Hjälp med kamkedjeslacket

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav Micke Hedlund » 2019-03-03/17:56

Hjälp, jag behöver tips!
Har justerat ventilerna på K 1100LT, 1997, 16V. Nu får jag inte tillräckligt med slack i kamkedjan för att få ditt kedjedreven på kamaxlarna. Fattas pyttelite.

Ettans cylinder står i TDC tändningsläge och kedjespännaren tillbakatryckt på hempularsätt, med lindad skruvmejsel. Lik förbaskat så fattas det lite slack för att få dit kedjedrevet. Vad har jag missat?
Bilagor
IMG_1630.jpg
IMG_1629.jpg
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav BmwMats » 2019-03-03/18:37

Nu har jag i och för sig ingen K1100, men likväl K75 och det ser troligtvis ut likadant, förutom att jag inte har någon lucka för att sticka in någon mejsel för kamkedjespännaren.

Jag hade ju (om det vore min motorcykel) tagit bort kamkedjekåpan på motorns framsida, sitter med ett antal insexbultar och inspekterat hela härligheten, istället för att meka i blindo.

Själva sträckaren kan vara lurig att få till, det kan ju vara som så att den inte har gått tillbaka korrekt, eller så ligger kedjan felaktigt efter att du släppt kamkedjedrevet.
Jag hade plockat bort kåpan framtill och inspekterat alltsammans för säkerhets skull.
(Det är ju inte direkt någon raketforskning som skall till för att få ihop denna lättmekade motor)

Lycka till kära K-bike vän ! ;)

Jag har några bilder från mitt arbete med dylik operation.

Se nedan

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_6603.JPG
IMG_6604.JPG
IMG_6605.JPG
IMG_6607.JPG
IMG_6608.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav BmwMats » 2019-03-03/18:40

...
Bilagor
IMG_7213.JPG
IMG_7189.JPG
IMG_6609.JPG
IMG_6610.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav Micke Hedlund » 2019-03-03/19:24

Tack Mats för svar. Det kanske slutar med att jag får ta bort kåpan med Hallgivare och allt. Hade helst sluppit det förstås. Minns du om det var tajt passning när du monterade ihop din hoj? D v s att du hade gott om slack när kedjespännaren ej var under oljetryck.
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav BmwMats » 2019-03-04/00:29

Jag vill minnas att det var tajt med slacket, men det var inga större bekymmer att utföra arbetet.
Titta på om allt annat sitter rätt innan du tar i för hårt.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav Mimmi » 2019-03-04/00:50

Hej!

Först som sist: Skaffa en riktig manual!
BMW har verkstadshandbok på CD, där står arbetet exakt beskrivet. Jag vill här också inflika att K75 och K11 är mycket mer olika än vad en snabb anblick antyder. Exempelvis är kamkedjesträckaren och två av glidskenorna inte desamma.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav BmwMats » 2019-03-04/10:20

Tack för din information Mimmi ! ;)
Hoppas det kan vara till hjälp för Micke Hedlund !
Mina bilder var mer bara för hjälp så han kan se ungefär hur det ser ut...

Ha det gott ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav Micke Hedlund » 2019-03-10/13:43

Problemet löst! Jag fick gräva djupare och plocka bort Hallsensorn och kåpan över kamkedjan. Sedan skruva bort kedjespännaren och skruva tillbaka den i ospänt läge. Den har en liten kuggkrans-konstruktion i botten som gör att den inte går att trycka ner om den har fått fjädra ut okontrollerat. Det är en säkerhetsdetalj som gör att kedjan aldrig ska kunna få för stort slack underhand den slits. Mimmi har rätt: följ instruktionsboken och använd rätt verktyg. Mitt misstag var att inte säkerställa att kedjespännaren var fixerad innan jag började skruva. Det finns ju ett specialverktyg för det och min skruvmejselmetod slarvade jag med. Nåväl, nu är ventilspelet korrekt och jag lär inte behöva justera det igen på ett bra tag. Tack alla för hjälpen! Bilderna visar rätt och fel läge.
Bilagor
IMG_1655.jpg
IMG_1643 2.jpg
Användarvisningsbild
Micke Hedlund
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1994-03-02/01:00

Re: Hjälp med kamkedjeslacket

Inläggav BmwMats » 2019-03-23/21:22

Skönt att du fick ordnat det.
Ser väldigt lik ut mina K75'or i konstruktionen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst