Jonas skrev:Hittade lite bilder ang. Bakre och främre dämpare för R1100S och BCR.
Den gula till vänster är från en BCR 2005 och den högra från en standard r1100s.
R1100S upskattas till: 319mm fram & 314mm bak.
BCR uppskattas till 332mm fram och 325mm bak.
Jörgen I Larsson skrev:En viktig parameter är ju också komforten, det ska fortfarande vara skönt att köra hoj =)
Problematiken är ju att när du vill ha kvick styrning är under kompression vilket innebär att om du hade lagom vinkel då så får du för liten under gaspådrag. Men det finns säkert marginal och Hasse har ju klarat sig bra.
Dessutom är du så rutinerad att du ganska fort kommer att märka om något är ostabilt.
Bengt Allevad skrev:
Bra Jörgen och helt rätt.
Det är därför jag infört de tre kontrollpunkterna i samband med höjning.
Kommer du på fler så skriv gärna!
Bengt Allevad skrev:Visst komforten blir lidande och man får säker gröpa ur sadeln men den är ändå flera centimeter för tjock på dessa äldre R1100S:ar.
Däremot kunde man ju önskat, att BMW gjort hojen rimligt stabil från början, när den hade beteckningen S.
Annan vinkel på styrhuvudet eller anna telelever eller annan offset på gaffeln. Allt hade funnits möjlighet att få till i fabrik.
Kjell-Anders skrev:. Alternativet är ett justerbart fjäderben från början, vilket ger en merkostnad på c:a 1.000 kr men ger en större trygghet och flexibilitet då risken för en felsatsning minskar.
Helmetrock skrev:Finns det ingen R1150 modell som har en kortare telelever som kunde passa på R11S?
Bengt Allevad skrev:Helmetrock skrev:Finns det ingen R1150 modell som har en kortare telelever som kunde passa på R11S?
Har varit inne på tanken men väldigt svårt att få fram data på dessa komponenter och man måste vara helt säker, då priset är högt.
Har du möjlighet att mäta din rockster telelever skulle det vara jättebussigt.
Jonas skrev:telelevern på r1100rt passar s modellen. Tror jag har skrivit om det tidigare. Skriver nu med mobilen, så jag gör ingen längre utläggning.
Josef skrev: Vad Jag har hittat är att telearmen från R1150RT ska korta hjulbasen med ca 25mm och att telearmen från Rockstern sänker hojen ca 15mm fram.
Bengt Allevad skrev:Skall dock, ovanstående till trots, börja besöka några försäljningsställen med tumstocken i högsta hugg.
Kjell-Anders skrev: Annars är du Bengt hjärtligt välkommen till Södertälje för att kolla själv.
Jonas skrev:Mycket snyggt gjort Bengt!
Vad roligt att du ändå fick användning av den där A-armen från England!
Ska bli intressant att höra vad du har att berätta efter provkörningen!
/J
Bengt Allevad skrev:Flyttning av hål fyra milimeter bakåt ger följande.
Hjulbasen minskar med ca. 5 mm i samtliga lägen.
Josef skrev:Bengt Allevad skrev:Flyttning av hål fyra milimeter bakåt ger följande.
Hjulbasen minskar med ca. 5 mm i samtliga lägen.
Det kan vara Jag som tänker fel igen men det känns som att hjulbasen borde minska med betydligt mer än 5mm om gaffelns fästpunkt mer än halvvägs upp blir flyttad 4mm bakåt.
Jörgen I Larsson skrev:Skall bli mycket intressant att höra hur du upplever förändringen.
Tyvärr ändrar det inte egenskapen att du får flackare vinkel under kompression, det får man helt enkelt leva med.
/Spiff
Bengt Allevad skrev:Tyvärr har BMW gjort konstruktion av gaffelbenet i denna regionen väldigt korkat så det finns egentligen ingen plats att låta benen glida i bryggan.
På R1200 S och HP Sport däremot, har man sörjt för denna förflyttningsmöjlighet.
Josef skrev:Bengt Allevad skrev:Tyvärr har BMW gjort konstruktion av gaffelbenet i denna regionen väldigt korkat så det finns egentligen ingen plats att låta benen glida i bryggan.
På R1200 S och HP Sport däremot, har man sörjt för denna förflyttningsmöjlighet.
Nu är Jag väl lite petig men Jag tror inte R1200S är tänkt att justeras på detta sätt heller. Sen är det nog så att ju fler justeringsmöjligheter man har destå mer fel blir det, BMWs styrka är ju att man lyckas bygga hojar som funkar osedvanligt bra till allt utan justeringar. Låter man användaren skruva för mycket blir hojen bara sämre.
Hur mycket snabbare blir man egentligen runt Gelleråsen efter att ha lagt ner en hel vinter och 30000kr i modifieringar?
Någon sekund i bästa fall...
Josef skrev:Bengt Allevad skrev:Tyvärr har BMW gjort konstruktion av gaffelbenet i denna regionen väldigt korkat så det finns egentligen ingen plats att låta benen glida i bryggan.
På R1200 S och HP Sport däremot, har man sörjt för denna förflyttningsmöjlighet.
Nu är Jag väl lite petig men Jag tror inte R1200S är tänkt att justeras på detta sätt heller. Sen är det nog så att ju fler justeringsmöjligheter man har destå mer fel blir det, BMWs styrka är ju att man lyckas bygga hojar som funkar osedvanligt bra till allt utan justeringar. Låter man användaren skruva för mycket blir hojen bara sämre.
Hur mycket snabbare blir man egentligen runt Gelleråsen efter att ha lagt ner en hel vinter och 30000kr i modifieringar?
Någon sekund i bästa fall...
Josef skrev:Låter man användaren skruva för mycket blir hojen bara sämre.
Hur mycket snabbare blir man egentligen runt Gelleråsen efter att ha lagt ner en hel vinter och 30000kr i modifieringar?
Någon sekund i bästa fall...
Jörgen I Larsson skrev:Josef skrev:Hur mycket snabbare blir man egentligen runt Gelleråsen efter att ha lagt ner en hel vinter och 30000kr i modifieringar?
Någon sekund i bästa fall...
Lätt att säga när man köper en hoj för +200 kkr
Jonas skrev:Grattis Bengt, vad roligt att det fungerade! Nu ska det bli spännande att se hur Josefs cykel blir!
Ang. körningen, hur kändes Telelever-tendenserna i övrigt? Jag menar dyker den numera då du bromsar? Vilken vinkel ligger A-armen om du jämför med förut? Är det en stor skillnad?
Ska bli kul att se på Mittsverige hur den går "Live".
Bengt Allevad skrev:Helt enkelt underbar!
Hojen slutliga bekännelse om den blivit bättre blir 1:a maj på Kinnekulle i vänstern på TV-krönet. Där har jag alltid fått jobba hårt och haft svårt att få med mig hojen som jag vill.
Just nu känns det som jag inte bara gillar min hoj för dess utseende och boxermotor utan även kan lägga till svängegenskaper och det är ju faktiskt för det sistnämnda jag kör hoj.
Jörgen I Larsson skrev:Ett jättegrattis! Hur kul som helst att du har fått den som du vill ha den.
Får hoppas jag får möjlighet att vara med den 1:a och se ditt leende =)
/spiff
Bengt Allevad skrev:Tack grabben.
Den 1:a på Kinnekulle kör jag alltså betalande deltagare och kan helt gå in för hojen och mig själv.
Bengt Allevad skrev:Din bok är förresten toppen.
Möjligen att den kan framkalla en lätt frusterartion hos sådana människor som jag representerar att bara vilja förstå mera och i till slut glömma att köra motorcykel, bara förstå motorcykel.
Jörgen I Larsson skrev:Grattis Bengt!
Du måste vara först i världen som har lyckats få en BMW instabil
/Spiff
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst