R1200R och knackningar (?)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200R och knackningar (?)

Inläggav jomo » 2007-09-27/06:30

Det börjar bli lite smått hypokondriskt med funderingar på småfel man har, men, men, här kommer i alla fall en till fråga.

Först bör nämnas att cykeln går mycket bra, mjukt och fint och som ett skott. Jag är den "petiga" typen och håller alltid koll på vätskenivåer och är noga med att motorn har ordentligt driftstemperatur innan jag börjar belasta den mer än söndagsturfart. För en vecka sedan upptäckte jag något skumt:

Jag ligger på 5:an på ca 5000 varv. Ger full gas och håller kvar en stund. Mellan drygt 5000 och ca 7000 varv kommer ett lätt knackande/skramlande från motorn.. Kanske 20-30 "skramlingar" Det är inte så lätt att höra på grund av farten i det läget (givetvis på avlyst bana/autobahn), men det är otvivelaktigt. Jag kan även märka samma sak på 4:an och 6:ans växel. Jag märker inte direkt att accelerationen avtar när det inträffar, men det är ändå så brutal acceleration i det läget (enligt mig i alla fall) att det kanske är så men att jag missar det.

Första tanken var att jag faktiskt fått 95 i tanken istället för 98 som jag tankat (Statoil). Nu efter att jag kört ca en halv tank på Shell V-power så märker jag ingen skillnad. Problemet kvarstår.

Någon som vill gissa/spekulera?! Haft liknande symptom?

OT: Det här forumet funkar likadant för ens motorcykel som vardguiden.se för ens barn! Ger lugnande svar och tips om hur man vårdar sitt barn/motorcykel på bästa vis!:D
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03

Inläggav runeo » 2007-09-27/07:44

Hej

<bisats>
Var det du som köpte min 1200r med 80 mil på mätaren??
</bisats>

I det område du beskriver har den här motorn sin andra ordentliga kick. Verkligen som om den vore 20 Hk starkare än 1200gs i det området.

Antar att både sprutet och tändningen ställs om för att optimera. Dessutom, om du kört med originaldäcken och i temperaturer under 15 grader så kan det faktiskt var så att du hör bakhjulsspinn, av och på.
Min upplevelse var mer att den väste och fräste som en orm i fullt påslag i det området, och också vid aktiv kurvtagning.

Nu vet jag ju inte hur ditt ljud låter.

Ring mig om du vill "prata" ljudet. noll sju noll fem tio åttiofem sextiofem.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav jomo » 2007-09-28/10:45

Hej,

Nä, det var nog inte din, min är av den gråa, snabbare sorten :) Inhandlades i Göteborg nu i augusti och hade drygt 400 mil på mätaren.

Mvh,

Johan
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst