tibbe skrev:Men hamnade i kö utanför brussel i somras och var tvungen att köra åt sidan och låta den svalna.
Hur hög blev tempen?
Om du är rädd för kokning så tänk på att kokpunkten för glykolbaserad kylarvätska ofta ligger runt 120°C i ett trycksatt kylsystem.
Glykol är sämre än vatten på att överföra värmen till kylaren och ju högre glykolhalt man har desto mer ökar motortempen.
Inom RR är glykol förbjudet och man använder istället andra tillsatser tex Redline WaterWetter eller Motul MoCool som har fördelarna att de lättare avger värmen till kylaren och motorn går svalare.
Min gamla Husaberg kokade ofta men då jag slog i MoCool blev det bättre. Helt bra blev det först när jag monterade en kylfläkt.
WaterWetter/MoCool och liknande produkter har en STOR NACKDEL och det är att de
INTE ERBJUDER NÅGOT FROSTSKYDD som tex glykol.
Ett annat alternativ är att minska glykolkoncentrationen och på så sätt marginellt öka värmeavledningen. Problemet med detta är att även kokpunkten sjunker i takt med minskad koncentration.
MoCool "Can be mixed with most coolants monoethyleneglycol based". Detta har jag inte testat men det kanske minskar dina överhettningsproblem?
Tänk på att det jag beskrivit ovan är inte helt i linje med vad som står i instruktionsboken.
Redline WaterWetter:
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetterMotul MoCool:
https://www.motul.com/se/en/products/mocool