Bmw R 50

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bmw R 50

Inläggav slynix » 2007-09-23/18:00

Bild

Är intresserad av detta typ av utseende på cykeln. Vad kallar man det?
Det är någon som moddat om en r50 eller?
slynix
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-09-23/17:57

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-23/18:14

slynix;20836 skrev:
*SNIPP*

Vad kallar man det?
Det är någon som moddat om en r50 eller?


Inte så vanligt med café-racers byggda på BMW.
Luktar sent 60-tal eller tidigt 70-tal IMHO.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

café-racer

Inläggav slynix » 2007-09-23/18:44

café-racer låter precis som det jag är ute efter. ;)

Vill drömma lite på hur en sådan kan bli min. Hur skall det gå till väga?
slynix
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-09-23/17:57

Inläggav T. S. » 2007-09-23/19:36

Visst byggdes det caferacers på gamla bumsar, jag kan inte se om det är en R 50S R 60 eller R69S. Den här verkar ha Hosky (?) tank, en hanknackad tank från Tyskland som var populär i slutet på 60-talet. Den fanns i olika storlekar. Hittar du en idag är de dyra.
Framgaffel är nog bytt även om det fanns en Amerikamodell från 67 med teleskopgaffel. Bromstrumman är definitivt bytt.
Bakramen och bakfjädring är också modifierat liksom skärmarna och ljuddämpare.
Härligt bygge man blir riktigt sjuk.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Eftersom...

Inläggav Mimmi » 2007-09-23/20:17

Old boxer;20848 skrev:Visst byggdes det caferacers på gamla bumsar, jag kan inte se om det är en R 50S R 60 eller R69S. Den här verkar ha Hosky (?) tank, en hanknackad tank från Tyskland som var populär i slutet på 60-talet. Den fanns i olika storlekar. Hittar du en idag är de dyra.
Framgaffel är nog bytt även om det fanns en Amerikamodell från 67 med teleskopgaffel. Bromstrumman är definitivt bytt.
Bakramen och bakfjädring är också modifierat liksom skärmarna och ljuddämpare.
Härligt bygge man blir riktigt sjuk.


... Du själv sätter ut frågetecken, så vågar jag svara och hoppas att Du inte blir förnärmad. Tanken heter Hoske. Denna firma tillverkade även ljuddämpare till de gamla svarvarna, har jag för mig.

Att bygga en caféracer på en av de gamla modellerna med rullningslagermotorn blir nog extermt dyrt i dag. Detta eftersom de är så ovanliga och svåra att få tag på. Personligen skulle jag frånsett detta, inte göra så av den anledningen att detta är veteraner som man bör vara rädd om och behålla i originalskick.

Däremot så finns det så många /5-/6-/7 i risigt skick att få tag på, så jag skulle för min del välja en sådan. Dessutom är det mycket lättare att få tag på delar till dessa modeller.

Jag håller med, visst är det läckert med en äldre BMW-"racer":) !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav T. S. » 2007-09-23/20:30

Mimmi;20854 skrev:... Du själv sätter ut frågetecken, så vågar jag svara och hoppas att Du inte blir förnärmad. Tanken heter Hoske. Denna firma tillverkade även ljuddämpare till de gamla svarvarna, har jag för mig.
!


Tack, kom inte på rätt namn.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-23/20:52

Jag har själv haft vissa funderingar på ett budgetbygge.
Fast på japansk 80-talsgrund...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Det finns ju annat...

Inläggav Mimmi » 2007-09-23/21:29

... än BMW som är riktigt snyggt också. Ja, vackert skulle JAG vilja påstå...:)

http://www.blocket.se/vi/13398866.htm?ca=16_s

Det finns många affärer jag ångrar att jag inte gjort, fler än de jag ångrar att jag faktiskt gjort. Som exempel hittade jag en Triton i Växjö för ca 5 år sedan. Den var helt gudomlig med lång alu-tank, Thruxtonrör, megafoner, BTH-magnet, clip-on, Grimeca (jätte) dubbelnockat frambromsnav med mässingnät över kylluftintaget och allt godis därtill.

Men den köpte jag inte, dumt nog:mad: :(
Däremot gjorde jag en annan mc-affär i vintras som jag ångrar mig bittert att jag gjorde...:(
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Asterix » 2007-09-24/03:04

Här kan Du kolla på lite olika BMW-caferacers
http://www.indian.no/
Finns två sidor i menyn till vänster
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-24/07:01

Mimmi;20868 skrev:
"Det finns många affärer jag ångrar att jag inte gjort, fler än de jag ångrar att jag faktiskt gjort."

"Däremot gjorde jag en annan mc-affär i vintras som jag ångrar mig bittert att jag gjorde...:("


OT - Men snälla Mimmi, här kommer ett råd i all välmening!!!

Gör slag i saken och sälj den, man skall aldrig gifta sig med prylar (speciellt sådana som man inte gillar) utan där är det bättre att vara rationell.

Fel pryl för mig är rätt för någon annan.

Priset på den lär inte gå upp så ju längre du väntar, desto sämre blir affären ekonomiskt sett dessutom.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Café

Inläggav Hans Ekman » 2007-09-24/16:36

Besök gärna någon classic racing tävling där kan du säkert hitta en del godis även om de inte är gatregade.:rolleyes:
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst