Slavcylinder växel K1200GT -06

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Slavcylinder växel K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2017-08-11/15:01

Hej
Har bytt till en 36mm slavcylinder (Oberon) istället för 34mm som BMW original för att få lägre kopplingskraft i kopplingshandtaget.

Blir osäker på mig själv om jag tappat något, men jag har fått läckage i banjo kopplingen (heter det så). Lagt in koppar brickor men då började det även läcka ovan muttern. (Inget minne att det fanns före bytet)
Banjo kopplingen kan röra sig ca 2mm upp ned innan montering. Ska det sitta nån o-ring ytterst?

Bifogar en bild, läckage ovan muttern mot den smala delen.
Fyllt med mineralolja.

Nått jag kan göra eller måste jag byta ut hela kopplingsröret från handtaget?
Bilagor
EC0883E8-CE3B-4474-B74A-B8662F035A4C.jpg
Slavcylinder
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Slavcylinder växel K1200GT -06

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-11/16:02

Banjokoppling är den som sitter i andra änden av hudraul-ledningen, uppe vid handtaget.
Det där är en konisk koppling, som definitivt inte ska ha några kopparbrickor.
Det som tätar är konan i änden på ledningen, som ska klämmas av nippeln ("muttern") mot motsvarande koniska säte i kopplingscylindern - brickorna hindrar muttern från att "bottna".
Jag kan se tre anledningingar till att det läcker; antingen är det koniska sätet i kopplingscylindern skadat eller smutsigt, eller så är den utvändiga konan på röret/slangen skadad/deformerad/smutsig, eller så är gängan i kopplingscylindern skadad eller för "grund, så nippeln inte kan skruvas in i botten.
Ta isär, kasta kopparbrickorna och inspektera konorna och gängorna i cylindern och på nippeln.
Du ska kunna skruva i nippeln för hand, så att röret sitter stumt i cylindern - det ska inte gå att "rucka" på röret ut och in. Därefter ska nippeln dras med föreskrivet moment så konan tätar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Slavcylinder växel K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2017-08-12/09:56

Har nu testat med att montera tillbaka BMW slav cylinder och allt tätar som tänkt på direkten.
Så det är något gör att det inte tätar på den nya slavcylindern.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Slavcylinder växel K1200GT -06

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-08-12/10:13

Som jag skrev ovan - kolla det koniska sätet och gängorna i hålet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Slavcylinder växel K1200GT -06

Inläggav Vertice » 2017-08-16/15:29

Gunnar Elmgren skrev:Som jag skrev ovan - kolla det koniska sätet och gängorna i hålet!


Ser ut som det koniska i botten inte är riktigt koniskt runt om. Leverantören har skickat ny slavcylinder och jag har returnerat den gamla. fortsättning följer
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst