K 1200 gt

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 1200 gt

Inläggav JanneK » 2017-06-16/15:36

Hej alla kunniga,

Alltid kul att börja en tråd med "hur mycket har jag gjort bort mig?"
Jag köpte en K 1200 gt från -06 med en trasig slutväxel 2/1 och fungerande hastighetsmätare.

Var inne på Ebay och köpte en slutväxel 3/2 från Italien enligt uppgift samma typ och monterade dit, allt gott med det, våren kommer och det är dags att prova BMW´n.. kör iväg och ABS lampan slocknar och glädjen stiger i kroppen. reagerar efter en stund på hastighetsmätaren.. det måste vara fel.. det känns som om cykeln går dubbelt så fort som mätaren visar och så kom ABS lampan igång 1/sec.. Fan fan..

Så nyblivna vänner är det någon som förstår vad det kan vara. försökt få något ur BMW verkstad men dom vill självklart titta på mc´n, har nu tid på verkstan för en diagnos, har ett eget verktyg men kan inte utläsa något som förklarar detta.

Egna funderingar:

- Sensorfel då både hastighetsmätare och ABS inte vill sig
- Någon form av utväxlingsfel, men slutdrevet på ju på sensor och borde spegla hastighet och ABS ändå.
- ABS-enheten har gått sönder.., funkade innan bytet av slutväxel..
- Har kollat att den inte står på mils/h
Jag har förstått att det inte är så många som skruvar med BMW men här borde det finns några, hoppas jag.
Själv kan jag förstå att man i huvudsak väljer att lämna in sina hojar på service, man blir ju tokig av alla skruvar, momentdragningar och ganska vaga verkstadshandböcker.
Jag tycker själv att det är en utmaning och ibland nästan hopplöst :-)

Har även ett annat projekt på gång en C1 200 som ventilerna havererat på. Denna cykel är dock vad jag förstår en ful ankunge men jag tycker att den är frän och hoppas på fläckvis uppskattande när den rullar ur verkstaden.

Jag länge följt denna förnäma klubb och är nu medlem, hoppas på många givande trådar.

Janne
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36

Re: K 1200 gt

Inläggav BrooklynS » 2017-06-16/18:27

Utväxlingsfel är det första jag tänker på.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K 1200 gt

Inläggav HåkanH » 2017-06-16/19:31

Hej och väkommen hit till "klubbstugan"! :)
Instämmer med BrooklynS! Första tanken är att den slutväxel du köpt är annorlunda utväxlad!
Har du inte fått uppgift vilken modell och årsmodell den suttit på?
Varför ABS:en indikerar fel kan ju bero på att "fel" signal skickas till din ABS. Det är väl samma givare
till hastighetsmätare och ABS, vad jag vet!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: K 1200 gt

Inläggav JanneK » 2017-06-16/19:50

Tack, roligt att vara här.

Det skall vara samma modell och likaså årsmodell.
Oavsett utväxling borde väl slutdrevet ha en likvärdig hastighet med hjulet och därmed likvärdig signal till hastighet och abs sensor?

Jag kanske är lite trög men Italien är ändå Europa och dom har väl både abs och antingen hastigheten mils eller km. Jag tänker Slutdrev/Kardan är sista kopplingen och till och med direkt kopplat till bakdäcket och sensor... den borde väl lira med abs och hastighet oavsett varv eller utväxling? Det går att ställa mils eller km via datorn. Om drevningen till sensorn vore annorlunda vad skulle det då passa till?

Huvudet går varmt..
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36

Re: K 1200 gt

Inläggav BrooklynS » 2017-06-16/21:32

Det kanske finns två varianter av ABS-krans?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K 1200 gt

Inläggav Håkan » 2017-06-17/07:42

Hej, välkommen hit. Hoppas du skall trivas. :)

Jag skruvar en del med BMW MC.
Till din modell finns två stycken varianter på slutväxlar (med olika reservdelsnummer).
I BMW´s ETK benämmns dom: Vinkeldrev integral-ABS generation 1 och Vinkeldrev integral-ABS generation 2.
Det är ingen skillnad i utväxlingsförhållande. Skillnaden enligt ETK är olika varvtalsgivare.
Det tyder på att att "ABS-ringen" är olika. Det går inte att se om det finns två olika ABS-ringar. Kronhjul, där ABS-ringen är monterad, och pinjong finns inte som lösa reservdelar längre (sedan c:a 2004 :shock: ).

Det kan alltså vara så illa så du fått fel slutväxel. Olika länder har olika utföranden på bromssystem osv...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K 1200 gt

Inläggav BrooklynS » 2017-06-17/07:45

Men då kanske du kan flytta över dessa grejor från den gamla.


Skickat från min iPad med Tapatalk
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: K 1200 gt

Inläggav JanneK » 2017-06-17/09:10

Håkan skrev:Hej, välkommen hit. Hoppas du skall trivas. :)

Jag skruvar en del med BMW MC.
Till din modell finns två stycken varianter på slutväxlar (med olika reservdelsnummer).
I BMW´s ETK benämmns dom: Vinkeldrev integral-ABS generation 1 och Vinkeldrev integral-ABS generation 2.
Det är ingen skillnad i utväxlingsförhållande. Skillnaden enligt ETK är olika varvtalsgivare.
Det tyder på att att "ABS-ringen" är olika. Det går inte att se om det finns två olika ABS-ringar. Kronhjul, där ABS-ringen är monterad, och pinjong finns inte som lösa reservdelar längre (sedan c:a 2004 :shock: ).

Det kan alltså vara så illa så du fått fel slutväxel. Olika länder har olika utföranden på bromssystem osv...



Jo, det slog mig igår kväll efter ett glas rött att när jag rörde ner informationen som finns och BMW är ju ett ganska logiskt och framförallt mekaniskt korrekt märke vad det var för fel.

Håkan du har helt rätt.
Det går att se vilken generation av ABS du har, det räcker att titta på ABS-kransen fram, den gamla har smala avlånga mellanrum och Gen 2 "Den nya" har mer fyrkantiga alltså bredare mellanrum.
Puh suck, BMW K 1200 GT är kluven år 06, dem tidigare har Gen 1 och senare gen 2 och har vad jag förstår inget med länder att göra.

Så nu sitter jag med gen 2 bak och gen 1 fram, undra på att ABS´en inte fungerar.
Då kransen i slutväxeln sitter innanför alla "lager" är den inte lätt att byta, den är integrerad med kardan-drevet "andra sidan av myntet"

Ganska smart av BMW faktiskt att halvera antalet cykler, minskar felavläsningen och säkert problem som det tidigare fört med sig.

Då förflyttar jag frågan en smula..
Går det att konvertera cykeln till ABS gen 2 med att byta krans fram och programvara?
Eller är det en annan ABS modul?

Att slå isär en väl fungerande slutväxel gen2 känns inte som en bra ide, kanske renovera den gamla istället eller försöka få tag i en utbytes, enklare nu när jag vet hur den skall vara bestyckad.

Någon som vet?
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36

Re: K 1200 gt

Inläggav JanneK » 2017-06-17/09:54

BrooklynS skrev:Men då kanske du kan flytta över dessa grejor från den gamla.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Hallå där Brooklyn,

Jag sparkade lite på den gamla slutväxeln och utan specialverktyg verkar det som om man kan köra över slutväxeln med en ångvält utan att det händer något.. Mer verktyg är ju kul men hur många slutväxlar kommer det att bli är ju osäkert. :)
Det är alltså själva kardanröret med vinkeldrev tillika ABS-drev som skall loss och allt är byggt runt det och jag kan ev. göra ett försök om jag inte får tag i ett utbytes eller försöka renovera den gamla, får väl sälja gen 2 slutväxeln i så fall om det inte går att konvertera hela cykeln till abs gen 2 och det är ju osäkert i nuläge.
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36

Re: K 1200 gt

Inläggav JanneK » 2017-07-22/09:50

Såå mycket klokare.

Fick ordna en utbytes slutväxel och bestycka om den med ny hjulkrans som skulle värmas till minst 110 gr och sen fick jag tvinga den med slägga i.a.f, tuffa grejer men nu är hojen både besiktad och ABS samt hastighetsmätare igång.

Anledningen till att det inte gick att renovera den gamla slutväxeln var kardan/ vinkeldrevet, att materialet på "röret" (vinkeldrevet) var utnött, provade med nytt lager och inre lagerbanan och axel diffade på nästan 0,5 mm vilket gav ett rejält glapp på axeln och hjulet. Jag trodde att lagret skulle fallera först och det är vanligast. Jag hade tydligen otur.
Hur det kunnat ske med det trycket som går åt att få dit lager i normala fall känns obegripligt, dock ligger mycket tyngd på just det lagret.

Har en slutväxel gen 2 till salu om någon behöver.

Är du osäker på vilken generation du har på din hoj kolla ABS-kransen fram och du har
- Avlånga hål Gen 1
- Kvadratiska hål Gen 2

Tack för alla glada tillrop och teknisk hjälp i frågan.
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst