Frilägestsensorn slutar fungera R12GS-07

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Frilägestsensorn slutar fungera R12GS-07

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-08/18:17

Ibland när jag är ute och åker lägger frilägessensorn (om det nu heter så, mojängen som gör att det lyser ett grönt "N" på instrumentpanelen när friläge är i) av. Någon som har råkat ut för det som vet vad det beror på? Borde ju gå på garantin men jag undrar också om det är risk för att något lossnar inne i växellådan som kan skada lådan.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-08/19:56

Spiff;21930 skrev:Ibland när jag är ute och åker lägger frilägessensorn (om det nu heter så, mojängen som gör att det lyser ett grönt "N" på instrumentpanelen när friläge är i) av. Någon som har råkat ut för det som vet vad det beror på? Borde ju gå på garantin men jag undrar också om det är risk för att något lossnar inne i växellådan som kan skada lådan.


Om det är löst på samma sätt som på din hojs föregångare så ligger kontakten utanför växellådan framför baksvingen.
En halvrucklig historia som håller ihop bättre än vad man kan tro när man tittat närmare i den.
Dock händer det att den krånglar och på vissa hojtyper kommer man åt den utan att ta bort svingen.

Observera nu bara att jag talar om R1100 coh R1150 och det kan se anorlunda ut på R1200. Dock brukar sådana här mojänger sällan ändras.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-08/19:58

Kanon, tack Bengt!

Jag skuttar ut och kollar lite.

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav walter » 2007-10-08/20:05

Det är antagligen bara växelläges-potentiometern som är kass,
och då borde även fel växel indikeras ibland.
Den sitter utanför växellådan och kan inte ställa till med någon skada.

På R12GS måste svingen tas bort för att den skall kunna bytas
men för din del borde det vara en garantisak.

/Thomas
walter
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-09-19/14:12

Inläggav Roger L » 2007-10-08/20:18

Spiff;21930 skrev:Ibland när jag är ute och åker lägger frilägessensorn (om det nu heter så, mojängen som gör att det lyser ett grönt "N" på instrumentpanelen när friläge är i) av. Någon som har råkat ut för det som vet vad det beror på? Borde ju gå på garantin men jag undrar också om det är risk för att något lossnar inne i växellådan som kan skada lådan.


Har hänt en gång på min R12Gs visade ej vilken växel vid indragen koppling och vid start lyser ej N grönt.
Friläge i startade endast med indragen koppling.
Kolla denna länk sida 10 visar placering av givare http://www.r1200gs.info/R1200GS-WD2.pdf
Kolla kontakt till givare och att kablage ej ligger imot upphäng till katalysator.
Roger L
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-08/20:18

Nu fattar jag vilken pryl det är... ser inte så enkelt ut.
Det skumma är att den funkar ibland och om jag stänger av motorn när den inte funkar och trycker växelpedalen mot 1:an utan att få i den så lyser "N" (råkade prova en gång när motorn var igång också vilket inte vara så smart...)
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-10-08/20:38

Tack alla för hjälpen!

Det får bli ett samtal till BMW Solna imorgon.
Dom ska få titta på tankmätaren/färddatorn också, när den säger att den är nästan tomt så går det i 13 liter vilket känns som en lite väl stor marginal....
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Bengt Bodman » 2007-10-16/08:44

Det verkar som jag har problem på min växelläges-potentiometer eftersom den funkar bra när jag böjar min färd men efter ett tag slocknar 5:an och sedan 4:an. Var hittar jag den på min R1100RS -93? Jag har även samma problem som Spiff med tankmätaren. Justerbart?
Bengt Bodman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-02-21/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-10-16/08:52

Roger L;21940 skrev:Har hänt en gång på min R12Gs visade ej vilken växel vid indragen koppling och vid start lyser ej N grönt.


Har hänt min R12 GS också en enda gång. Lustigt nog i samband med att jag råkat fylla på för mycket olja. Oklar på hur det skulle kunna ha ett samband,,,

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-16/10:26

Bodde;22333 skrev:Det verkar som jag har problem på min växelläges-potentiometer eftersom den funkar bra när jag böjar min färd men efter ett tag slocknar 5:an och sedan 4:an. Var hittar jag den på min R1100RS -93? Jag har även samma problem som Spiff med tankmätaren. Justerbart?



För din kännedom vill jag bara nämna att det inte är någon potentiometer utan en binär givare med sju små kontakter och fjädrar därtill.

Med detta kan du skapa en BCD-kod över tre anslutningar som är värda 1, 2 och 4.
Med dessa tre kan du skapa 7 växelindikeringar.

1+ 2 + 4 motsvarar nollläge
2 + 4 motsvarar växel 1
1 + 4 motsvarar växel 2
4 motsvarar växel 3
1 + 2 motsvarar växel 4
2 motsvarar växel 5
1 motsvarar växel 6

Om du vill mäta för kontroll är det jord (eller minus) som är informationsbärare.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bengt Bodman » 2007-10-17/08:22

Tack Bengt.
Låter som om det inte är så lätt. Får nog låta ett proffs fixa detta. Nån som kan rekomenderas här i Skåne?
P.S. Min -93:a är 5-växlad. Men det är väl samma komplicerade binära givare?
Bengt Bodman
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2003-02-21/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst