Ante;22218 skrev:Men varje gång jag tar bort beläggen/oken och sätter tillbaka dem (samma). Så är det riktigt ett tag. Det borde det inte vara om själva hjulet eller skivorna är snea.
Jag har en Independent, så det sitter BBS-fälgar på den. Men jag har aldrig varit i något eller kört omkull med den.
I alla händelser så bör du kolla planheten på hjulet & skivan.
Spänn upp framaxeln (försiktigt!) i ett skruvstäd och häng upp hjulet. Stöd en skruvmejsel mot skruvstädet och håll den så att den precis nuddar bromsskivan. Rotera hjulet.
På detta rätt grova sätt så kan du få en viss uppfattning om ifall skivan roterar plant. Är felet mer än ett par tiondels millimeter så bör du skruva loss skivan och kontrollera anliggningsytan på samma sätt. Den får inte vara mer än en tiondel fel.
När du gjort detta så har du lite ledtrådar som indikerar huruvida det är skivan eller hjulet som är skevt. Är skivan skev så är det bara att byta. Dyrt. Är hjulet skevt är det ofta ganska billigt att rikta.
Känn på skivan med fingrarna. Du bör kunna känna kanten mellan den yta beläggen har slitit mot och den oanvända yttre/inre delen. Kanten skall kännas lika hög runt om. Om skivan har blivit sliten till ojämn tjocklek så kan man ibland känna skillnaden tydligt. Lämna i så fall in skivan för planslipning. Dvs om det fortfarande finns tillräcklig tjocklek kvar. Min tillåten tjocklek finns normalt instansad i skivan.
Har valet av belägg någon betydelse? Jag tror inte det men många andra vittnar om att billiga belägg snabbt förstör skivorna. Jag noterar själv att jag aldrig behövt slipa om en skiva som gått med originalbelägg. Men å andra sidan så har det slumpat sig så att det är bara de
hjul jag kört ihop med piratbelägg som blivit skeva. Det skulle ju kunna tänkas vara så att om piratbeläggen sliter mycket mer på skivorna så visar sig problemen snabbare. :confused: Dvs skivorna på en sned fälg kanske överlever 2000 mil med originalbelägg men bara 200 mil med piratbelägg. :confused: