hamnar imellom 2 gear

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

hamnar imellom 2 gear

Inläggav nordkap » 2007-09-13/20:20

Hej.
nu är jag ny på bmw, har hunnit köra ca. 100mil.(r1100rt)
det har hänt 2x at om jag gear ner, med lite for lät press, då kan den hamna imellom 2a och fri gear, och det låter hemskt (jag tror ni har hört det samma ljud när en bil hamnar imellom two gear)
är det nogåt at tänka på? .
Har haft en del mc, men har aldrig haft detta problem, högst at dom vid fel hamnat i fri gear .
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav crv » 2007-09-13/20:48

nordkap;20207 skrev:Hej.
nu är jag ny på bmw, har hunnit köra ca. 100mil.(r1100rt)
det har hänt 2x at om jag gear ner, med lite for lät press, då kan den hamna imellom 2a och fri gear, och det låter hemskt .


Om jag förstått dig rätt är det växlingshandhavande du menar, och då har du själv påpekat en trolig orsak och det är att inte peta i växlarna för lätt.
Och så är det, man ska vara bestämd när man växlar dessa maskiner, brukar hjälpa att belasta växelpedalen precis innan man drar in kopplingen. Du kommer att vänja dig snart.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav nordkap » 2007-09-14/19:15

tackar för svar.
ville bare höra om jag skal være bekymmeret, ja jag känner at man måste pressa hårt vid växsling, det måste jag nok vänja meg vid.
tack för tipset, det vil jag forsöka.
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav Albert » 2007-09-17/18:55

Tyckte det kändes som om just precis det där skulle kunna hända när jag provade en R1100GS. R850n som man fick provköra på Öland hade något åt det där hållet också.

Japp. Distinkt växling är till gangn när man byter växel på BMW. Du skriver Nordkap... hur kall var motorn ? Vilken olja har du i växellådan ? Hur långt har RTn gått ? Hur många ägare har den haft ?

Har sett svårt "misshandlad" växelförare i 1100ans växellåda... bakhjulsåkning mår de helt enkelt inte bra av...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-18/17:04

Albert;20484 skrev:*SNIPP*

... bakhjulsåkning mår de helt enkelt inte bra av...


Host host, hrmmm ´*viskar* Albert, det är en RT ;) .


MVH Magnus
PS (Marie, jag vet att du säkert har kört 801 km på (g)rusväg i Alperna idag, varav ca 308 km på bakhjulet.) :) DS
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-09-18/18:44

mbrobeck;20540 skrev:Host host, hrmmm ´*viskar* Albert, det är en RT ;) .


MVH Magnus
PS (Marie, jag vet att du säkert har kört 801 km på (g)rusväg i Alperna idag, varav ca 308 km på bakhjulet.) :) DS


Nix Magnus, Bakhjulskörning sysslar jag icke med (utom att det hänt av misstag en gång vid en klantig uppväxling till tvåan när jag precis bytt upp mig från XJ600 till XJ900:o )
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Albert » 2007-09-18/23:31

Ja. Ock ?!

RT RS - ALLT går upp på bakhjulet om man anstränger sig -;)
Bekant körde sin K75 väl mkt på bakhjulet; även när den metamorferat sig till RT.
Och gällande just RT... var det inte BUMSEN som hade bild på RT på bakhjulet ?... Minns dock inte om det var en R1100RT eller en K1200LT som jag såg sist.

Och för de finssande - missade I poängen ?!
Då tar vi den en gång till:
- OM belastningen på växellådan är för hög så kommer stålhjulet som sitter i växelföljaren att trycka ett spår i aluminium cylinders växelspårsmönster. När stålhjulet gör dessa tryckförändringar av aluminiumet så blir mönstret ändrat och synkroniseringen med de övriga delarna i växlingsmekansimen förändras till det sämre; bl.a. så får man problem med att växlingen gärna börjar fastna mellan växlar - 'där spåret ändrats för mycket' -; och som sig bör kunna gissas så sker detta mest mellan första och andra växeln.

Har ni inte sett någon sönder tryckt cylinder - be då att få se något sådant demo-ex; för det bör en väl etablerad BMW verkstad kunna visa upp som skräck exempel på vad som kan ske när man överbelastar växlingsmekanismen.

Så nog finns det skäl att fråga om just huruvida någon tokstolle valt att åka bakhjul - även när det gäller RT!
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav dag » 2007-09-18/23:55

Bild

Bilden visar en tokstollig växelförare med ett potentiellt spårningsproblem på grund av stålhjulets allt för höga belastning på alluminiumcylinderns växelspårsmönster.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst