaspådrag.

Händer det i en kurva är det en uppenbar risk att man faller inåt i kurvan. :eek:


-Det var exakt vad som hände.

Jag låg i en 180* höger i relativt hög fart när jag innan jag visste ordet av helt plötsligt var på väg in mot mittremsan.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Albert » 2007-08-31/22:42

Blomqvist frågade:
"-Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?"

Inte en enda replik adresserar frågeställningen i hela strängen!

Beskrivet är:
- fallerande tändstift på GS1200 kan(?) ge misständning vilket i "extrema" situationer kan leda till olycka.

Vilket ansvar kan BMW AG anses ha i detta förhållande ?
a) Absolut minimum att varna konsumenten för att detta kan ske!
b) Åtgärda felet i tändsystemet och kalla in ej uppgraderade fordon och uppgradera dem utan kostnad för konsumenten
c) att reparera ev., skadade fordon på Good Will basis åtminstonde

Och huruvida tändstift bara går sta o dör ur det blå - ja, det händer; speciellt om man monterar fel stift...
Det händer att tändkabel "brinner av" - ledning upphör att finnas.
Det händer att tändstiftskabelsko "går sönder".
Allt som kan krångla gör det någon gång för någon helt enkelt. Jag hjälpte en medlem synkronisera förgasarna - allt var klart; kopplade ur klockor, tog ned cykeln från centralstödet - om motorn var tvär död!!! ICUn hade lagt av!

Och NEJ detta är INTE en sak för IF - det är producentansvar om felet är känt av/hos tillverkaren (vilket det tydligen är eftersom det blev åtgärdat på garantin).
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-01/00:37

Albert;19286 skrev:Blomqvist frågade:
"-Vilket ansvar kan man tycka att BMW har i den här saken?"

Inte en enda replik adresserar frågeställningen i hela strängen!
.......
....


Jag vill ju påstå att jag har gett min syn på saken, visserligen bara utifrån lagen - men ändå...

För att det skall bli tal om skadestånd så måste man kunna visa på att BMW varit oaktsamma. Det har de bara varit om:
1. Felet är vanligt förekommande under normalt bruk och beror på en konstruktionsmiss,
2. och att de känner till felet och dess tänkbara konsekvenser,
3. men att de ändå valt att negligera problemet.
Jag tycker inte att man kan konstatera någonting av ovanstående utifrån vad som framkommit i tråden.

För att lägga till ytterliggare en dimension till det hela, så spelar det även roll hur hojtypen har använts (i förhållande till hur den marknadsförts) då felet inträffade. Vad är normalt bruk? Hur är den tänkt att användas och vilka begränsningar har den?

Det är skillnad på om:
1. En R1200ADV eller GS som marknadsförs som äventyrshojar avsedda att korsa kontinenter med, ibland får ett motorfel när de används som sporthojar.
2. Eller om en R1200S skulle få samma fel när den körs hårt så som det är tänkt och har marknadsförts. (Har S.en också råkat ut för liknande? Jag vet inte.:confused: Men om så är fallet så har de iallafall en starkare grund att stå på.)

Om man som grotesk motsats t.ex. skulle ta ut en R1200S på en etapp mellan Afghanistan och Långtbortistan (går det nå´n väg därmellan?), så skulle det förvåna mig om man kan reklamera ett konstruktionsfel om ramen går mitt av pga dåliga vägar och 80kg last över bakramen.

Natti-natti, L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Janne Hammarström » 2007-09-01/00:51

Som svar till Blomqvist så undrar jag om man återkallat hojar i USA men inte i Europa. Det är det enda jag kan komma på som gör att ditt problem kan lösas förutom att BMW Sverige gör en insats.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Peter B » 2007-09-01/20:16

Råkade ut för en liknande grej idag på min GSA-07 (500 mil).
Motorn tvärdog två minuter efter start - lyckligtvis mitt i en växling då pedalen låg i neutralläge. Hann reagera och gick aldrig in i växel så tvärstoppet slapp jag - bara rulla in till kanten och starta igen. Men obehagligt var det.
Ska ha stiften i åtanke om det händer igen...

- Peter
Peter B
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2005-10-20/20:11

Inläggav Blomqvist » 2007-09-04/17:29

Nu har BMW hört av sig.

-Dom tar inte på sig några som helst följdskador pga. motorstörningen.

Det dom har erbjudit sig att göra är att betala min självrisk på 6.000:-

Det skulle betyda att jag får cykeln helt återställd, utan någon kostnad för mig.

Men det känns faktiskt inte rätt gentemot IF och MC-kollektivet.

Kalla mig löjlig, gammaldags, och tillskriv mig gärna fler egenskaper ändå om ni vill, men det känns faktiskt fel.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag har talat med IF, och en av deras jurister tycker som jag att det är BMW som ska stå för hela kostnaden, men påpekar samtidigt att jag har min fulla rätt att utnyttja min försäkring.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav HåkanH » 2007-09-04/18:07

Blomqvist;19539 skrev:Nu har BMW hört av sig.

-Dom tar inte på sig några som helst följdskador pga. motorstörningen.

Det dom har erbjudit sig att göra är att betala min självrisk på 6.000:-

Det skulle betyda att jag får cykeln helt återställd, utan någon kostnad för mig.

Men det känns faktiskt inte rätt gentemot IF och MC-kollektivet.

Kalla mig löjlig, gammaldags, och tillskriv mig gärna fler egenskaper ändå om ni vill, men det känns faktiskt fel.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag har talat med IF, och en av deras jurister tycker som jag att det är BMW som ska stå för hela kostnaden, men påpekar samtidigt att jag har min fulla rätt att utnyttja min försäkring.


Hej Nikolaus!
Klart du ska utnyttja försäkringen,det är faktiskt det de är till för!
Det är ju naturligtvis fint av dig att tänka som du gör.
Att denna kostnad indirekt "belastar" oss övriga med IF-försäkringar
tror jag inte att någon ens tänkt tanken att du "gör fel".
Väldigt positivt att de är villiga att betala din självrisk i alla fall!
Du blir ju ekonomiskt skadeslös, det räcker nog mer än väl med den
obehagliga upplevelsen du fick.
Så tycker jag!
Det slår mig plötsligt att BMW-klubben har en försäkring som ska gälla vid
Klubbens aktiviteter samt resan till & från.
Den röstades visserligen bort genom omröstning på årsmötet i Sunne
men det var ju samma helg och den upphörde knappast med omedelbar verkan:confused:
Någon annan vet säkert!:)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Torparen » 2007-09-04/18:11

Jag tycker för det första att det var en mycket snygg gest av BMW att erbjuda sig att betala självrisken. Verkligen ett utslag av goodwill som följer de flesta läroböcker i service manegement till bokstaven..:)

Förutom en nöjd kund, så garanterar deras agerande också att en hoj på marknaden (som så småningom blir begagnad och skall säljas igen), är reparerad efter konstens regler, med bibehållet värde på hojen.

För det andra så tycker jag att du skall nyttja din försäkring. Om du har samvetskval för att det skedde under bankörning, så kan du ju fundera över om bankörningen kanske har räddat försäkringsbolaget från värre krascher och ännu dyrare reperationer.
Och om du har samvetskval för att skadorna är små, så är det väl snarare den som sätter priserna på reservdelar som skall bära det dåliga samvetet. Du(BMW) betalar ju en självrisk på hela 6000kronor, och det borde täcka smårepor och plastdetaljer tycker man.

Tror du att en pom-pom åkare på kromsläde (också medlem i mc-kollektivet) hade tvekat?

Go for it!
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Torparen » 2007-09-04/18:17

HåkanH;19542 skrev:...
...........

Det slår mig plötsligt att BMW-klubben har en försäkring som ska gälla vid
Klubbens aktiviteter samt resan till & från.
Den röstades visserligen bort genom omröstning på årsmötet i Sunne
men det var ju samma helg och den upphörde knappast med omedelbar verkan:confused:
Någon annan vet säkert!:)



Om jag kommer ihåg rätt så var det en grupplivförsäkring och ingen sakförsäkring. Alltså en försäkring som motsvarar det förarskydd som numera finns i IF-försäkringen.
Som tur är så handlar det bara om materiella skador i detta "fallet". (eller?)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Blomqvist » 2007-09-04/18:31

Torparen;19544 skrev:Som tur är så handlar det bara om materiella skador i detta "fallet". (eller?)

//L-E Jönsson


Jo. Enbart materiella skador.

Jag ska sova på saken huruvida jag utnyttjar försäkringen eller ej.

Motiveringen att hojen faktiskt blir genomgången och lagad enligt konstens alla regler får nog faktiskt vägas in, och det relativt tungt, trots att jag i princip skulle nöja mig med en ny skyddsplåt över ventilkåpan samt ett par nya byxor.

Hur mycket tål en hjälm, förresten?

Nu var det ingen hastighet att tala om, och det blev ingen smäll med huvudet, men hjälmen har små märken.

Kan jag fortsätta använda den?
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-04/18:59

Mycket flott av BMW att ta så stort ansvar för ett pajat tändstift!
Vore det jag, skulle jag nyttja försäkringen.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav HåkanH » 2007-09-04/19:02

Torparen;19544 skrev:Om jag kommer ihåg rätt så var det en grupplivförsäkring och ingen sakförsäkring. Alltså en försäkring som motsvarar det förarskydd som numera finns i IF-försäkringen.
Som tur är så handlar det bara om materiella skador i detta "fallet". (eller?)

//L-E Jönsson


Just det, så var det! Nu klarnar minnet (lite sinil möjligen):o

Du Blomqvist! Sov på saken du! Men fatta rätt beslut imorgon för annars blir jag tvungen att åka ner till Gnarp och tala dig till rätta!;)

En hjälm som "haft marksyning" ska inte användas nåt mer, har jag
fått lära mig i alla fall.
Det brukar vara svårt att avgöra hur stor "smäll" den utsatts för.
Ny hjälm måste väl ingå. Den blev ju skadad i samma olycka!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Blomqvist » 2007-09-04/20:05

HåkanH;19550 skrev:Just det, så var det! Nu klarnar minnet (lite sinil möjligen):o

Du Blomqvist! Sov på saken du! Men fatta rätt beslut imorgon för annars blir jag tvungen att åka ner till Gnarp och tala dig till rätta!;)


Ska vi säga imorgon klockan 17:00? -Jag sätter på kaffe. ;)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-09-04/21:23

Blomqvist;19546 skrev:Hur mycket tål en hjälm, förresten?


En hjälm tål exakt en enda rejäl smäll. Småsmällar tål den många.

Hjälmens inredning är byggd för att absorbera (dämpa) en kraftig smäll. Det gör den genom att dämpmaterialet kollapsar och på så sätt tar upp energi. Men det fjädrar inte tillbaka eftersom det då skulle återföras energi till skallen. Det är därför som man har hård "frigolit" i hjälmar och inte mjukt "skumgummi".

Har dämpmaterialet tryckts ihop så funkar det inte vid nästa smäll. Alltså måste det, eller hela hjälmen, bytas.

Jämför med säkerhetsbältet i en bil. Det tar upp energi genom att töjas ut. Ofta innehåller även bältesfästet metalldelar som deformeras och absorberar energi. Efter en krock måste ovillkorligen alla använda bälten bytas. Eftersom man oftast inte vet vilka bälten som använts så byter man normalt alla bältena.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-09-06/11:34

Nya råd och rön!

Efter att en av killarna på mc-sidan ringt mig och lovat att stå för självrisken så drog plötsligt chefen för den avdelningen tillbaka löftet.

Anledningen var att BMW inte tar ansvar för felet.

Dom hävdar att tändstiftet släcktes efter omkullkörningen.

Efter att under förmiddagen ha förhandlat med ansvarig person gick dom dock ytterst motvilligt med på att stå för självrisken enbart pga. att den person jag talade med först, utan att vara berättigad att fatta det beslutet, lovat mig att stå för dom 6.000:- som självrisken kostar.

Jag fick dock klart och tydlig information om att BMW:

-Inte godkänner felet med släckta tändstift som garantifel.
-Har som policy att inte betala några självrisker.

Enda anledningen till att dom står för min självrisk i detta fall är att jag tidigare blivit lovad detta.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2007-09-06/12:28

[FONT=Times New Roman]Oooops så blev det ridå ner för BMW. :mad: [/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ta nu ut på försäkringen och låt BMW betala självrisken. :p [/FONT]

[FONT=Times New Roman][/FONT]
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-09-06/12:43

Bajen-Sam;19647 skrev:[FONT=Times New Roman]Oooops så blev det ridå ner för BMW. :mad: [/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ta nu ut på försäkringen och låt BMW betala självrisken. :p [/FONT]

[FONT=Times New Roman][/FONT]


Jo. Så får det bli. :(

Bra gjort av dem ändå, att stå för sitt ord!
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-06/19:29

Mycket generös handläggning hela vägen.
En sån firma är värd att vara rädd om!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-06/19:57

Guzzi-Leif;19672 skrev:Mycket generös handläggning hela vägen.
En sån firma är värd att vara rädd om!


Generös handläggning? Jovars av den som inte hade befogenhet att lova nånting.....
I övrigt bet man väl bara i det sura äpplet och konstaterade att tesagt e tesagt och tesagt gäller.... Påtvingat agerande i linje med påtvingad anständighet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-09-07/07:35

Marie;19677 skrev:Generös handläggning? Jovars av den som inte hade befogenhet att lova nånting.....
I övrigt bet man väl bara i det sura äpplet och konstaterade att tesagt e tesagt och tesagt gäller.... Påtvingat agerande i linje med påtvingad anständighet.


Mjo...

Och hade jag inte varit någorlunda rapp i käften och besuttit ett relativt välfyllt ordföråd och kunnat tala på "fina herrars vis", samt med en dåres envishet stridit för min sak så hade jag blivit utan. :mad:

Jag vill dock vidhålla att jag ändå tycker att det är starkt av dom att hålla ord.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst