Blinkersknas på min gamla K75 RT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blinkersknas på min gamla K75 RT

Inläggav Bosse H » 2017-08-07/12:42

Hej

Ny på forumet ;)

Jag har en gammal K75 RT Snut som jag tog över som skrot för ett par år sedan. Den hade stått i närmare 10 år och skulle till sopen när jag tog hand om den.

Det hade ärgat hål i tanken, så jag gjorde en provisorisk rep med kem-metal, fyllde tanken och stoppade i batteriet jag snott från gräsklipparen....

Brum! Så startade den direkt och går perfekt! En fantastisk motorcykel :) :)

2:a eller 3:je gången jag körde den så hängde starten upp sig. Vad jag förstår är det ett ibland förekommande problem. Nu har jag kört ganska mycket och det har inte återkommit. Så det verkar funka. Jag besiktade för ett par veckor sedan och den sprang igenom med blankt papper. Jag har nog kört 3-400 mil tot så här långt..

Men nu har den gått sönder...........

Det är blinkersen som knasar. Det började med att den blinkar hö + vä samtidigt när jag blinkade hö. Sedan blev det samma när jag blinkar vänster. Alltså, den blinkar som varningsblinkers oberoende om jag blinkar hö el vä! Högst värdelöst.

Jag misstänker att reläet har gått på lunch, men efter idogt Googlande påstås det att det kan vara dålig jord i starten???

Vad säger ni? Jag är skeptisk, men jag vet ju inte så allt är möjligt....

Om misstanke faller på reläet skulle jag vilja ha tag på ett sådant. Det är grönt, stort som ett cigarettpaket och märkt WEHERLE 54 210 001. Jag har inte kollat hos märkes om det finns att köpa där. I övrigt verkar begmarknaden vara skral...

Hopas någon kan komma med en bra idé :)

//Bosse
Användarvisningsbild
Bosse H
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2017-08-07/12:12

Re: Blinkersknas på min gamla K75 RT

Inläggav Inge K. » 2017-08-07/17:55

Hei.

Først sjekk at sikring nr. 3 og 7 er hele og har god kontakt.

Hvis det er jordingen av belastningsrelèet som er problemet gir dette seg utslag i ustabilt hovedlys og horn.
Lyset og hornet vil variere i intensitet når du har motoren i gang så det oppstår vibrasjoner.

En enkel test er og jorde inngangsterminalen til startmotoren vha. en startkabel med stillestående motor,
sjekk så om relèet fungerer......ikke trykk på startknappen under denne testen

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Blinkersknas på min gamla K75 RT

Inläggav BmwMats » 2017-08-07/20:00

Sätter också en slant på att det är någon av dessa säkringar som nämndes ovan.

Har själv varit med om att säkring 7 har bränt, hände så sent som idag.

Då fungerade blinkersen inte riktigt som det är tänkt. Först blinkade både vänster och höger EN gång, oavsett vilken blinkersknapp som tryckes in, sedan gick det inte att stänga av blinkersen. Efter ett par försök till så lyste det inte alls...

Åtgärd: Bytte säkring 7 och allt fungerade som vanligt igen. :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron