Elproblem K75 RT -90

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Elproblem K75 RT -90

Inläggav mrkylen » 2017-05-30/17:49

Min första post i forumet, hoppas jag håller mig till reglerna, detta kan bli ett ganska långt första inlägg, det handlar om startmotor med oväntat beteende. Det finns tidigare trådar i detta ämne, men dessa har tyvärr inte hjälpt mig att lös problemet.

Vi tar det från början ;)

1. Sommar 2016, bara lite MC-åkande pga större byggprojekt, noterade vid några tillfällen att höger blinkers gick på av egen vilja, verkade mest förekomma på låga varv, jag relaterade det till batteriet, som ju kan vara roten till mycket ont på en gammal MC.

2. Början av maj 2017, uppstart inför säsongen. Efter laddning av batteriet inträffade det obehagliga att startmotorn gick igång så fort jag anslöt batteriet. Konsulterade forumet och fann att ett trilskande startrelä kunde vara orsaken (reläkontakterna "klibbar ihop" om spänningen blir för svag för att reläspolen ska orka dra ordentligt, enligt denna teori). Nytt relä inhandlades från Tyskland o ett nytt batteri från Biltema. Efter byte av dessa komponenter gick Rtn igång som en klocka. Därefter har det blivit några korta turer på helgerna, utan bekymmer, så när som att det skumma högerblinket uppträtt vid några tillfällen.

3. Idag 30/5 var det dags för besiktning, det var också första regniga dagen på länge så helkåpan på RTn uppskattades mycket. Besiktningen gick som på räls, alla elkomponentner visade sig från sin bästa sida. På hemväg, knappt 20 km i tilltagande regn, hände det dock ett antal skumma saker.
* Blinkers fick spel, ingen logik i hur de betedde sig.
* Halvvägs hemma efter att ha mött ett par blinkande bilister upptäcktes att varken strålkastare, bakljus eller signalhorn funkade, av någon anledning var dock bromsljuset i funktion.
* Fundersam o lite blöt fortsatte jag hemåt, väl inne i garaget kom den spännande biten, när jag slog av tändningen fortsatte startmotorn att gå! När jag satte på tändningen igen så startade motorn (såklart) och startmotorn fortsatte att gå. Jag hade inte lust att börja plocka bort styrboxar o annat för att komma åt batteriet, så jag bestämde mig efter nån minut att klippa minuskabeln för att få tyst på startmotorn.

Nu är jag alltså problemet från början av maj tillbaka fast i, som det verkar, större omfattning. Nån som har tankar om vad detta kan vara? Jag har svårt att tro på att även det nya reläeet har klibbat ihop, demonterade det gamla och såg ingen brygga mellan kontakterna. Vad kan det i så fall finnas som ger en styrsignal till reläspolen när inte startknappen är intryckt? Jag har inte studerat kretsschemat närmare än, men tycker mig se att signalen till reläet kommer från en av styrenheterna snarare än direkt från knappen.

Tacksam för alla svar :)
Användarvisningsbild
mrkylen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-05-30/13:28
Ort: Ulricehamn

Re: Elproblem K75 RT -90

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-05-30/21:46

Välkommen till forumet. Har du något namn också? Du får säkert svar på dina frågor ändå men det är ju trevligt om man vet vem man "talar" med.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Elproblem K75 RT -90

Inläggav L Björn » 2017-06-08/12:43

Hej! För ca 15 år sedan hade jag elproblem på min K75 som delvis påminde om dina. Efter tips från Kenneths MC-service tog jag isär startmotorn och rengjorde jag den invändigt. Sedan fungerade allt. Jag tror att beläggning av koldamm m m ledde krypström till det relä som kopplar bort allt utom startmotorn när man startar. Jag vet inte om detta hjälper dig men i alla fall en idé.....
Användarvisningsbild
L Björn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2016-04-06/10:54

Re: Elproblem K75 RT -90

Inläggav mrkylen » 2017-07-03/21:15

Tack för tipset L Björn, ska prova vid tillfälle!
Användarvisningsbild
mrkylen
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-05-30/13:28
Ort: Ulricehamn


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst