Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-11-13/19:31

Lade pressbilden på K1600 B Grand America ovanpå bilden på en K1600GTL Exclusive.
Det man undrar då är varför GA är toppfartsbegränsad till 162km/h
Bilagor
K1600GTLE_vs_GrandAmerica.jpg
/Magnus M, RO Nord, D1, Kalix

B Keeper!
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 759
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-14/02:14

Toppfartbegränsningen handlar nog om vad BMW anser vad som är säkert givet hur alla prylar som är påhängda påverkar aerodynamiken. Jag vill minnas att K1300S hade en rekommenderad maxfart på 180km/h (eller så) med packväskorna på.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2110
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-14/09:14

Gissar detsamma. K 1200 RS lär vara god för 240 knyck - men med påmonterade packväskor rekommenderar BMW högst 130 km/h. (Jag har kört fortare på Autobahn utan problem, men det var ingen njutning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12246
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-14/10:16

Magnus Mörtling skrev:Det man undrar då är varför GA är toppfartsbegränsad till 162km/h


Hur fort går HD´s touringlok, 99 mph?
Senast redigerad av Thomas Stadin 2017-11-14/10:23, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
BMW R1200GS LC Triple Black
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 2941
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Kovlingen » 2017-11-14/10:22

Thomas Stadin skrev:Hur fort går HD´s touringlok, 99 mph?

Harleys.jpg
Harleys.jpg (36 KiB) Visad 1114 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 14213
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-14/10:33

Magnus Mörtling skrev:Det man undrar då är varför GA är toppfartsbegränsad till 162km/h


Magnus, det är väl inte bara "GA" som är toppfartsbegränsad till 162 km/h utan det gäller väl alla K1600B?
Du kanske just har köpt "Världens Dyraste EU-moppe"? :)
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
BMW R1200GS LC Triple Black
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 2941
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-11-14/12:21

Thomas Stadin skrev:Magnus, det är väl inte bara "GA" som är toppfartsbegränsad till 162 km/h utan det gäller väl alla K1600B?
Du kanske just har köpt "Världens Dyraste EU-moppe"? :)


Korrekt. Men den är begränsad högre. Någon nämnde 180km/h men det verkar inte stämma på alla då någon i USA kört 125mph utan att den klippte. Mina fd GTL var också spärrade men till 220 enligt uppgift. Jag har aldrig varit i närheten av den spärren, dock över 162...
En GTL i 180 är inte en alldeles trygg upplevelse om än hanterbar.
Jag tänkte att det är toppboxen som gör det men det kan säkert vara annat också då GA har betydligt lägre box än GTL.

Min B går för tillfället 0km/h och det är extremt irriterande (och säsongsberoende).
/Magnus M, RO Nord, D1, Kalix

B Keeper!
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 759
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Thomas Stadin » 2017-11-14/12:50

Magnus Mörtling skrev:
Thomas Stadin skrev:Magnus, det är väl inte bara "GA" som är toppfartsbegränsad till 162 km/h utan det gäller väl alla K1600B?
Du kanske just har köpt "Världens Dyraste EU-moppe"? :)


Korrekt. Men den är begränsad högre. Någon nämnde 180km/h men det verkar inte stämma på alla då någon i USA kört 125mph utan att den klippte. Mina fd GTL var också spärrade men till 220 enligt uppgift. Jag har aldrig varit i närheten av den spärren, dock över 162...
En GTL i 180 är inte en alldeles trygg upplevelse om än hanterbar.
Jag tänkte att det är toppboxen som gör det men det kan säkert vara annat också då GA har betydligt lägre box än GTL.

Min B går för tillfället 0km/h och det är extremt irriterande (och säsongsberoende).


Du har hela vintern på dig att hitta en work-around.
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
BMW R1200GS LC Triple Black
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 2941
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-14/17:14

Magnus Mörtling skrev:
Thomas Stadin skrev:Jag tänkte att det är toppboxen som gör det ...

Ingen dum tanke. Honda Pan European är ju känd för att kunna börja pendla i farter över 150 km/h. Det lär dock främst gälla vid solokörning med toppbox. Tar man bort toppboxen och/eller kör med passagerare, påstås problemet försvinna.

Svågern körde tidigare Yamaha FJR 1300 A med Givis stora toppbox (som enligt Mascot Motor i Nässjö är bättre än originalboxen). Han märkte en klar skillnad i stabilitet vid högre farter, när han körde singel, om toppboxen var på- eller avmonterad.

Själv kör jag mycket sällan fortare än 130, men visst har jag varit uppe i 150, trots BMW:s rekommendationer - och dessutom med Givis lilla toppbox påmonterad (som på bilden här).
Cykeln kändes klippstadig - men njutbart var det inte. För bullrigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12246
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Sven Lagerstrand » 2017-11-15/11:32

Enligt uppgift lär det vara fotbräderna fram som ger oönskade effekter vid högre farter.

Svenne
Sven Lagerstrand
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-10-09/08:39

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

Inläggav Roger Gross » 2017-12-11/17:41

Betr K1600 och högfartsstabilitet:
På årets BMW Motorrad Days i Garmisch-Partenkirchen hade jag ett samtal med produktansvarig för K1600-serien.
Vi diskuterade olika framtida förändringar/förbättringar och naturligtvis var hojens vikt uppe till diskussion. En lösning är att förse K1600 med mycket lätta fälgar i smidd aluminium, magnesium eller kolfiber. BMW Motorrad har testat olika lätta fälgar men ju lättare fälg desto sämre högfartsstabilitet. Till K1600 finns smidda aluminiumfälgar som fabriksmonterat tillbehör, men de fälgarna är bara obetydligt lättare än original gjutna fälgar. Orsaken är att med ännu lättare fälgar fick man en ostabil hoj och kunde alltså inte välja den utvecklingen för att nå en lägre hojvikt. Sambandet aerodynamik - viktfördelning - tyngdpunktsplacering - hjulens stabiliserande kraft vid rotation är tydligen inte enkelt.Dessutom ska ramen kunna flexa i vissa riktningar men vara bergstabil i annan riktning.
Honda har aldrig fått ordning på sin Pan European trots mycket kostsamma ansträngningar med bl a de exemplar som svenska polisen köpte. Jag har på Tyska Autobahn åkt bakom en relativt ny Pan European och med egna ögon sett eländet - från 130 km/tim var det otäckt slingrigt... BMW Motorrad använder på tyskt vis både hängsle och livrem - därav toppfartsbegränsningen. Man vill ha stor marginal eftersom man inte vet vilka kåpglas, lufttryck eller andra påhitt kunden "ställer till" med.
Säkerhetsmarginalen på en icke modifierad K1600 är alltså stor för att undvika ostabilitet i höga hastigheter.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 1475
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst