Albert skrev:Vilken/vilka modell/-er gäller det?
FrasseR1200R skrev:Hej,
1. Skaffa; fyra packningar till pluggarna. (Är du snål eller inte har någon skam i kroppen kan du hoppa över att byta de två övre ). En liter Castrol MTX 75-140 till Vxl.l. och en liter 75-90 olja till kardan. Om du vill kan du ha samma 75-140 olja även till den.
//Ett tips är att ha ett par tighta, tunna diskhandska på sig när man byter olja. Det är bättre för huden och speciellt vxl.l. olja luktar inte sommaräng...//
2. Sätt ett kärl, ett tomt glasspaket eller vad som helst under avtappningspluggen till lådan. (Byt precis efter att du varit ute och kört. =Varm olja rinner ur lättare)
3. Lossa avtappningspluggen, låt oljan rinna ut. Lossa övre, påfyllnings plugg.
4. Sätt samtidigt ett annat kärl under till kardan och gör samma visa här. (Ev. kan du behöva göra en liten "rutchkana" till oljan så den hamnar i kärlet och inte smetar ner ditt bakdäck.)
5. Torka av oljan du har på dina gula diskhandskar. Passa på att ta en fika eller bara sitt på en pall i garaget och titta på din fina hoj och dröm dig bort i planerna på nästa kurviga mc-tur. Vips! Så har tiden skenat i väg och det droppar inte ut någon gammal olja längre! -Tjoho!
6. Sätt dit en ny packning på respektive avtappnings plugg. Växellådans plugg drar du med 30Nm. och kardan 23Nm.
Fyll på med olja tills det ligger jäms med botten på pluggen. Ca 0,9- 1l. vxl. och ca 1dl. i kardan. Samma moment (30/23Nm.) på de båda övre pluggarna. Torka rent och titta efter läckage. Kör gärna en runda och njut av mjuka växlingar.
/Frasse
Håkan skrev:14, 16 och 18 mm tätningsbricka av aluminium.
Håkan skrev:Hej Dennis.
Trä i ett snöre/kabel eller liknande i kardanknuten, lyft knuten något samtidigt som du för upp slutväxeln på plats.
Snöret finns plats att dra bort sedan splines äntrat rätt.
Schelin skrev:Har ägnat helgen åt detta och samtidigt inspekterat status på övergången kardan/slutväxel. Noterade några saker som jag gärna skulle ta emot tankar kring.
1. Jag har varit till till två auktoriserade handlare och bett att få rekommenderade oljor och packningar. Det har lett till att jag fått olika oljor och massor av olika packningar/ringar. Jag har fått tre olika oljor varav en helt annorlunda än de andra (140). Har också nu massor av brickor/packningar som inte verkar passa någonstans på min hoj. Är det svårt för handlare att lista ut vad jag behöver?
2. Min hoj (R1200GSA-2011) ska enligt manual och Haynes ha 180 ml slutväxelolja. När jag tömde slutväxeln kom det ut 210 ml. (Senaste bytet gjordes av en handlare.) Har de gjort fel eller finns det en bra anledning att trycka i mer?
3. Enligt Haynes ska växellådan ha en kapacitet på 700 ml. Samma manual säger att man ska fylla tills man når påfyllingshålet. Jag tryckte i 750 ml utan att nå hålet. Hur kommer det sig?
4. Fällde ned slutväxeln för att kolla hur det såg ut. När jag lyser med ficklampa in i tunneln framåt ser jag att axeln verkar gå in i någon sorts led eller övergång. Där ser det ut som att någon typ av smörjmedel har sipprat ut. Är det något som bör åtgärdas eller är det ok? (Se bild.)
5. För att kunna fälla ned slutväxeln måste man ju ta ur en bult med en mutter. I min haynesmanual står det att den ska sättas tillbaka med 100 Nm och Loctite. Kan det stämma? Låter för mig som ett väldigt högt moment. Jag förstörde till och med min (billiga) Torx-grej i mina försök att få momentnyckeln eller vad det heter att knäppa. Eftersom jag inte hade fler torx -grejer, vet jag nu inte om jag har dragit för hårt eller förr löst. Stämmer det att det ska vara 100 Nm och är det viktigt?
6. Har investerat i den dyra MP3-pastan som ska användas till smörjning/infettning av kardan-splines. Har dock inte lyckats hitta det fett som tydligen ska användas på gummibälgen för att hålla vatten och smuts borta. I de instruktioner jag har läst står det att man ska använda ett litiuimbaserat fett, men det enda litiumfett jag har lyckats hitta har en konsistens (mörkt/lättflytande) som känns helt fel för ändamålet. Det som satt från fabrik var vitt och trögt. Någon som vet vad som ska användas och om det går att köpa någonstans utan att behöva beställa stora mängder från Tyskland?
Schelin skrev:1. Jag har varit till till två auktoriserade handlare och bett att få rekommenderade oljor och packningar. Det har lett till att jag fått olika oljor och massor av olika packningar/ringar. Jag har fått tre olika oljor varav en helt annorlunda än de andra (140). Har också nu massor av brickor/packningar som inte verkar passa någonstans på min hoj. Är det svårt för handlare att lista ut vad jag behöver?
Schelin skrev:Kompetensen i detta forum är fantastisk, tusen tack. Upptäckte själv att jag läste fel när det gäller bultens moment så nu sitter den nog betydligt hårdare än vad som är meningen. Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment? Har också läst att vissa byter mutter och bult varje gång, är det nödvändigt av någon anledning?
Håkan skrev:BMW säger att bulten skall bytas varje gång. Den är behandlad med ett gänglåsningsmedel som aktiveras när mutter gängas på, kallas Micro-encapsulated.
Jag brukar, som jag skrev tidigare, använda Loctite 243 och återanvända skruv och mutter.
Att dra bulten för hårt gör att den kan förlänga sig, och på sikt gå av.
Schelin skrev:.........Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment?......
Anders Nedemark skrev:Schelin skrev:.........Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment?......
Har du dragit en bult med 100Nm som är avsett för 42Nm skulle jag byta ut den mot en ny och dra med rätt moment.
DaK skrev:Håkan skrev:BMW säger att bulten skall bytas varje gång. Den är behandlad med ett gänglåsningsmedel som aktiveras när mutter gängas på, kallas Micro-encapsulated.
Jag brukar, som jag skrev tidigare, använda Loctite 243 och återanvända skruv och mutter.
Att dra bulten för hårt gör att den kan förlänga sig, och på sikt gå av.
Är det en bult eller är det en skruv https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Håkan skrev:Anders Nedemark skrev:Schelin skrev:.........Är det ok att låta den sitta så till nästa gång, eller bör jag ta bort den och skruva dit med rätt moment?......
Har du dragit en bult med 100Nm som är avsett för 42Nm skulle jag byta ut den mot en ny och dra med rätt moment.
Ja det var nog så jag menade också. För egen del skulle jag aldrig köra runt med en sån skruv!
Haavee skrev:Jag har en 1200 GS 2018, under vinteruppehållet tänkte jag passa på att smörja splinesen mellan kardan och slutväxel och det visade sig att det är omöjligt att dra isär slutväxeln och kardan. Det måste vara totalt fastrostat och sitter berghårt fast. Jag knackade lite med en plastklubba på slutväxeln men den rör sig inte en mm. En lösning skulle kunna vara att ta bort den nedre bulten också och dra bort hela kardan/slutväxel för att komma åt att få loss kardan.
Är det någon som har haft samma problem och isåfall hur fick ni kardan att släppa ??.
Buster skrev:2018 och på en cykel för över en kvarts mille... hmm...
Fritz jobbade även på min mc av årsmodell 2017. Kollade efter 240 mil. Och det var inte torrt. Givetvis smörjde jag lite till innan jag monterade splinsen åter.Håkan skrev:Min årsmodell 2012 var korrekt infettad när jag tog isär och kollade, under vintern 2013-14.
Så då jobbade Fritz kvar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst