Pacman;19728 skrev:Och hur varmkör ni eran spis ?
Pacman;19728 skrev:Läste i instruktionsboken att min 1150 gs inte ska varmköras på tomgång , utan man ska köra iväg direkt efter start och vara försiktigt till motorn är varm. Okey ! Så har jag gjort tills nu. För varje gång jag startar och kör iväg så hörs ett skarp kvittrande / tickade ljud ( hur lätt e det att beskriva ett ljud med bokstäver :confused: ) Fågelboet slutar föra liv när motorn blivit varm.
Nu har jag istället provat att , mot BMW:s rek , varmköra motorn på tomgång tills första "blippen" på tempmätaren tänds. Då petar jag i ettan och motorn låter som en motor , inte som ett fågelbo med kikhosta när man drar iväg.
Känns mycket bättre kan jag säga..
Vad säger ni ?
Har ni åxå fågelbo i motorn när den är kall ?
Och hur varmkör ni eran spis ?
Hau en brau dau
Pacman;19728 skrev:Läste i instruktionsboken att min 1150 gs inte ska varmköras på tomgång
HMR;19736 skrev:Jag har aldrig förstått vad folk vill uppnå med att varmköra. :confused: Min bil varmkör jag ibland på vintern för att defrostern skall funka - trots att det medför ökat motorslitage. Men en MC på sommaren? Den har välan ingen defroster? :confused:
Kan någon förklara vad den underliga seden att varmköra innan man kör iväg kommer ifrån? :confused:
Albert;19748 skrev:*SNIPP*
/7's oljetryck på tomgång när motorn är varm är så lågt som ca 1-1½kg!!! Jmf med kallstarttrycket på över 16bar!!!
Oljetempmätare och riktig (hydraulisk) oljetryckmätare är bra kompletteringsutrustning. -;)
mbrobeck;19798 skrev:Hur mycket blir 1 - 1,5 kg i bar, jag blev förvirrad av olika enheter.
mbrobeck;19798 skrev:Hur mycket blir 1 - 1,5 kg i bar, jag blev förvirrad av olika enheter.
Undrar Magnus
HMR;19799 skrev:Svårt. Kg är ju enhet för massa. Antagligen avses Kp. Dvs kiloponds övertryck. Det blir på ett ungefär lika med bar övertryck.
Kruxet är väl att man mäter trycket i pumpen och inte i lagren. I alla händelser så går pumpen trögt med tjockolja så höga varv är nog inte det bästa med kall motor. För pumpen alltså.
Pacman;19728 skrev:Läste i instruktionsboken att min 1150 gs inte ska varmköras på tomgång , utan man ska köra iväg direkt efter start och vara försiktigt till motorn är varm. Okey ! Så har jag gjort tills nu. För varje gång jag startar och kör iväg så hörs ett skarp kvittrande / tickade ljud ( hur lätt e det att beskriva ett ljud med bokstäver :confused: ) Fågelboet slutar föra liv när motorn blivit varm.
Nu har jag istället provat att , mot BMW:s rek , varmköra motorn på tomgång tills första "blippen" på tempmätaren tänds. Då petar jag i ettan och motorn låter som en motor , inte som ett fågelbo med kikhosta när man drar iväg.
Känns mycket bättre kan jag säga..
Vad säger ni ?
Har ni åxå fågelbo i motorn när den är kall ?
Och hur varmkör ni eran spis ?
Hau en brau dau
Micke;19872 skrev:Många motoringenjörer rekomenderar 15-30 sekunders tomgång. Oljan i de trånga spalterna hinner upp till lite vettigare temperaturer. (Det enda som skulle tala för lite högre varvtal är att kamaxel/lyftare kan gynnas av det.)
Speciellt viktigt för läpptätningarna. Tänk på att läpptätningar finns lite överallt. Dvs efter start kan man gärna köra med begränsad hastighet de förstaa minuterna
MVH/Micke
andytoothstone;19970 skrev:Min flickvän stötte på vår granne med japshoj igår, han stod och tomgångskörde för att ladda batteriet eftersom han skulle köra en längre sträcka dagen efter.....
andytoothstone;19811 skrev:Jag har också nyligen köpt mig en 1150 GS -02, har också märkt ett konstigt ljud vid avfärd. Men är det inte ABS säkerhetskontrollen (som det står i manualen) som ska låta så?
Min förra hoj (650GS) skulle också köras utan tomgång vid avfärd. Den tyckte jag å andra sida mådde tokdåligt vid tomgångskörning i t.ex. köer. 1150:n verkar klara kökörning otroligt bättre, men det har väl mer med kylningen att göra.
niklas.r;20007 skrev:Se där, äntligen någon som svarade på Pacmans fråga! Jag kan inte 1150 så värst bra, men skulle det kunna vara generatorremmen? På min R1100R är det ett tickande/smattrande ljud vid helt kall motor. Detta försvinner kvickt. Det ska inte vara något farligt enligt några vetare på detta forum.
Niklas R
Pacman;19728 skrev:Har ni åxå fågelbo i motorn när den är kall ?
Och hur varmkör ni eran spis ?
Guzzi-Leif;20078 skrev:Såhär (och en del till) skriver Monark i sin MC-Skola från 1953:
VARMKÖR PÅ RÄTT SÄTT
En kall motor förslits mycket snabbt på grund av kemisk påverkan. Vissa delar, till exempel vevhusväggarna, vevaxeln och vevstaken, skyddas av smörjoljan. Därför tar det mycket lång tid innan de blir allvarligt skadade. Annorlunda är det med lager och glidytor i motorn.
När en kall motor har startats bildas vid varje förbränning både sura ämnen och vatten som tillsamman bildar syror. Så länge cylinderväggen är kall kondenseras vattenånga på dess insida ungefär som fuktigheten i ett rum kondenseras till imma på en kall fönsterruta. Syrorna angriper genast cylinderväggen och kolvringarna. Ytterligt små rostpartiklar bildas. De sveps bort vid nästa kolvslag och då blottas ren metall som syrorna åter angriper. Detta pågår ända tills cylinderväggen blivit så varm att ingen vattenånga längre kondenseras. Då försvinner vattnet i ångform med avgaserna. Det gör också de sura ämnena när det inte längre finns något vatten som håller dem kvar.
Där har du alltså förklaringen till att cylindern och kolvringarna slits många gånger snabbare när cylindern är kall än när den blivit genomvarm. Du inser säkert att det måste vara fel att låta en kall motor stå och »puttra sig varm» på tomgång innan du börjar kora — det innebär ju att den kemiskt orsakade förslitningen pågår onödigt länge. Börjar du i stället att köra så snart motorn startats blir den mycket fortare varm — du kan minska kallslitaget i cylindern till ungefär en tredjedel.
Varmt vevhus lika viktigt!'
Lika väl som syrorna angriper en kall cylinder kan de också angripa kalla lager. I en fyrtaktsmotor kan syror bildas i vevhuset genom att förbränningsgaser tränger förbi kolvringarna och förenar sig med vatten som kondenserats på vevhusets insida när motorn kallnade efter förra körningen. Vevaxellagren i en fyrtaktsmotor brukar emellertid inte bli angripna av rost. Det beror på att syrorna upptas av den cirkulerande oljan och neutraliseras av dess tillsatser. Vad som skyddar mest är dock att vevhuset snabbt blir så varmt under körning att inget vatten längre kondenseras. Visserligen finns det luftfuktighet i vevhuset nar motorn stannats men det är så små mängder att de i allmänhet inte ställer till någon skada.
Helt annorlunda är det i en tvåtaktsmotor. Där passerar den färska gasblandningen hela tiden genom vevhuset Den kalla insugna luften gör att vevhusväggarna håller sig kalla under mycket längre tid än i en fyrtaktsmotor. Och hela tiden kommer mera luftfuktighet in med den färska gasen och avsätter sig på vevhusväggarna, vilkas insida snart blir drypande våt!
Stannas motorn efter några få minuters körning är det lätt att första vad som sker — delarna inuti vevhuset rostar helt enkelt! Väst ar det för vevaxellagren. Varje liten rostfläck i kullagerbanorna arbetas upp av kulorna ungefär som ett hål i en grusväg blir allt större för varje hjul som rullar över det.
Har du en fyrtaktsmotor med cirkulationssmörjning måste du köra försiktigt i början, ty kall olja är trögfluten och smörjningen blir inte fullgod, förrän både motor och olja hunnit värmas upp. Kör första milen efter en kallstart på samma sätt som om du höll på att köra in en ny motor.
Har du en tvåtaktsmotor med blandsmörjning behöver du ju inte vänta på att oljan skall värmas upp — det räcker om du kör en a’ två kilometer med måttligt gaspådrag och måttligt varvtal, sedan kan du köra som vanligt. Blandsmörjning fungerar väl även innan motorn blivit genomvarm — det är en huvudorsak till tvåtaktsmotorns stora slit styrka!
Guzzi-Leif;20078 skrev:Såhär (och en del till) skriver Monark i sin MC-Skola från 1953:
VARMKÖR PÅ RÄTT SÄTT
En kall motor förslits mycket snabbt på grund av kemisk påverkan. Vissa delar, till exempel vevhusväggarna, vevaxeln och vevstaken, skyddas av smörjoljan. Därför tar det mycket lång tid innan de blir allvarligt skadade. Annorlunda är det med lager och glidytor i motorn.
När en kall motor har startats bildas vid varje förbränning både sura ämnen och vatten som tillsamman bildar syror. Så länge cylinderväggen är kall kondenseras vattenånga på dess insida ungefär som fuktigheten i ett rum kondenseras till imma på en kall fönsterruta. Syrorna angriper genast cylinderväggen och kolvringarna. Ytterligt små rostpartiklar bildas. De sveps bort vid nästa kolvslag och då blottas ren metall som syrorna åter angriper. Detta pågår ända tills cylinderväggen blivit så varm att ingen vattenånga längre kondenseras. Då försvinner vattnet i ångform med avgaserna. Det gör också de sura ämnena när det inte längre finns något vatten som håller dem kvar.
Där har du alltså förklaringen till att cylindern och kolvringarna slits många gånger snabbare när cylindern är kall än när den blivit genomvarm. Du inser säkert att det måste vara fel att låta en kall motor stå och »puttra sig varm» på tomgång innan du börjar kora — det innebär ju att den kemiskt orsakade förslitningen pågår onödigt länge. Börjar du i stället att köra så snart motorn startats blir den mycket fortare varm — du kan minska kallslitaget i cylindern till ungefär en tredjedel.
Varmt vevhus lika viktigt!'
Lika väl som syrorna angriper en kall cylinder kan de också angripa kalla lager. I en fyrtaktsmotor kan syror bildas i vevhuset genom att förbränningsgaser tränger förbi kolvringarna och förenar sig med vatten som kondenserats på vevhusets insida när motorn kallnade efter förra körningen. Vevaxellagren i en fyrtaktsmotor brukar emellertid inte bli angripna av rost. Det beror på att syrorna upptas av den cirkulerande oljan och neutraliseras av dess tillsatser. Vad som skyddar mest är dock att vevhuset snabbt blir så varmt under körning att inget vatten längre kondenseras. Visserligen finns det luftfuktighet i vevhuset nar motorn stannats men det är så små mängder att de i allmänhet inte ställer till någon skada.
Helt annorlunda är det i en tvåtaktsmotor. Där passerar den färska gasblandningen hela tiden genom vevhuset Den kalla insugna luften gör att vevhusväggarna håller sig kalla under mycket längre tid än i en fyrtaktsmotor. Och hela tiden kommer mera luftfuktighet in med den färska gasen och avsätter sig på vevhusväggarna, vilkas insida snart blir drypande våt!
Stannas motorn efter några få minuters körning är det lätt att första vad som sker — delarna inuti vevhuset rostar helt enkelt! Väst ar det för vevaxellagren. Varje liten rostfläck i kullagerbanorna arbetas upp av kulorna ungefär som ett hål i en grusväg blir allt större för varje hjul som rullar över det.
Har du en fyrtaktsmotor med cirkulationssmörjning måste du köra försiktigt i början, ty kall olja är trögfluten och smörjningen blir inte fullgod, förrän både motor och olja hunnit värmas upp. Kör första milen efter en kallstart på samma sätt som om du höll på att köra in en ny motor.
Har du en tvåtaktsmotor med blandsmörjning behöver du ju inte vänta på att oljan skall värmas upp — det räcker om du kör en a’ två kilometer med måttligt gaspådrag och måttligt varvtal, sedan kan du köra som vanligt. Blandsmörjning fungerar väl även innan motorn blivit genomvarm — det är en huvudorsak till tvåtaktsmotorns stora slit styrka!
Pacman;20155 skrev:Hm , nu börjar det likna något. Dessa teorier verkar både logiska och vettiga. Men man funderar ändå på vilket som sliter på motorn mest ?
Guzzi-Leif:s fina förklaring om det kemiska som händer i en motor , eller Gunnare utförliga förklaring med slitage pga kall oljan inte hinner ut och smörja optimalt !?!!
Nåja , i dag startar jag motorn , låter den gå på tomgång medans jag drar på mig hjälm och handskar. Sedan rullar jag iväg och kör försiktigt till första "blippen" tänds på tempmätaren. Först då börjar jag hissa trottlarna.
Känns som en hyffsad kombination av alla fina och tips och förklaringar som alla bidragit med..
Mvh
Helmetrock;20333 skrev:På tal om oljetrycksmätare, är det någon som vet var man ansluter en sån på en 1150R?
Det vore dessutom kul om någon visste någon bra modell till MC, gärna någon med både temp och tryck, annars tänkte jag nöja mig med en inbyggd 52mm bilvariant, det borde väl funka? Ett tag iallafall?
Guzzi-Leif;20337 skrev:E' de' bra för nerverna med en slik meter?
Jag är så nöjd med min tempmätare, den ger sånt förtoendefullt intryck och så lugnande mätvärden.
Något som vore mer användbart på en av de större boxrarna är väl annars en oljenivåmätare?
gunnare;20339 skrev:Om man nu betänker trådens ursprungliga fråga, nämligen den om varmkörning, passar väl en oljetemperaturmätare alldeles förträffligt - den visar när oljan uppnått arbetstemperatur, och motorn följdaktligen kan belastas fullt utan att fara illa i onödan. En oljetrycksmätare ger ingen information av större värde - den visar bara att en av grundförutsättningarna för fullgod smörjning finns. Detta visas nästan lika bra med oljetryckslampan..... Som Leif så riktigt påpekar, kan en oljetrycksmätare orsaka skrämselhicka om man inte kan tolka märvärdena korrekt - en tolkning som är beroende av många faktorer som t ex var på motorn oljetrycket mäts, vilken typ/viskositet av olja man har, hur sliten motorn är, typ av oljepump och inte minst vilka lagerspel man har på olika ställen i motorn. Oljetrycket i sig är ganska ointressant för oljans smörjeffekt, eftersom det är trycket i oljekanalerna som mäts, medan smörjningen sker i lager och på glidytor där i princip inget oljetryck finns! Det är snarare oljeflödet som är intressant - oljetryck och flöde har visserligen ett samband, men det är inte linjärt och det påverkas som sagt av många faktorer.
En oljetempmätare är hundra gånger mer användbar, särskilt på en maskin som är delvis oljekyld!
Om du trots allt envisas med att vilja ha en oljetrycksmätare, sätter du lämpligen ett T-stycke där oljetryckskontakten sitter idag och 'grenar' ut till befintlig oljetryckskontakt + en givare för mätaren.
Helmetrock;20741 skrev:Ursäkta, var nog tempmätare jag tänkte på:o
Var kopplar jag den? Skulle det funka på oljeslangarna till kylarna? På tilloppet till kylaren alltså....
Men finns det speciella mätare för MC eller är det en bilmodell som gäller?
Det är samma instrument på R1100S som på Rockstern, den har bara en liten digital klocka... Men jag ska kolla på det där bakom kåpan! Den mätaren var läcker!dag;20808 skrev:Undvik oljeslangarna. Du har ingen cirkulation genom oljekylarna förrän motorn är varm. Dessutom risk för läckage. Oljetempgivaren behöver väl inte ha direktkontakt med och "bada" i olja?
Om du lossar på fläktremskåpan på motorns framsida och tittar fins ett ställe där man borde kunna placera en givare på en R1150R och även kunna göra en vettig kabeldragning.
Problemet på den här hojen är val och montering av själva mätaren.
Det finns en liten digital mätare av fabrikat Daytona som kanske kan fungera.
Vet någon om den finns att köpa i Sverige?
http://www.nextag.com/oil-temp-gauge/search-html
Ett annat alternativ är att byta ut klockan mot en tempmätare. Själv tycker jag dock att det vore synd att bli av med klockan.
Kommer inte riktigt ihåg hur intrumenteringen ser ut på Rockster och hur den skiljer sig från "vanliga" R1150R
Helmetrock;20811 skrev:Men jag ska kolla på det där bakom kåpan! Den mätaren var läcker!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst