K 100RS/K 100LT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 100RS/K 100LT

Inläggav mats eliasson » 2017-08-16/11:14

Har en K 100RS och en K 100LT, min undran är om någon vet om dessa modeller skiljer sig i motorprestanda trots att bägge har 90 hk i motorn. när jag kör de olika modellerna så är RS,n mycket kvickare i accelerationen än LT;n eller om det är något fel på LT,n. När väl hojarna har kommit upp i de högre hastigheterna så märks det inte så mycket skillnad. Min RS är mycket kvick trots att den gått 12 tusen och LT,n har 9000 mil på mätaren.

Vänliga Hälsning
Mats
mats eliasson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-04-23/07:14

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-16/12:50

Jag vet inte, men kan det ha att göra med en notabel viktskillnad? Det ser Du rimligen i de respektive hojarnas datablad.
Tittar man på K 1200 RS respektive LT, skiljer det väl nästan 100 kg(?) på dem, men om Dina modeller vet jag inte mycket. Dessutom är K 1200 LT nedtrimmad sådär 15 pållar jämfört med RS, men enligt Dig har Dina maskiner likadana motorer, så det kan inte vara skillnaden.

EDIT: Jag googlade, och viktskilllnaden verkar vara 10 kg, så om det är korrekt, är det knappast orsaken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Kapten Stofil » 2017-08-16/16:13

Olika utväxling i lådan och/eller slutväxeln?

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-16/17:15

Det borde ju i så fall märkas på varvräknarna, som vid samma hastighet rimligen visar olika på de två hojarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Kapten Stofil » 2017-08-16/17:35

Hittade att K100 RS har slutväxel 2.82:1, alla andra K100-versioner har 3.00:1

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Kapten Stofil » 2017-08-16/17:37

Det gör RS acc-snabbare än LT. Det går att byta slutväxel. Utväxlingen ska stå stämplad på klumpen, uttryckt i antal kuggar på kronhjul/pinjong

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Håkan » 2017-08-16/18:08

Kapten Stofil skrev:Hittade att K100 RS har slutväxel 2.82:1, alla andra K100-versioner har 3.00:1


Kapten Stofil skrev:Det gör RS acc-snabbare än LT.

Njae, blandar du inte ihop begreppen nu Jonas?
2,82:1 gör väl ändå att K100RS har högre toppfart.
Och utväxlingen kan väl inte både göra den acc-snabbare och ha högre toppfart? :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Håkan » 2017-08-16/18:14

mats eliasson skrev:Har en K 100RS och en K 100LT, min undran är om någon vet om dessa modeller skiljer sig i motorprestanda trots att bägge har 90 hk i motorn. när jag kör de olika modellerna så är RS,n mycket kvickare i accelerationen än LT;n eller om det är något fel på LT,n. När väl hojarna har kommit upp i de högre hastigheterna så märks det inte så mycket skillnad. Min RS är mycket kvick trots att den gått 12 tusen och LT,n har 9000 mil på mätaren.

Vänliga Hälsning
Mats

Mig veterligen är det ingen skillnad, förutom utväxling i slutväxel och vikten (möjligen också luftmotstånd), på dessa modeller.
Låter onekligen som att det är nåt galet med LT´n...

Men å andra sidan har jag märkt att det kan vara skillnader på olika exemplar av samma MC...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav mats eliasson » 2017-08-16/20:46

Att vikten skulle göra sån skillnad som det är kan det inte vara trots att LT´n är tyngre utan det märks även om jag skjutsar på RS´n och kör själv på LT´n. Var står det om det är olika utväxling på slutväxlarna ? Kan lägga till att RS´n är en -87:a och LT´n är en -91:a om det har någon betydelse. Har bägge hojarna samma insprutningssystem ? Tänker då på Bosch-enheterna som sköter insprutning och tändning.
// Mats
mats eliasson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-04-23/07:14

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Håkan » 2017-08-16/21:01

Leta på din modell på den här sidan: http://www.bmbikes.co.uk/bmwmodels.htm
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav mats eliasson » 2017-08-16/21:39

Tack Håkan för info-sidorna ! Såg som ni sa att utväxlingen är olika 1 : 2.91 mot 1 : 2.81, tror ni att byter man slutväxel till en sån som jag har till RS'N så blir LT'N piggare eller ska jag leta fel på ev. insprutarna tex. ? Ska jag testa med STP's insprutningsrengöring ?
//Mats
mats eliasson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-04-23/07:14

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-17/09:05

STP Injection Cleaner kan ju inte rimligen göra någon skada. Huruvida det får någon annan effekt, än att Du blir av med några tior, är däremot en annan historia - men Mimmi, som brukar veta, vad hon skriver om, har tidigare hävdat, att kemisk rengöring funkar bra (om det nu är där problemet sitter).
Du vet förmodligen, att det finns två varianter; STP Injection Trim (röd flaska) och STP Injection Cleaner (svart flaska) - och i Ditt fall skulle jag satsa på den svarta, som är till för "akutfall", medan den röda mer verkar vara till för "underhåll".

Själv har jag EN gång på tio år varit med om, att Sigurd varit svårstartad första gången på våren. Han gick igång direkt - men tvärdog efter ett par sekunder. Sedan var det lögn att få fart på motorn! Inte en hostning! När batteriet började krokna, laddade jag i någon timma och tryckte därefter på startknappen med vänster tumme, medan jag samtidigt vred gashandtaget fram och åter. Plötsligt hoppade han igång och gick rent direkt!
Därefter har jag tagit för vana att slå i en deciliter STP Injection Trim var 200:e mil - men huruvida det egentligen behövs, och vad felet var den där gången, har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 100RS/K 100LT

Inläggav mats eliasson » 2017-08-31/15:11

Har testat med akut insprutningsrengöring vid tankningar och det verkar inte hjälpa utan det kanske ska kännas skillnad på kraften på RS,n och LT,n i och med utväxlingen //Mats
mats eliasson
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-04-23/07:14


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst