Sida 1 av 1

Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-21/21:10
av Colt2000
Hittade ingen riktig tråd men så här ligger det till.

Varför har man inte en dräneringsoljeplugg på undersidan på slutväxeln?

Här blir jag förbryllad ?
Varför ska man tömma ut oljan på oljepluggen på mitten men fylla på via hastighetsmätar sensorn? Om jag tömmer 18cl då fyller jag på 18cl det borde väl funka genom samma hål. Eller kan man suga ur oljan och fylla på i samma hål?

Tacksam för smarta enkla lösningar.

K1200R 2005

Jag förstår instruktionen men det är mycket extra jobb istället för att bara tömma och fylla på.
Varför detta krångel?
Bilder kommer här. Dra på första bilden så ser ni pluggen om den inte visas.

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-21/21:58
av Gunnar Elmgren
Jo, det där var nog en lite konstruktionsmiss...

På de tidigare årsmodellerna av K1200-maskinerna med tvärställd radfyra (och även R1200-modellerna av samma årgångar) var det från början "livstidsfyllning" av oljan i slutväxeln. Oljebyte i slutväxeln fanns inte med i serviceprogrammet, helt enkelt.
Definitionen av "livstidsfyllning" visade sig i praktiken vara slutväxelns livstid, och den blev i många fall inte särskilt lång - BMW fick byta ganska många slutväxlar på garanti. Efter ett par år (2007, har jag för mig) kröp BMW till korset, och införde oljebyte i serviceprogrammet retroaktivt på alla hojar med denna slutväxel. Tyvärr satt det ju, som Du konstaterat, ingen avtappningsplugg på slutväxeln, så man fick ta till nödlösningen med att lossa och "vika ner" slutväxeln, och tappa ur oljan genom hålet för ABS-sensorn. Från någon gång årsmodell -07 har slutväxeln en avtappningsplugg.

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-22/05:19
av BrooklynS
BMW var ingalunda ensamma om detta, på bilsidan tillverkades en mängd växellådor - tom automatlådor - med sk "livstidssmord" konstruktion. Det stämde ju utmärkt, problemet var att livstiden blev så kort...

Man får anta att det var oljefabrikanterna som lurade i tillverkarna att de nu hade smörjmedel som klarade hela fordonets livslängd. Hur skulle de annars ha kommit på den befängda idén?

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-22/15:58
av Colt2000
Operationen har börjat.
Man får väl tro att omega 690 oljan håller ett däckbytes intervall.
Den gamla oljan ( castrol syntrax longlife 75/90) ser förjävlig ut och den är 2 år och 300mil gammal enligt service kvitto.
Skönt att man tog tag i det nu

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-22/20:59
av Colt2000
Nu vet jag varför man inte ska fylla i oljeskruven.

När du tar bort hastighetsmätarkontakten då kommer det skit och spån på den för den är lite magnetisk.
Men det är mycket lättare att hälla i olja i kontakthålet.

Så här gör man och det går rätt så fort om man har rätt grejer.

Verktyg som är ett måste = Torks nycklar.

Centalstöd ett stort plus.

Lossa ljuddämparen och vid kröken( behövs ej tas bort) vik lite åt sidan.
Ta bort hjulet
Lossa staget ovanför damasken. Ta bort bromsoket (kolla beläggerna på en gång) 2 torx vik bort bromsoket
Damsug runt damasken(bakre) eller få bort så mycket skit innan du viker ner slutväxeln.
Ta ur oljepluggen , ha ett glas eller en bunke för att fånga upp oljan som kommer när du viker ner.
Mät upp hur mycket som kommer ut.

Vik ner slutväxeln, damasken kommer att lossna vid bakre fästningen, vrid lite på bromsskivan så knuten åker av från splinsen. Se upp för skit som ramlar ner i slutväxeln från damasken isåfall torka rent.
Oljan rinner ut, dra lite på bromsskivan så pumpar du ut det sista.
I med pluggen, skruva tillbaka staget. Ta bort hastighetsmätar kontakten(liten torx) . Det sitter en oring där kolla om den förjer med eller om den sitter kvar.
Kontakten kan vara rätt skitig ,torka rent.

Nu kommer super oljan in i bilden en omega 690 som var så J***a dyr. Nu ska det testas om den är bättre än Castrol.

Jag drog på biltema och köpte en liter batterivatten och då fick man ned en korkpåfyllare som passar på omega flaskan ( blev bättre än jag trodde, tänkte köpa en dyr spruta). Pris 19.90.

Ha inte bråttom ,trycker du till för mycket på flaskan då rinner det ut.
Sätt dig på en pall och få i ca18cl( står 22cl i instruktionsboken men den är reviderad till 18 cl det ska räcka så ingen packbox ska tryckas ut pga för mycket olja.

Fetta in splinsen och lite runt damasken sen är det bara att skruva tillbaka.

Här kommer lite bilder

Man kan trycka på dom så får ni hel bild eller dra på dom.
Max 5 st lägger en till tråd med resterande.

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-22/21:02
av Colt2000
Fler bilder

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-22/21:11
av BrooklynS
Bra med bilder!

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-24/00:20
av BmwMats
Trevlig och fin bildserie, bör komma mången BMW-åkare till nytta... ;)

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-24/09:13
av Freedom
En fråga: Behöver man inte någon form av tätning när damasken sätts på plats? Återfettning av splinesen ska naturligtvis göras, men vad rekommenderar ni för fett.
Det ska bli intressant och höra Varför Omega skulle vara bättre än det BMW använder sig av (Castrol)

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-24/09:45
av BrooklynS
Freedom skrev:En fråga: Behöver man inte någon form av tätning när damasken sätts på plats? Återfettning av splinesen ska naturligtvis göras, men vad rekommenderar ni för fett.
Det ska bli intressant och höra Varför Omega skulle vara bättre än det BMW använder sig av (Castrol)


Omega är esterbaserad, dvs helt annan teknologi. Betydligt dyrare men bättre på alla vis. Om det är värt det får var och en avgöra... :)

BMW ändrar rekommendationerna beroende var de får bästa pris själva... just nu är det tex inte Castrol längre.

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-24/20:43
av HåkanH
Freedom skrev:En fråga: Behöver man inte någon form av tätning när damasken sätts på plats? Återfettning av splinesen ska naturligtvis göras, men vad rekommenderar ni för fett.


BMW har rekommenderat Staburags NBU 30 PTM 07 55 9 056 992 till tätning av kanten på gummidamasken.
Du kan använda samma fett till spinesen också! :)

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-24/21:01
av Håkan
BrooklynS skrev:
Freedom skrev: Behöver man inte någon form av tätning när damasken sätts på plats? Återfettning av splinesen ska naturligtvis göras, men vad rekommenderar ni för fett.

BMW ändrar rekommendationerna beroende var de får bästa pris själva... just nu är det tex inte Castrol längre.

Man använder samma fett till splinesen och till kanten på gummidamasken. Fettet är väldigt segt och kletigt, men sammtidigt halt, så att gummidamasken hamnar på rätt plats.

BMW har genom åren rekommenderat några olika fett för detta, som du skriver själv, "Fritz inköpare" på BMW hittar en billigare leverantör, och vips så rekommenderas den produkten istället.

Fettet som HåkanH visar på är mycket lämpligt för den här applikationen. :)

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2017-05-25/08:39
av Freedom
Tack för det svaret.

Re: Oljebyte slutväxel K1200R . Ingenjörsmiss från BMW?

InläggPostat: 2022-04-26/18:05
av Colt2000
5år senare och 1263 mil

Nu var det dags att byta olja och däck.

Tömde ut oljan (Omega 690) och den var riktigt fin och däcket höll också bra.

Det förvånar mig hur röd ,luktfri och fin oljan var jämfört med den gamla som var i förra gången.

Under dessa 5 år har inte hojjen rullat så mycket men den har gått rätt hårt efter motorvägen.
Jag kan rekommendera omega oljan.

5F31DC77-4E8B-4531-81BA-FEFFD9609D7E.jpeg
Olja1

097FC05A-9183-47E1-A207-89B22F4F0D05.jpeg
Olja2

4E000AF8-C015-4099-968A-33A9E947118D.jpeg
Oljeplugg
4E000AF8-C015-4099-968A-33A9E947118D.jpeg (204.66 KiB) Visad 4143 gånger

C2EDAD90-06F9-4B46-B117-63049ADD6607.jpeg
Kontakt

FF1BE524-A22A-46CA-8D9B-C49D0BA29BF6.jpeg
In med ny olja