K 1600 GT Tillbehör, ej original

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Leif L » 2012-02-20/21:05

Startar härmed en ny tråd för tillbehör till K 1600 GT (närmast).

Jag tänker närmast på lämpliga tillbehör och utrustning som kan appliceras på K 1600 GT.

Det mest "akuta" för min del handlar om att kunna fästa prylar på styret.

Det som jag har funderat på är att på något sätt fästa ett rör med diametern 22mm, i så fall kan man montera näst intill vad som helst på denna "fågelpinne", som förmodligen behöver bockas på något lämpligt sätt.

Eftersom jag varken har original navigator (4:an) eller Garmins Zümo 660, utan tänkte skaffa en Nokia Lumia 800, behöver jag ett lämpligt fäste, även om jag kan ha mobilen i original tankväskan.
Då Lumia 800 har en kapacitiv skärm är jag inte helt säker om den kan manövreras genom den plast som täcker tankväskan.

Jag har funderat på en Samsung Galaxy Tab 7.7, men navigationsfunktionen (i t ex Ryssland) verkar tveksam i synnerhet i jämförelse med Nokias dito.

Jag funderar på att ta en tur till Bajkalsjön på semestern (30 dagar och 1500mil), och i och för sig behövs ingen navigator för att komma dit för att inte tala om att komma hem igen. Riga, Moskva, Vladivostok... Det behövs knappt en karta...

Så småningom tänkte jag fästa någon typ av kamera på "fågelpinnen" också.

Sedan har jag funderat på att låta göra en "däcksäck". Jag räknar med att däcken skall hålla 1500mil med viss marginal! Däcken håller ju drygt 2000mil på K 1200RS-98 (130hk/260kg). Men på de lite längre resorna kan man behöva ha extra däck med sig...

/Leif
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-02-20/21:36

Jag har klurat och funderat och testat en massa olika varianter för att fästa ett par olika GPS:er (Garmin SP2820 och Garmin Zümo 220) på min K1200GT (jag vill inte ha vare sig 660 eller BMW:s variant).
Fågelpinne-varianten har föresvävat mig, men det finns problem med den placeringen...... antingen skyms instrumenten på något sätt, eller så kommer tankväskan ivägen - det finns helt enkelt inte utrymme för en GPS där.....
Min lösning har blivit, att sätta det ledade fäste som medföljer Z200 (RAM Mount) på styrets smata "stagpinne", och vinkla upp GPS:en ovanför vätskebehållaren till kopplingen. Det är enda stället den inte skymmer något, och samtidigt är nåbar för manövrering. Jag har varit inne på att göra ett fäste på vätskebehållaren, men det känns som det kan bli för mycket för plastbehållaren.
Alternativet att fästa GPS:en på originalplatsen är mindre lockande - dels blir det bökigt med fästet, dels blir den svår att nå (BMW-navin manövreras ju med "tumhjulet" så där finns inte det problemet).
Jag har också provat att fästa GPS:en på vänstra högtarlargallret, det fungerar men den är svårare att nå där än på styret.
Min plan till kommande säsong är att fixa ett RAM Mount med mellanlänk och dubbla kulleder, och fixa ett fäste som kan ersätta övre klämman till kopplingshandtags-fästet. Det borde gå att hitta ett fäste som är gängat för backspegel, eller att tillverka ett som passar med lite fräsning och borrning och filning och putsning.
En annan grej jag kommer att fixa är en "solskärm" över GPS:en - sitter den på styret vill solen gärna blänka irrirterande i den.
Kamera på styret är "bad idea". Tro mig, jag har provat. Dels av ovan nämnda skäl (skymmer instrumenten), men framför allt för att bildkvaliten blir usel genom vindrutan......
Jag har satt ett fäste till min GoPro-kamera på backspegelarmen - där sitter den ur vägen med fri sikt framåt, och det går även att manövrera den vettigt. Fast bäst film blir det med kameran på hjälmen, helst mitt uppe på "skulten".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Leif L » 2012-02-25/23:12

Fredag eftermiddag/kväll blev det en inledande tur, ca 45km. Tveksamt om temperaturen på hemvägen var på plussidan. Uppenbar halkrisk alltså...

Nu har jag funderat lite vidare på röret, 22mm(!?), jag tänkte montera på styret...
Med rätt böjning skall det vara möjligt att montera en "hjälpram" (=rör) för lämpliga tillbehör.
Frågan är vad man skall använda som mall, dvs något som man kan böja för hand. Ett kopparrör?
Ett plaströr skulle man eventuellt kunna värma och sedan böja?!

Sedan skall det förstås fästas (på något sätt).
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Dennis Johansson » 2012-02-26/08:02

Bild på styret där du skall montera fågelpinnen önskas
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Leif L » 2012-04-29/15:14

Med tanke på icke original tillbehör så har jag (nu) problem med mitt Nokia BT stereo headset...

Igår skulle jag prova grejer, nu när jag har en införskaffad (från ebay) BMW Navigator IV.

Nu skulle audiosystemet, navigatorn, headsetet, och mobilen kopplas ihop...

Jag fick vid (minst) ett tillfälle headsetet att fungera ihop med audiosystemet, sedan gick jag iväg så långt att jag tappade kontakten med hojen. Sedan fick jag inte igång det mera vid tre olika försök. Det gäller också att hitta en plats där system inte hittar "främmande" BT-prylar.

Jo, jag får det att fungera så till vida att punkten och B:et lyser med fast sken och högtalarna stängs av, men det kommer inget ljud i headsetet, efter att ha resettat både audiosystemet och headsetet.

Sedan ville jag testa om headsetet fungerade med navigatorn. Det gör det!!!

Headsettet skall alltså (enligt intruktionsboken) kopplas till både navigatorn och audiosystemet.

Frågan är hur det egentligen var kopplat när det fungerade med audiosystemet? Eftersom headsettet inte har någon display har man inte "full" koll.

Får se om detta är något jag hinner få ordning på innan semestern?

Nu har jag i alla fall navigationsmöjligheter i tre olika "apparater"...

Nu skall jag fundera på hur jag kan dra in el (på ett enkelt sätt) i de båda handskfacken...
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Leif L » 2012-08-19/15:31

Angående ljudfiler (musik) som spelas upp från USB-minnet...

Var finns information om artist, genre, osv?
Finns denna info inbakad i ljudfilen eller spelar det roll vad mapparna heter?

Sedan kan kan man ju konstatera att det inte är helt riskfritt att under körning hålla på och söka igenom minnet efter speciella artister/låtar, när det finns ca 2000 låtar på minnet...

För att inte tala om att manövrera navigatorn (BMW Navigator IV/Zumo 660)...
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Leif L » 2012-08-19/18:08

Tack för infon!
Då har man något att göra när man skall ändra/justera/komplettera i ca 2000 filer... ;-)

Dvs mapparna har bara betydelse för att ha någon aning (vid en snabb titt) om vad man har på sitt USB-minne.

Det kan vara skäl att ha tillräckligt många bitar med samma artist/genre, så att man inte behöver göra sökningar under färd eftersom man inte kan stega bakåt, utan man är tvungen att göra sökningen/bläddringen från början varje gång man vill byta t ex artist/grupp enligt vad jag kan se/förstå.

Sedan skulle jag vilja kunna justera ljudvolymen i BT headsetet via hjulet på styret!
Jag använder nu ett Jabra BT "headset" (vattentätt!?) med Philips in ear head set (3,5mm kontakt) med elektronisk brusreducering. Skillnaden mellan att ha den på eller av har jag upplevt som marginell. Det som har störst betydelse för hörbarhet/vindbrus är i vilket läge jag har vindrutan!!!

Eftersom jag har så små hörselgångar vill öronpropparna glida ut, så öronpropparna är inte optimala. Tänk att man skall behöva prova "allt" som finns på marknaden... ;-)

/LL
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav kfoto » 2017-08-24/19:31

Gunnar hur fäste du gopro kameran på backspegel armen.
Vore glad för några tips
Christer
kfoto
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-02-09/18:16

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-24/22:45

kfoto skrev:Gunnar hur fäste du gopro kameran på backspegel armen.
Vore glad för några tips
Christer

Jadu, det var över 4 år sedan jag sålde den hojen, så jag minns inte exakt hur det såg ut.
(Tråden är från 2012!)
Det var hur som helst ett GoPro standardfäste, tror bara jag limmade den självhäftande plattan på en någotsånär plan yta på backspegelarmen.
Här är enda bilden jag hittar just nu, lite otydlig tyvärr.
Skärmavbild 2017-08-24 kl. 23.42.43.png
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav kfoto » 2017-08-25/19:02

Tack lite som jag funderade. Det ser ut som att du också har använt en rem också om man förstorar bilden.

Så tack för hjälpen nu får jag nog ihop det.
Christer
kfoto
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-02-09/18:16

Re: K 1600 GT Tillbehör, ej original

Inläggav Martin Lindor » 2017-08-26/15:10

Gunnar Elmgren skrev:
kfoto skrev:Gunnar hur fäste du gopro kameran på backspegel armen.
Vore glad för några tips
Christer

Jadu, det var över 4 år sedan jag sålde den hojen, så jag minns inte exakt hur det såg ut.
(Tråden är från 2012!)
Det var hur som helst ett GoPro standardfäste, tror bara jag limmade den självhäftande plattan på en någotsånär plan yta på backspegelarmen.
Här är enda bilden jag hittar just nu, lite otydlig tyvärr.
/quote]

Så här såg Gunnars fäste ut.
Jag har sedan kompletterat det med ytterligare ett GoPro-fäste och ett Garmin-fäste nere vid strålkasteraren.
När jag har filmat med GoPro har jag enbart använt det fästet nere vid strålkastaren och startat och stoppat inspelningen med fjärrkontroll monterad på tanken.
image1.JPG
image1.JPG (98.53 KiB) Visad 4404 gånger

image2.JPG
image2.JPG (124.74 KiB) Visad 4404 gånger
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst