Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav BmwMats » 2018-11-05/18:03

Sedan några veckor tillbaka så har varvräknaren på min något äldre K75'a börjat leva sitt egna liv OM jag har kört lite fortare och passerat ca 4500-5000 rpm.
Visaren börjar först att darra lite, ca 100-200 rpm och efter en stund övergå till att svepa hela registret från 0-10000 rpm fram och tillbaka...

Går jag ner i varvtal (och hastighet) så börjar den sakta att stabilisera sig igen och efter några minuter på lägre varv så fungerar den perfekt igen (och rättvisande).

Skulle jag då varva upp mot 4000-4500 varv ånyo, så börjar den konstra igen på samma sätt som ovan.

Samma visa varje dag jag kör knarren... Någon som vet om det är ett internt fel i instrumentklustret, eller något annat, för det är bara vid högre varvtal som detta händer.

Mycket tacksam för tips och idéer !

Fakta:
Bmw K75c -86 (mycket tidig modell byggd sommaren 1985).
Total körsträcka oklar.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav BmwMats » 2018-11-10/15:01

Puffar upp denna frågan igen...

Någon som vet eller kan gissa på vad som är fel ?

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav CG Arvidsson » 2018-11-15/21:17

Jag har två hojar i drift med dylika mätare,och flera har också passerat garaget. Verkar som någon form av glapp någonstans, då det kommer vid olika varvtal. Försök att följa kabeln ända från kardanhuset, givaren sitter väl där också på den modellen. På vägen upp till styret finns det nog många ställen där kabeln kan skadas, bara att följa och inspektera. Inne i instrumentet finns ett kretskort och och en del kontakter vad jag kan minnas. Tipset är nog att försöka hitta ett begagnat på ebay.de Vill du ha din egen mätarställning så går det att fixa med handlag och små mejslar,jag vet.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav BmwMats » 2018-11-16/14:56

CG Arvidsson skrev:Jag har två hojar i drift med dylika mätare,och flera har också passerat garaget. Verkar som någon form av glapp någonstans, då det kommer vid olika varvtal. Försök att följa kabeln ända från kardanhuset, givaren sitter väl där också på den modellen. På vägen upp till styret finns det nog många ställen där kabeln kan skadas, bara att följa och inspektera. Inne i instrumentet finns ett kretskort och och en del kontakter vad jag kan minnas. Tipset är nog att försöka hitta ett begagnat på ebay.de Vill du ha din egen mätarställning så går det att fixa med handlag och små mejslar,jag vet.


Tack för svaret Arvidsson !

Har haft isär instrumentet tidigare och renoverat hastighetsmätaren då det var glapp/oxid på dess kontaktstycken (traditionellt BMW K problem), men det hjälper inte med varvräknaren...
Kablaget kan vara boven i dramat, men den följer ju i motorhärvan och är svår att följa, men troligtvis får den signal från tändförstärkaren under tanken.
Blir till att riva isär det igen och kontrollera.

Ville bara chansa att höra om någon hade haft samma typ av problem och det är tacksamt att få lite tips och idéer, så tack än en gång !

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav Håkan » 2018-11-17/09:08

Verkar som Herr Arvidsson blandat ihop varvräknare och hastighetsmätare...
Hastighetsmätaren får sin signal från givaren i slutväxeln.
Varvräknaren får sin signal från hallgivarna som sitter under ett lock i framkant på motorn.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav CG Arvidsson » 2018-11-17/09:23

Det stämmer. Jag tänkte lite fel där, dålig dag kanske. Ett sätt kanske är att låna ett annat instrument och koppla in och provköra. :oops:
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav BmwMats » 2018-11-17/10:21

Håkan skrev:Verkar som Herr Arvidsson blandat ihop varvräknare och hastighetsmätare...
Hastighetsmätaren får sin signal från givaren i slutväxeln.
Varvräknaren får sin signal från hallgivarna som sitter under ett lock i framkant på motorn.
:)


CG Arvidsson skrev:Det stämmer. Jag tänkte lite fel där, dålig dag kanske. Ett sätt kanske är att låna ett annat instrument och koppla in och provköra. :oops:


Tack än en gång för tipsen !
Jag får leta upp ett schema och följa kablarna bakvägen från instrumentet och vidare nedåt, hojen går ju perfekt så det kan ju inte vara något fel på hallgivarna, utan någonstans där signalerna övergår mot varvräknaren.
Eller som Arvidsson skriver, testa med en annan instrumentenhet.

Bugar och bockar, ha en trevlig helg gentlemän ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-10/13:13

Om jag minns rätt finns trimpotentiometrar inuti instrumentet för att kalibrera åtminstone hastighetsmätaren, kanske också varvräknaren. De är av en rätt vanlig konsumentspecad typ. Om det finns en sådan till varvräknaren kanske den har fått dålig kontakt mellan släpkontakt och kolbana. Prova i så fall att vrida den lite fram och tillbaka (notera först hur den stod :) ) och se om problemet försvinner. Annat förslag, kallödning på kretskortet?

Själv eliminerade jag också de glappiga kontakterna mellan kretskorten genom att löda in kablar mellan korten. Då försvann hastighetsmätarglappet, som annars ständigt återkom.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav BmwMats » 2018-12-11/15:53

Tack för tipsen Jonas !
Får bli att plocka ner instrumentet när jag får tid, kanske på julen då jag lyckades få ledigt för en gångs skull från jobbet.
Många tack !!! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-11/16:19

Lycka till, hoppas det fungerar! Möjligen har jag kvar de anteckningar jag gjorde om hur det är kopplat inuti instrumentet om du skulle behöva, sen finns beskrivningar av de individuella kretsarna på nätet. En ganska trevlig konstruktion, fast tyvärr inte byggd med den kvalité som behövs för den vibrerande utomhusmiljö den lever i.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav BmwMats » 2018-12-12/23:20

Tack för din informativa hjälp Jonas !

Redan när jag införskaffade denna hoj så var hastighetsmätaren ur funktion, den fungerade bara när den ville, men varvräknaren har alltid fungerat fram tills nyss helt perfekt.

Bifogar några bilder som jag tog i samband med köp av cykeln då jag tog isär mätaren och åtgärdade just hastighetsmätaren som har fungerat bra hela tiden sedan dess.

Lödde dit några droppar med tenn på dessa kontaktpinnar, sitter nu hårdare i sina motsvarande hållare mot mätaren. Kanske skall göra likadant på varvräknaren ?

Mvh Mats
Bilagor
IMG_4328.JPG
IMG_4329.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Varvräknare får "frispel" på högre varvtal

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-12/23:31

BmwMats skrev:Tack för din informativa hjälp Jonas !

Redan när jag införskaffade denna hoj så var hastighetsmätaren ur funktion, den fungerade bara när den ville, men varvräknaren har alltid fungerat fram tills nyss helt perfekt.

Bifogar några bilder som jag tog i samband med köp av cykeln då jag tog isär mätaren och åtgärdade just hastighetsmätaren som har fungerat bra hela tiden sedan dess.

Lödde dit några droppar med tenn på dessa kontaktpinnar, sitter nu hårdare i sina motsvarande hållare mot mätaren. Kanske skall göra likadant på varvräknaren ?

Mvh Mats
Det var en intressant lösning! Enklare än min och fungerar den bra så är det toppen. Jag åtgärdade alla kontakter oavsett, tänkte att det är enklare att förebygga problem än att behöva riva isär alltihop flera gånger, vilket jag var tvungen till ända tills jag ledsnade och bestämde mig för att göra jobbet ordentligt.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst