R1200 GS Adv. går konstigt?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200 GS Adv. går konstigt?

Inläggav reddevil » 2007-09-04/16:59

Vet knappt hur jag ska förklara detta, kanske är normalt men det har uppkommit nu för några dagar sedan, kanske en vecka.. så det borde ju inte vara normalt.

Har en R1200 GS Adv. -06 (tog ut den i juli)

den har snart gått 900 mil.

problemet:
Tycker den knackar/låter lite konstigt precis när jag startar den och den är kall, något som verkar försvinna när den blir varm. Detta har inte varit så tydligt innan som det är nu, låter rätt högt tycker jag.
problem nr. 2, har haft detta lite längre än det andra, det är när jag svänger (lutar mig) så vibbrerar det och låter lite brummande svagt. Kan inte riktigt placera varifrån men tycker att det verkar komma under mig eller bakifrån (kan ha hört fel) men man känner tydligt vid lätt lutning att det vibbrerar lite smått samtidigt som det låter.

Ska snart lämna in den på 1000-mil service men undrar lite är detta något som är fel? Vad kan vara fel? Ska jag vänta tills servicen eller kontakta bmw omgående?
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Blomqvist » 2007-09-04/17:23

Har du kollat oljan?

En boxer tar gärna lite olja, och det du beskriver låter nästan som om det är dags att fylla på. :)

reddevil;19536 skrev:Vet knappt hur jag ska förklara detta, kanske är normalt men det har uppkommit nu för några dagar sedan, kanske en vecka.. så det borde ju inte vara normalt.

Har en R1200 GS Adv. -06 (tog ut den i juli)

den har snart gått 900 mil.

problemet:
Tycker den knackar/låter lite konstigt precis när jag startar den och den är kall, något som verkar försvinna när den blir varm. Detta har inte varit så tydligt innan som det är nu, låter rätt högt tycker jag.
problem nr. 2, har haft detta lite längre än det andra, det är när jag svänger (lutar mig) så vibbrerar det och låter lite brummande svagt. Kan inte riktigt placera varifrån men tycker att det verkar komma under mig eller bakifrån (kan ha hört fel) men man känner tydligt vid lätt lutning att det vibbrerar lite smått samtidigt som det låter.

Ska snart lämna in den på 1000-mil service men undrar lite är detta något som är fel? Vad kan vara fel? Ska jag vänta tills servicen eller kontakta bmw omgående?
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Peter B » 2007-09-04/17:24

Jag och min kollega med samma motorcykel (uttagna i mars 07) hör samma brummande vid sväng. Vi tror båda att det kommer från däcken. Det är väl inte otroligt att du har samma däcktyp.

Peter
Peter B
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2005-10-20/20:11

Inläggav reddevil » 2007-09-04/19:34

Blomqvist;19537 skrev:Har du kollat oljan?

En boxer tar gärna lite olja, och det du beskriver låter nästan som om det är dags att fylla på. :)


Oljan har jag fyllt på så det kan inte vara för lite, köpte oljan på BMW och berättade milantal, kan jag ha fått fel olja av dom?
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav reddevil » 2007-09-04/19:37

Peter B;19538 skrev:Jag och min kollega med samma motorcykel (uttagna i mars 07) hör samma brummande vid sväng. Vi tror båda att det kommer från däcken. Det är väl inte otroligt att du har samma däcktyp.

Peter

Jag tycker att vibbrationerna och ljudet har uppkommit på senare tid och har inte haft detta innan, nu finns det ju iof. alltid en chans att man har missat det innan och när man lyckades höra det en gång så sitter man och lyssnar extra mycket och känner efter lite för mycket..

Men det kan inte vara något med kardanen eller liknande?
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Blomqvist » 2007-09-04/20:03

reddevil;19551 skrev:Oljan har jag fyllt på så det kan inte vara för lite, köpte oljan på BMW och berättade milantal, kan jag ha fått fel olja av dom?


Då är det bra.

Nej, jag tror inte att dom sålt fel olja till dig, men man ska aldrig säga aldrig.

Kolla så du inte har tappat någon hjulvikt så du har fått obalans.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Jossa » 2007-09-04/20:22

reddevil;19552 skrev:Jag tycker att vibbrationerna och ljudet har uppkommit på senare tid och har inte haft detta innan, nu finns det ju iof. alltid en chans att man har missat det innan och när man lyckades höra det en gång så sitter man och lyssnar extra mycket och känner efter lite för mycket..

Men det kan inte vara något med kardanen eller liknande?


En fråga har ni som upplever ljudet Michelin Anakee på?
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Sportster » 2007-09-04/20:33

Vibbarna och brummandet tror jag ganska säkert kommer från ett plattslitet
bakhjul. Det stämmer mot miltalet du angett. När du lutar hojen så kommer
däcket att gå på kanten mellan det slitna och det friska, och detta kan ge
lite märkbara fenomen.
Kolla på ditt bakdäck om det är plattslitet (känn tvärs med handen).

Knackljudet i motorn borde ju inte kunna bero på oljan förutsatt att det finns
tillräcklig mängd i motorn.
Låter knacket bara på ena sidan av motorn, dvs från ena cylindern/toppen?
Eller kommer det inifrån vevhuset/motorblocket?

Kommer det från ena toppen kan det ju bara vara ett ventilspel som behöver
justeras. Hojen står ju inför första 1000-milaservicen och det kan ju vara
dags att ventilspelen efterjusteras efter inkörningen.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav .Z. » 2007-09-04/20:40

:o :o
Jossa;19560 skrev:En fråga har ni som upplever ljudet Michelin Anakee på?

jag har tourance och dom låter en del vid nedlägg, dock inga vibrationer. Tror dock att det ljud jag upplever enbart beror på vändkanterna som upstått på mina däck p.g.a. min mesiga körstil...

är dock osäker på om det är detta som är trådskaparens problem?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-04/20:52

reddevil;19536 skrev:Vet knappt hur jag ska förklara detta, kanske är normalt men det har uppkommit nu för några dagar sedan, kanske en vecka.. så det borde ju inte vara normalt.

*Snipp*

men undrar lite är detta något som är fel? Vad kan vara fel? Ska jag vänta tills servicen eller kontakta bmw omgående?


Kamkedjesträckarna är "hydrauliska", det vill säga att de inte trycker på ordentligt förrän du fått upp oljetrycket till/i dem. Kan låta för jeffligt de första motorvarven.

För övrigt är vi väldigt många som är alldeles för oroliga för våra juveler i stället för att njuta av dem...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-09-04/21:12

reddevil;19536 skrev:problemet:
Tycker den knackar/låter lite konstigt precis när jag startar den och den är kall, något som verkar försvinna när den blir varm. Detta har inte varit så tydligt innan som det är nu, låter rätt högt tycker jag.
problem nr. 2, har haft detta lite längre än det andra, det är när jag svänger (lutar mig) så vibbrerar det och låter lite brummande svagt. Kan inte riktigt placera varifrån men tycker att det verkar komma under mig eller bakifrån (kan ha hört fel) men man känner tydligt vid lätt lutning att det vibbrerar lite smått samtidigt som det låter.

Ska snart lämna in den på 1000-mil service men undrar lite är detta något som är fel? Vad kan vara fel? Ska jag vänta tills servicen eller kontakta bmw omgående?


Jag har en R12GS -06 som just nått 2000 mil och jag har liknande symptom.
Högercylinder har väldigt högt ventilljud vid start - försvinner snabbt.
Överlag högre ventilrassel på senare tid
En svårdefinierad fin vibration + ett svagt oooande ljud i fart 80-90 km/tim (oavsett växel/varv)

Nu beställde jag service i dagarna och fick i samband med det beskedet att allt det där var normalt samt att ventilljudet förstås blir bättre efter service

Den där fina vibrationen eller vad man skall kalla den beror förmodligen på vändkant (Anakee).

Vill också säga att man kan bli vääääldigt lyhörd för ljud när man väl börjar fokusera på dem. Bryts den där fokuseringen för en stund t ex efter 30 serpentiner runt Geiranger i dimma (Norge) härom veckan så kan man helt glömma alla symptom i flera timmar tills man plötsligt börjar "känna efter " igen.

Träffade förresten en annan GS ägare på toppen av Dalsnibba som ville jag skulle lyssna på hans maskin vid start - samma knack som jag hade! Inget ovanligt således

Inget att oroa sig för - jag börjar tro att boxrar är väldigt livfulla personligheter.

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-04/21:24

Problem 1
Har reagerat över precis samma sak på en bekants 1200. Så lät ingen av 1100-orna... I mina öron - låter som en japansk rad-4 som behöver shimsas om.


Problem 2
Det var inte fullständigt presenterat...
Var det under färd eller ?... o i så fall i vilka farter ? Det är väl TKC80 däck eller motsvarande på ? Dvs spontant låter det som beskrivning av däckljud/vibbrationer som kan uppstå - men låt se en bredare beskrivning av fenomentet.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-09-04/21:27

Gustav;19573 skrev:
Träffade förresten en annan GS ägare på toppen av Dalsnibba som ville jag skulle lyssna på hans maskin vid start - samma knack som jag hade! Inget ovanligt således

Inget att oroa sig för - jag börjar tro att boxrar är väldigt livfulla personligheter.

Gustav


Kolla gärna med Blomqvist vilket fel han hade och som gjorde att han råkade illa ut. Ni båda bör också kolla vad man återkallat för i USA men inte i Europa (Sverige) om det kan stämma på era fel. Att de skulle sålt fel olja tror jag inte på boxrarna går på vilken olja som helst det enda som skiljer är genomrinningshastigheten.;)
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav .Z. » 2007-09-04/23:10

Gustav;19573 skrev:Jag har en R12GS -06 som just nått 2000 mil och jag har liknande symptom.
Högercylinder har väldigt högt ventilljud vid start - försvinner snabbt.
Överlag högre ventilrassel på senare tid
En svårdefinierad fin vibration + ett svagt oooande ljud i fart 80-90 km/tim (oavsett växel/varv)

Nu beställde jag service i dagarna och fick i samband med det beskedet att allt det där var normalt samt att ventilljudet förstås blir bättre efter service

Den där fina vibrationen eller vad man skall kalla den beror förmodligen på vändkant (Anakee).

Vill också säga att man kan bli vääääldigt lyhörd för ljud när man väl börjar fokusera på dem. Bryts den där fokuseringen för en stund t ex efter 30 serpentiner runt Geiranger i dimma (Norge) härom veckan så kan man helt glömma alla symptom i flera timmar tills man plötsligt börjar "känna efter " igen.

Träffade förresten en annan GS ägare på toppen av Dalsnibba som ville jag skulle lyssna på hans maskin vid start - samma knack som jag hade! Inget ovanligt således

Inget att oroa sig för - jag börjar tro att boxrar är väldigt livfulla personligheter.

Gustav

Att dom låter som ett tröskverk vid uppstart har jag vant mig vid och lärt mig att det är normalt på amerikanska forum, dätemot så brottas jag med onormala motorvibbar, blir byte om inte Bike får ordning på det vid 2000:mila, till vad vetefan? utan vibbarna som kom efter 1000:milaservicen så vore den optimal!
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Blomqvist » 2007-09-05/07:50

JanneH;19580 skrev:Kolla gärna med Blomqvist vilket fel han hade och som gjorde att han råkade illa ut.


I mitt fall så släckte den ett tändstift så motorn helt plötsligt blev encylindrig mitt i en kurva.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-09-07/13:13

Guzzi-Leif;19568 skrev:...
För övrigt är vi väldigt många som är alldeles för oroliga för våra juveler i stället för att njuta av dem...


Det ena utesluter inte det andra..man kan helt klart njuta ofantligt mycket av dessa maskiner samtidigt som man är orolig för att det hela ska ta ett abrupt slut..
Det finns säkert många som känner igen denna paradox från andra livsstituationer..?! ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-09-07/13:13

Guzzi-Leif;19568 skrev:...
För övrigt är vi väldigt många som är alldeles för oroliga för våra juveler i stället för att njuta av dem...


Det ena utesluter inte det andra..man kan helt klart njuta ofantligt mycket av dessa maskiner samtidigt som man är orolig för att det hela ska ta ett abrupt slut..
Det finns säkert många som känner igen denna paradox från andra livsstituationer..?! ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-09-07/13:15

Guzzi-Leif;19568 skrev:...
För övrigt är vi väldigt många som är alldeles för oroliga för våra juveler i stället för att njuta av dem...


Det ena utesluter inte det andra..man kan helt klart njuta ofantligt mycket av dessa maskiner samtidigt som man är orolig för att det hela ska ta ett abrupt slut..
Det finns säkert många som känner igen denna paradox från andra livssituationer..?! ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-09-07/13:17

Guzzi-Leif;19568 skrev:...
För övrigt är vi väldigt många som är alldeles för oroliga för våra juveler i stället för att njuta av dem...


Det ena utesluter inte det andra..man kan helt klart njuta ofantligt mycket av dessa maskiner samtidigt som man är orolig för att det hela ska ta ett abrupt slut..
Det finns säkert många som känner igen denna paradox från andra livssituationer..?! ;)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Marie » 2007-09-07/14:36

Stammar du????

4 st identiska inlägg.......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-07/16:57

Jompa;19721 skrev:Det ena utesluter inte det andra..man kan helt klart njuta ofantligt mycket av dessa maskiner samtidigt som man är orolig för att det hela ska ta ett abrupt slut..
Det finns säkert många som känner igen denna paradox från andra livssituationer..?! ;)


Den var bra!
Och igenkänd så till den milda grad att jag aldrig accepterar användning av Comfort sköljmedel till mina kläder...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-07/17:17

Guzzi-Leif;19732 skrev:Den var bra!
Och igenkänd så till den milda grad att jag aldrig accepterar användning av Comfort sköljmedel till mina kläder...


Nu har väl hela övriga menigheten på forumet skrattat åt detta redan, nu börjar väl hela menigheten skratta åt mig för att jag inte fattar men ... :confused:


... vad menar du? :confused: Comfort sköljmedel ??????:confused:

MVH Magnus ;)
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-09-07/18:18

Nej, jag förstör inte heller kläderna med sköljmedel......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-07/18:40

Om man inte fattar vad jag skriver, då har jag varit otydlig. Händer alltför ofta!

Jompa skev om att "njuta ofantligt mycket.....samtidigt som man är orolig för att det hela ska ta ett abrupt slut.." och jag skrev om "Kom fort!" vilket jag inte ville göra.

Man får tänka svetsskärm, liksom...

Åsså är det faktiskt så att jag köpstrejkar Comfort beroende på den fåniga ordleken :o
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-09-07/20:55

Michelin Anakee är mitt favoritdäck.

- Enastående våtgrepp och lysande kompromissdäck för dålig asfalt och hårdgrus.
- Låter ofta konstigt. Olika ljud beroende på slitage.
- Dålig precision & styrrespons på perfekt asfalt.

Störs du av ljudet? Byt till Pilot Road!

Men som sagt - Michelin Anakee är mitt favoritdäck. Fast i morgon drar jag iväg till Alpbus på två nya TKC80. Dom låter ännu värre än Anakee....
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst