Riktning av fälg 1200 GSA

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav StiffenStorm » 2008-07-27/17:01

Hej!

Efter inte så lite dribblande så kan jag nu tydligen skriva i detta forum igen och det är ju trevligt. Blev nåt tjorv när mitt medlemsskap skulle flyttas hit.

Hur som helst. Har nu kört drygt 2500 mil med min GSA men nu har jag fått en del problem med vibrationer i hojen. Trodde att det berodde på att jag monterat framdäcket fel sist, ni vet det där med om den där färgplutten sitter på lättaste eller tyngsta stället. Insåg mitt misstag när jag skulle balansera det. Blev rätt mycket vikter.

Denna gång blev det bättre och jag behövde bara 15 gram bly i fälgen. Men iom att jag balanserade framhjulet så såg jag att det vindar ett antal milimeter. Antar att det har drivit iväg med tiden. Är detta något som man törs ge sig på själv eller kommer man att skruva bort sig totalt.

Vibrationerna blir störande vid lite dryg motorvägshastighet (110-120 km/h).

Någon annan som haft liknande problem?

-- Stefan
StiffenStorm
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-04-26/22:08

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav runeo » 2008-07-27/17:32

Hej

Hade själv 2,5 mm slag i höjd och sida på framfälgen på min fd -06 GSA.
I princip omöjligt att justera. Du har absolut ingen nytta av din gamla vana
från att justera fälgar. Otroligt mycket spänningar i fälgbanan.
Bara fabriken med speciella instrument och ugnar kan fixa det.
Gick inte att köpa fälgbana eller ekrar löst.

Fick bli en självrisk, tyvärr.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Helmetrock » 2008-07-27/22:40

Ett tips är att kräva en på goodwill av BMW!!

Om den inte är för gammal alltså....

Har en kompis som har en fälg på väg in, fast på garantin iom att det är en -08.....

Verkar vara riktigt kassa fälgar! Men de bak ser grymma ut med ekranrna skruvade i ytterkanten 8-)

Förresten, varför har de det så? För att kunna använda slanglösa däck, för att det blir starkare eller för att det är snabbare att montera eller billigare på något annat sätt?

Och är inte hela tanken med ekerdäck att kunna justera om de blir sneda eftersom de är tyngre och verkar vara ömtåligare?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Lars Westman » 2008-07-28/08:21

Helmetrock skrev:Förresten, varför har de det så? För att kunna använda slanglösa däck, för att det blir starkare eller för att det är snabbare att montera eller billigare på något annat sätt?

Jo. Det är för att kunna använda slanglöst. Tror inte det finns på så många andra cyklar än 12GS

Helmetrock skrev:Och är inte hela tanken med ekerdäck att kunna justera om de blir sneda eftersom de är tyngre och verkar vara ömtåligare?

Nja. framförallt är det väl den elasticitet som finns i en ekerfälg jämfört med en gjuten dito som gör den tåligare för smällar ute i terrängen. Jag hade en fälg som var oval från fabrik och min återförsäljare beställde ny. Ingen ekerspänning och riktning där inte...
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Mimmi » 2008-07-28/14:16

lawe skrev:
Helmetrock skrev:Förresten, varför har de det så? För att kunna använda slanglösa däck, för att det blir starkare eller för att det är snabbare att montera eller billigare på något annat sätt?

Jo. Det är för att kunna använda slanglöst. Tror inte det finns på så många andra cyklar än 12GS



Hej!

Jodå, den fälgkonstruktionen kom om jag inte misstar mig alldeles, redan på 1100GS, sedan användes den på 1150 och ärvdes i sin tur av 1200.
Så de fälgarna är alltså inget unikt för 12:an
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Håkan » 2008-07-29/06:44

Mimmi skrev:Hej!

Jodå, den fälgkonstruktionen kom om jag inte misstar mig alldeles, redan på 1100GS, sedan användes den på 1150 och ärvdes i sin tur av 1200.
Så de fälgarna är alltså inget unikt för 12:an



Fälgkonstruktionen kom på R80GS, R100GS som introducerades till säsongen 1987.
Anlendingen var att få längre livslängd på däcken genom att kunna skippa slangen
Den typen av hjul har även används på R100R, R1100R, R850C, R1200C, R1100RT Polis, m.fl.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Tobbe L » 2008-07-29/07:04

Om jag inte minns fel har Moto Guzzi Quota samma typ av fälg. Quotan får ses som en föregångare till Stelvion.

Hej hopp


Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Håkan » 2008-07-29/08:14

runeo skrev:Hej

Gick inte att köpa fälgbana eller ekrar löst.



hälsar
/Rune


Hej Rune.

Det verkar konstigt...
Jag tittar i ETK, på R1200GS.
Fälg fram, 2,50X19 MT H2 reservd. nr. 36 31 2 320 015
Eker fram rostfritt, L=198mm reservd. nr. 36 31 7 664 595
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav runeo » 2008-07-29/09:04

Hej Håkan

Fälg eller fälgbana?

Fanns allafall inte att få tag i för två år sedan.

Jag hade cykeln hos KW-Service, och han sökte i datorn och pratade med generalagentens service män. Det blev en ny fälg och självrisk.

Läste dock om någon Amerikan som kunde justera dessa fälgar då. Annars var det frågan om att skicka till fabrik för att få det fixat med, som jag fattade det, tryck, värmeugn och efterdragningar.

Har du provat att spänna en sådan fälg rätt, som har fått en smäll?

Hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav hpngs1000 » 2008-07-29/09:28

runeo skrev:Läste dock om någon Amerikan som kunde justera dessa fälgar då. Annars var det frågan om att skicka till fabrik för att få det fixat med, som jag fattade det, tryck, värmeugn och efterdragningar.


Hej Rune, Håkan, Alla!

I Tyskland finns ett flertal företag som riktar och ekrar om BMW-fälgar, alltså inga problem att få det fixat.
Här en länk som visar vad man kan åstadkomma: http://www.bikes-wheels.com/Startseite.html.

Även gjutna fälgar renoveras, ett exempel fanna på eBay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0258834497.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav runeo » 2008-07-29/09:54

Hej

Hittade ingen hänvisning till riktning av de nya eker-fälgarna av typen som 1200gs använder.
Men det kanske finns, och det är i såfall väldigt bra. Vitsen med ekerfälgen skall ju vara
både att den innehåller fjädring och att den skalla gå att renovera/justera då den fått en skada.

Over and out
/Rune, som längtar till torsdag kväll.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Håkan » 2008-07-29/10:03

runeo skrev:Hej Håkan

Fälg eller fälgbana?

Fanns allafall inte att få tag i för två år sedan.

Jag hade cykeln hos KW-Service, och han sökte i datorn och pratade med generalagentens service män. Det blev en ny fälg och självrisk.

Läste dock om någon Amerikan som kunde justera dessa fälgar då. Annars var det frågan om att skicka till fabrik för att få det fixat med, som jag fattade det, tryck, värmeugn och efterdragningar.

Har du provat att spänna en sådan fälg rätt, som har fått en smäll?

Hälsar
/Rune


Hej!

Reservdelsnummret jag uppgav är på lös fälgbana.

Riktat MC-hjul har jag gjort många gånger.
Senast på en R69 årsmod. 1959 i förra veckan.

Dock alldrig ett sådant som dessa (GS-)hjul, (mest för att behovet inte funnits).
Kan därför inte säga att det är speciellt (svårt).

Frändefors mekaniska verkstad riktar hjul och fälgar till de flesta fordon.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav runeo » 2008-07-29/11:10

Inte i polemik med dig Håkan.

1200GS fälgarna är absolut inte "de flesta fälgar" då det gäller riktning.

Googla och försök hitta mer än en som riktar dessa fälgar. Fanns en i USA då
problemet var mitt, men han ansågs som "Guru".
Konventionell kunskap och teknik för at rikta vanlig mcfälgar, tar dig inte till
målet, som jag förstår.

Hoppas dock att du har rätt och att det här problemet tillhör historien.

Nu byta ett styre på XTn och sen ut på terapisamtalsrunda med G80CS -68.
Må bra!
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Marie » 2008-07-29/20:55

hpngs1000 skrev:
runeo skrev:Läste dock om någon Amerikan som kunde justera dessa fälgar då. Annars var det frågan om att skicka till fabrik för att få det fixat med, som jag fattade det, tryck, värmeugn och efterdragningar.


Hej Rune, Håkan, Alla!

I Tyskland finns ett flertal företag som riktar och ekrar om BMW-fälgar, alltså inga problem att få det fixat.
Här en länk som visar vad man kan åstadkomma: http://www.bikes-wheels.com/Startseite.html.

Även gjutna fälgar renoveras, ett exempel fanna på eBay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0258834497.


Ja självklart kan man få sådana jobb gjorda i Tyskland, fattas bara annat!

Det enda jag inte förstår är varför "alla" letar på bortsidan av Atlanten
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav StiffenStorm » 2008-08-11/16:14

Two Wheels i Umeå rekomenderade dessa firmor

http://www.intera-sverige.se
http://www.falgfixarna.se

Har mailat dem och kollat om de tar sig an de där skumma BMW-fälgarna. Efter vad jag läst så är de lite luriga att rikta. Men omöjligt borde det ju inte vara då de torde ha gott om know-how och utrustning.

Men det är åkbart, så jag väntar i så fall till säsongen är över. Bara lite irriterande med vibrationerna som dyker upp där i 120 km/h.

Så vi får se hur det går med detta. Förhoppningsvis så löser det sig.
StiffenStorm
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-04-26/22:08

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Joakim Sandqvist » 2008-08-11/18:03

[quote="StiffenStorm"]Two Wheels i Umeå rekomenderade dessa firmor


Men det är åkbart, så jag väntar i så fall till säsongen är över. Bara lite irriterande med vibrationerna som dyker upp där i 120 km/h.


Hej!
Det kan vara praktiskt när du åker grus, då känner du att du har "bashastighet"
Jocke S
R1200GS-10
Puch Maxi
Joakim Sandqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav MC-mannen » 2008-09-03/19:17

För den tyskkunnige finns det en intressant artickel i tidningen "OLDTIMER MARKT" 8/2008, som är en mottortidning för klassiska bilar och MC, vilken handlar just om fälgriktning. Webadressen till den firman det skrivs om skall enligt uppgift i tidningen vara http://www.roadrunner-bikeshop.de och priset tydligen vara fast, 150 €.
BMW R 1150 RS -03
Användarvisningsbild
MC-mannen
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2008-08-15/07:47

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav boGSerad » 2008-09-04/21:54

Hej, jag hade själv samma problem med min "Standard" GS-07a. Den beställdes extrautr. med BMWs legendariskt sexiga kryssekerfälgar, endbart för utseendets skull. Alldrig trodde jag att det skulle innebära så stora problem. Det första jag uppmärksammade var kraftig obalans i framhjulet, trodde att dom hade glömt balansera fälgen först. Men när jag sedan lämnade in cykeln för service ang. detta problem förklarades det att fälgen, som var både skev och oval, fick bytas. På garanti då såklart. När den efterlängtade GSen sedan lämnades åter till mitt förfogande var jag sugen på att kontrollera bakfälgen också, självklart. Jovisst, tack och adjö, samma visa var det här. Fast vad gällde bakfälgen upplevde jag alldrig någon obalans, men det kvittar för en fälg ska vara rak och om inte annat så rund åtminstone. Även denna fälg byttes, dock efter lite munhugg, på garantin.

Lyckan tillsammans med de nya, raka och runda fälgarna höll i sig i drygt ett år. Tills den dagen jag bestämde mig för att byta däck. Däckverkstaden som utförde jobbet kunde inte balansera fälgarna på ett tillfredsställande sätt, fälgarna slog åt alla håll och kanter så maskinen visste ju inte om vikterna skulle sitta uppe, nere, ute eller inte, med andra ord ett rent helvete. Denna gång, efter MÅNGA om och men fick jag fälgarna bytta mot ett par standard gjutna alu.fälgar, fula men runda.

Nu stundar ett köp av en GS ADV. -09 framåt vårkanten. Denna cykel kan man ju endast få med kryssekerfälg, och BMW ska enligt min källa ha tillverkat en 2a upplaga av dessa fälgar iom problemen man hade med de gamla dvs dom som satt standard på ADV och som tillval på GS från -04 t. -07. Frågan är bara, när kommer dessa fälgar dyka upp på cyklarna och är dom bra?
Användarvisningsbild
boGSerad
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-04-01/23:50

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav StiffenStorm » 2009-06-03/14:36

Nåja, lite surt är det. Men jag har såklart inte fått iväg den där fälgen på riktning för det har varit så mycket annat. Dessutom tar det emot att skicka den så långt. Vidare känns det som att det finns risk att eländet åter igen slår sig vid nästa omläggning, för det verkar faktiskt som att det är vis omläggningar detta sker.

Min hoj hade Anakee på standard och jag bytte sedan till Tourance. Direkt efter att jag bytt så märkte jag en klar försämring men tridde i min enfald att det var däcket som inte funkade. Hade läst någonstans att man hunde ha lite otur med dessa däck.

Men vid nästa omläggning så noterade jag vid balansering att fälgen slagit sig. Blev rätt förvånad eftersom den inte fått värst mycket smisk. Ok, ett och annat potthål i de illa underhållna norrländska vägnätet har den väl fått ta, men det betraktar jag inte som något den inte borde klara.

Så frågan är om det är någon idé att rikta fälgen om eländet slår sig igen? Kanske lika bra och kränga på TKC80 och hoppas på att dessa däck vibrerar så mycket att det dränker fälgens egna vibrationer. Har länge varit sugen på dessa däck eftersom Tourance är rätt trista på grus. Vi får se.

Men det är ju märkligt att BMW inte klarar av att tillverka fälgar som håller sig runda och fina.
StiffenStorm
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-04-26/22:08

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Schelin » 2019-03-25/15:51

Skakar liv i denna tråd genom att fråga om det finns någon som har erfarenhet av att fixa skevhet i GSA-fälgar med ekrarna i yttterkant?
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav Nisse Eriksson » 2019-06-17/12:56

Efter att ha lagt säkert 60 tim med trial & error på detta kan jag dela med mig av följande vilket kanske kan hjälpa någon som vill prova själv, gjorden även en videosnutt https://www.youtube.com/watch?v=VCQ4CuecHTo

Så här gjorde jag i alla fall:
- Ta av däcket från fälgen
- Markera ena sidan på fälgen med nr. 1-20 vid ekrarna så att nr 1-4, 5-8, 9-12, 13-16 samt 17-20 blir korsvis markerade
- Montera fälgen i ett balanserings-/riktningsstativ
- Ha på WD40 på skruvarna/nipplarna/gängorna (låt det ev. gotta till sig över natten)
- Lossa låsskruvarna inuti nipplarna ett par varv, alt. ta bort dem
- Lossa alla ekernipplar helt, lite i taget
- Kontrollera att alla nipplar är lika mycket lossade genom att titta så det finns gängor nog att spänna sedan
- Justera sedan ekerparen 1-4 korsvis tills det är så små toleranser det går åt alla håll på fälgen. Kolla även sidledes offset jämfört med navet. Detta är det mest pilliga momentet där det krävs en urmakares precision och tålamod
- Dra sedan försiktigt alla resterande nipplar (5-20) korsvis, endast med tumme-pekfingerkraft
- Slå på ekrarna för att kolla så alla har samma ton och att alla ekrar är lika lite spända så att ingen är helt lös, paren 1-4 kommer ju att vara lite hårdare då det är de som håller ordning på hjulet precis nu i början
- Kontrollera fälgens toleranser innan man fortsätter, justera vid behov och gå igenom alla nipplar igen då vissa lätt kan bli för tajta eller lösa och göra att det blir knas med justeringen
- Spänn alla ekrarna korsvis enl tidigare markerade nummer, två st åt gången mitt emot varandra. Vrid max 1/16 varv åt gången på nipplarna, lite mindre på nr 1-4 då de sedan tidigare är de mest spända
- Kontrollera fälgens toleranser igen, om OK fortsätt enl nedan - annars justera och gör om
- Markera varje nippel med en smal tuschpenna så man sedan vet hur mycket man drar på varje nippel
- Spänn ekrarna korsvis enl tidigare markerade nummer, två st åt gången mitt emot varandra. Vrid max 1/16 varv åt gången på nipplarna
- Efter ett antal justeringar på alla ekrar (ca 5-8 varv eller 320st små duttar totalt, alltså när man kommit max 1/2 varv på alla justerskruvar) när det börjar gå trögare, kontrollera klangen på ekrarna och notera vilka som är för hårda och kan hoppas över vid nästa justeringsrunda, samt vilka som är för lösa och behöver dras lite extra.
- Fortsätt spänna ekrarna ett antal gånger och kontrollera differenser i klangen efter varje runda man spänt dem. Kolla även fälgens toleranser så det inte drar iväg åt något håll
- Antingen drar man så många rundor på ekrarna man känner blir bra så de får en distinkt klang. Annars om man vill dra 4nm som man skall enl manual (vilket för normalstark tjänsteman som mig är så hårt man kan med en hand och ett mejsellikt bitshandtag) kan man efter ca 14 dragningsrundor dra den sista ekern på nr 20 med 4nm och höra på hur klangen låter. Sedan släpper man tillbaka den till där den skulle varit om man bara dragit den 1/16 varv istället för att använda momentnyckel och fortsätter ett antal gånger till på alla ekrar tills man uppnår 4nm klangen. Risken finns dock att man drar dem för hårt om de är uppsmorda när man testar med momentnyckel.
- När man känner sig klar (jag drog ca 1 varv på varje nippel, vissa mer och andra mindre) - sätt tillbaka låsskruvarna (dras 1nm) till nipplarna om de tagits bort, låt de ev. bada i lite olja innan
- Monera däcket
- Tvätta av hjulet och bromsskivorna
- Balansera hjulet
Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav CG Arvidsson » 2019-06-17/15:35

bike-wheels-shop.de är en firma i Bremen som gör otroligt bra jobb.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Riktning av fälg 1200 GSA

Inläggav timjan » 2020-11-04/00:11

Grym beskrivning Nisse ! Tack för att du tog dig tide n. Har själv gett mig på det här men det är svårt att hitta handfast info kring hur man skall gå tillväga. En fråga , gjorde du på det här sättet pga hjulet blivit skevt? Har annars sett YouTube klipp där man endast justerat lokalt på det skeva området.
Användarvisningsbild
timjan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-11-04/00:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst