Sida 1 av 1

Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-18/13:09
av Peo Thörnestad
Är motorerna känsliga? När jag kör sakta i kö så tenderar tempen att gå upp en bit och fläkten går igång. vid normal körning ligger tempen på ok. Vid tvätt försöker jag alltid spola rent kylaren men det är ju svårt att spola bakifrån. Funderar på om termostaten behöver bytas...

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-18/13:37
av Thomas Stadin
Peo Thörnestad skrev:Är motorerna känsliga? När jag kör sakta i kö så tenderar tempen att gå upp en bit och fläkten går igång. vid normal körning ligger tempen på ok. Vid tvätt försöker jag alltid spola rent kylaren men det är ju svårt att spola bakifrån. Funderar på om termostaten behöver bytas...


Det du beskriver låter högst normalt och det är sannolikt inget fel på termostaten.
Om termostaten hade slutat att fungera och fastnat i "öppet läge" skulle motortempen inte komma upp i normal temp förrän efter längre stund stillastående.
Hade den fastnat i "stängt läge" hade hojen kokat sönder då du belastade motorn.

Med tiden fylls cellerna i kylaren av döda insekter och tjära. Om fläkten går ofta och länge kan det vara idé att rengöra kylaren ordentligt.

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-18/14:05
av Gunnar Elmgren
K1200GT har en lite klent dimensionerad kylare, så Thomas tips ovan om att rengöra cellpaketet är högst relevant.
Ta bort alla kåpor/galler och gör rent noga.

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-19/09:06
av Peo Thörnestad
Ursäkta språket men fan va forumet är bra! :D

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-19/22:14
av tibbe
Har samma problem med min -07 K12GT.
Köpte i fjol insektslösare från Motormännen och sprayade på kylare både fram ifrån och bakifrån.
Spolade sen rent med vatten under lågt tryck. Kom ut en massa skräp.
Men hamnade i kö utanför brussel i somras och var tvungen att köra åt sidan och låta den svalna.
Tänkte lossa kylaren i vinter för ordentlig rengöring och samtidigt byta tändstifft.

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-20/08:05
av Bror Gårdelöf
En självklar åtgärd, som kan minska (men inte eliminera) problemet med igensatt kylare, är en skärmförlängare - men det har Du kanske redan?

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-20/09:02
av Thomas Stadin
tibbe skrev:Men hamnade i kö utanför brussel i somras och var tvungen att köra åt sidan och låta den svalna.


Hur hög blev tempen?
Om du är rädd för kokning så tänk på att kokpunkten för glykolbaserad kylarvätska ofta ligger runt 120°C i ett trycksatt kylsystem.

Glykol är sämre än vatten på att överföra värmen till kylaren och ju högre glykolhalt man har desto mer ökar motortempen.
Inom RR är glykol förbjudet och man använder istället andra tillsatser tex Redline WaterWetter eller Motul MoCool som har fördelarna att de lättare avger värmen till kylaren och motorn går svalare.

Min gamla Husaberg kokade ofta men då jag slog i MoCool blev det bättre. Helt bra blev det först när jag monterade en kylfläkt.

WaterWetter/MoCool och liknande produkter har en STOR NACKDEL och det är att de INTE ERBJUDER NÅGOT FROSTSKYDD som tex glykol.

Ett annat alternativ är att minska glykolkoncentrationen och på så sätt marginellt öka värmeavledningen. Problemet med detta är att även kokpunkten sjunker i takt med minskad koncentration.

MoCool "Can be mixed with most coolants monoethyleneglycol based". Detta har jag inte testat men det kanske minskar dina överhettningsproblem?

Tänk på att det jag beskrivit ovan är inte helt i linje med vad som står i instruktionsboken.

Redline WaterWetter: http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter

Motul MoCool: https://www.motul.com/se/en/products/mocool

Re: Varmgång K1200GT

InläggPostat: 2017-09-20/21:06
av Thomas Stadin