Varmgång K1200GT

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Varmgång K1200GT

Inläggav Peo Thörnestad » 2017-09-18/13:09

Är motorerna känsliga? När jag kör sakta i kö så tenderar tempen att gå upp en bit och fläkten går igång. vid normal körning ligger tempen på ok. Vid tvätt försöker jag alltid spola rent kylaren men det är ju svårt att spola bakifrån. Funderar på om termostaten behöver bytas...
K1200GT -08
"Et in terra pax hominibus"
Peo Thörnestad
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2016-05-24/07:06
Ort: Åkersberga

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-18/13:37

Peo Thörnestad skrev:Är motorerna känsliga? När jag kör sakta i kö så tenderar tempen att gå upp en bit och fläkten går igång. vid normal körning ligger tempen på ok. Vid tvätt försöker jag alltid spola rent kylaren men det är ju svårt att spola bakifrån. Funderar på om termostaten behöver bytas...


Det du beskriver låter högst normalt och det är sannolikt inget fel på termostaten.
Om termostaten hade slutat att fungera och fastnat i "öppet läge" skulle motortempen inte komma upp i normal temp förrän efter längre stund stillastående.
Hade den fastnat i "stängt läge" hade hojen kokat sönder då du belastade motorn.

Med tiden fylls cellerna i kylaren av döda insekter och tjära. Om fläkten går ofta och länge kan det vara idé att rengöra kylaren ordentligt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-09-18/14:05

K1200GT har en lite klent dimensionerad kylare, så Thomas tips ovan om att rengöra cellpaketet är högst relevant.
Ta bort alla kåpor/galler och gör rent noga.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav Peo Thörnestad » 2017-09-19/09:06

Ursäkta språket men fan va forumet är bra! :D
K1200GT -08
"Et in terra pax hominibus"
Peo Thörnestad
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2016-05-24/07:06
Ort: Åkersberga

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav tibbe » 2017-09-19/22:14

Har samma problem med min -07 K12GT.
Köpte i fjol insektslösare från Motormännen och sprayade på kylare både fram ifrån och bakifrån.
Spolade sen rent med vatten under lågt tryck. Kom ut en massa skräp.
Men hamnade i kö utanför brussel i somras och var tvungen att köra åt sidan och låta den svalna.
Tänkte lossa kylaren i vinter för ordentlig rengöring och samtidigt byta tändstifft.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-09-20/08:05

En självklar åtgärd, som kan minska (men inte eliminera) problemet med igensatt kylare, är en skärmförlängare - men det har Du kanske redan?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-20/09:02

tibbe skrev:Men hamnade i kö utanför brussel i somras och var tvungen att köra åt sidan och låta den svalna.


Hur hög blev tempen?
Om du är rädd för kokning så tänk på att kokpunkten för glykolbaserad kylarvätska ofta ligger runt 120°C i ett trycksatt kylsystem.

Glykol är sämre än vatten på att överföra värmen till kylaren och ju högre glykolhalt man har desto mer ökar motortempen.
Inom RR är glykol förbjudet och man använder istället andra tillsatser tex Redline WaterWetter eller Motul MoCool som har fördelarna att de lättare avger värmen till kylaren och motorn går svalare.

Min gamla Husaberg kokade ofta men då jag slog i MoCool blev det bättre. Helt bra blev det först när jag monterade en kylfläkt.

WaterWetter/MoCool och liknande produkter har en STOR NACKDEL och det är att de INTE ERBJUDER NÅGOT FROSTSKYDD som tex glykol.

Ett annat alternativ är att minska glykolkoncentrationen och på så sätt marginellt öka värmeavledningen. Problemet med detta är att även kokpunkten sjunker i takt med minskad koncentration.

MoCool "Can be mixed with most coolants monoethyleneglycol based". Detta har jag inte testat men det kanske minskar dina överhettningsproblem?

Tänk på att det jag beskrivit ovan är inte helt i linje med vad som står i instruktionsboken.

Redline WaterWetter: http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter

Motul MoCool: https://www.motul.com/se/en/products/mocool
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Varmgång K1200GT

Inläggav Thomas Stadin » 2017-09-20/21:06

D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst