Frambromsa som bråkar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Frambromsa som bråkar

Inläggav Ante » 2007-10-12/06:32

Hej.

Skulle höra lite om vobblande frambromsar jag har.

De bytte skivorna för de slog sig. Men jag kan köra ett tag sedan böjar det vobbla lite i oken. Då kan jag ta bort och sätter dit beläggan igen så försvinner det. Sen kommer det tillbaka igen och det kan vara olika miltal mellan gångerna.

Ska man prova ett par andra belägg typ Brembo. Det är ju brembobromsar på R 1200 C-n jag har .

Originalbelägg kostar 1100 fram och 510 bak. Hutlöst.

Vad tror ni?.

Skivorna är ju friflytande.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Inläggav MichaelWa » 2007-10-12/19:22

Du är säker på att felet ligger på bromsarna?
Var med om liknande där vi (verkstaden/jag) var säkra på fel källan dvs skivorna men vibbarna kvarstod.
Jag fick bromsar,fälg & skivor nya i omgångar på garantin och så var det däcket som var fel tillverkat och gav detta fel.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Inläggav Albert » 2007-10-12/20:07

Kan det vara som jag hittat på min 2-ventilare/Brembo oken; att damasken är skadad och därigenom skapar opålitlig kolvrörelse vilket resulterar i "wobblande" bromsfunktion ?

Har även haft liknande fenomen när huvudbromscylindern inte varit absolut tät (lite fuktande räcker!).

Luft i bromsslangar/ok är en klassiker vad gäller att skapa skumm effekter från bromsarna.

Men... det sitter väl ABS på din BMW ?
Kan det vara ett chipp-fel ?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Ante » 2007-10-12/21:08

Ja det är ABS. Jag funderar på att köpa ett set Brembobelägg och prova om det hjälper.

Annars så får man väl kolla vidare. Det känns då inte som luft i systemet. Men man vet ju inte.Får väl lufta ur det å kolla. Annars fungerar bromsarna perfekt och tar bra, så det är inget fel för övrigt.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Inläggav HMRHMR » 2007-10-12/21:41

Haft problemet vid tre tillfällen. Alla på R12GS med gjutna hjul. Det som hänt är att hjulet blivit skevt p g a smäll och skivans fästpunkter hamnat out-of-plane. Skivorna är inte speciellt "flytande" och tål max ett planhetsfel på 0.1 mm.

Märks inte förrän skivorna är skadade. De blir inte skeva utan ojämnt tjocka. Börjar som en vibration vid bromsning men växer med tiden till en kraftigt pulserande bromsverkan.

Åtgärdas genom att slipa skivorna och svarva hjulet. Kostar inte speciellt mycket att fixa.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Ante » 2007-10-13/00:41

Men varje gång jag tar bort beläggen/oken och sätter tillbaka dem (samma). Så är det riktigt ett tag. Det borde det inte vara om själva hjulet eller skivorna är snea.

Jag har en Independent, så det sitter BBS-fälgar på den. Men jag har aldrig varit i något eller kört omkull med den.
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Inläggav HMRHMR » 2007-10-13/09:03

Ante;22218 skrev:Men varje gång jag tar bort beläggen/oken och sätter tillbaka dem (samma). Så är det riktigt ett tag. Det borde det inte vara om själva hjulet eller skivorna är snea.

Jag har en Independent, så det sitter BBS-fälgar på den. Men jag har aldrig varit i något eller kört omkull med den.

I alla händelser så bör du kolla planheten på hjulet & skivan.

Spänn upp framaxeln (försiktigt!) i ett skruvstäd och häng upp hjulet. Stöd en skruvmejsel mot skruvstädet och håll den så att den precis nuddar bromsskivan. Rotera hjulet.

På detta rätt grova sätt så kan du få en viss uppfattning om ifall skivan roterar plant. Är felet mer än ett par tiondels millimeter så bör du skruva loss skivan och kontrollera anliggningsytan på samma sätt. Den får inte vara mer än en tiondel fel.

När du gjort detta så har du lite ledtrådar som indikerar huruvida det är skivan eller hjulet som är skevt. Är skivan skev så är det bara att byta. Dyrt. Är hjulet skevt är det ofta ganska billigt att rikta.

Känn på skivan med fingrarna. Du bör kunna känna kanten mellan den yta beläggen har slitit mot och den oanvända yttre/inre delen. Kanten skall kännas lika hög runt om. Om skivan har blivit sliten till ojämn tjocklek så kan man ibland känna skillnaden tydligt. Lämna i så fall in skivan för planslipning. Dvs om det fortfarande finns tillräcklig tjocklek kvar. Min tillåten tjocklek finns normalt instansad i skivan.

Har valet av belägg någon betydelse? Jag tror inte det men många andra vittnar om att billiga belägg snabbt förstör skivorna. Jag noterar själv att jag aldrig behövt slipa om en skiva som gått med originalbelägg. Men å andra sidan så har det slumpat sig så att det är bara de hjul jag kört ihop med piratbelägg som blivit skeva. Det skulle ju kunna tänkas vara så att om piratbeläggen sliter mycket mer på skivorna så visar sig problemen snabbare. :confused: Dvs skivorna på en sned fälg kanske överlever 2000 mil med originalbelägg men bara 200 mil med piratbelägg. :confused:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Ante » 2007-10-13/22:06

Ja. Jag får väl hänga upp det och klocka det nästa gång jag har hjulet borta. Jag ska väl ändå byta däck till säsongens start nästa år.

Men jag tror inte det är skiva eller hjul, för då skulle det ju inte försvinna.

Tror jag provar ett par sintrade brembobelägg och ser om det händer något. Skivorna har bara gått en 500-600 mil sen dom byttes på garantin.

Jag har varit noga med att kolla så att beläggen inte ligger och drar på skivorna, så det är inte det felet heller.


Blir till att ta fram mätklockorna och kolla. Kan ju faktist mäta på skivorna med hjulet på plats i hojen och se om det slår något.


Ja alltid är det nåt :rolleyes:
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03

Inläggav Thommy Ljungqvist » 2007-10-14/09:10

Hej.

Köpte belägg till min R1200C som jag ej har kvar och betalade bara drygt 450:- för original, japp jag använde rabatten man får via BMW-klubben. Kollade vad pirat kostade och dom låg på 400:- så 50:- mer för original är inte så dumt.

//Thommy
Thommy Ljungqvist
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-07-15/09:05


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst