HåkanH skrev:Bakre hjulkretsen...är det bara mellan ABS-enheten och kalippern bak?
Styrkretsar...är det mellan fotbroms och ABS-enheten resp handbroms - ABS-enheten?
Jaaa... ni hör ju (ändå har jag gått en treårig styr & reglermekanisk utbildn. i min ungdom)
Marie skrev:Så har jag också fattat det!
Du skall inte skämmas över att ha svårt att fatta vad de menar i Haynes. Det är åtskilligt jag inte fattar där, och ändå har jag varit lärare i reglerteknik på 4-årigt tekniskt gymnasium....
Magnus Lundström skrev:Hej!
Enligt BMW:s pdf-manual skall man inte använda vakumpump på system med servo...
• Connect the brake bleeding device to the bleed
screw of the right brake caliper, but do not
switch it on.
Detta står på flera ställen i manualen.
Lycka till!
Hälsningar
HåkanH skrev:Magnus Lundström skrev:Hej!
Enligt BMW:s pdf-manual skall man inte använda vakumpump på system med servo...
• Connect the brake bleeding device to the bleed
screw of the right brake caliper, but do not
switch it on.
Detta står på flera ställen i manualen.
Lycka till!
Hälsningar
Jag har dessvärre börjat förstå det jag också! Nu står jag här med lååång näsa och en
vacuumhandpump från LOUIS till ett pris av 54 EURO, som jag inte ser ut att behöva
Ja...man måste ju skratta åt eländet.
Ibland har man väldigt brottom att köpa utan att ha införskaffat information/kunskap innan
Det kan ju vara möjligt att jag kan använda den till kopplingen
Mimmi skrev:Hej Håkan!
Det känns lite pinsamt att jag inte kollade vad Du hade för bromssystem...
När Du frågade så gällde ju det just kopplingen, och till det ändamålet är vacuumpump perfekt.
HåkanH skrev:Gokväll!
Har precis tvättat händerna efter väl utfört arbete...byte av bromsvätska i hjulkretsarna alltså.
//träklossar(dummies) att stoppa in i stället för bromsbackarna.
Klossarna sågade/slipade jag till i helgen för att ha till hands.
//(/ gammal vätska)
//
Mimmi skrev:Den gamla vätskan Du dränerade ser verkligen gammal ut, så det var bra att Du fick den utbytt.
Mimmi skrev:Hej!
Så bra att det gick bra!
Den gamla vätskan Du dränerade ser verkligen gammal ut, så det var bra att Du fick den utbytt.
Marie skrev:
Tänk.... Jag trodde att han hade kissat i den flaskan (efter att ha druckit några flaskor porter)
Guzzi-Leif skrev:Passa på att byta i styrkretsarna också - så har du underhållning ett tag. Snacka om intrikat arbetsmetod...
Grattis till ett bra jobb förresten!
Kris_ultraswede skrev:
Jag har inte tänkt på något direkt surrande under tanken, men det kan det säkert vara.. den kör någon "checkrunda" och det låter lite. Såklart svårt att definiera hur det låter i textform.. men i och med att du säger att de (BMW) körde detta under 2001-2006 så är det säkert det som låter en kort stund
fredde 7 skrev:"Bmw dator", Inte behöver man väl den för att byta bromsvätska, De få gånger jag bytte på min R1100s-03
behövdes iallafall ingen.
Om inte Verona motor ljungby kan/vill göra bytet kan du kolla med MC service Värnamo, de skruvar både bil och mc, och har mekaniker av det äldre snittet, alltså som kan tänka själva och inte behöver en servicedator för att göra basic job.
Kovlingen skrev:Många ger detta bromssytem "botten ner" men inte jag . Allt kostar pengar och
värre bromsar är svår att hitta . Bara att hålla i kepsen .
Första resan på våren brukar bestå i bromsträning
Jag värdesätter BRA bromsar .
Magnus Brobeck skrev:Kovlingen skrev:Många ger detta bromssytem "botten ner" men inte jag . Allt kostar pengar och
värre bromsar är svår att hitta . Bara att hålla i kepsen .
Första resan på våren brukar bestå i bromsträning
Jag värdesätter BRA bromsar .
Är det verkligen det här du menade?
Med vänlig hälsning, Magnus
fredde 7 skrev:F800: Dator i all ära, men precis som Håkan skriver måste man inte ha den för att byta all vätska.
Du om någon brukar väl hitta lösningar att kringå problem?
Kovlingen: Kan bara hålla med, gillade bromsarna skarpt.
Helt min mening. Byt varje år så blandas det lilla som är kvar ut med ny fräsch bromsvätska.fredde 7 skrev:ja det är ju därför vi byter.
Återigen, jag tror inte du vinner något med att köra ABS enheten från datorn, jag tror denna manöver
krävs enbart för att få bort någon enstaka luftbubbla som inte vill försvinna då systemet varit tomt.
Om vi ändå leker med tanken att det skulle bli en droppe kvar av den gamla fuktiga vätskan, så tror jag ändå att du tjänar mer på att byta lite oftare än att gå bananas över denna droppe.
Håkan skrev:Hej Kristoffer, välkommen hit.
Årsmodell 2001, det tyder på elektriskt bromsservo. Det systemet använde BMW mellan 2001-2006.
När du bromsar, hörs ett surrande ljud från servoenheten under tanken? (Ha tändning på, undvik att starta motor). Bromsar med elektriskt bromsservo är komplexa och kräver service och underhåll enligt BMW´s föreskrifter.
Är du det minsta osäker, lämna till en kunnig verkstad. Fungerande bromsar är livsviktigt.
Kris_ultraswede skrev:Märker ni när det är dags att byta bromsvätska?
Kris_ultraswede skrev: ... när jag vrider om tändningen ... kommer ett kort surrande ljud (checkrundan går igång) Det sker direkt utan några manuella manövrar. Men ingenting mer. Jag drar in frambromsen, flertalet ggr. Men det kommer inte ett ljud under tanken. Själva ABS-enheten går inte igång förrän hojen färdas över 5 km/h (förutsatt att man får inte ha dragit någon broms, när man vrider om tändningen - lärde jag mig på det här forumet häromdagen)
Märker ni när det är dags att byta bromsvätska? blir Bromsarna "svampiga" och tar inte som man önskar?
För dessa bromsarna, trots att hojen stått i ett kallt fuktigt utrymme, nyper som om hulken klämde bromsskivorna.
AdamB skrev:...därmed behövs ingen pump...
Håkan skrev: Pump?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst