Piratfilter?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Piratfilter?

Inläggav Torsten Partell » 2006-11-08/19:04

Hallå!

Säsongen är på slutspurten även om det nog blir några vändor till, fram o tebax till jobbet. Det är lite lurigt på morgon och kväll nu, trots plusgrader i luften blir det frost på sina ställen när det är klart väder, som idag. Förra veckan var snö och jag trodde nog att det kanske var slutåkt ... men så blev det inte ännu. Men snart så är det iaf dax för vinterservice.

Åkte till Biltema's gubbdagis och gottade mig ... och handlade. Eftersom jag känner mig själv hade jag gjort en inköpslista innan besöket, annars köper jag bara en massa som ser kul ut och missar det jag behöver.

Bl a köpte jag oljefilterverktyget med Biltemas artnr 30-321 som någon här på forumet tipsat om, och på vägen hem passerade jag BMW-Gudens byggnad i Solna för att skaffa ett oljefilter till K75:an. Som vanligt jättekrångligt för dem som jobbar där, mha regnumret går de in i fiche-basen och pekar på filtret i rätt bild för att där skriva av artnumret på en lapp och sedan knappa in det på nytt i själva säljsystemet. Då först får man reda på om filtret finns hemma (det gjorde det) och promenaden ut på lagret kan börja. Puh ... jag skulle bli tokig om jag var tvungen att jobba på det sättet.

Ni som liksom jag är lite till åren kanske minns hur det var att handla hos Bosse Rindar i Sötälje? Man kommer dit med sin skrynkliga och lite oljiga handsskrivna minneslapp och säger att man vill ha nåt i stil med "den där fingängade skruven med en plastbit i ändan som sitter invid gasrullen för att justera trögheten på semestergasen till en R90 -76:a". Mannen bakom disken skriver omedelbart ned artikelnumret på en följesedel och frågar om de skulle nåt mer. Å så håller han på så där och skriver artnummer efter artnummer direkt ur huvudet tills man säger att det var allt. Redan under samtalet har han påtalat om det är leveranstid på vissa delar eller om de finns hemma, och dessutom ungefärliga priser!

Efter att sett tricket upprepas några gånger frågade jag om han kunde alla artikelnummer utantill. Mannen nekade och menade att han nog "bara" kunde lite drygt en tredjedel ...

Nog nu om gamla tider ... jag fick mitt filter mot att jag lämnade 164 kronor.... 164 spänn för ett filter!

Säkert av bra, eller åtminstone rätt, kvalitet men ändå! Filter borde kunna köpas billigare och tillräckligt bra på annan plats än i Gudens hus, t ex hos Biltema.

Nu till själva frågan. Nån som har "översättningsnummer" från BMW's filter (Olja, bensin o luft) till t ex Mann eller annan tillverkare och som går att köpa på t ex Ok, Mekonomen eller Biltema?

/T
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08

Inläggav Wizzard » 2006-11-08/19:30

BMW-NoToll;1496 skrev:Hallå!

S
Nog nu om gamla tider ... jag fick mitt filter mot att jag lämnade 164 kronor....

/T


Välkommen i gänget, delarna till min k1100 - service
Luftfilter, stift, oljefilter och trågtätningen 910:-
stiften 70:- +moms styck
/Wizz
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav albert arvidsson » 2006-11-09/07:57

BMWs filter motsvaras av följande (Mahle) Knecht nr: LX 75, OC 91, KL 20, dvs luft-/olje-/bränslefilter. Mann-Hummel filter MW 712, MWK 44, olje resp bränslefilter. Själv har kört med Mann W 712 i drygt 30 000 mil, filtret kostar 35-40 kr. Hylsan till detta filter är lite smalare än till BMW:s filter, eftersom själva oljefilterkroppen är aningen smalare än "originalfiltren". Blev rekomenderad att använda dessa för nästan 20 år sedan av en mycket duktig BMW-mekaniker i Tyskland, som jag kände personligen mycket väl. Tyvärr så dog han häromåret. I sammanhanget kan väl också nämnas att jag kört med syntetolja i över 20 år, inga problem med med oljeförbrukning, motorskador eller annat. /Albert Arvidsson
albert arvidsson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-06-16/07:10

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-09/08:20

För filter deciderade för just din modell tar Touringbutiken 89:-, Bike i Trollhättan tar 100:- medan tyska Louis tar 9,95 Euro. Samtliga med skatter men utan frakt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Toppentips

Inläggav Torsten Partell » 2006-11-10/20:30

Hej och tack so far för tipsen om alternativa filterkällor. Tydligen är BMW-Gudens hus i Solna mest till för de bemedlade som är villiga att betala dubbelt bara för att få inträda i den glasade hallen ... således inte för mig!

/T
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08

Inläggav anderssont » 2006-11-10/23:42

Du talade väl om och visade medlemskortet då får man rabatt. Inte möe men nån krona blir det. Tror det är 10 procent.

anderssont
anderssont
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2001-04-27/01:00

Inläggav anderssont » 2006-11-10/23:46

Du talade väl om och visade medlemskortet då får man rabatt. Inte möe men nån krona blir det. Tror det är 10 procent.

anderssont

Jo, 10 procent är det. Hitta ett gammalt kvitto.
anderssont
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2001-04-27/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-10/23:56

BMW-NoToll;1699 skrev:Hej och tack so far för tipsen om alternativa filterkällor. Tydligen är BMW-Gudens hus i Solna mest till för de bemedlade som är villiga att betala dubbelt bara för att få inträda i den glasade hallen ... således inte för mig!

/T


Mmmm; plus alla de som utan minsta tekniska bryderi och analys vill vara säkra på att få rätt spec på prylarna.
Andemeningen i ditt uttalande håller jag dock med om! Förutom nyblivna föräldrar finns det nog ingen annan konsumentkategori som är så flat/utsatt som motorcyklister.
Fast bilisterna verkar vara på god väg åt samma håll. På en Renaultmodell kostar ett lampbyte 1 300:- och många dyrare bilar rostar i galopp på grund av grava (Sic!) konstruktionsfel - ändå betalas det glatt och villigt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

tändstift

Inläggav Hans Ekman » 2006-11-11/13:34

för kännedom var och köpte 4 NGK stift på Mekonomen för 285kr.
vet inte om Biltema har dom i sitt sortiment?
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Inläggav Torsten Partell » 2006-11-11/16:17

albert arvidsson;1551 skrev: ---snipp
Mann W 712 i drygt 30 000 mil, filtret kostar 35-40 kr. Hylsan till detta filter är lite smalare än till BMW:s filter, eftersom själva oljefilterkroppen är aningen smalare än "originalfiltren".


Egentligen innebär nog ditt svar med filterbeteckningarna ovan att tråden inom ämnet är färdig. Återstår att finna ställen att köpa filtren men det klarar jag nog via nätet eller så. Tack!

Men, den där smalare hylsan ... var finner man en sådan?

Sade han som just köpt en hylsa som passar BMW's orginalfilter ... :( men den var inte så dyr, 30 spänn så den kan man nog kasta på nån annan BMW-åkare. Det tycks vara samma filter till K75, K100, K11, K12 (ej nya) och R11 så det borde finnas avsättning.

Guzzi-Leif ... Vi skulle nog kunna ta ett snack om de tankar man kan få i BMW-Gudens hus eller till följd av de utmaningar vi som människor står inför i smått och stort (se gärna Rikstelevisionens torsdags"nöje" Planeten kl 21.00) men då hamnar vi garanterat OT ... och det vill vi ju inte :rolleyes:

/T
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08

Köpte W712 av misstag på OK

Inläggav lem » 2006-11-11/18:07

albert arvidsson;1551 skrev:BMWs filter motsvaras av följande (Mahle) Knecht nr: LX 75, OC 91, KL 20, dvs luft-/olje-/bränslefilter. Mann-Hummel filter MW 712, MWK 44, olje resp bränslefilter. Själv har kört med Mann W 712 i drygt 30 000 mil, filtret kostar 35-40 kr. Hylsan till detta filter är lite smalare än till BMW:s filter, eftersom själva oljefilterkroppen är aningen smalare än "originalfiltren". Blev rekomenderad att använda dessa för nästan 20 år sedan av en mycket duktig BMW-mekaniker i Tyskland, som jag kände personligen mycket väl. Tyvärr så dog han häromåret. I sammanhanget kan väl också nämnas att jag kört med syntetolja i över 20 år, inga problem med med oljeförbrukning, motorskador eller annat. /Albert Arvidsson


Jag tog fel och köpte just W712 men vågade aldrig använda det. Är det ngn som vet vad M:et står för och varför man skall fortsätta gå till glashallen med en service som är helt bedrövlig om man kan gå till närmaste OK...

HÄlsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Fattar inte...

Inläggav Mimmi » 2006-11-11/20:52

Hej!

Jag kan inte förstå varför Ni i Stockholmsområdet envisas med att åka till de stora BMW-firmorna för att handla delar, när det finns den eminenta firman MC-PROFFSEN i Hägersten!

Jag har aldrig stött på maken till stort kunnande och service inom reservdelsområdet:cool: :)
Och vilket enormt reservdelslager Lennart har se´n...:eek:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-11-12/00:28

BMW-NoToll;1726 skrev:
*SNIPP*

Guzzi-Leif ... Vi skulle nog kunna ta ett snack om de tankar man kan få i BMW-Gudens hus eller till följd av de utmaningar vi som människor står inför i smått och stort (se gärna Rikstelevisionens torsdags"nöje" Planeten kl 21.00) men då hamnar vi garanterat OT ... och det vill vi ju inte :rolleyes:

/T


Att en tråd delvis ändrar riktning (men därmed inte byter huvudämne) tack vare svar på kommentarer, kan nog knappast räknas som OT. Då vore hela Forum-idén dödfödd.
Frågan här var ju om priser kunde kapas genom piratköp. Därmed är frågan om VAD som gör oss villiga att betala nästan vad som helst i högsta grad relevant. Tycker jag...

För övrigt skulle jag bra gärna vilja veta om föreslagna alternativa oljefilter garanterat öpnnar för "förbifart" vid samma tryck som originalet. Blir ju ändå det som bestämmer bytesintervallen...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav albert arvidsson » 2006-11-12/13:05

En hylsa som passar W 712 borde man kunna köpa exvis hos Mekonomem mfl, vissserligen säljer dem oftast Mahle/Knecht filter, men Malhle/Knecht har ju också ett filter som motsvarar W 127. Annars får du gärna låna min hylsa, förutsättningen är att du hämtar resp lämnar den exvis på mitt jobb ,("hyfsat" känd fjädringsfirma belägen i Upplands-Väsby) M:et i MW 712 torde stå för "Motorrad". Som sagt, det var många år sedan som min gode vän Konrad Zirfass svarade mig på frågan om oljefilterbyte till K-modellerna med följade: Vill du betala dyrt, mindre dyrt eller komma riktigt hyfsat undan. Me ddet menade och visade han ett BMW original filter (dyrt), ett Mahle/Knecht (mindre dyrt, som har levererat filter till BMW, liksom Purolator mfl gjort) och så till sist ett W 712 (hyfsat pris, passar på en rad olika bilar, bla BMW). Mer än 30000 mil har avverkats med Mann W 712 i motorn. Konrad hade 40 års erfarenhet som BMW mekaniker när han gick i pension, fast han fick fortsätta hemma i sin egen verkstad, eftersom ett ganska stort antal hojåkare insisiterade på att låta han serva deras hojar. Nåväl, det finns gott om "piratdelar" som är precis lika bra om inte bättre än det som tillverkarna av fordon använder.Efter att i princip hela mitt yrkesverksamma liv arbetat i företag som levererat till fordonsindustrin, så är det inte alltid kvalitetén som står överst på deras "dagordning", priset har genom året fått större roll. Å andra sidan borde detaljer som filter inte kosta så mycket eftersom forodonstillverkarna köper in stora mängder. Ändå kostar ett bränslefilter till K 75/ K 100 ca 250 kr hos BMW, medan Mahl/Knecht filtret ca 140-150 kr. För att inte tala om motoroljor, här finns det verkligen "absurda" prisskillnader. I övrigt instämmer jag till fullo med Guzzi-Leifs devis, jag brukar säga att ingen har monopol på sanningen. Praktisk erfarenhet brukar ge vid handen vad som stämmer och fungerar, sedan är det upp till var och en att tro vad de vill. MVH/Albert Arvidsson
albert arvidsson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-06-16/07:10

Inläggav Gabbe » 2006-11-12/14:04

Jag drar mig gärna från att lägga mig i såna här saker. Nu har jag mest hållit till i hembiotrådar och det är svårare att övertyga folk som har mindre insikt i motorvärlden, men här finns betydligt vettigare medlemmar ur motorsynpunkt.
Vi hade en gång i tiden märket Peugeot på vår firma och det hände från och till att motorer rasade på detta märke (det händer kanske alla märken, men inte så ofta).
Vad man ganska snabbt lade märke till var att det varje gång det hände satt ett oljefilter av märket "Fram" monterad i på motorn. Nu försöker jag inte skrota alla piratfilter med det, utan bara ge filterfrågan en viss infallsvinkel.
Man kan inte ens vara säker på att framfilter generellt var sämre än andra, men att de inte funkade på dåtidens Peugeot kunde vi hyggligt säkert konstatera.

Jag tänker som så efter 23 års bilmekande, är jag osäker på piratgrejors funktion så betalar jag hellre en högre summa. Skulle man däremot veta att t.ex. Bosch gör BMW's filter, så bör man kunna känna sig ganska säker med det valet.
Lampor, torkarblad och liknande kan ju kvitta om man chansar med.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav lem » 2006-11-12/19:24

Mimmi;1751 skrev:Hej!

Jag kan inte förstå varför Ni i Stockholmsområdet envisas med att åka till de stora BMW-firmorna för att handla delar, när det finns den eminenta firman MC-PROFFSEN i Hägersten!

Jag har aldrig stött på maken till stort kunnande och service inom reservdelsområdet:cool: :)
Och vilket enormt reservdelslager Lennart har se´n...:eek:


Hej!
Lennart är underbar men det tar 1/2 h extra att åka den vägen mot Solna. Normalt gör jag detta då jag får hjärnblödning varje gång jag varit på BMW's reservdelsmottagning (var nog 1 år sedan jag var där...). Tyvärr är jag senil också och glömmer i bland bort hur illa det var alt tror de skall förbättra sig...
/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Vägval

Inläggav Torsten Partell » 2006-11-14/20:04

Mimmi;1751 skrev:Hej!

Jag kan inte förstå varför Ni i Stockholmsområdet envisas med att åka till de stora BMW-firmorna för att handla delar, när det finns den eminenta firman MC-PROFFSEN i Hägersten!



MC-Proffsen är förstås bra ... men ligger lite off för mig (vanligen sådär en 3½ mil extra). Priserna är samma då de använder samma prisregister som dom gör i BMW-Gudens hus.

Att anlita MC-proffsen för att endast köpa oljefilter blir knappast någon glad av ... även om de är både kunniga och tillmötesgående när det verkligen gäller något lite mer komplicerat. Hoppas detta kan öka förståelsen ...

/T
Användarvisningsbild
Torsten Partell
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-04-01/18:08

Inläggav Sportster » 2006-12-15/10:12

Då jag är nybliven ägare till en R1150GS har jag kollat på oljefilter och på Mann´s hemsida visas att MW712 har en bypass-ventil som öppnar >2,5 bar (dvs då filtret är tätt av smuts).
Men W712 saknar denna bypass-ventil, dvs är det tätt så är det. Tittar man inuti ett nytt W712 så ser man tydligt att ventilen saknas.
Kontentan bör väl bli att ett W712 går bra om man kommer ihåg att byta i tid.
Ett W712-filter finns på OK-mackarna för ca 35:-.

Ett alternativ till MW712 är W712/52 som också har inbyggd bypass på 2,5 bar, men har dessutom påsvetsad sexkant på locket så man slipper ett separat filterverktyg.
Enda grejen är att detta filter bygger lite mer på höjden (ca 20mm). W712/52 kostar ca 80:- på OK-macken.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Filteravdragare

Inläggav Velocette » 2007-09-09/17:49

BMW-NoToll;1496 skrev:Hallå!



Bl a köpte jag oljefilterverktyget med Biltemas artnr 30-321 som någon här på forumet tipsat om, T


Du menar vel Biltemas artnr 20-321 ?
BSAA65 - BMWR75/5- R906- R80ST- R100RS -YamahaXS1100/SR500/SRX6-Caponord
Användarvisningsbild
Velocette
 
Inlägg: 145
Blev medlem: 2005-06-30/00:10

oljefilter-verktyg

Inläggav gösser » 2007-09-09/19:14

Hej!
Jo, du har rätt nummer. Det verktyget passar rakt av på filter till K 75, K 100
och K 1100. Du kan använda ett spärrhandtag/momentnyckel med 3/8¨
fattning.

Lars


Velocette;19902 skrev:Du menar vel Biltemas artnr 20-321 ?
Användarvisningsbild
gösser
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2005-08-30/01:00

Testat oljefilter enligt rekommendation.

Inläggav Kalle_B » 2007-11-22/08:34

Sportster;3857 skrev:Ett alternativ till MW712 är W712/52 som också har inbyggd bypass på 2,5 bar, men har dessutom påsvetsad sexkant på locket så man slipper ett separat filterverktyg.
Enda grejen är att detta filter bygger lite mer på höjden (ca 20mm). W712/52 kostar ca 80:- på OK-macken.


Valde den av Sportster föreslagna lösningen inför vinterns oljebyte. Den här varianten kan rekommenderas! Inget plock med hylsor o grejer. Funkar perfekt på min R850R, och då också på R1150. Kommer att bli mitt val i fortsättningen!:) Enklare kan det inte bli.
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Inläggav lem » 2007-11-25/09:44

andben;24262 skrev:Valde den av Sportster föreslagna lösningen inför vinterns oljebyte. Den här varianten kan rekommenderas! Inget plock med hylsor o grejer. Funkar perfekt på min R850R, och då också på R1150. Kommer att bli mitt val i fortsättningen!:) Enklare kan det inte bli.


Intressant!
Tyvärr tror jag att det är ca 5 mm för mycket att få på locket på K-maskiner. Men, nästa gång skall jag mäta om det finns marginal!

Häls/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst