ang kylproblem på K modellerna

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav noh » 2015-12-30/23:41

Låt mig gissa. Det kommer fungera ända till dess att väven i halsduken är full av skräp vilket, om jag fortsätter gissa, inte lär ta lång tid eller många mil :roll: . Men det är onekligen ett intressant experiment du avser genomföra.

Låt oss höra hur det går med grus och flygfän i halsduken.
noh
K16 GT, 2013
noh
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav noh » 2016-06-10/11:49

På senare tid har jag noterat att kylfläkten på min 16 GT startar allt oftare. Detta har inget att göra med det akuta kylproblem jag fick efter service nere i Tyskland om vilket jag skrivit i en annan tråd, utan är en långsam smygande förändring som inte är alldeles enkel att bli varse.

Nu hemkommen efter sommarresan i Mellaneuropa och med ca. 30.000 km på mätare, tog jag tag i frågan. Jag plockade bort kåporna och skyddsgallret, så att kylaren frigjordes. Det jag såg förklarar med all säkerhet varför fläkten så ofta startar. Kylaren var till betydande delar täckt av mumifierade flygfän av allehanda slag. En ovetenskaplig bedömning skulle vara att kanske 10% av kylarens yta var täckt av flygfän, vilket ju med nödvändighet innebär att fläkten måste arbeta mer och oftare.

Jag noterade också att grus och tjära var mindre förekommande, men självfallet fanns det även en del sådant. Jag har nu gjort rent kylaren med hjälp av avfettning och vatten försiktigt spolat från baksidan, så mitt problem är väl sannolikt omhändertaget.

Tanken slog mig att om en kylarrengöring behövs var 30.000 km, så sammanfaller det väl med ventilspelskontrollerna, vilka ju endast kan göras med kylaren demonterad, i alla fall på en 1600 GT/GTL. Alltså skulle det vara en god idé att beställa kylarrengöring i samband med service innehållande ventilspelskontroll, givetvis mot en tilläggsdebitering, men ändå till en rimlig kostnad. Själv missade jag att beställa kylarrengöring då min service gjordes, men jag skall definitivt begära det nästa gång.

En annan tanke som slog mig är att en skärmförlängare till framhjulet, till mindre del skulle undanröja problemet. Flygfän förs ju genom gallret mot kylaren av fartvinden och att skärma bort den vore ju som alla inser oklokt.
noh
K16 GT, 2013
noh
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-06-10/11:54

Jag har samma erfarenhet på min gamla K 1200 RS. Skärmförlängaren har avsevärt minskat mängden vägsmet i kylaren, men flygfäna är ju, vad de är. I mitt fall har verkstaden kollat kylaren i samband med ordinarie service - och åtgärdat vid behov.
Men just den där iakttagelsen, att fläkten går in oftare - alternativt att motorn arbetstemperatur tenderar att långsamt stiga över tid - är en signal att notera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 12582
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Thomas Stadin » 2016-06-10/12:52

Testa att klippa till och montera ett myggnät el likn framför kylaren som stenskott/insektsskydd.
Nätet kommer förvisso att dämpa luftströmmen som blåser genom kylaren, men endast marginellt eftersom det egentliga hindret är luftkudden som byggs upp av fartvinden innanför kåporna, bakom kylaren.

Jag monterade dubbelt lager med nät från en bygghandel på min Fireblade och har inte noterat någon som helst temperaturökning.
På GS kör jag med touratechs kylarskydd. Det ser ut att bromsa luftströmmen rejält, men någon tempökning har jag inte sett här heller.

Byggnätet:
Net.jpg
Net.jpg (117.25 KiB) Visad 1894 gånger


Touratech:
Bild
D10 - Mölndal
Husaberg FE570
Honda CBR1000RR
BMW R1200GS LC Triple Black
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 2981
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav noh » 2016-06-11/09:54

Ingen dum idé Thomas. Ser också i inlägg ovan att Leif funderar och tänker experimentera i den riktningen. Myggnätet skall vara enkelt att plocka bort för rengöring, gärna utan verktyg. Då kan man ju rensa hjälpligt under vägs eller rent av dumpa nätet och fara vidare.

Att rengöra kylaren som jag gjorde tog nästan en timme, men det går nog fortare när man insett i vilken ordning olika delar demonteras. Verktygen jag använde var torx 25 och 30 och dessa har jag med under långturer, men man behöver avfettning/lösningsmedel samt rinnande vatten också.

Jag lutar nog ändå åt att låta det vara som det är. Om verkstaden eller jag rengör kylaren var 30.000 km må vara det samma.
noh
K16 GT, 2013
noh
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Leif L » 2016-07-10/16:30

Som sagt, det var meningen att någon typ av skydd/nät/filter skulle monteras under våren. Jag kom så långt att jag köpt (för ca 1000kr!) lite olika typer av skydd/nät/"filter" men det har inte blivit monterat - ännu.

Efter midsommaren åkte jag till Polen, och jag hade stora problem med att tempen steg vid vägbyggen, rödljus, osv. I praktiken gick det inte att köra mer än någon kilometer i ca 30 km/h. Det var precis att den klarade ca tre rödljus i följd.

Efter rallyt (WRC) monterade jag bort plastkåporna omkring kylaren på gatan utanför mitt nattkvarter. Man skulle dock behöva kunna stå på huvudet när jobbet utförs. Man börjar också bli lite stel också... Vilken tur att jag hade skumgummi (ca 3-4 cm tjockt) med mig (för att kameror inte skall slå ihop) för att sätta under knäna.

Sedan gällde det att ta reda på hur hakarna sitter på stenskottsskyddet. Ute i solskenet ser man ingenting upp under, och bilden i en av trådarna är inte heller tillräckligt tydlig, och reparationshandboken (PDF) fanns förstås på den hårddisk som var kvar hemma, och i mobilen hade jag den inte heller, visade det sig.
Fick i alla fall upp det hela utan att söndra något.

När jag hade fått bort alla plastskydd och galler, så kunde jag konstatera att hela framsidan var i stort sett täckt av "jord" (hade ca 59500 km på mätaren).
Då åkte jag iväg ca 350 m till närmaste "bilbad" och tog högtryckstvätten och spolade några gånger, samt borstade emellan med nyinköpt tandborste. Satsade väl ungefär 15 kr i tvätt, och fick hojen "avdammad" samtidigt.
Eftersom cellerna(?) är så nära varandra och kylflänsarna( eller vad man skall kalla skrynklade "plåten") så verkar plåten inte vika sig när man använder högtryck. Enligt vad jag förstod/gissade så använde jag det tvättprogram med lägst tryck. Jag kunde inte upptäcka några märken efteråt.

Blev det rent? Det ser man ju inte! Kylaren skall ju bort och hållas mot lampa för att se om man ser igenom den eller inte. I ytan blev den rätt ren i alla fall.

Resultat?
På hemvägen hade jag inga som helst problem med kylningen, det var knappt att vattnet någon gång blev så varmt att ens fläkten startade! Skillnad som dag och natt alltså!

Tänk hur enkelt det här problemet skulle kunna lösas om det var "rätt" konstruerat från början.

Som nämns ovan (i annat inlägg (inte av mig)) så verkar någon typ av ganska tätt galler/"filter" inte hindra luftströmmen alltför mycket. BMW skulle sälja några olika typer av galler som tål tvätt/rengöring med lufttryck, och detta galler skulle sitta på en skena/ram och låst med en skruv. Då var det enkelt att dra ur och rengöra vid behov/service.

Jag hittade något som heter polyestervadd (40*60*2 cm) på Biltema. Det tror jag man skulle kunna göra ett "filter" av och se vad som händer. Man skulle behöva kunna köra utan stenskottsskyddet rakt bakom framhjulet, då skulle det vara lite enklare att få till något som skulle vara enkelt att sätta dit och ta bort.

Men som sagt, det är kanske inte i slutändan så "besvärligt" att montera bort plastkåporna och tvätta med högtryckstvätt med jämna mellanrum. De flesta lär inte behöva göra processen mer än en gång per år.

Ha en fortsatt trevlig sommar!
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Olof Eriksson » 2016-07-11/08:49

Att spola av kylare krävs ju på alla fordon lite nu och då. Jag gör det varje gång jag tvättar upp min mc. Men min F800 GS är ju mycket enkel att spola av. Då man inte har kåpor i vägen. Samt den sitter hyfsat högt upp och fångar mest flugor. Gissar att din sitter lågt och får asfaltrester. Och då krävs ofta kallavfettning.

Men det borde vara en självklarhet att man enkelt skall kunna spola av kylaren. Här finns det helt klart förbättringspotential på många hojar.
// Olof
R1200 GSA -17
Distriktsombud D3
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2074
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-04-09/20:05

Magnus Mörtling skrev:Så har jag monterat 2 mm brickor nedtill och hoppas att smuts således kan rinna bort lättare.
Servicedags imorgon.


Har haft lite dåligt samvete för att detta inte är fixat på min nya K1600.
Den har gått en säsong nu och det har således börjat samla smuts i kylaren.
Hade inte hunnit samlas så mycket men behövde ändå sköljas ut.
Sprayade på kallavfettning för att lösa asfaltkletet, lät det verka 15-20 minuter och sen spolade jag ur kylaren bakifrån (demontering av kylfläkt krävs).
Gick väldigt lätt att få bort denna gång och när det torkat upp skall jag montera ihop allt MED distansbrickor.
Bilagor
DSC_0833.JPG
DSC_0833.JPG (151.28 KiB) Visad 1544 gånger
DSC_0832.JPG
DSC_0832.JPG (140.66 KiB) Visad 1544 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav tibbe » 2017-04-20/14:24

Upplevde överhettad motor i kö på autobahn i fjol somras på K12GT/2.
Var in på en bmw verkstad i Antwerpen och dom spolade kylaren framifrån med högtryck på 5 m håll.
Fungerade bra för vi hamnade i "världens längsta parkeringsplats" = motorvägen runt London i rusningstrafik.
Körde med varningsblinkersen på och kröp mellan bilarna i 4 mil. En upplevelse man inte längtar efter att göra om.

Hemkommen så köpte jag Conlib insektsspray från Motormännen och tog bort sidokåperna samt lossade fläkten.
Spolade först med insektssprayen spolade sen rent med vatten i en 1.5L flaska med pump från Biltema från både framifrån och från motorsidan på kylaren.
Nästa storjobb var att städa golvet efter damm, fint grus men mest mumuifierade mygg.
Bytte även skyddsgallret från std. plast till AL.
Satte tillbaka kåpor m.m. och testade genom att först låta den stå på tomgång tills fläkten gick igång och sen åka en sväng här uppe i norr.
Peppar peppar borde fungera bra nu även i sommar mot alperna / dolomiterna.

Kontentan Skaffa insektstvätt Conlib http://mshop.motormannen.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi > sök ConLib"
och Tryckspruta från Biltmema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Tryckspruta-15-L-2000030676/
plockade bort kåporna runt kylaren och sprutade först med insektslösare sen skjöljde med vatten.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-04-08/14:58

Så är detta även fixat på min tredje!
Bilagor
DSC_0296.JPG
DSC_0296.JPG (63.52 KiB) Visad 723 gånger
DSC_0298.JPG
DSC_0298.JPG (62.19 KiB) Visad 723 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 773
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav tibbe » 2018-04-23/08:45

Gjorde en lite större vinter fix i år.
Lyfte ur kylaren och bytte tändstift. ( 6000 mil K1200GT/2 )
Sprayade intektslösare och duschade genom baksidan på på kylaren , urk vad mycket som kom ut både mineraler och organiskt. Tog sen allrent från städskåpet och gjorde samma sak igen. Golvet blev randigt. Borde kyla bättre nu.
PS. har inte kört mer än 300 mil på grus / damm väg med hojen senaste året och sen åtskilliga mil i norrland med flygfän.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav tibbe » 2018-06-13/19:41

Gick inte så bra med kylarrensningen.
Kylaren började läcka i nederkant såg ingen mekanisk påverkan så det kan ha varit starkt kylarensmedel som fick ligga för länge i kylaren innan renspolningen.
Fick köpa en ny kylare inkl. termostat 6800.- hos bmw mc alvesta.
Luftade kylsystemet med metoden fyll expansionkärlet ( med öppet lock ) och sug ur luft m.m. från nippeln överst i vattenpumpen. OBS se till att fylla på expansionskärlet efter hand.
körde motorn ca. 10 sekunder och sög ut den ev. luft som fanns i vattenpumpen.
Stängde expansionskärs locket och körde motorn något varm. Öppnade först luftningsnippeln på övre slangen till vattenpumpen tills ev. luft pyste ut. sen nippeln på vattenpumpen tills det kom kylarvätska.
Fyllde på expanssionkärlet och körde motorn varm igen och luftade enl. föregående beskrivning.
Körde en sväng och lät motorn svalna sen enn till sväng, allt för att den inbyggda luftningen skall jobba och spola ut de sista bubblorna till expanssinkärlet. Nu håller motortempen sig strax under 2 strecket även i stadstrafik vid 25+C.
Såg att gamla kylaren fortfarnade hade klegg mellan flänsarna trots försöket att göra ren den. Så det var nog dags att byta den ändå och SLUTA köra så mycket grusväg.
Bättre att köra denna typ av vägar https://www.youtube.com/watch?v=2QLfokI8sC8
Eller ta ut K1100LT'n på äventyr då den är mera robust i kylningen som t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=8WiILEPsZVc
Senast redigerad av tibbe 2018-06-13/19:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav BrooklynS » 2018-06-13/19:52

Jag tror på Mörtlings lösning, givetvis i kombination med att använda hojen till det ändamål den konstruerades för.

Du kanske borde köpa en GS ändå, Tibbe. Den är 100% okänslig för detta problem. :D
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2611
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav Håkan » 2018-06-13/20:38

BrooklynS skrev:Du kanske borde köpa en GS ändå, Tibbe. Den är 100% okänslig för detta problem. :D

Kan du vara 100% säker här? :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 5558
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: ang kylproblem på K modellerna

Inläggav BrooklynS » 2018-06-13/20:39

Håkan skrev:
BrooklynS skrev:Du kanske borde köpa en GS ändå, Tibbe. Den är 100% okänslig för detta problem. :D

Kan du vara 100% säker här? :?


Ja, den har inte vattenkylare (nu pratar jag om pre-LC)... :D
(ex R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST-05)
R1200GSA -15
DO D1
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 2611
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Föregående

Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster