Hej! Har själv för avsikt att byta bromsvätskan på en k1200RS -01 med intergral ABS och undrar om någon har erfarenhet av detta. Har hittat en rätt detaljerad sekvens-beskrivning på i-bmw.com och det som gör mig fundersam är att den beskriver och visar på bild två behållare tillsammans ( front och rear reservioar) som jag inte ser på min maskin. Har för närvarande strippat av den rejält då jag bytt kamkedja, glid o styrskenor samt sträckare i min jakt på ett rassel som enligt min mening inte borde existera under 3000 mil och om inte annat försäkrat mig om att det inte kommer från kamkedjan med omnejd.
Men det ger mig en hyfsad överblick om vad som finns av behållare och de enda jag ser är bromshandtagets och den separata behållaren för bakbromsen.
Clymers handbok beskriver inte förfarandet med just intergral bromsarna utan hänvisar till verkstad och den BMW-manual jag har tar inte upp intergralvarianten.
Har alltid skruvat mina hojar själv med undantag av tvingande garanti- service som utförts med kvallitativa brister där man bl.a. misshandlat spårskruvar och täcklock i aluminium så jag litar inte på verkstäder även om det säkert finns undantag.
Så var vänlig, uppmana mig inte att lämna in den och tack för tipsen kring min däckfråga!
Mvh
Mikael
Var lite för snabb tidigare, var nog kvar i kamkedjebytet, har idag arbetat vidare och visst är det en dubbelbehållare vid närmare granskning, drog nog för snabba slutsatser utifrån tidigare bmw (k75) jag haft, där fram och bakbroms hade var sin behållare.
Upptäckte hur det hängde ihop när jag "tömde" den ena och drog in luft i främre hjulkretsen, det gav lite merarbete, men man lär så länge ........!
Har luftat okkretsarna och har kvar abs-styrenheten, men nu har bitarna fallit på plats så det löser sig.
I vart fall tack för engagemanget, det här forumet är faktist bra, med snabba svar!
MVH
Mikael