K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm motorn ä

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm motorn ä

Inläggav ThomasHerrmann » 2016-10-17/08:40

Hej
Jag har en K1100LT -93. Mitt instrument som sitter vid höger knä, som visar hur varm motorn är, har fått någon beläggning på insidan glaset. Någon som kan tipsa hur jag monterar bort o kommer åt att rengöra det?
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav Håkan » 2016-10-17/19:04

Hej.
Jag är inte 100% säker hur ditt instrument ser ut, men...
Att ta loss instrumentet från sin plats på MC ser jag inte som nåt problem, finns ett fäste på baksidan man demonterar.
Däremot att få loss glaset, det brukar vara svårare. Vanligen är det en plåtsarg som är falsad runt glas och mätarhus. Ett sätt kan vara att försiktigt med en vass mejsel bända upp falsen mot mätarhuset. Det här går nästan inte att göra utan att förstöra plåtsargen. Man behöver nästan ta till konservöppnaren! :o

Instrument JIGE kan hjälpa dig. http://www.instrumentjige.se/
Han har nya sarger till dom flesta instrument samt verktyg för att falsa kanten efteråt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav tibbe » 2016-10-18/14:39

Knäskyddet med instrumentet sitter med 3 skruvar en på nedre delen och 2 uppe under låset för handskfacket, med det har du säkert redan listat ut.
Frågan om att lossa sargen runt glaset har Håkan tagit upp.
Undrar nu vad är det för beläggning du fått på insidan glaset och hur den kommit dit?
Kan det vara någon gummipackning under sargen som torkat och läcker?
I instrumentpanelen finns det ventilationshål undertill för att ta bort kondens m.m.
Är det samma i instrumenten nere till vänster och höger.

Har en -94 K11LT/SE som gått 17.000 mil i ur och skur och på dammiga och leriga vägar men inte sett någon beläggning på dessa mätare.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav Mimmi » 2016-10-18/20:24

Hej!

Precis som Håkan skriver är det i princip omöjligt att demontera och framförallt återmontera glaset på ett sådant Motometerinstrument.

Mitt tips är att Du söker efter ett begagnat, exempelvis på ebay.de Det huggs upp många K11 i Tyskland nu. Sök även på K1100RS, temperaturmätaren är densamma på båda modellerna, det är endast placeringen som skiljer.

Men jag funderar på en sak; Är Du 100% säker på att den grå beläggningen verkligen sitter på insidan? Glaset är nämligen av en plast vilken inte tål bromsvätska. Om handbromsens huvudcylinder läcker något (vilket är ett vanligt fel på K11, vanligare allt eftersom de blir äldre) är det mycket lätt hänt att någon droppe faller på temperaturmätarens glas. Detta kan även ske om man inte är ytterst försiktig vid byte av bromsvätskan.

När handbromsens huvudcylinder gick läck på Wolfgang kom en liten droppe bromsvätska på temperaturmätarens glas. Jag sköljde snabbt av med vatten men det blev ändå en liten grå fläck. För att snygga till glaset har jag sedan polerat det, och nu är fläcken i det närmaste osynlig, jag vet om den, så för mig syns den, men en som inte vet om det ser inget av den.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav ThomasHerrmann » 2016-10-23/21:10

Tack för kloka svar! Jag ska kolla lite mer, men det låter som bästa valet är att köpa en beg.
Allt gott/Thomas
PS Köpte min för 5 år sedan då den gått 2500 mil! Nu har jag glatt kört 5000 till.
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav Janne Lengstrand » 2016-12-04/17:02

Hej
Såg på EBAY. En fin för 400 i England
Janne
Janne Lengstrand
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 1996-09-12/01:00

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav ThomasHerrmann » 2017-07-09/22:48

uj, tack. Såg det lite sent. Nu finns ett par till salu. Men det blir lite dyrt med frakt... Får hålla koll. Bra idé med ebay - aldrig handlat där
ThomasHerrmann
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2010-04-30/23:42

Re: K1100LT - hur lossa instrumentet som visar hur varm moto

Inläggav jonascdt » 2017-07-10/17:38

De kan var lite svåra att få tag i, i vettigt skick, jag sålde en till australien ( på ebay) 600 + frakt. fick jag.

OTROLIGT. men Ebay är fantastiskt
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst