Sida 1 av 1

Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-26/22:34
av k1100lt
Hej hopp.
Kör fort,hårt och har alltid min kvinna bakpå. Provade Pirelli Diablo och dom var underbara förutom att det gick 500mil mellan bytena. Har ingen lust att betala 4500kr om året i bakdäck. Har nu kört Avon i några år, dom håller 1000mil och är OK. Nu tänkte jag prova ett par bredare Pilot Sport Rear 160/60 ZR17 TL 69(W). Bredare men med lägre profil som ger samma totalhöjd. Har någon erfarenhet av att sätta på bredare däck på en K1100LT.

K1100RS har bredare fälgar och bredare däck original men tänkte inte byta fälg.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-26/23:52
av Lennart Jansson
Kolla Metzeler RoadTech Z8 Interact, om de finns i rätt dimension till K1100LT. De börjar levereras nu/snart. De har 8% bredare anläggningsyta än tidigare. Z8 skall vara mer lättsvängda än Z6. De brukar ha bra egenskaper över hela livslängden. Läs på Metzelers hemsida. De håller säkert längre än Diablo. Antagligen finns det som håller längre än Z8 men det finns ju en säkerhetsaspekt också.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-27/08:24
av Kovlingen
Får för mej att " sport " betyder bättre grepp och mjukare gummi .
Resultatet av detta är nog en kort livslängd . ( Prioritering )
Om din körstil stämmer så glöm inte att trycka i lite extra med luft
så att inte däcken blir överhettade för det påverkar nog livslängden .

Håkan

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-27/10:59
av Bror Gårdelöf
k1100lt skrev: Nu tänkte jag prova ett par bredare Pilot Sport Rear 160/60 ZR17 TL 69(W). Bredare men med lägre profil som ger samma totalhöjd. Har någon erfarenhet av att sätta på bredare däck på en K1100LT.

K1100RS har bredare fälgar och bredare däck original men tänkte inte byta fälg.


Däckproffs avråder i regel från det, som Du tänker göra, och rekommenderar, att man använder den dimension, som hojen - och fälgen - är byggd för.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-27/11:32
av Gunnar Elmgren
Om jag tolkar rekommendationerna rätt, så ska K100LT ha ett diagonaldäck - de som nämnts är är samtliga radialdäck, och några finns inte ens i "rätt" dimension för hojen (140/80-17).
Varför inte prova Metzeler Lazertec, som fått väldigt goda omdömen för både våtgrepp och livslängd i olika tester - det är dessutom ett relativt billigt däck (1800 SEK + frakt för framdäck+bakdäck hos http://www.mynetmoto.com ).
Vill Du prova ett radialdäck med bra livslängd, så finns Bridgestone Battlewing (BW502) i rätt dimension - det däcket sitter på vår F650GS -08, och efter 1100 mil (snälla mil visserligen, men ändå) är säkert halva mönsterdjupet kvar.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-27/16:10
av M-Anders
Jag kör på Bridgston Battlax 45 plockar ut 1100-1400 mil och kör också tungt och lite bana då och då. Men kör ca 2500-3000 mi/år så det blir 2-3 byten bak/år :( men det håller i bra i alla väder även tidigt på våren då det är förhållandevis kallt.

Dock har jag ingen erfarenhet av Metzler.

Tror du 160 däck får plats pga av svingen? Det ser trångt ut redan med orginal 140 bredd?
Har också funderat i dom banorna, men trodde inte det fick plats..
Samt fälgen är väl för smal för ett 160 däck...

Mvh Anders

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-27/23:36
av Mimmi
Hej!

Gunnar har rätt som vanligt. K11 skall ha diagonaldäck.

Jag kör sedan några hundra mil på Michelin Pilot Active, ett nytt diagonaldäck för exempelvis K11.
Jag är ännu så länge väldigt nöjd.
Greppet upplever jag som mycket bra, både på torra och våta vägbanor.
Både bromsegenskaper, greppet i kurvorna samt stabilitet vid raktframkörning anser jag vara av högsta klass!
Slitstyrkan kan jag av naturliga skäl ännu inte uttala mig om.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-28/09:17
av Monzan
Jag kör med Macadam sedan ett par år tillbaka och det funkar utmärkt.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2010-06-28/09:36
av Gunnar Elmgren
Monzan skrev:Jag kör med Macadam sedan ett par år tillbaka och det funkar utmärkt.

Tråkigt nog tillverkas inte Macadam längre.

Re: Bakdäck K1100LT

InläggPostat: 2017-07-12/15:02
av Albert
...intressant... jag svarade på den här tråden för någon månad sedan... mitt svar finns inte kvar...
Då tar vi väl ett nytt prov då...
Bidde med K1100LT och därmed däcvärken också...
Fick blir Michelin Pilot 3 fram och bak, o då fick jag iof en RS fälg med... men vad att välja till originalfälgen?...

Av div turer med Däck på Lina så blev det ett samtal med Bridgestone Sverige idag.
De har ett (1) däck med rätt dimesioner i radial utförande, men det är avsett till Funduro... fick bli det i alla fall:
Märke, sort och storlek: Bridgestone BW502 G 140/80 R17 TL 69V Bakhjul,M/C TL

Däcket på Linan påstod att G701 går att använda både fram och bak... Bridgestone har inte de uppgifterna och som tillverkare var de inte överförtjusta i den vilseledande reklamen...
150/80-17" glidar däck hade passat mig perfekt!
...tji...
...å hur blir livslängden med för det valda däcket?... har det iof som reservhjul, men ändå... vet ju inte vad jag tycker om skillnaden mellan RS lågprofil och LT normalprofil heller...

Nu hittade inlägget:
viewtopic.php?f=274&t=11121&p=208082#p208082