Sida 1 av 1

Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/00:20
av BmwMats
Har sett lite olika färger på kylvätska till K75/K100 motorerna.
Blå, Ljusgrön eller Röd...

Handboken säger: BMW-approved good quality long life antifreeze, glycol-based, with corrosion inhibitor, free from nitrides...

Är dessa olika sorter/färger blandbara med varandra ?

Om inte, vilka färger/sorter är blandbara ?
(behöver bara "toppa upp" med några centiliter, inte byta ut hela systemet, därav denna fråga).

Mvh Mats

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/06:45
av Håkan
Jag skulle satsa på den blå. (Blå brukar vara glykolbaserad, sen kan det finnas varianter).

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/07:58
av BmwMats
Håkan skrev:Jag skulle satsa på den blå. (Blå brukar vara glykolbaserad, sen kan det finnas varianter).


Jag bugar och bockar Håkan ;)

/Mats

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/08:25
av peterus
Färgen har INGENTING med innehållet att göra. (det finns gul och orange också)
Den blå BRUKAR vara etylenglykol (men behöver det inte)

Det finns två typer av glykoler:
1, Etylenglykol, billig men giftig
2, Propylenglykol, dyrare men "giftfri"
Blandar man dessa sorter är det svårt att mäta koncentrationen.

Sen har man två sorters korrosionsskydd m.m.
1, Silikater, fanns främst i gamla sorter. Innehåller salter
2, Organiska rostskydd, innehåller inga salter. Går under beteckningar som "OATS" och liknande.

Alla märken ska vara blandbara men för att vara på den säkra sidan skulle jag byta hela systemet om någon större mängd behöver tillsättas. Är det bara en liten "toppa upp" så spelar det inte så stor roll.

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/11:03
av Gunnar Elmgren
Vänta lite nu....
BMW är ganska specifika med vilken kylvätska som ska användas, till de flesta BMW-motorer.
Nu ska jag inte svära på att det gäller just K75/K100, men alla jag kollat ska ha fosfat- och nitritfri etylenglykol.
De kraven uppfylls INTE av de "vanliga", blandbara universal-kylvätskor som finns på bensinstationer och biltillbehörsbutiker.

Här är ett utdrag ur BMW TIS (Technical Information System):

Approved anti-freezing and anti-corrosive agents
With the protection of the environment in mind, BMW has been filling all of its vehicles with nitrite- and amino-free anti-freezing and anti-corrosive agents since mid-1986 as standard practice.
The use of anti-freezing and anti-corrosive agents that contain nitrites and amines is no longer permissible.

Trade name --- BMW part number - Container size
BMW Antifreeze 81 22 9 407 454 - 1.5-litre can
BMW Antifreeze 81 22 9 407 455 - 60-litre barrel
BMW Antifreeze 81 22 9 407 456 - 205-litre barrel
BMW Antifreeze 81 22 9 407 755 - Tanker (truck)

Trade name -- Manufacturer/Supplier
Addinol Antifreeze Super -- Addinol Lube Oil GmbH
Aral Antifreeze Extra -- Aral AG
AVIA Antifreeze APN -- AVIA Mineralöl AG
BMW Antifreeze -- BMW AG
BP anti-frost X 2270A -- BP Schmierstoff GmbH, Hamburg
Caltex CX Engine Coolant -- Caltex
Castrol ANIT-FREEZE NF -- Castrol International
Fridex G48 -- Velvena s.a.
Glacelf Plus -- Total
GlycoShell -- Shell International
Glyco Star -- Bremin Mineralöl GmbH & Co.
Glysantin G48-24 Engine Coolant -- UNICO Ltd.
Glysantin Protect Plus / G48 -- BASF
GUSOFROST LV 505 -- Chemische Industrielle Gesellschaft
Mobil Frostschutz 600 -- Mobil Schmierstoff GmbH
Havoline AFC (BD04) -- ChevronTexaco/Arteco
Mobil Frostschutz 600 -- ExxonMobil
OMV Kühlerfrostschutz -- OMV AG
Total Thermofreeze Plus -- Total


Alltså - Etylenglykol, fosfat- och nitritfri.
Jag använder för enkelhetens skull BMW:s egen kylvätska - den är inte ens dyr, tvärtom billigare än många "universalprodukter"!
Artikelnummer enligt ovan, 81 22 9 407 454 för 1,5 liter.
Den är blå till färgen, men som peterus påpekar har färgen inte ett pillekvitt att göra med vad som är i flaskan.
All glykol är färglös i sig själv, färgen är tillsatt för att ge något slags identifikation av vätskan - och säkert av marknadsförings-skäl också, man kan lura många med en vacker färg..... :mrgreen:

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/11:07
av BmwMats
Tack för snabba svar Peterus och Gunnar Elmgren :)

Då tar jag vägen förbi min hojhandlare och införskaffar en liten flaska.

Tack !!!

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/11:22
av Colt2000
Kolla att den är nitrit fri.
Etylenglykolen brukar vara det.
Har även sett att vissa glykolers bytesintervall är på 5 år och vissa på 2år.

Fjärde alternativet på (färg) är en ofärgad blank glykol .

Sen kan man ta det ett steg längre , ska den blandas med destillerat vatten (batterivatten) eller kranvatten. 60%-40% eller 50%-50% .

Är man osäker så häll i vatten men kom ihåg att det blir en vinter.

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/11:24
av peterus
Gunnar Elmgren skrev:Vänta lite nu....
BMW är ganska specifika med vilken kylvätska som ska användas, till de flesta BMW-motorer.
Nu ska jag inte svära på att det gäller just K75/K100, men alla jag kollat ska ha fosfat- och nitritfri etylenglykol.
De kraven uppfylls INTE av de "vanliga", blandbara universal-kylvätskor som finns på bensinstationer och biltillbehörsbutiker.

Här är ett utdrag ur BMW TIS (Technical Information System):

Approved anti-freezing and anti-corrosive agents
With the protection of the environment in mind, BMW has been filling all of its vehicles with nitrite- and amino-free anti-freezing and anti-corrosive agents since mid-1986 as standard practice.
The use of anti-freezing and anti-corrosive agents that contain nitrites and amines is no longer permissible.

Trade name --- BMW part number - Container size
BMW Antifreeze 81 22 9 407 454 - 1.5-litre can
BMW Antifreeze 81 22 9 407 455 - 60-litre barrel
BMW Antifreeze 81 22 9 407 456 - 205-litre barrel
BMW Antifreeze 81 22 9 407 755 - Tanker (truck)

Trade name -- Manufacturer/Supplier
Addinol Antifreeze Super -- Addinol Lube Oil GmbH
Aral Antifreeze Extra -- Aral AG
AVIA Antifreeze APN -- AVIA Mineralöl AG
BMW Antifreeze -- BMW AG
BP anti-frost X 2270A -- BP Schmierstoff GmbH, Hamburg
Caltex CX Engine Coolant -- Caltex
Castrol ANIT-FREEZE NF -- Castrol International
Fridex G48 -- Velvena s.a.
Glacelf Plus -- Total
GlycoShell -- Shell International
Glyco Star -- Bremin Mineralöl GmbH & Co.
Glysantin G48-24 Engine Coolant -- UNICO Ltd.
Glysantin Protect Plus / G48 -- BASF
GUSOFROST LV 505 -- Chemische Industrielle Gesellschaft
Mobil Frostschutz 600 -- Mobil Schmierstoff GmbH
Havoline AFC (BD04) -- ChevronTexaco/Arteco
Mobil Frostschutz 600 -- ExxonMobil
OMV Kühlerfrostschutz -- OMV AG
Total Thermofreeze Plus -- Total


Alltså - Etylenglykol, fosfat- och nitritfri.
Jag använder för enkelhetens skull BMW:s egen kylvätska - den är inte ens dyr, tvärtom billigare än många "universalprodukter"!
Artikelnummer enligt ovan, 81 22 9 407 454 för 1,5 liter.
Den är blå till färgen, men som peterus påpekar har färgen inte ett pillekvitt att göra med vad som är i flaskan.
All glykol är färglös i sig själv, färgen är tillsatt för att ge något slags identifikation av vätskan - och säkert av marknadsförings-skäl också, man kan lura många med en vacker färg..... :mrgreen:


Jo, men BMW är mästare i att "du måste använda VÅRA produkter". Många andra företag gör samma sak bara för att tjäna några extra kronor. Du som kund blir osäker vilket de utnyttjar.
Är BMWs glykol billigare så är det ju ett självklart bra val :)

Re: Kylvätska, olika färger - vilken sort skall användas ?

InläggPostat: 2017-06-28/13:37
av Gunnar Elmgren
peterus skrev:Jo, men BMW är mästare i att "du måste använda VÅRA produkter". Många andra företag gör samma sak bara för att tjäna några extra kronor. Du som kund blir osäker vilket de utnyttjar.
Är BMWs glykol billigare så är det ju ett självklart bra val


Nu listar ju BMW i alla fall 18 "godkända" alternativ till sin egen frostskyddsvätska, så man kan knappast beskylla dom för att bara tala i egen sak i just detta fall.
Jag har dock vid några tillfällen försökt köpa glykol "ute på stan", och på de flesta ställen ser personalen ut som fågelholkar då jag frågar efter nitrit- och fosfatfri etylenglykol - oftast tar dom fram nån röd eller blå vätska med ospecificerat innehåll, och hävdar att "den fungerar i alla motorer". Skitsnack - propylenglykol är visserligen mindre giftigt för människor än etylenglykol, men är till att börja med högst olämpligt i motorer med både stål och aluminium i kylkanalerna (det kan orsaka korrosion!), och som sagts så är det i princip omöjligt att avgöra fryspunkten om man blandar med etylenglykol. Nitrit och fosfat kan angripa slangar och lättmetall, så det är det också viktigt att vätskan är fri från. Blanda inte!