Bromsar och R1200R

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsar och R1200R

Inläggav jomo » 2007-09-25/08:09

Jag tycker bromsarna beter sig lite konstigt på min R1200R. Om jag bromsar "halvhårt", släpper bromsen och sedan inom någon sekund bromsar igen så känns bromsarna annorlunda.. "Tryckpunkten" (om det nu heter så) kommer tidigare och bromsen är känsligare vid den andra bromsningen.

Om jag låter det gå längre än ca 1,5 sekund mellan bromsningarna så känns bromsen likadan mellan tillfällena.

Skall det vara på detta viset, eller är det något knas? Utöver detta så verkar skivorna vara lite skeva eftersom bromsverkan är ojämn vid lätt inbromsning till tex. rödljus.

Tacksam för lite uttag från kunskapsbanken!:)
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03

Inläggav dag » 2007-09-25/09:38

jomo;20974 skrev:Jag tycker bromsarna beter sig lite konstigt på min R1200R. Om jag bromsar "halvhårt", släpper bromsen och sedan inom någon sekund bromsar igen så känns bromsarna annorlunda.. "Tryckpunkten" (om det nu heter så) kommer tidigare och bromsen är känsligare vid den andra bromsningen.

Om jag låter det gå längre än ca 1,5 sekund mellan bromsningarna så känns bromsen likadan mellan tillfällena.

Skall det vara på detta viset, eller är det något knas? Utöver detta så verkar skivorna vara lite skeva eftersom bromsverkan är ojämn vid lätt inbromsning till tex. rödljus.

Tacksam för lite uttag från kunskapsbanken!:)


Tycker du ska göra en garantireklamation på skivorna - de ska inte bli skeva på en så ny hoj. Be samtidigt verkstan kolla upp bromsarna. Låter spontant som luft i systemet. Men din hoj har ju den nya typen av ABS så erfarenheten är ju begränsad (även hos BMW) kring eventuella konstruktionsproblem mm.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav jomo » 2007-09-25/11:20

Japp, det får allt bli en tur förbi BMW i Solna idag. Försöker undvika stället så mycket som möjligt eftersom man brukar handla på sig en massa man inte behöver eller få dumma ideer..:D
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst