Oljebyte växellåda o kardan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Nybörjaren » 2009-09-15/07:01

Är det som har nån bra instruktion på oljebyte i låda o kardan, hur man gör o vilka oljor man ska ha.
Är nybörjare o önskar utförliga instruktioner.
Nybörjaren
Nybörjaren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-09-05/15:45

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav LasseO » 2009-09-15/07:52

Hej, kolla denna länk som jag fick igår. Där finns en massa matnyttigt för bumsemekaniker (blivande?)
Här hittar du allt nyttigt som du behöver veta om boxern http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/
mvh Lasse
1150 GS: Älskar turbulens
250 RMX: Tvåtaktsrök o grus
Användarvisningsbild
LasseO
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2009-07-09/10:54

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Albert » 2009-09-15/08:10

Vilken/vilka modell/-er gäller det?
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav M-Anders » 2009-09-15/08:44

75-140 helsyntet.

ger en bra oljefilm som tål höga yttryck.

mvh Anders
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Nybörjaren » 2009-09-15/09:39

Albert skrev:Vilken/vilka modell/-er gäller det?

Det är en R1100S...
Nybörjaren
Nybörjaren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-09-05/15:45

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-09-15/16:08

Hej!

Åkte nyss förbi Arvika efter att ha kört Karlstad-Årjäng-Arvika-Karlstad - vilken underbar väg mellan Vännacka o Sulvik (förutom gruset från stödkanterna i högerkurvorna)!

När det gäller dina behov av tekniskt stöd, ska du såklart fortsätta fråga här! Brukar alltid ge fina råd o tips.
Men: Se till att också köpa någon av de förnämliga, lättbegripliga och ganska kompletta verkstadshandböcker som finns (Haynes, Clymer, BMW). Det gör mekande tryggare och ägandet billigare/roligare.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav FrasseR1200R » 2009-09-18/10:59

Hej,

1. Skaffa; fyra packningar till pluggarna. (Är du snål eller inte har någon skam i kroppen kan du hoppa över att byta de två övre ;-) ). En liter Castrol MTX 75-140 till Vxl.l. och en liter 75-90 olja till kardan. Om du vill kan du ha samma 75-140 olja även till den.
//Ett tips är att ha ett par tighta, tunna diskhandska på sig när man byter olja. Det är bättre för huden och speciellt vxl.l. olja luktar inte sommaräng...//
2. Sätt ett kärl, ett tomt glasspaket eller vad som helst under avtappningspluggen till lådan. (Byt precis efter att du varit ute och kört. =Varm olja rinner ur lättare)
3. Lossa avtappningspluggen, låt oljan rinna ut. Lossa övre, påfyllnings plugg.
4. Sätt samtidigt ett annat kärl under till kardan och gör samma visa här. (Ev. kan du behöva göra en liten "rutchkana" till oljan så den hamnar i kärlet och inte smetar ner ditt bakdäck.)
5. Torka av oljan du har på dina gula diskhandskar. Passa på att ta en fika eller bara sitt på en pall i garaget och titta på din fina hoj och dröm dig bort i planerna på nästa kurviga mc-tur. Vips! Så har tiden skenat i väg och det droppar inte ut någon gammal olja längre! -Tjoho!
6. Sätt dit en ny packning på respektive avtappnings plugg. Växellådans plugg drar du med 30Nm. och kardan 23Nm.
Fyll på med olja tills det ligger jäms med botten på pluggen. Ca 0,9- 1l. vxl. och ca 1dl. i kardan. Samma moment (30/23Nm.) på de båda övre pluggarna. Torka rent och titta efter läckage. Kör gärna en runda och njut av mjuka växlingar.

/Frasse
BMW S1000XR-15, Triumph Tiger 800XCX-15, Husqvarna FE 501-16.
FrasseR1200R
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-23/14:55

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Johan Hennerfors » 2009-09-18/13:17

FrasseR1200R skrev:Hej,

1. Skaffa; fyra packningar till pluggarna. (Är du snål eller inte har någon skam i kroppen kan du hoppa över att byta de två övre ;-) ). En liter Castrol MTX 75-140 till Vxl.l. och en liter 75-90 olja till kardan. Om du vill kan du ha samma 75-140 olja även till den.
//Ett tips är att ha ett par tighta, tunna diskhandska på sig när man byter olja. Det är bättre för huden och speciellt vxl.l. olja luktar inte sommaräng...//
2. Sätt ett kärl, ett tomt glasspaket eller vad som helst under avtappningspluggen till lådan. (Byt precis efter att du varit ute och kört. =Varm olja rinner ur lättare)
3. Lossa avtappningspluggen, låt oljan rinna ut. Lossa övre, påfyllnings plugg.
4. Sätt samtidigt ett annat kärl under till kardan och gör samma visa här. (Ev. kan du behöva göra en liten "rutchkana" till oljan så den hamnar i kärlet och inte smetar ner ditt bakdäck.)
5. Torka av oljan du har på dina gula diskhandskar. Passa på att ta en fika eller bara sitt på en pall i garaget och titta på din fina hoj och dröm dig bort i planerna på nästa kurviga mc-tur. Vips! Så har tiden skenat i väg och det droppar inte ut någon gammal olja längre! -Tjoho!
6. Sätt dit en ny packning på respektive avtappnings plugg. Växellådans plugg drar du med 30Nm. och kardan 23Nm.
Fyll på med olja tills det ligger jäms med botten på pluggen. Ca 0,9- 1l. vxl. och ca 1dl. i kardan. Samma moment (30/23Nm.) på de båda övre pluggarna. Torka rent och titta efter läckage. Kör gärna en runda och njut av mjuka växlingar.

/Frasse


Ett av dom bättre svaren jag sett på ett forum utförligt och bra.
Men är det inte 2dl i slutväxeln?
Ktm 250exc-02 (12-?) Honda Xrv750-98 (11-?)
www.ongrus.se
Användarvisningsbild
Johan Hennerfors
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2001-09-28/01:00

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav FrasseR1200R » 2009-09-19/08:54

Jo, jävlar! 0,25l. i slutväxeln! Vet inte vart jag fick 1dl. i från. Gick väl av bara farten. Sorry. 0,25 -glöm aldrig det!

/Frasse
BMW S1000XR-15, Triumph Tiger 800XCX-15, Husqvarna FE 501-16.
FrasseR1200R
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-23/14:55

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Robert K » 2013-10-26/16:37

Mycket fin beskrivning, tack för den! Har just köpt mig en R1100S från -99 och har tänkt göra dessa byten i vinter. Nu till min fråga: OKQ8 har en SAE 80W-140 (GL5), fungerar den lika bra?

Transmissionsolja SAE 80W-90, 80W-140
Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar i bakaxlar och
manuella växellådor som kräver en olja enligt API GL-5.
Q8 T 55 80W-90 är avsedd för personbilar, skogs- och
entreprenadmaskiner.
Q8 T 55 80W-140 är avsedd för lastbilar och bussar.

Är 140:n avsedd för fordon med mycket mos och högre belastning och driftsförhållanden? Säljs f.ö. i lösvikt på Svenssons livs (ICA) i Alvhem. Nästan gratis också... Hjärtligt tacksam för input!
Användarvisningsbild
Robert K
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-11-20/21:13

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2013-10-26/17:58

Angående oljor i BMW växellådor/slutväxlar skall det vara en olja som uppfyller API GL-5.
Fuska aldrig med det.

I tråden här talas om oljemängd i slutväxel. BMW har genom åren fler olika konstruktioner av slutväxlar, i grunden lika, men oljevolymen skiljer. Fuska inte med det heller.
Se alltid till att använda aktuella uppgifter för din MC!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Albert » 2013-10-26/18:04

...ju tjockare olja desto större viskocitetsmotstånd...

Jag har testat 140 olja en gång... aldrig igen.
Provar du Omega 690 80W/90 GL 7 så är risken att ingen annan olja duger åt dig se'n... så blev det i vart fall för mig.
Ta en sväng till Smörjteknik i Gävle - det är väl värt besöket.
www.smorjteknik.se
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Robert K » 2013-11-11/14:35

God dag! Kan någon vänligen ge mått och typ på de brickor som används då man byter oljorna? Jag är alltså ute efter att skaffa dem från en verktygsleveratör (i stil med Tools/Momentum). Tackar på förhand.
Användarvisningsbild
Robert K
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2012-11-20/21:13

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2013-11-11/16:41

14, 16 och 18 mm tätningsbricka av aluminium.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Daniel Andersson » 2014-03-18/19:10

Håkan skrev:14, 16 och 18 mm tätningsbricka av aluminium.


Hur många av respektive?
Daniel Andersson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-06-17/19:54

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Hasse Gustafsson » 2014-03-18/21:09

Jag citerar Roger:
I växellådan och bakväxeln ska vara en API-GL5 - olja. Viskositet 75W-90, inte 75W-140. 75W-140 är tjockare, går tyngre och därmed varmare. Det har visat sig att den tjockare oljan kan komma upp i sådan arbetstemperatur att vissa additiv påverkas negativt. En limited-slip - olja innehåller friktionshöjande tillsatser för att en bakväxel med friktionslamell ska fungera med "limited slip", dvs med viss diffspärreffekt. Använd inte en limited-slip - olja i BMW:s bakväxel eller växellåda.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav lafalken » 2019-08-06/16:54

Intressant läsning!

Var på Kenneth's MC som är erkänt duktiga på BMW's hojar. De rekommenderade likadan olja för bakväxel som för växellåda. Kommer inte ihåg namnet på den men noterade här förslag om olika oljor för respektive del.

Jag missade tyvärr att köpa verktyg för att kunna få loss den insexliknande pluggen som sitter på växellådan. Någon som vet vilken storlek det är på den?

Har en BMW R1100S -99
Glad hojåkare o ägare till BMW R1100S -99 och BMW 650F -96
Användarvisningsbild
lafalken
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-08-18/12:41
Ort: Bohus

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Dennis Johansson » 2019-09-01/08:09

Någon som har tips om hur man får splinsen i slutväxel o gå i splinsen i kardanen.
Jag har svurit i en timme nu.
Ett klipp på Youtube visar hur enkelt det är, men för mig går det ej denna gång.
Enligt mig en idiot konstruktion då damasken utvägen.
Verkar som äldre modeller är smartare där man bör kunna trä undan damasken, montera ihop o sedan trä tillbaka damasken
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2019-09-01/08:21

Hej Dennis.
Trä i ett snöre/kabel eller liknande i kardanknuten, lyft knuten något samtidigt som du för upp slutväxeln på plats.
Snöret finns plats att dra bort sedan splines äntrat rätt.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Dennis Johansson » 2019-09-01/12:03

Håkan skrev:Hej Dennis.
Trä i ett snöre/kabel eller liknande i kardanknuten, lyft knuten något samtidigt som du för upp slutväxeln på plats.
Snöret finns plats att dra bort sedan splines äntrat rätt.
:)

Intressant.
Det har jag ej tänkt på.
Såg nyligen ett annat klipp.
Där lät man den andra sidan av gummibälgen, den mot kardanen, vara fri för ev bättre möjlighet att se vad som sker
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Schelin » 2019-10-13/22:08

Har ägnat helgen åt detta och samtidigt inspekterat status på övergången kardan/slutväxel. Noterade några saker som jag gärna skulle ta emot tankar kring.

1. Jag har varit till till två auktoriserade handlare och bett att få rekommenderade oljor och packningar. Det har lett till att jag fått olika oljor och massor av olika packningar/ringar. Jag har fått tre olika oljor varav en helt annorlunda än de andra (140). Har också nu massor av brickor/packningar som inte verkar passa någonstans på min hoj. Är det svårt för handlare att lista ut vad jag behöver?

2. Min hoj (R1200GSA-2011) ska enligt manual och Haynes ha 180 ml slutväxelolja. När jag tömde slutväxeln kom det ut 210 ml. (Senaste bytet gjordes av en handlare.) Har de gjort fel eller finns det en bra anledning att trycka i mer?

3. Enligt Haynes ska växellådan ha en kapacitet på 700 ml. Samma manual säger att man ska fylla tills man når påfyllingshålet. Jag tryckte i 750 ml utan att nå hålet. Hur kommer det sig?

4. Fällde ned slutväxeln för att kolla hur det såg ut. När jag lyser med ficklampa in i tunneln framåt ser jag att axeln verkar gå in i någon sorts led eller övergång. Där ser det ut som att någon typ av smörjmedel har sipprat ut. Är det något som bör åtgärdas eller är det ok? (Se bild.)

5. För att kunna fälla ned slutväxeln måste man ju ta ur en bult med en mutter. I min haynesmanual står det att den ska sättas tillbaka med 100 Nm och Loctite. Kan det stämma? Låter för mig som ett väldigt högt moment. Jag förstörde till och med min (billiga) Torx-grej i mina försök att få momentnyckeln eller vad det heter att knäppa. Eftersom jag inte hade fler torx
AF2617E2-7252-41CF-B097-735B730E64A6.jpeg
-grejer, vet jag nu inte om jag har dragit för hårt eller förr löst. Stämmer det att det ska vara 100 Nm och är det viktigt?

6. Har investerat i den dyra MP3-pastan som ska användas till smörjning/infettning av kardan-splines. Har dock inte lyckats hitta det fett som tydligen ska användas på gummibälgen för att hålla vatten och smuts borta. I de instruktioner jag har läst står det att man ska använda ett litiuimbaserat fett, men det enda litiumfett jag har lyckats hitta har en konsistens (mörkt/lättflytande) som känns helt fel för ändamålet. Det som satt från fabrik var vitt och trögt. Någon som vet vad som ska användas och om det går att köpa någonstans utan att behöva beställa stora mängder från Tyskland?
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Falken » 2019-10-14/15:17

Schelin skrev:Har ägnat helgen åt detta och samtidigt inspekterat status på övergången kardan/slutväxel. Noterade några saker som jag gärna skulle ta emot tankar kring.

1. Jag har varit till till två auktoriserade handlare och bett att få rekommenderade oljor och packningar. Det har lett till att jag fått olika oljor och massor av olika packningar/ringar. Jag har fått tre olika oljor varav en helt annorlunda än de andra (140). Har också nu massor av brickor/packningar som inte verkar passa någonstans på min hoj. Är det svårt för handlare att lista ut vad jag behöver?

2. Min hoj (R1200GSA-2011) ska enligt manual och Haynes ha 180 ml slutväxelolja. När jag tömde slutväxeln kom det ut 210 ml. (Senaste bytet gjordes av en handlare.) Har de gjort fel eller finns det en bra anledning att trycka i mer?

3. Enligt Haynes ska växellådan ha en kapacitet på 700 ml. Samma manual säger att man ska fylla tills man når påfyllingshålet. Jag tryckte i 750 ml utan att nå hålet. Hur kommer det sig?

4. Fällde ned slutväxeln för att kolla hur det såg ut. När jag lyser med ficklampa in i tunneln framåt ser jag att axeln verkar gå in i någon sorts led eller övergång. Där ser det ut som att någon typ av smörjmedel har sipprat ut. Är det något som bör åtgärdas eller är det ok? (Se bild.)

5. För att kunna fälla ned slutväxeln måste man ju ta ur en bult med en mutter. I min haynesmanual står det att den ska sättas tillbaka med 100 Nm och Loctite. Kan det stämma? Låter för mig som ett väldigt högt moment. Jag förstörde till och med min (billiga) Torx-grej i mina försök att få momentnyckeln eller vad det heter att knäppa. Eftersom jag inte hade fler torx
AF2617E2-7252-41CF-B097-735B730E64A6.jpeg
-grejer, vet jag nu inte om jag har dragit för hårt eller förr löst. Stämmer det att det ska vara 100 Nm och är det viktigt?

6. Har investerat i den dyra MP3-pastan som ska användas till smörjning/infettning av kardan-splines. Har dock inte lyckats hitta det fett som tydligen ska användas på gummibälgen för att hålla vatten och smuts borta. I de instruktioner jag har läst står det att man ska använda ett litiuimbaserat fett, men det enda litiumfett jag har lyckats hitta har en konsistens (mörkt/lättflytande) som känns helt fel för ändamålet. Det som satt från fabrik var vitt och trögt. Någon som vet vad som ska användas och om det går att köpa någonstans utan att behöva beställa stora mängder från Tyskland?

Hej!
Jag har nog inte svaren på alla frågor men kan nog bidra med ett flertal i alla fall. Jag har en nästan likadan hoj som du (1200 GS-2012).

1. Det ska vara mycket enkelt att plocka ihop ett servicekit med brickor till din hoj. Jag köper ofta dessa då jag gör all service själv. Som tur är så är alla tätningsbrickor olika så du ska ha svårt att sätta någon på en plats där den inte hör hemma. Oljor finns det många åsikter om och BMW specar inte 140-olja någonstans såvitt jag vet men jag känner till att vissa gillar att hälla det i växellådan. Jag kör dock 75W-90 i såväl slutväxel som växellåda.
2. Jag tror att tidigare modellår av våra hojar (de som saknade avtappningsplugg i slutväxeln) ursprungligen hade en spec om att använda mer än 180 ml i slutväxeln men detta har BMW ändrat sedan länge så 180 ml är värdet jag också använder.
3. Vet ej. Kanske tillverkningstoleranser från gjutningen? Min rymmer också lite mer än 700 ml tills det börjar rinna ut ur påfyllningen.
4. Vet ej riktigt här heller men jag ser inget som jag skulle oroa mig för.
5. Du har nog kollat på fel skruvförband. Korrekt moment ska vara 42 Nm på det förband som behöver lossas, "Paralever reaction link to final drive".
6. Här finns mycket att läsa i tidigare trådar men jag kan i alla fall säga att jag både köpte fett till splinesen (grått) och till damasken (vitt) via min BMW-handlare. Minns inte riktigt priset men säg runt 300 får båda tuberna som kommer räcka livet ut.

Hoppas detta hjälpte något!
Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2019-10-14/15:48

Försöker mig på med några svar på dina frågor.
Jag har skruvat ganska mycket med BMW MC, använder alltid original verkstadsmanual. :)

1. Olja till växellåda och slutväxel skall vara en Hypoidolja GL-5 SAE 75W-90. Helst en syntetisk variant.
Det är inte speciellt svårt att se i ETK vilka packningar som går åt...

2. 180ml är korrekt. Att det var fyllt 210ml beror nog på slarv...
(Vill minnas att man rekommenderade 200ml när R1200 serien kom år 2004. Det minskades sedan till 180ml när man fick problem med övertryck och läckande tätningar).

3. Det står 0,7 liter i manualen. (Jag har också märkt att det går i mer, tror inte det gör något).

4. Det du ser när du kikar i kardanröret är en ryckutjämnare av gummi.

5. Skruven som du tar bort är en M10x55, den skall dras med 42Nm och Loctite, jag använder Loctite 243.
(Åtdragningsmomentet 100Nm är avsett för fästskruven i leden, det är en M12 med 1,5 mm stigning, den har du väl inte tagit bort?).

6. Jag använder ett fett som heter Staburags NBU30PTM, BMW artnr. 07559056992, både till splinsen och kanten på gummitätningen.
(Det här med Staburags eller MP-3 beror på att BMW ibland byter leverantör av oljor och smörjmedel i produktionen, här är det ekonomer som styr vad som skall rekommenderas...) :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav HåkanH » 2019-10-14/16:00

Schelin skrev:1. Jag har varit till till två auktoriserade handlare och bett att få rekommenderade oljor och packningar. Det har lett till att jag fått olika oljor och massor av olika packningar/ringar. Jag har fått tre olika oljor varav en helt annorlunda än de andra (140). Har också nu massor av brickor/packningar som inte verkar passa någonstans på min hoj. Är det svårt för handlare att lista ut vad jag behöver?


Det är helt otroligt att en auktoriserad BMW-serviceverkstad inte kan plocka fram
rätt tätn.brickor till dig men inget förvånar mig längre. :roll:

Här får du artikelnr. på alla nödvändiga. Det inom parentes är inner/yttermått på brickan.
(går ju att köpa på andra ställen också)
Avtappn. motor…………(16/20)……………….07119963252
Avtappn. vx-låda……….(14/16)……………....07119963200
Påfylln. vx-låda………….(18/22)……………….07119963300
Avtappn. slutvx…………(o-ring 11,2x1,8)…33117695219
Påfylln. slutvx……………(12/16)……………….07119963132
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Schelin » 2019-10-14/17:40

Kompetensen i detta forum är fantastisk, tusen tack. Upptäckte själv att jag läste fel när det gäller bultens moment så nu sitter den nog betydligt hårdare än vad som är meningen. Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment? Har också läst att vissa byter mutter och bult varje gång, är det nödvändigt av någon anledning?
Schelin
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2015-01-09/18:12

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2019-10-14/18:19

Schelin skrev:Kompetensen i detta forum är fantastisk, tusen tack. Upptäckte själv att jag läste fel när det gäller bultens moment så nu sitter den nog betydligt hårdare än vad som är meningen. Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment? Har också läst att vissa byter mutter och bult varje gång, är det nödvändigt av någon anledning?

BMW säger att bulten skall bytas varje gång. Den är behandlad med ett gänglåsningsmedel som aktiveras när mutter gängas på, kallas Micro-encapsulated.
Jag brukar, som jag skrev tidigare, använda Loctite 243 och återanvända skruv och mutter.
Att dra bulten för hårt gör att den kan förlänga sig, och på sikt gå av.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav DaK » 2019-10-14/20:11

Håkan skrev:BMW säger att bulten skall bytas varje gång. Den är behandlad med ett gänglåsningsmedel som aktiveras när mutter gängas på, kallas Micro-encapsulated.
Jag brukar, som jag skrev tidigare, använda Loctite 243 och återanvända skruv och mutter.
Att dra bulten för hårt gör att den kan förlänga sig, och på sikt gå av.

Är det en bult eller är det en skruv :?: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Anders Nedemark » 2019-10-15/10:52

Schelin skrev:.........Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment?......


Har du dragit en bult med 100Nm som är avsett för 42Nm skulle jag byta ut den mot en ny och dra med rätt moment.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2019-10-15/16:18

Anders Nedemark skrev:
Schelin skrev:.........Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment?......


Har du dragit en bult med 100Nm som är avsett för 42Nm skulle jag byta ut den mot en ny och dra med rätt moment.

Ja det var nog så jag menade också. För egen del skulle jag aldrig köra runt med en sån skruv!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Fredrik J » 2019-10-15/18:36

DaK skrev:
Håkan skrev:BMW säger att bulten skall bytas varje gång. Den är behandlad med ett gänglåsningsmedel som aktiveras när mutter gängas på, kallas Micro-encapsulated.
Jag brukar, som jag skrev tidigare, använda Loctite 243 och återanvända skruv och mutter.
Att dra bulten för hårt gör att den kan förlänga sig, och på sikt gå av.

Är det en bult eller är det en skruv :?: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult


Har den gängor är det alltid en skruv;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Falken » 2019-10-16/07:29

Håkan skrev:
Anders Nedemark skrev:
Schelin skrev:.........Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment?......


Har du dragit en bult med 100Nm som är avsett för 42Nm skulle jag byta ut den mot en ny och dra med rätt moment.

Ja det var nog så jag menade också. För egen del skulle jag aldrig köra runt med en sån skruv!

Jag har faktiskt gjort exakt samma misstag och läste av fel moment i manualen. Kom aldrig till 100 Nm innan jag kände att något var tokigt men jag drog betydligt mer än 42 Nm så jag beställde en ny skruv. Man lär sig hela tiden. :D
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Haavee » 2020-12-12/16:58

Jag har en 1200 GS 2018, under vinteruppehållet tänkte jag passa på att smörja splinesen mellan kardan och slutväxel och det visade sig att det är omöjligt att dra isär slutväxeln och kardan. Det måste vara totalt fastrostat och sitter berghårt fast. Jag knackade lite med en plastklubba på slutväxeln men den rör sig inte en mm. En lösning skulle kunna vara att ta bort den nedre bulten också och dra bort hela kardan/slutväxel för att komma åt att få loss kardan.
Är det någon som har haft samma problem och isåfall hur fick ni kardan att släppa ??.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2020-12-12/18:21

Haavee skrev:Jag har en 1200 GS 2018, under vinteruppehållet tänkte jag passa på att smörja splinesen mellan kardan och slutväxel och det visade sig att det är omöjligt att dra isär slutväxeln och kardan. Det måste vara totalt fastrostat och sitter berghårt fast. Jag knackade lite med en plastklubba på slutväxeln men den rör sig inte en mm. En lösning skulle kunna vara att ta bort den nedre bulten också och dra bort hela kardan/slutväxel för att komma åt att få loss kardan.
Är det någon som har haft samma problem och isåfall hur fick ni kardan att släppa ??.

Jag tycker du skall kontakta din BMW återförsäljare. Det där jobbet bör de hjälpa dig med. Vad jag har hört är det relativt vanligt med fastrostade kardanaxlar på de årgångarna.
En kompis fick nyligen en ny kardanaxel till sin R1200RS 2018, den var i så dåligt skick att den inte gick att återmontera.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Buster » 2020-12-12/18:55

2018 och på en cykel för över en kvarts mille... hmm...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav BmwMats » 2020-12-12/21:52

Buster skrev:2018 och på en cykel för över en kvarts mille... hmm...


Fritz på Spandaufabriken som fettade in kardaner, gick nog i pension redan 1984 då K-modellerna lanserades...

Ja, inte klokt att en ny cykel från 2018 inte är korrekt infettad från fabrik.
Man blir tårögd... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Håkan » 2020-12-12/22:30

Min årsmodell 2012 var korrekt infettad när jag tog isär och kollade, under vintern 2013-14.
Så då jobbade Fritz kvar... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav Olof Eriksson » 2020-12-12/22:35

Håkan skrev:Min årsmodell 2012 var korrekt infettad när jag tog isär och kollade, under vintern 2013-14.
Så då jobbade Fritz kvar... :roll:
Fritz jobbade även på min mc av årsmodell 2017. Kollade efter 240 mil. Och det var inte torrt. Givetvis smörjde jag lite till innan jag monterade splinsen åter.

Däremot var min 2014 GSA snustorr.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav gorbra » 2020-12-13/13:31

Den 9 febr. 2018 var han ledig då min 1200 GS tillverkades. Helt torrt och krävdes lite milt våld för att dela i våras då jag kollade efter ca. 1000 mil. Smorde då med Klybers motsvarande till Staburags.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Oljebyte växellåda o kardan

Inläggav mumkas » 2020-12-14/17:02

Har en R1200R 2017 och hade den hos en märkesverkstad i somras för att byta däck. När jag bokade detta frågade jag om det var läge att smörja kardanen samtidigt, men fick svaret att det är mera ett problem på GS p.g.a. användning (tänk offroad). Ibland när jag kör kan jag höra ett rejält knack från bakre delen av hojen när den fjädrar ihop, särskilt i samband med nerlägg. Kan det vara fastrostade splines som släpper? Hur stor (eller liten) axiell rörelse är det normalt mellan kardan och slutväxel?
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst