Byta bromsvätska intergral abs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta bromsvätska intergral abs

Inläggav 2658299 » 2012-05-06/09:27

Hej! Har själv för avsikt att byta bromsvätskan på en k1200RS -01 med intergral ABS och undrar om någon har erfarenhet av detta. Har hittat en rätt detaljerad sekvens-beskrivning på i-bmw.com och det som gör mig fundersam är att den beskriver och visar på bild två behållare tillsammans ( front och rear reservioar) som jag inte ser på min maskin. Har för närvarande strippat av den rejält då jag bytt kamkedja, glid o styrskenor samt sträckare i min jakt på ett rassel som enligt min mening inte borde existera under 3000 mil och om inte annat försäkrat mig om att det inte kommer från kamkedjan med omnejd.
Men det ger mig en hyfsad överblick om vad som finns av behållare och de enda jag ser är bromshandtagets och den separata behållaren för bakbromsen.
Clymers handbok beskriver inte förfarandet med just intergral bromsarna utan hänvisar till verkstad och den BMW-manual jag har tar inte upp intergralvarianten.
Har alltid skruvat mina hojar själv med undantag av tvingande garanti- service som utförts med kvallitativa brister där man bl.a. misshandlat spårskruvar och täcklock i aluminium så jag litar inte på verkstäder även om det säkert finns undantag.
Så var vänlig, uppmana mig inte att lämna in den och tack för tipsen kring min däckfråga!

Mvh
Mikael

Var lite för snabb tidigare, var nog kvar i kamkedjebytet, har idag arbetat vidare och visst är det en dubbelbehållare vid närmare granskning, drog nog för snabba slutsatser utifrån tidigare bmw (k75) jag haft, där fram och bakbroms hade var sin behållare.
Upptäckte hur det hängde ihop när jag "tömde" den ena och drog in luft i främre hjulkretsen, det gav lite merarbete, men man lär så länge ........!
Har luftat okkretsarna och har kvar abs-styrenheten, men nu har bitarna fallit på plats så det löser sig.

I vart fall tack för engagemanget, det här forumet är faktist bra, med snabba svar!

MVH

Mikael
Senast redigerad av 2658299 2012-05-06/16:52, redigerad totalt 1 gång.
2658299
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2001-11-30/01:00

Re: Byta bromsvätska intergral abs

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-05-06/10:36

Den här länken kanske kan vara till hjälp?
Fast jag undrar också lite, om det är så att Du inte har "dubbelbehållaren" som borde finnas om Du har Integral-ABS - som jag tolkar det, antyder http://www.realoem.com att tidiga 01:or kan ha den äldre typen av ABS, utan delintegral (och utan bromsservo).
Borde gå att konstatera ganska enkelt - slå på tändningen, dra in bromshandtaget och lyssna. Surrar det när Du sätter an bromsen, har Du servo och därrmed Integral-ABS.

Beträffande rasslet, brukar somliga av de här motorerna rassla på tomgång - det som oftast rasslar är ryckutjämnaren i den motroterande balansaxeln, som också driver generatorn, eller generatorns kuggdrev. Enkelt att diagnosticera även det - prova att slå av och på alla elförbrukare (handtagsvärme, helljus, bilnkers, bromsljus....) med motorn på tomgång. Ändrar sig rasslet beroende på hur generatorn belastas, är det generatorns drivning som "klapprar" lite. Ofarligt men störande - det är dock inte värt besväret och kostnaden att riva ner och försöka åtgärda.
Ibland kan liknande ljud komma från växellådans ingående axel (eller snarare splinesen mellan kopplingslamell och ingående axel). Det ljudet ska försvinna när kopplingen dras in. Också bara ett "skönhetsfel" som det inte är värt att försöka åtgärda.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byta bromsvätska intergral abs

Inläggav Håkan » 2012-05-06/14:15

Beskrivningen du hittat på i-bmw.com, är den till K-modell eller R-modell?
Uppbyggnaden av integral ABS bromssystemet är lite olika på K och R modeller. Principen är den samma men utförandet på bromsvätskebehållarna vid ABS enheten skiljer sig åt.
Skall du göra detta för första gången så rekomenderar jag att du ser till att ha en beskrivning för din MC.
Bl.a. är det sex luftnipplar på ABS-enheten som skall luftas i bestämmd ordning
BMW´s verkstadsmanual eller länken som Gunnar hänvisar till beskriver arbetet.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byta bromsvätska intergral abs

Inläggav Björn Petersson » 2022-06-07/22:10

Hej!
Jag är ny i klubben och på forumet. Har skaffat en K1200RS 2001 och har för avsikt att göra det mesta själv.
Tyvärr stötte jag på patrull vid bromsvätskebytet i ABS-enheten eftersom jag inte har de specialverktyg som behövs för att komma åt luftningsnipplarna.
Är det någon som vet var jag kan köpa dessa??

Mvh
Björn
Björn Petersson
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2022-06-07/21:50


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron