Värmehandtag

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Värmehandtag

Inläggav Josef06 » 2006-11-14/19:52

Hej
Jag tänker skaffa värmehandtag till min K100LT (88)!
Har någon köpt och monterat dem själv? var kan man få tag på ett par? Har någon monterat sådana som man klistrar fast? Fungerar dem bra? (här är link till: http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html)
Alla rekomendation/tips/råd uppskattas.

MVH/ Josef
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Marie » 2006-11-14/22:25

Josef06;1951 skrev:Hej
Jag tänker skaffa värmehandtag till min K100LT (88)!
Har någon köpt och monterat dem själv? var kan man få tag på ett par? Har någon monterat sådana som man klistrar fast? Fungerar dem bra? (här är link till: http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html)
Alla rekomendation/tips/råd uppskattas.

MVH/ Josef


Hade jag varit i din sits, så hade jag investerat i ett par original värmehandtag. Då blir montaget definitivt snyggast.

Skall du däremot satsa på något annat, så har jag på min Yamaha mycket god erfarenhet av Oxford Hotgrips (finns hos de flesta hojtillbehörshandlare - mina köpte jag hos Kenneths Mc på Hisingen i Göteborg) De är lätta att montera, allt som behövs följer med. Sedan har de steglöst ställbar värmeeffekt och i högsta läget blir de rejält varma även i ner mot -10°C. Med nära minimumeffekt är de lagom för långkörning i svalare väder (runt +5°C). Jag tyckte också att de var sköna att ha under alpbuset i höstas när man med tunna sommarhandskar kom upp på hög höjd i alppassen.
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Handtag på ebay

Inläggav lem » 2006-11-14/23:55

Josef06;1951 skrev:Hej
Jag tänker skaffa värmehandtag till min K100LT (88)!
Har någon köpt och monterat dem själv? var kan man få tag på ett par? Har någon monterat sådana som man klistrar fast? Fungerar dem bra? (här är link till: http://www.saarela.se/vinter/varmehandtag/varmehand.html)
Alla rekomendation/tips/råd uppskattas.

MVH/ Josef


Hej!

Jag har lindat om trasiga handtag efter att försökt köpa på Ebay. Det är kubb om handtagen när de kommer ut och priserna blir höga. Original kostar de ca 1200:-. MC Profsen har en folie de rekommenderar (jag har ej provat). Den lägges under handtagen.

Hälsningar/L
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-15/07:12

Jag kan rekomendera "folien" som finns hos bl.andra MC-proffsen.
Jag har monterat den på minst ett tjugotal hojar under åren och den har hållit.

När BMW:s original handtag går sönder brukar jag ersätta dem med folien.

Med noggranhet och vilja får man en mycket snygg installation.

Vad som är viktigt är att du hittar på en isolering för vänstersidan så att inte värmen leds in i metallstyret.

Räkna med för denna typ av instalation en sluträkning på mellan 500-700:-.

Folien kostar ca.225:-, nya gummihandtag under 500:-, en bra vattenskyddad brytare ca.100:-, kopplingsmateriel och buntband ca.50:-
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2006-11-15/07:39

Jag har monterat värmehandtag på ett par tidigare hojar (gsx550 -83 och funduro -94) och just sådan man limmar på under handtagen.

Det är ju lite pill med gummihandtagen. Först var det svårt att få av handtagen. Jag hade ingen tryckluft då. Försökte in i det sista utan "glidmedel" men blev tvungen att ta ett par droppar sonax eller 5-56. Då flög jag in i väggen när det släppte. I det läget gäller det att torka rent noga så värmeslingan fäster och även handtagen inte slirar runt.
Det var även bökigt att få dit handtagen igen. Det finns säkert en bra metod för det, men jag jobbade på dom utan 5-56.
Det tog en stund och skinnet på tummarna var nästan utslitet.

Efter det är kabeldragningen kvar.
Jag lyfte av tanken och så och drog kablarna snyggt längs med ramen.
Jag föjde ett exempel i tidningen mc-folket som jag tyckte var mycket bra. Dom tipsade om inkoppling med relä och det gjorde jag. Men jag hoppade över motståndet för halv effekt och tog även en vanlig drag/tryck strömbrytare eller vad det heter.
Men vilken härlig värme det blev. Lite för varmt ibland på bara full effekt, men det var eftervärme ganska länge.

Minns en kall och regnig bit i Norge år 2000 med ett stort gäng mc-åkare. Nästan alla frös och hade krokiga, stela fingrar.
Då gick jag fram, drog av mig hanskarna och höll upp händerna. Det ångade om händerna och alla var avundsjuka.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

värmehantag

Inläggav Josef06 » 2006-11-15/10:34

Bengt Allevad;1970 skrev:Jag har monterat den på minst ett tjugotal hojar under åren och...
Vad som är viktigt är att du hittar på en isolering ...


Tack för svaret.
- Kan du tänka dig beskriva varifrån brukar du ta El?
- Vad brukar du använda (eller rekomenderar) för isolering?

Hälsningar /Josef06
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-15/11:58

Josef06;1976 skrev:Tack för svaret.
- Kan du tänka dig beskriva varifrån brukar du ta El?
- Vad brukar du använda (eller rekomenderar) för isolering?

Hälsningar /Josef06


Nyare BMW än din är, har på vänstersidan en plasthylsa lika grov som gasrullen. Däremot är den skruvad med två skruv i styret. Den tjänstgör som värmeisolering och gör även på de hojar som inte har värmehandtag att handtagsbyte går lätt.

I ditt fall kan du ta ett elrör som du gör en slits i, så att det går att klämma ihop. Kontaktlimma det sedan mot styrmetallen.
Alternativt köpa en gasrulle. Kostar nog under 200:-
Gummihandtaget till denna vänstra sida bör vara ett "gashandtagsgummi" som har större innerdiameter.

Lagom effekt på båda sidors handtag om man gör denna isolering brukar vara 20w/sida.

En lämplig säkringsgrupp är ju först och främst en som är tändnyckelberoende.
Vidare, när jag monterar extrautrustning, brukar jag vara noga med att inte välja en grupp, som vid ett fel i handtagen eller dess till-ledare, kan slå ut en viktig funktion. Altså inte tändning, inspr., ABS, lyse.
Däremot om det finns grupper för blinkers, instrumentbelysning eller liknande är det helt OK.

Ibland får man säkra upp vald grupp ett steg; det blir ju ca. 3,5 A extra på gruppen.

På din modell innehöll troligen instruktionsboken ett mycket tydligt elschema, även om det var litet till formatet
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2006-11-15/14:09

Bengt Allevad;1970 skrev:Jag kan rekomendera "folien" som finns hos bl.andra MC-proffsen.
Jag har monterat den på minst ett tjugotal hojar under åren och den har hållit.

När BMW:s original handtag går sönder brukar jag ersätta dem med folien.

Med noggranhet och vilja får man en mycket snygg installation.

Vad som är viktigt är att du hittar på en isolering för vänstersidan så att inte värmen leds in i metallstyret.

Räkna med för denna typ av instalation en sluträkning på mellan 500-700:-.

Folien kostar ca.225:-, nya gummihandtag under 500:-, en bra vattenskyddad brytare ca.100:-, kopplingsmateriel och buntband ca.50:-


Min kommentar är då att de färdiga handtagen från Oxford kostar knappt 800 kr för en komplett sats, och då finns även en separat hängsäkring i värmehandtagskretsen med, så att man kan koppla in det hele på osäkrad tändningsnyckelstyrd el. Jag tycker inte att den extra hundringen är dyrt med tanke på att man då får även reglerbar värmeeffekt, och antagligen är Oxfords handtag så byggda att de kompenserar för läckage mot handtagsmetallröret, för jag märker ingen skillnad mellan värmen i höger och vänster handtag.
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-11-15/14:33

Marie;1984 skrev:Min kommentar är då att de färdiga handtagen från Oxford kostar knappt 800 kr för en komplett sats, ...................
/Marie


Säkert helt OK handtag bara det att i min, när det gäller vissa saker:D , helt originaltvungna värld, vill jag ha BMW original-gummi-handtag. Kosta vad det vill i jobb och pengar:) .

Sedan utan att skämta, så på nyare BMW-modeller drar man anslutningstrådarna inuti styret och monterar altså folien med trådarna utåt och då funkar inte din princip. Samtidigt har man då nämnda isolering redan monterad från fabrik.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-15/15:20

Hej
Jag gjorde enl beskrivningen i länken.Med lite startgas så lossnade handtagen oerhört lätt.En liten dusch och sen plopp så hade man handtaget i handen.När man sen ska ha dit dom igen så sprayade jag på hårspray som glidmedel.Det finns ju inget klibbigare sen när det torkar :p
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav 2660174 » 2006-11-16/23:30

Bengt Allevad;1970 skrev:Folien kostar ca.225:-, nya gummihandtag under 500:-, en bra vattenskyddad brytare ca.100:-, kopplingsmateriel och buntband ca.50:-


Aha! Var kan jag köpa vattenskyddad brytare? Jag har just byggt värmehandtag på min K100 (tack Mats för hjälpen!) och då använde jag dels folien för 120 kr, dels vippströmbrytare från Biltema för ca 30 kr, som råkade passa strömbrytarpanelen på K100.
Men särskild vattenskyddad är nog inte den brytaren.

:)
2660174
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-07-19/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2006-11-25/18:45

Hej
Jag köpte en vanlig vippbrytare på Elfa och kompletterade den med en liten gummihuva.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5108.htm
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

brytare

Inläggav Okänd » 2006-11-26/19:40

man kan hitta bra brytare på båt dels butiker (Hertmans.);)

Per Åkesson;2107 skrev:Aha! Var kan jag köpa vattenskyddad brytare? Jag har just byggt värmehandtag på min K100 (tack Mats för hjälpen!) och då använde jag dels folien för 120 kr, dels vippströmbrytare från Biltema för ca 30 kr, som råkade passa strömbrytarpanelen på K100.
Men särskild vattenskyddad är nog inte den brytaren.

:)
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Josef06 » 2006-11-28/21:33

Tack till Er alla som svarade på min fråga.
Äntligen valde jag färdiga handtagen från Oxford. Jag köpte den hos Kenneths MC och de monterade dem åt mig. Den heter Hot Grips och består av kompletta värmehandtag med justerbar värme ->55 grader, Vattentätt reglage för styr- eller panelmontage, drar under 2A. Dem värms inom minuter och jag har inte märkt någon skillnad mellan värmen i höger och vänster handtag. Jag är jätte nöjd (speciell tack till Marie för tipet!)
Josef06
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 2006-03-11/21:40

Inläggav Marie » 2006-11-28/22:44

Tack Josef!
Det var så lite så... Jag berättar gärna om saker jag känner mig nöjd med
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2008-04-19/15:19

Mina gummihandtag är utslitna och spruckna (efter bara 4000 mil!).
Frågan är om jag kan köpa vilka gummitutor som helst och kränga på eller om värmeslingorna är inbakade i gummit på originalhandtagen?
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Inläggav Håkan » 2008-04-19/16:37

ekenstam50;33589 skrev: vilka gummitutor som helst?



Hej.

Ja visst, i princip.

Jag antar att du har orginal värmehantag, om jag minns rätt...

Värmeslingorna sitter i en plasthylsa under gummitutorna.
Plasthylsan har samma diameter på båda sidor.
Köper du nåt set tillbehörshandtag behöver du två tutor avsedda för gashandtag.

BMW orginal passar direkt.:rolleyes:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst