Kraschbågar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kraschbågar

Inläggav witecat » 2007-09-25/21:23

Hej!
Dax o växa lite...
Har bestämt mig för en R1200R.
Funderar dock på att montera kraschbågar, ifall jag får hjärnsläpp och ställer foten fel.
Vet någon var man kan köpa såna?
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-09-25/23:03

Kolla om http://www.louis.de har
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-09-25/23:15

witecat;21052 skrev:Hej!
Dax o växa lite...
Har bestämt mig för en R1200R.
Funderar dock på att montera kraschbågar, ifall jag får hjärnsläpp och ställer foten fel.
Vet någon var man kan köpa såna?


Wunderlich har: http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=Q&produkt=1890&PHPSESSID=7757baff69133335beb507e6cb722d15
Touringbutiken http://www.touring.se säljer bågar från Hepco & Becker.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Kraschbågar

Inläggav smejohan » 2007-09-26/06:42

Hej !
Stora bågar kan hjälpa, men ett bättre alternativ är BMW cylinderskydd.
De är provade och godkända !
Johan
smejohan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-05-06/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-26/07:08

smejohan;21079 skrev:Hej !
Stora bågar kan hjälpa, men ett bättre alternativ är BMW cylinderskydd.
De är provade och godkända !
Johan


Vill bara instämma SmeJohans kloka ord.


Motorbågar kan ofta ställa till med mer skada än nytta på den här typen av hoj. Tar i vid nedlägg ock så välter man hojen p.ga av motorbågen istället.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-26/19:39

Ja jag håller med där också!

Cylinderskydden i plast räcker gott när du tappar från stillastående, och cylindrarna, iallafall på 1150R, tar lätt i när du kör, plasten gör att det glider lätt.
Men metallen i bågarna, plus att den tar i tidigare, ska visst vara otäckare eftersom det blir bom stopp och liksom hävstångseffekt som vill lyfta hjulen enligt en som försökt, men jag har aldrig provat med riktiga bågar.


Dessutom passar de ju inte på en 1200R:D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-26/20:06

Helmetrock;21131 skrev:Ja jag håller med där också!

Cylinderskydden i plast räcker gott när du tappar från stillastående.....


Jag tror smejohan pratar om de i metall.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav crv » 2007-09-26/20:43

Spiff;21135 skrev:Jag tror smejohan pratar om de i metall.

Dom i plast håller och skyddar bra, har egen erfarenhet av det :o
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Materialval.

Inläggav Mimmi » 2007-09-26/22:24

Hej!

De cylinderskydd som sitter på Gullan är BMW original, tror jag. Men de är inte av solid plast, utan det är en metallstomme inuti. Fästöronen utgör ändarna på "skelettet" kan man säga.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-09-26/22:33

Möjligen aningen OT men ändå: Varmt välkommen hit, witecat!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Tack Alla!

Inläggav witecat » 2007-09-27/13:18

Tack för Era tips och vänlighet.

Jag har inte kört boxer förut och har ganska begränsad erfarenhet, så alla tips är guld värda :)
Det låter som om cylinderskydd kommer att göra susen.
Ska till Tuvängen det första jag gör när jag tar ut cykeln, och även om jag inte utmanar tyngdlagen som de stora grabbarna, kan det vara bra att ha lite skydd.
Önskar alla en låång solig skön sensommar :)
witecat
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-07-16/15:31

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-27/15:21

witecat;21184 skrev:...........Ska till Tuvängen det första jag gör när jag tar ut cykeln, och även om jag inte utmanar tyngdlagen.............



Tuvängen, aha:)

Trevligt och välkommen nu på lördag 29/9.
Sista gången vi kör för säsongen
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav dag » 2007-09-27/21:14

Bengt Allevad;21081 skrev:Vill bara instämma SmeJohans kloka ord.

Motorbågar kan ofta ställa till med mer skada än nytta på den här typen av hoj. Tar i vid nedlägg ock så välter man hojen p.ga av motorbågen istället.


Menar du att motorbågarna tar i vid vanliga "nerlägg" ? Måste väl vara en felkonstruktion i så fall.

Jag vet att man kunde slipa ventilkåporna mot asfalten med BMW boxrar förr i tiden när det svängde lite för mycket.

Men går det att lägga ner en R1150 så att cylindrarna tar i, och fortfarande vara kvar på hjulen. Tvivlar på det...
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-27/21:35

dag;21206 skrev:Men går det att lägga ner en R1150 så att cylindrarna tar i, och fortfarande vara kvar på hjulen. Tvivlar på det...


Hahahaha!!

Vill du att jag ska skicka ett av mina nedslitna cylinderskydd? Är nämligen tvungen att byta nu:p

Men jag påstår inte att det är för att jag kan köra, utan för att jag inte kan det....
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-09-28/05:52

dag;21206 skrev:Menar du att motorbågarna tar i vid vanliga "nerlägg" ? Måste väl vara en felkonstruktion i så fall.

Jag vet att man kunde slipa ventilkåporna mot asfalten med BMW boxrar förr i tiden när det svängde lite för mycket.

Men går det att lägga ner en R1150 så att cylindrarna tar i, och fortfarande vara kvar på hjulen. Tvivlar på det...


Det finns delar på bågen som ligger närmare marken än exakt den del som som skyddar vertilala delen av ventilkåpan. Dessa delar kommer dessutom närmare centrum på hojen och är därför mer benägna att lyfta hjulen.

Betr. ta i vid nedlägg menar jag förstås inte vertikala delen av ventilkåpan utan dess nedsvängande del mot markplanet.
I och med att motorn är så lågt placerad på R1150R/R1100R är det väldigt lätt att köra i den delen i asfalten. Självklar kan man kompensera med mycket uthäng men ändå...

Hur det är med efterföljaren R1200R vet jag inte men att en motorbåge försämrar frigången är det ingen tvekan om.

Min egen R1100S har motorn så högt placerad så vid ordentligt uthäng klarar man lätt att ventilkåpan inte behöver ta i.

Observera också att jag talar om körning på bana och inte på allman väg!
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jossa » 2007-09-28/06:37

På min 1150gs hade jag orginalbågarna på första säsongen sedan sålde jag dom. Dom tog i väldigt tidigt vid nerlägg och det är inte någon rolig känsla. Touratech har ju fina cylindeerskydd i aluminium.
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-09-28/08:30

Cylinderskydd i aluminium har BMW också. Jag har dom och de verkar mycket välkonstruerade. Det sitter kraftiga gummibussningar mellan cylindern och skyddet som dämpar smällen men dom kanske bara finns till 1200, jag vet inte.

http://wiggum.imslab.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1560&g2_serialNumber=2
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Kjell Johansson » 2007-09-28/08:44

Spiff;21226 skrev:Cylinderskydd i aluminium har BMW också. Jag har dom och de verkar mycket välkonstruerade. Det sitter kraftiga gummibussningar mellan cylindern och skyddet som dämpar smällen men dom kanske bara finns till 1200, jag vet inte.

http://wiggum.imslab.net/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1560&g2_serialNumber=2


Även jag har dessa BMW skydd på min GS och de har kommit till bruk ett par gånger i lågfart (gyttjegropar) och höll emot utmärkt nästan utan att det blev ens en repa (men egot blev buckligt :) )

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav dag » 2007-09-28/16:52

Helmetrock;21208 skrev:Hahahaha!!

Vill du att jag ska skicka ett av mina nedslitna cylinderskydd? Är nämligen tvungen att byta nu:p

Men jag påstår inte att det är för att jag kan köra, utan för att jag inte kan det....


Nej, jag har ingen användning för dom. Men det vore kul med en bild. :)
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-28/18:33

dag;21244 skrev:Nej, jag har ingen användning för dom. Men det vore kul med en bild. :)


Ok! Ska nog gå att ordna!!:p

Ärligt talat, det är inga bekymmer alls att sopa i med topparna på en 1150R!

Det ser så kul ut på skydden, plasten liksom smälter och hyvlar av sig:rolleyes:

Och jag har tappat den från stillastående med skydden också, och de skyddar väldigt bra på asfalt, men på grus är det värre eftersom skyddet gräver ner sig i gruset och då blir det lite repigt.... Tyvärr tål de inte däckhögarna på Gotland ring lika bra...:mad:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav dag » 2007-09-28/22:29

Helmetrock;21252 skrev:Ärligt talat, det är inga bekymmer alls att sopa i med topparna på en 1150R!


Men då har man väl redan slipat bort fotpinnar och lite annat....:eek:
På min gamla R75:a hyvlade jag ventilkåpornas underdel. Det vågar jag nog inte försöka på 1150R. Inte ens på bana, tror jag...
Men man blir ju lite fegare med åren kanske.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-09-29/08:31

dag;21281 skrev:Men då har man väl redan slipat bort fotpinnar och lite annat....:eek:
På min gamla R75:a hyvlade jag ventilkåpornas underdel. Det vågar jag nog inte försöka på 1150R. Inte ens på bana, tror jag...
Men man blir ju lite fegare med åren kanske.


Jadå, fotpinnarna viker sig uppåt, och de har ju såna där stålpiggar på sig, men dem är det inte mycket med längre:p

Och cylindrarna sitter mycket högre på en 1150 än på en R75/100, men det kanske du sett? Men detta kompenseras effektivt för med bredare däck så man kan lägga ner mer:D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst