ang kylproblem på K modellerna

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-01-12/17:47

Hej på Er.
Läste senaste numret av Bumsen (4-14) där det finns en artikel av Roger Gross. Att framhjulet stänker ner kylaren och sätter igen lamellerna och om man har otur så kokar motorn.Han ger ett tvätttips ; med wd-40 och 5-56 eller dieselolja för att lösa detta klet i lamellerna. Är det någon som har tips i denna fråga? har ett medel som jag läst om från Smartab (TAR Remow)
Ska jag ta kontakt med min återförsäljare för att få detta gjort?
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-01-12/21:45

Hej soderholm,
"Tar remower" låter som ett tjärlösande avfettningsmedel och borde vara utmärkt till att få bort asfaltgruset i kylarpaketets nedre del.
Om din verkstad åtar sig detta rengöringsarbete är det naturligtvis jättebra. Risken finns att de istället vill sälja ett nytt kylarpaket!?
Mvh,
Roger G
D14
PS Vet inte hur händig du är eller hur omfattande igensättningen är - men mitt förslag är att du tar ditt avfettningsmedel och själv lägger ner lite möda. Kan spara stora pengar...
Verkstadsalternativet finns ju alltid som reserv.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav noh » 2015-01-12/22:19

Jag har en K 1600 GT och har noterat att kylsystemet inte direkt är överdimensionerat, vilket gör, precis som sägs ovan, att det är viktigt att hålla kylaren ren.

Det går dock ganska lätt att ta bort det plastskydd som sitter framför kylaren. När jag gjorde det, hittade jag en stor mängd grus, sand och annat skräp längst ner bakom skyddet. Därefter kan man, åtminstone på min modell, komma åt att med vattenslang spola från baksidan genom kylaren. Viktigt är att använda lågt vattentryck, då flänsarna är mycket tunna och lätt kan vika sig. Har man dessutom, innan spolningen, löst upp tjärprodukterna med lämpligt medel, bli kylaren faktiskt helt ren.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-12/23:03

Läge att skaffa franskärmsförlängare?
(Ingen ironi. Jag gjorde det till min K 1200 RS, och den gjorde nytta.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Anders Hansson » 2015-01-13/07:10

soderholm skrev:Hej på Er.
Läste senaste numret av Bumsen (4-14) där det finns en artikel av Roger Gross. Att framhjulet stänker ner kylaren och sätter igen lamellerna och om man har otur så kokar motorn.Han ger ett tvätttips ; med wd-40 och 5-56 eller dieselolja för att lösa detta klet i lamellerna. Är det någon som har tips i denna fråga? har ett medel som jag läst om från Smartab (TAR Remow)
Ska jag ta kontakt med min återförsäljare för att få detta gjort?

Ett tips bara, använd aldrig 5-56 på en hoj, en del plaster och gummi ogillar 5-56, WD40 funkar bättre.
//Anders
Anderstorp
R75/6 -76 Lätt modifierad
CBR1100xx -07
Anders Hansson
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2014-07-30/13:45

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-01-13/08:26

hej igen alla,

precis, men "tar remow" är för proffs medel och kan ej köpas av privat personer , 5-56 är inte ett bra medel, det löser upp mycket saker, men är här ingen på forumet som har andra saker/medel som löser upp men inte skadar, svår kombination men är värt en fråga, dieselolja om man ej får tag på annat men hur skadligt är det för andra saker på cyklen?
rengör inte service firmorna inte detta eller påtalar det för kunderna vid service tillfällena..
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-01-13/08:37

Att K-maskinernas lågt liggande kylarpaket sätts igen mellan lamellerna är ett problem som visat sig allt mer efterhand som åren går. Rengöring finns inte med i något serviceprogram.
Den del av kylaren vi talar om består av en aluminiumlegering, alltså okänslig för avfettningsmedel, 5-56 och liknande. Dock är fälgrengöringsmedel klart olämpligt genom sin aggressivitet mot naken aluminium.
(Fälgrengöringsmedel hör överhuvudtaget inte hemma vid skötsel av en BMW mc enligt min mening.)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-01-13/09:37

Vad behöver man plocka bort för att komma åt lamellerna, nedre sidokåpa och kylarskyddet för att både spruta upplösande medel och sedan komma åt med slangen för att spola bort sand, upplöst asfalt bakifrån kylaren men den övre är denna lika utsatt?
Om någon har gjort detta åtkom, blev med BMW förra våren och ha sett på sprängskisser på allt men erfarenhet är en del av livet.
Senast redigerad av soderholm 2015-01-13/14:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-01-13/09:57

Hej igen,
har pratat med Smartab, produkten har utvecklats för oljekylare på maskinerna nere i gruvorna,
denna säljs nere i Ystad av Mekonomen, finns säkert fler platser ;0)
spruta på produkten, låt den sitta i 5-10 min , den är krypande, spruta rent med vatten, men det påverkar inget såsom lack mm, trevligt och den är miljöklassad ;0)
har ej testat, men jag återkommer ifrågan, men frågan måste vara stor ang igensatta kylare, det finns en hel del K maskiner på marknaden.
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-01-13/11:11

soderholm skrev:Vad behöver man plocka bort för att komma åt lamellerna, nedre sido kåpa och kylarskyddet för att både spruta upplösande medel och sedan komma åt med slangen för att spola bort sand, upplöst asfalt kaifrån kylaren men den ovdre är denna lika utsatt?
Om någon har gjort detta åtkom, blev med BMW förra våren och ha sett på sprängskisser på allt men erfarenhet är en del av livet.


Plocka bort motorspoiler samt kylarskydd. Kylarskyddet sitter fast lite knepigt i ovankant, men titta noga så ser du hur plasthakarna öppnas.
Kylaren spolar man från baksidan och absolut inte med högtryck! (Skadar lamellerna!)
Hur mycket kylarpaketet är igentäppt ser man bäst genom att lysa med en lampa och samtidigt titta från kylarens andra sida. Då ser man var ljuset inte lyser igenom springorna mellan kylarens lameller. Där ljuset inte går igenom lamellpaketet är alltså fullt med skit...
(Att jag skrev om problemet i BUMSEN grundas helt på rapporter från verkstäderna att fler och fler får kylproblem på sina K-maskiner med tvärställd motor.)
Mvh,
Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav akktustakki » 2015-01-13/17:03

Ursäkta, men varför inte säga vilka modeller/årsmodeller istället för att prata om "tvärställd". Allt beror på utifrån vilken utgångspunkt man har. Säger man "Helicoil" så vet många fler vad man menar, en del säger gängor på burk, för att ge ett exempel. Men nu kanske jag är tvär, eller ?
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-13/17:16

Du kan lugnt utgå från, att man med "tvärställd" avser K 1200-maskiner med tvärställd vevaxel.
"Längsställd" avser de tidigare maskiner, som har motorn liggande i ramen, med vevaxeln i längsriktningen, så att vevhuset syns från höger sida, och kamkåporna på vänster - det lilla man ser i hålen i kåporna.
Urmodellen, K 100, kom 1984, och de sista - K 1200-modellerna - kom någonstans i mitten av förra decenniet.
K 1200 LT tror jag hängde med allra längst.

Terminologin kommer väl framför allt därav, att det finns två modeller med exakt samma benämning; K 1200 GT var fram till mitten av förra decenniet en lite "påbyggd" K 1200 RS (tekniskt identisk). I mitten av samma decennium kom K 1200 S, den första BMW:n med tvärställd radfyra, och 2006(?) kom en helt ny K 1200 GT - en något nedtrimmad version av K 1200 S. GT:n har nog inte en skruv gemensam med sin äldre namne.

Numera är de tvärställda fyrorna på 1300 kubik, så risken för förväxling kvarstår inte, men inte så få tolvhundror finns ju i drift.
Hur som helst är det ju rimligt att tänka sig, att maskiner med en i grunden gemensam teknisk plattform kan uppvisa likartade problem.

För att undvika förvirring är det enkelt att tala om "längsställda" respektive" tvärställda" fyror.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2015-01-13/17:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-01-13/17:19

akktustakki skrev:Ursäkta, men varför inte säga vilka modeller/årsmodeller istället för att prata om "tvärställd". Allt beror på utifrån vilken utgångspunkt man har. Säger man "Helicoil" så vet många fler vad man menar, en del säger gängor på burk, för att ge ett exempel. Men nu kanske jag är tvär, eller ?


Förlåt om jag trodde att "tvärställd motor" var ett entydigt begrepp. De modeller som avses är
K1200 fr o m 2006
K1300
K1600
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Marie » 2015-01-13/17:19

akktustakki skrev:Ursäkta, men varför inte säga vilka modeller/årsmodeller istället för att prata om "tvärställd". Allt beror på utifrån vilken utgångspunkt man har. Säger man "Helicoil" så vet många fler vad man menar, en del säger gängor på burk, för att ge ett exempel. Men nu kanske jag är tvär, eller ?

Tvärställd betyder i sådana här sammanhang att vevaxelns axialriktning är horisontell, och vinkelrät mot fordonets normala färdriktning. Det finns knappast något oklart i det begreppet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav MichaelWa » 2015-01-13/19:13

Roger Gross skrev:
akktustakki skrev:Ursäkta, men varför inte säga vilka modeller/årsmodeller istället för att prata om "tvärställd". Allt beror på utifrån vilken utgångspunkt man har. Säger man "Helicoil" så vet många fler vad man menar, en del säger gängor på burk, för att ge ett exempel. Men nu kanske jag är tvär, eller ?


Förlåt om jag trodde att "tvärställd motor" var ett entydigt begrepp. De modeller som avses är
K1200 fr o m 2006
K1300
K1600
//Roger
D14


Ursäkta men kom inte första K1200S 2005.....
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-01-13/19:54

Du har rätt - K1200S kom som årsmodell 2005. Introduktionen blev kraftigt försenad eftersom det visade sig direkt att kamaxlarna var fel i härdningen. Alla levererade hojar fick körförbud och kamaxlarna utbytta. Om detta var hösten 2004 eller våren 2005 minns kanske någon!?
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-01-13/20:08

Marie skrev:Tvärställd betyder i sådana här sammanhang att vevaxelns axialriktning är horisontell, och vinkelrät mot fordonets normala färdriktning. Det finns knappast något oklart i det begreppet.

Du har naturligtvis rätt, men det komiska är, att jag har sett flera skribentsnubblingar här - även av folk, som borde veta bättre.
Eftersom de tidigare K-modellerna hade vevaxeln på längden och cylindrarna liggande horisontellt i ramen - en såvitt känt unik konstruktion på en hoj - var det långt ifrån ovanligt, att motorn beskrevs som "tvärställd". Fel? Javisst, men inte ovanligt.
En given analogi är, att det finns löjligt många exempel på - även från proffsskribenter - att BMW:s boxertwinnar och Guzzis v-dito kallats tvärställda, trots att vevaxeln även där ligger i hojens längsriktning. Varje gång jag hamnat i diskussion om detta, har jag ställt frågan: "Så om vi bygger ut boxer- eller v-twinnen till åtta eller tolv cylindrar, är den då fortfarande tvärställd? Analogt med det är i så fall en v-åtta eller
-tolva med veven på tvären i ramen längsställd!" Det har som regel avslutat diskussionen.
Men sedan dröjer det som regel inte länge, förrän en ny skribent kommer med samma gamla dumhet.

(Jänkarna har tydligen begreppet "transverse twins" för BMW:s och Guzzis twinnar. Varför är jag inte förvånad?)

Sedan kan jag ju inte undgå att förundras över, att en så tekniskt avancerad tillverkare som BMW åstadkommer en konstruktion, där kylaren sätts igen av smuts från framhjulet! Kan man bygga F1-motorer, kan man rimligen designa hojen så, att detta problem minimeras!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Erik T » 2015-01-15/09:57

soderholm skrev:Hej på Er.
Läste senaste numret av Bumsen (4-14) där det finns en artikel av Roger Gross. Att framhjulet stänker ner kylaren och sätter igen lamellerna och om man har otur så kokar motorn.Han ger ett tvätttips ; med wd-40 och 5-56 eller dieselolja för att lösa detta klet i lamellerna. Är det någon som har tips i denna fråga? har ett medel som jag läst om från Smartab (TAR Remow)
Ska jag ta kontakt med min återförsäljare för att få detta gjort?

Hej.
Jag har jobbat med SMARTABs Tar-Remover och den är framtagen för just att avlägsna tjära eller stänk från asfalt som kan stänka upp från asfalterade vägar, eller om vägbanan är mycket varm och asfalteringen svettas. Den är aggresiv och ska inte ha lång kontakttid med ytan den appliceras på p.g.a. att lacken kan ta skada av den, man får köra flera intervaller med den om inte allt försvinner första gången. Och jag har för mig att koppar, aluminium och mässing kan vara mycket känsliga för Tar-Remover. Där gäller samma förfarande, ta det i omgångar.
OP: Enköping
BMW K11LT -96 Dietrich
Harley-Davidson 500 1930
HVA 240 -83
Användarvisningsbild
Erik T
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2011-06-05/07:06
Ort: Enköping

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Freedom » 2015-01-15/10:15

Roger Gross skrev:Du har rätt - K1200S kom som årsmodell 2005. Introduktionen blev kraftigt försenad eftersom det visade sig direkt att kamaxlarna var fel i härdningen. Alla levererade hojar fick körförbud och kamaxlarna utbytta. Om detta var hösten 2004 eller våren 2005 minns kanske någon!?
//Roger
D14


BMW K1200S -05 började säljas hösten -04 ( Tyskland ) med ovanstående fel på kamaxlarna. Min dåvarande K1200S -05 tillverkad i mars -05 hade rätt härdning i kamaxlarna.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav peterus » 2015-01-15/11:08

"Lika löser lika" dvs plast är ju som olja i sina kemiska egenskaper. Ska man då lösa upp olja (asfalt) så kommer även plasten att påverkas.

Skulle nog föreslå en mildare (men lite sämre) asfaltslösare som t.ex. en mikroemulsion. Tvätta ofta och skölj med vatten.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Kapten Stofil » 2015-01-15/11:34

Säkerhetsdatabladet för Tar Remow finns att ladda ner här: http://www.smartab.com/index.php?option=com_k2&view=item&task=download&id=675

Såvitt jag kan se innehåller det lacknafta, något som heter d-limonen (olja från citrusfrukter, terpentin) och tensider.
Alltså i stort sett en blandning av vanligt avfettningsmedel, miljövänligt avfettningsmedel och diskmedel.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-01-15/11:46

har precis pratat med ditec, upp till 5-7 min vid motortvätt och de använder det dagligen och påverkar inte lacken eller dyl om man ej har det på varma ytor, för det är just egenskapen att de inte är så agressiv på plast eller lack utan som alla medel använder man ej det med förstånd ... så blir det oxå fel, det finns en annan "Tar remower 2, den är miljöklassad oxå. läs på deras produktblad.

FORDONSRENGÖRING
Hållnäsgatan 14 752 28 Uppsala http://www.smartab.com Tel: 018-153100 Fax: 018-153101 smartab@smartab.com
TAR REMOW
stark petroleumavfettning
KEMISK PRODUKT ENDAST FÖR YRKESMÄSSIGT BRUK
PRODUKTBESKRIVNING:
Tar Remow är en tjärlösare som effektivt avlägsnar asfalt, salt och tjära
från alla typer av ytor. Produkten löser även extra tjocka lager av tjära och
fett. Tar Remow är mycket skonsam och kan användas på förseglade och
vaxade ytor ytan att skada skyddet.
ÖVRIG INFORMATION: -
BRUKSANVISNING:
Läs alltid säkerhetsdatablad innan användning. Lägg ut produkten
koncentrerad på ytan med lågtrycksspruta. Tar Remow fungerar både på
torra och våta ytor men är ca 30 % effektivare på torra ytor.
MÄRKNING:
UN nr: 3082
IRRITERANDE
MILJÖFARLIG
R36 Irriterar huden
R51/53
Giftig för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga
långtidseffekter i vattenmiljön
R65 Farligt: kan ge lungskador vid förtäring
INNEHÅLLER: Nafta (petroleum), vätebehandlad lätt, Apelsinterpen
PRODUKTKOD: 25 liter: 106D 205 liter: 106B
FÖRPACKNINGSFORM: 25 liter Dunk: 25 liter
205 liter Fat: 205 liter

jag skapade upp detta för att få information vad andra ägare har gjort för det blir ju ej bättre att smutsen får sitta kvar, vad har ni gjort berätta... andra kan få tips av era erfarenheter
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-01-15/12:32

När väl kylaren är rensad/rengjord från tjära-grusblandningen är ett tips att montera ett finmaskigt nät framför kylarpaketet. Jag hade det på min K1300S med bra resultat. Nätet har ingen märkbar påverkan på kylkapaciteten.
//Roger
D14
PS Lämpliga nät finns hos bl a Hornbach, Bauhaus och välsorterade järnhandlare
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-01-15/13:04

tack så mycket för detta tipset

//Tommy
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav 75billi » 2015-03-04/22:40

Hej.
Jag har kollat lite hur det ser ut undersidan av kylarpaket på min K1300S.
Såg direkt att skyddsgaller tryckte mot kylarens nedre del.
När man plockar bort gallret, hittar man en stor mängd grus, sand och annat skräp längst ner bakom skyddet. Precis som "noh" skrev » 2015-01-12/22:19

Bild

Det är liten chans att allt skräp (grus, damm, insekter mm) kan trilla ner emellan kylaren och gallret.
Inte så konstigt att allt samlas i de små kylflänsar som till slut stelnar och är jätte svårt att ta/spola bort.

Möjlig lösning.
Placera distanser (ca. 2mm) till gallerfästena så att stretcha/rätta till gallret och skapa mellanrum mot kylaren.

Bild

Resultatet kommer vi att få se efter årets hojsäsong.

mvh
75billi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-02-22/22:53

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-03-07/10:11

Hej 75billi, vill du ta fler bilder, skall i veckan testa och plocka ner plastkåperna, plockade du av alla kårerna eller bara det nedre skyddet och skyddet till kylaren ? Skall då testa Tar remower och få rent för bättre luftgenomströmning
//Tommy
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-03-07/10:11

Hej 75billi, vill du ta fler bilder, skall i veckan testa och plocka ner plastkåperna, plockade du av alla kårerna eller bara det nedre skyddet och skyddet till kylaren ? Skall då testa Tar remower och få rent för bättre luftgenomströmning
//Tommy
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav 75billi » 2015-03-08/16:33

Hej soderholm,
kåporna och kylaren var demonterade då jag gjorde 30k servicen, byte tändstift, kollade ventilspel osv.
Kan tänka mig att för bästa åtkomst, du bör demontera motorspoilern och luftsamlaren (air duct) nr.1 på bilden för att komma åt galler nr. 2. Var försiktig vid demontering av stänkskydd nr.3 ifrån kylaren, de två övre clips har plastlåsning som man i sin tur lossar mha liten skruvmejsel eller liknande. Obs! nr.3 och nr.1 sitter ihop.
Bild

Distansen gjorde jag av flera lager alutejp som tejpades på båda sidor av gallret och kommer i direkt kontakt mot kylaren. Om du har samma problem och tänker göra samma sak som jag då gäller det att prova sig fram till rätt distanstjocklek så att gallret blir någonlunda rättad.
Bild

Då kylaren var demonterad passade jag på och testade några olika rensnings metoder. Det bästa resultatet fick jag med: het vatten i kylaren för att värma samt låta kylflänsar vara torra på utsidan, spreja rikligt med avfettning, låt verka en liten stund, spola av med varmt/het vatten ifrån kylfläkt-sidan ut.

Nåt liknande kan man väl göra när kylaren sitter kvar på hojen.
-Bort med kåporna och kylfläkten (just där bakom fläkten är som värst med smuts)
-Om du vill, varmkör motorn en kort stund så kylaren blir varm (avskärma avgasrören närmast kylaren med nåt värmetåligt, typ plåt eller dyl.)
-På med avfettningsmedlet. Låt verka.
-Spola med vattenslang från baksidan genom kylaren med såklart inte för högt vattentryck. Om möjligt med varmt vatten.

Lite bilder på kylfläkt demonteringen om du väljer den vägen.
Bild Bild

Om jag missade nåt så fråga på bara.
Vill gärna höra hur Tar remower gjorde jobbet.

mvh
75billi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-02-22/22:53

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Roger Gross » 2015-03-08/19:12

Bästa metoden att rengöra kylarpaketets utsida är att ta bort kylaren och låta den stå nedsänkt i tjärlösande
medel. Tänk då på att när kylarpaketet återmonteras måste hela kylsystemet inkl kanalerna i motorn fyllas med hjälp av ett vakumaggregat. Annars finns kvarstående luftfickor i kylkretsen och den ekonomiska katastrofen är nära... ;)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-03-08/21:18

Hej alla, demolerade kåperna med hjälp av er, tack vänner rengjorde mer tar remower det tog mycket tjära och grus, och gjorde distanser , kan rekommendera tar remower mycket bra produkt, hoppas detta håller över sommaren, så nu får den full kylning, tack än en gång till alla.
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Mimmi » 2015-03-08/21:26

soderholm skrev:Hej alla, demolerade kåperna med hjälp av er//



Hej!

Demolerade Du kåporna :o :shock: :?:
Det blir nog dyrt... :(
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-03-10/09:32

Hej mimmi ,

det blev fel, snabb i fingret, demonterade kåperna skulle det vara, :D men bra blev det i alla fall, och en god åktur på Måndagen, nu väntar man på värmen bara,

//Tommy Söderholm
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-04-27/20:02

Då kroppen inte var i form efter min tur till Lofoten i Aug förra året (2014) blev hojen stående hela vintern med bara en "ytlig" tvätt.
Skall in med den på service på torsdag så man måste ju serva lite innan eller hur? :oops:
Kylaren var ordentligt ingrodd med jord och smuts efter grusvägsturerna.
Demonterade kylfläkten och har nu påbörjat spolningen bakifrån. Nu paus för ikväll så får den torka lite innan jag drar dit något tjärlösande innan jag blöter ner den imorgon. Kommer troligtvis att montera små distanser nere om det är möjligt som föreslås tidigare i denna tråd.
Bilagor
DSC_0877.JPG
DSC_0876.JPG
DSC_0875.JPG
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav SuperMek » 2015-04-27/20:16

Det där ser ju ut att vara klockrent rätt att montera en framskärmsförlängare!
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2015-04-27/20:33

Jäpp! En av tillvarons definitiva gåtor är, varför skärmen inte gjorts tillräckligt lång från början!
OK för design - men hur många seriösa touringåkare skulle välja bort en bra hoj, för att framskärmen är "för lång" (= funktionell)?
När jag väl insett, att även min hoj hade en för kort skärm - efter att mekanikern på numera avsomnade Bikestop berättat, att han gjort ren kylaren i samband med en service (trots att det nog inte stod i manualen) - blev det en förlängare på direkten!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-04-27/21:06

Beställt skärmförlängare. K1600 har väldigt kort framskärm och den blir inte jättelång med skärmförlängare heller. Bättre lär det bli ändå.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav soderholm » 2015-04-28/15:08

Hej Magnus,

det som Bllie gjrde var klockrent hahah , blev renare att smutsen kunde rinna undan,jag gjorde ett litet hål mellan nedresidokåporna så smutsen kunden rinna mellan öppning mellan kylare och skydd och genom hålet snabbare, men det var en smutsig kylare du har ;) , men det är inte bara det som ligger utanpå som skapar problem, och med skärmförlängare blir det klock(rent)
men sedan måste man nog titta på plastenbiten man sätter på för den får armhävskraft, den lilla man sätter på och försvagar konstruktion när vatten och luft lägger kraft på den lilla plastbiten, jag limmade min med marin lim så man ej ser skruvar mm där bitarna går samman.
Användarvisningsbild
soderholm
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-12-02/20:04
Ort: Ystad

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-04-29/20:25

Så har jag monterat 2 mm brickor nedtill och hoppas att smuts således kan rinna bort lättare.
Servicedags imorgon.
Bilagor
kylarrengöringsfix_mini.jpg
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-05/10:19

SuperMek skrev:Det där ser ju ut att vara klockrent rätt att montera en framskärmsförlängare!



Nu skall jag bara hitta ett bra klister så jag inte måste borra och skruva fast den!
Bilagor
framstänka_k1600.jpg
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Kenneth » 2015-05-05/10:26

Magnus Mörtling skrev:
SuperMek skrev:Det där ser ju ut att vara klockrent rätt att montera en framskärmsförlängare!



Nu skall jag bara hitta ett bra klister så jag inte måste borra och skruva fast den!

Jag använde våtrumsilikon! Noggrann rengöring, tunt lager. I press 24 timmar och efter 8 år sitter den fortfarande kvar.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2015-05-18/20:26

Lokala glasmästaren fick limma fast framskärmsförlängaren med 2 komponentslim. Verkar sitta som berget.
Men jisses vad nära däcket den kom!
Löste jag med att kapa av den cirka 10mm, värma ordentligt med värmepistol och sen böja till en "näbb" på den.
Borde funka...

Före:
xtendafenda.jpg


Efter:
xtendafenda_beek.jpg
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2015-09-30/21:02

Har läst igenom tråden.
Jag har alltså också ovanstående problem och funderar på någon lämplig lösning...

Jag har ju några "kompisar" som kör rally, så jag är ibland utanför asfalten. Det har tom med hänt sig att hjulspåren har tagit slut... Då får man fortsätta till fots... för fram skall man... Vad gör man inte för att hitta en bra fotoplats?

Problemet är att kylaren sätter igen så småningom, och snarare förr än senare.

Kanske man borde skaffa en framskärm a la Indian... ?
Att förlänga framskärmen med 10-15cm tror jag har föga betydelse, och att tillverka en längre förlängare torde leda till att fästskruvarna/färstöronen inte håller. Hela härligheten börjar fladdra i vinden...

Det är synd att detta är felkonstruerat från början.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Braggerman » 2015-10-01/07:45

Funkar lika bra med Biltemas nafta, petroleumbaserat,,,,fett löser fett typen, låt ligga i 10 min sen spruta på igen, ligg på en stund,,,, använd ett alkaliskt medel som läge två som bryter ner fett.........PH ca 11-13,,,spola av.
Braggerman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-01-01/19:51

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2015-12-25/15:45

I tråden funderar man mest över rengöringen av kylaren, men...

Sedan är det någon som har monterat stänkskärmförlängare, men jag tror att det bara löser problemet delvis.

På den amerikanska sajten "k1600forum" funderar man på vilken typ av galler man skulle kunna montera framför kylaren.

Det kan räcka med att gallret täcker den nedersta 2/3.
Men frågan är hur tätt gallret kan få vara, typ att det släpper igenom 70% av luften.

Den stora grejen vore att det skulle vara enkelt att spola rent gallret med jämna mellanrum, eller tom att enkelt demontera gallret och tvätta det separat.

Jag har fått stanna så många gånger på vägen pga överhettning att jag inser att problemet måste lösas en gång för alla. Andra gånger har man varit tvungen(!) att köra långa sträckor på fel sida om heldragna linjer/gula linjer för att komma någonstans på någon rimlig tid. Köer kan ju vara flera mil ibland...

Det blir bl a att ta sig en titt på Biltemas gnistskydd vid öppen spis, sedan har även Biltema en papperskorg som eventuellt kunde användas... ;-)

Man har något att fundera på under vintern.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Austin » 2015-12-25/16:15

#Leif L.#
Jag satte Biltemas Grillnät (avsett för Bilrejsputtarnas raceråk) på min Oljekylare .Gjort av aluminium och lättklippt med vanlig sax.Tycker man att maskerna är för glesa så kan man lägga dubbelt.

Jag har en bit över. Om du vill kan jag skicka en bit. ge mig mått och adress i såfall.

Originalbiten har måtten 100x33 Cm.

Björn.. Växjö



http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019015/
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2015-12-25/16:43

Jag har tittat lite på nämnda nät, men bara i katalogen. Jag måste kolla när jag åker till Biltema (i andra ärenden). Jag har inte så långt dit.
Jag antar att nätet är lite väl glest.

Jag antar att maskorna skulle behöva vara max 1*1 mm!?

Det finns ett företag i Australien som gör ett specialgaller för bl a K 1600, men jag har för mig att det är mer för (eller mot!) stenar/stenskott.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Austin » 2015-12-25/19:22

Maskerna är ungefär 5x9 mm
En bild på min oljekylare.
Det var inget skydd alls från början så detta är bättre än inget och släpper genom luften bra.

Jag gjorde ett försök med Biltemas papperskorg på min Harley med det nätet var mycket hårt och bökigt att forma och klippa.

Bild
R1200R

https://www.facebook.com/bjorn.o.holmgren
Björn Holmgren Växjö
Austin
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2015-09-12/21:03
Ort: Växjö

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2015-12-25/20:24

Det där såg verkligen snyggt ut!

När det gäller oljekylaren och ej ökenklimat och full last, så antar jag att det skulle gå att täcka för den helt och hållet när man t ex kör på våt grusväg.
Bakom gallret kunde man kanske också sätta ett använt och rengjort luftfilter som man vecklar ut efter att ha klippt bort "ramen". Då skulle åtminstone myggen fastna i det.

Och sedan en lyft så att det blir lätt att fotografera... ;-)

Förutom ett besök på Biltema så får man ta en runda hos Jula också...

Stenskott kan vara våldsamma. Jag känner en som fick hål i motorblocket på en F 800 ST så oljan rann ut.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2015-12-27/15:25

Nu fick jag ytterligare en idé...

Om man skulle sätta ett skumgummi "filter" framför och sedan ett galler (se fotot ovan) som håller det på plats och som är lätt att ta bort. Då skulle man lätt kunna skölja ur skumgummifiltret genast när det blir lite smutsigt eller när hojen börjar gå het.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2015-12-30/22:01

Nu har jag ytterligare ett alternativ till lösning... ;-)

Jag var in på Lidl idag och hittade "Buffar" eller Buff kopior, tvåpack 38kr, i och för sig dyrare än de jag har fått "gratis" från t ex Michelin (min stora kepssponsor!).

Det står i anvisningarna att denna tubhalsduk kan bäras på många sätt, och så har den andningsaktiva funktionsfibrer. Det sistnämnda är förstås avgörande...

Nu tänkte jag helt enkelt trä den över kylargallret. Ett sådant finns ju på K1600.
Det lär visa sig ganska snabbt om det fungerar eller inte, eller hur det fungerar.
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Nästa

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst