Sida 1 av 1

Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-25/08:30
av Beamer
Hejsan alla medåkare.

Kollade utrustningslista på mitt sommarnöje och fick se detta!

Type code: 0547
Model: K1200RS (EUR)
E-F-R series: K41
Series: K
Type:
Steering:
Doors: 0
Engine: 4-ZYL
Displacement: 1.20
Power: 96 (130 hp)
Drive:
Transmission: MECH
Paint code: 716 - NACHTSCHWARZ
Upholstery code: 2002-04-10
Prod.date: ZG27346 0547 716 0000 K41 (K
-
X377 Label roadside assistance
X380 Operating instructions German
X519 Heated handlebar grips
X665 Luggage grid
X681 Case holder left/right
X703 Power reduction
Y748 NATIONAL VERSION GERMANY
X775 Comfort seat

Vad är det frågan om?
Förmodligen är den inte borttagen då toppfarten är ca 230 km/h bara.
Är det någon som vet hur jag ska åtgärda detta?

Mvh
BMW frälst

Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-25/12:54
av Gunnar Elmgren
Minns jag rätt är det en annan "luftburk" som utgör effektreduktionen, ihop med en "strypningsplugg" som kopplas in elektriskt och talar om för elektroniken att hålla igen lite.
Borde inte vara särskilt omfattande att ta bort strypningen!
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0542
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0543

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-25/13:24
av Håkan
Hej.
Det är nog rätt som Gunnar skriver, han brukar ha koll. ;)

Men, många jag pratat säger att dom får sämmre körbarhet på sin MC med 130 hk. Det beror på att vridmomentskurvan flyttas uppåt i varvtal. Du får gasa mer för samma acceleration. :o
Accelerationen blir märkbart sämmre från cirka 100 km/h på högsta växeln....

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-25/13:52
av Bror Gårdelöf
Men den duger rätt bra ändå - "enligt min ringa mening", som Herr Omar skulle ha sagt till Ture Sventon.

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-25/14:44
av Beamer
Tack för svaren.
Men det där med att accelerationen skulle bli sämre låter ju lite motsägelsefullt så vad menar du då?
Har även en fråga till.
Trots att det inte finns med i min utrustningslista tror jag att jag har tillvalet med "speedshifting" som jag tror det heter. Vad heter det tillvalet i så fall?
Anledningen till det är att jag alltid får perfekta uppväxlingar när jag slår på fullt. Har dock inte vågat prova utan att frikoppla som man ska göra.

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/09:10
av Bror Gårdelöf
Den strypta modellen har vridmomenttoppen längre ner i varvtalsregistret än den ostrypta. Eftersom den bästa accelerationen sägs vara mellan vridmomenttoppen och effekttoppen, får Du bättre påskjut lite längre ner i registret med den strypta modellen. Toppfarten, däremot, är beroende av effekten, och då blir det förstås lägre toppfart med den strypta.

Speedshifting på en K 1200 RS? Tillåt mig tvivla. En speedshifter är veterligen en konstruktion, som gör, att man inte behöver vare sig frikoppla eller ändra gaspådraget vid växling, och sådana var nog knappt påtänkta på gathojar, när K 1200 RS tillverkades.
Däremot är modellen känd för att ha en mycket smidig växellåda - till skillnad från åtskilliga andra BMW-modeller, som snarast är beryktade för lådans klonkighet. De tidiga modellerna av den nya, tvärställda radfyran kunde låta, så att skogvaktare misstänkte tjuvjakt (enligt MOTORRAD), men de höll.

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/09:11
av BrooklynS
Effekten är flyttad längre upp i varvtalsområdet, dvs accelerationen på låga varv och hög växel blir inte lika bra. Men det finns ju en växellåda och 30hk märks på topp.

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/09:45
av Bror Gårdelöf
Och - som sagt - det är rätt bra tryck långt ner i varvtalsregistret även på den ostrypta maskinen.
Sedan kan Du ju ställa Dig frågan, om Du behöver ta bort strypningen. Jag kör alltså en ostrypt maskin, men eftersom jag mycket sällan drar motorn över 4 000 rpm, har jag aldrig varit ens i närheten av att lufta alla 130 pållarna. Kanske har hälften av dem någon gång varit ute ur stallet samtidigt.

Men det beror förstås på, hur Du tänker köra. För skandinavisk touring i lagliga hastigheter lär den strypta modellen räcka och bli över, men skall Du ner på Autobahn och köra undan, blir det måhända annorlunda.

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/15:43
av Roger Gross
Den "strypta" motorn har längre insugningstrattar i luftburken än vad 130 hk utförandet har. Dessutom är en kabelsko flyttad från en anslutning till en annan. Men - som skrivs längre upp i tråden - vridmomentkurvan på varianten med lägre effekt gör att den är snabbare än fulleffektvarianten långt upp i fartregistret.
Båda varianterna har dock ett vrid som hämtat från en Scania lastbil...
//Roger G

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/17:22
av Magnus Brobeck
Ja så var det 230 vs 250 vs 280 igen.

Jag har maxat alla mina mc utom en ( en R1200GSA 2011 för den blev ostadig vid 200) under de ~40 år jag har kört mc.
Jag är en speed junkie.
Konsekvent, har de fått visa vad de går för.
Vridit på gasen så att styret har varit som en torsionsfjädring.
Legat på som en iller på Autobahn.
Trots detta räknas mitt liv över 200 i timmar och över 230 i ännu färre timmar. Över 250 är det endast minuter på allmän väg (Autobahn). Det finns alltid väglöss som masar sig fram i 180-200 i omkörningsfilen.
Jag har verkligen försökt att åka fort - länge.
När jag en gång bytte till BMW så var det just av denna anledningen. Bättre snabb där det räknas än där det bara snackas om det.

Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/17:45
av Kovlingen
:o :shock: 8-)

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/19:12
av Beamer
Nåja, har väl blivit lite fartblind efter 6 år med hojen så här ska strypningen bort :D
Har beställt begagnat insug på Ebay redan för den ringa kostnaden av 500 kr ink frakt.
Ska inte hela relät tas bort? Ser så ut på Realoem iaf.
Satt faktiskt och tittade efter ny hoj för två veckor sedan men blev med 745:an istället. Den funkar ju bra i svenska sommaren med blåst, kyla och regn :cry:

Re: Ta bort strypning?

InläggPostat: 2017-06-26/19:35
av Beamer
Gillar din inställning ->Magnus Brobeck