Sida 1 av 1

Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-13/19:31
av Magnus Mörtling
Lade pressbilden på K1600 B Grand America ovanpå bilden på en K1600GTL Exclusive.
Det man undrar då är varför GA är toppfartsbegränsad till 162km/h

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/02:14
av Fredric Fredricson
Toppfartbegränsningen handlar nog om vad BMW anser vad som är säkert givet hur alla prylar som är påhängda påverkar aerodynamiken. Jag vill minnas att K1300S hade en rekommenderad maxfart på 180km/h (eller så) med packväskorna på.

/Fredric

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/09:14
av Bror Gårdelöf
Gissar detsamma. K 1200 RS lär vara god för 240 knyck - men med påmonterade packväskor rekommenderar BMW högst 130 km/h. (Jag har kört fortare på Autobahn utan problem, men det var ingen njutning.)

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/10:16
av Thomas Stadin
Magnus Mörtling skrev:Det man undrar då är varför GA är toppfartsbegränsad till 162km/h


Hur fort går HD´s touringlok, 99 mph?

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/10:22
av Kovlingen
Thomas Stadin skrev:Hur fort går HD´s touringlok, 99 mph?

Harleys.jpg
Harleys.jpg (36 KiB) Visad 3605 gånger

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/10:33
av Thomas Stadin
Magnus Mörtling skrev:Det man undrar då är varför GA är toppfartsbegränsad till 162km/h


Magnus, det är väl inte bara "GA" som är toppfartsbegränsad till 162 km/h utan det gäller väl alla K1600B?
Du kanske just har köpt "Världens Dyraste EU-moppe"? :)

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/12:21
av Magnus Mörtling
Thomas Stadin skrev:Magnus, det är väl inte bara "GA" som är toppfartsbegränsad till 162 km/h utan det gäller väl alla K1600B?
Du kanske just har köpt "Världens Dyraste EU-moppe"? :)


Korrekt. Men den är begränsad högre. Någon nämnde 180km/h men det verkar inte stämma på alla då någon i USA kört 125mph utan att den klippte. Mina fd GTL var också spärrade men till 220 enligt uppgift. Jag har aldrig varit i närheten av den spärren, dock över 162...
En GTL i 180 är inte en alldeles trygg upplevelse om än hanterbar.
Jag tänkte att det är toppboxen som gör det men det kan säkert vara annat också då GA har betydligt lägre box än GTL.

Min B går för tillfället 0km/h och det är extremt irriterande (och säsongsberoende).

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/12:50
av Thomas Stadin
Magnus Mörtling skrev:
Thomas Stadin skrev:Magnus, det är väl inte bara "GA" som är toppfartsbegränsad till 162 km/h utan det gäller väl alla K1600B?
Du kanske just har köpt "Världens Dyraste EU-moppe"? :)


Korrekt. Men den är begränsad högre. Någon nämnde 180km/h men det verkar inte stämma på alla då någon i USA kört 125mph utan att den klippte. Mina fd GTL var också spärrade men till 220 enligt uppgift. Jag har aldrig varit i närheten av den spärren, dock över 162...
En GTL i 180 är inte en alldeles trygg upplevelse om än hanterbar.
Jag tänkte att det är toppboxen som gör det men det kan säkert vara annat också då GA har betydligt lägre box än GTL.

Min B går för tillfället 0km/h och det är extremt irriterande (och säsongsberoende).


Du har hela vintern på dig att hitta en work-around.

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-14/17:14
av Bror Gårdelöf
Magnus Mörtling skrev:
Thomas Stadin skrev:Jag tänkte att det är toppboxen som gör det ...

Ingen dum tanke. Honda Pan European är ju känd för att kunna börja pendla i farter över 150 km/h. Det lär dock främst gälla vid solokörning med toppbox. Tar man bort toppboxen och/eller kör med passagerare, påstås problemet försvinna.

Svågern körde tidigare Yamaha FJR 1300 A med Givis stora toppbox (som enligt Mascot Motor i Nässjö är bättre än originalboxen). Han märkte en klar skillnad i stabilitet vid högre farter, när han körde singel, om toppboxen var på- eller avmonterad.

Själv kör jag mycket sällan fortare än 130, men visst har jag varit uppe i 150, trots BMW:s rekommendationer - och dessutom med Givis lilla toppbox påmonterad (som på bilden här).
Cykeln kändes klippstadig - men njutbart var det inte. För bullrigt.

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-11-15/11:32
av Sven Lagerstrand
Enligt uppgift lär det vara fotbräderna fram som ger oönskade effekter vid högre farter.

Svenne

Re: Skillnad mellan K1600GTL och K1600B Grand America

InläggPostat: 2017-12-11/17:41
av Roger Gross
Betr K1600 och högfartsstabilitet:
På årets BMW Motorrad Days i Garmisch-Partenkirchen hade jag ett samtal med produktansvarig för K1600-serien.
Vi diskuterade olika framtida förändringar/förbättringar och naturligtvis var hojens vikt uppe till diskussion. En lösning är att förse K1600 med mycket lätta fälgar i smidd aluminium, magnesium eller kolfiber. BMW Motorrad har testat olika lätta fälgar men ju lättare fälg desto sämre högfartsstabilitet. Till K1600 finns smidda aluminiumfälgar som fabriksmonterat tillbehör, men de fälgarna är bara obetydligt lättare än original gjutna fälgar. Orsaken är att med ännu lättare fälgar fick man en ostabil hoj och kunde alltså inte välja den utvecklingen för att nå en lägre hojvikt. Sambandet aerodynamik - viktfördelning - tyngdpunktsplacering - hjulens stabiliserande kraft vid rotation är tydligen inte enkelt.Dessutom ska ramen kunna flexa i vissa riktningar men vara bergstabil i annan riktning.
Honda har aldrig fått ordning på sin Pan European trots mycket kostsamma ansträngningar med bl a de exemplar som svenska polisen köpte. Jag har på Tyska Autobahn åkt bakom en relativt ny Pan European och med egna ögon sett eländet - från 130 km/tim var det otäckt slingrigt... BMW Motorrad använder på tyskt vis både hängsle och livrem - därav toppfartsbegränsningen. Man vill ha stor marginal eftersom man inte vet vilka kåpglas, lufttryck eller andra påhitt kunden "ställer till" med.
Säkerhetsmarginalen på en icke modifierad K1600 är alltså stor för att undvika ostabilitet i höga hastigheter.
Vänliga hälsningar,
Roger G