Hej alla kunniga,
Alltid kul att börja en tråd med "hur mycket har jag gjort bort mig?"
Jag köpte en K 1200 gt från -06 med en trasig slutväxel 2/1 och fungerande hastighetsmätare.
Var inne på Ebay och köpte en slutväxel 3/2 från Italien enligt uppgift samma typ och monterade dit, allt gott med det, våren kommer och det är dags att prova BMW´n.. kör iväg och ABS lampan slocknar och glädjen stiger i kroppen. reagerar efter en stund på hastighetsmätaren.. det måste vara fel.. det känns som om cykeln går dubbelt så fort som mätaren visar och så kom ABS lampan igång 1/sec.. Fan fan..
Så nyblivna vänner är det någon som förstår vad det kan vara. försökt få något ur BMW verkstad men dom vill självklart titta på mc´n, har nu tid på verkstan för en diagnos, har ett eget verktyg men kan inte utläsa något som förklarar detta.
Egna funderingar:
- Sensorfel då både hastighetsmätare och ABS inte vill sig
- Någon form av utväxlingsfel, men slutdrevet på ju på sensor och borde spegla hastighet och ABS ändå.
- ABS-enheten har gått sönder.., funkade innan bytet av slutväxel..
- Har kollat att den inte står på mils/h
Jag har förstått att det inte är så många som skruvar med BMW men här borde det finns några, hoppas jag.
Själv kan jag förstå att man i huvudsak väljer att lämna in sina hojar på service, man blir ju tokig av alla skruvar, momentdragningar och ganska vaga verkstadshandböcker.
Jag tycker själv att det är en utmaning och ibland nästan hopplöst
Har även ett annat projekt på gång en C1 200 som ventilerna havererat på. Denna cykel är dock vad jag förstår en ful ankunge men jag tycker att den är frän och hoppas på fläckvis uppskattande när den rullar ur verkstaden.
Jag länge följt denna förnäma klubb och är nu medlem, hoppas på många givande trådar.
Janne