K11 hur byta låskolv på packväska

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K11 hur byta låskolv på packväska

Inläggav tibbe » 2016-02-06/15:31

Hej

Skadade låset på ena packväskan ( låset som håller den mot ramen ) i somras, köpte en ny och behöver nu flytta över låskolven.
Hur gör man?
PS. har båda mekanismerna lösa och öppna behöver bara flytta över låskolven innan jag popnitar fast den nya mekanismen i väskan.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K11 hur byta låskolv på packväska

Inläggav Håkan » 2016-02-06/16:11

Hej Tibbe.
Sätt nyckeln i låset, och ha den kvar under hela operationen.
På låscylinderns baksida (insida) finns ett låsbleck man kan peta åt sidan (in i cylindern) med en smal mejsel.
Dra sedan ur låscylindern, med nyckeln kvar i, montera in låscylindern i nya låsmekanismen.
Se till att cylindern hamnar åt rätt håll så låsblecket snäpper i.
Klart! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K11 hur byta låskolv på packväska

Inläggav tibbe » 2016-02-06/17:11

Tror jag hittat sprinten längst bak på låskolven.
Den är på högra sidan när man tittar mot låsmekanismen och har nyckeln mot sig , visst stämmer det?
Lite trixig att komma åt och trycka in.
Har en hel del fin sand att gräva ut först ev. borra i inte låskolven men låsmekanismen.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K11 hur byta låskolv på packväska

Inläggav tibbe » 2016-02-06/17:38

Klart
Tack för hjälpen Håkan.
Vred låskolven så att sprinten på baksidan pekade utåt ( uppåt ) tryckte in den och pressade ut låskolven från baksidan och sen vickade ut den med nyckeln. Satt lite extra hårt på grund av allt som kommit in från vägen.

Sitter nu i nya låsmekanismen; med nyckeln i finns det ett läge som sprinten trycks in i låskolven och man kan skjuta in hela låskolven. Vrid sedan låskolven tills sprinten kan åka ut. Och sen är låset klart att popnita fast på väskan.

Kan vara minst sagt pilligt att byta lås på låsmekanism som sitter fast på väskan.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K11 hur byta låskolv på packväska

Inläggav Håkan » 2016-02-06/19:03

tibbe skrev:Klart
Tack för hjälpen Håkan.

:D Väl bekomme.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K11 hur byta låskolv på packväska

Inläggav ThomasHerrmann » 2018-07-29/22:02

Verkar som en låskolv gett sig på min sidoväska (K1100 LT-93). Jag upptäckte en liten fjäder som satt lös, så jag antar att den är körd. Någon som vet hur jag fixar det? Antar att jag får försöka få tag på en ny låskolv om det går. Nån erfa?
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst