Rapport från en växellåda. ( K11)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rapport från en växellåda. ( K11)

Inläggav tibbe » 2017-11-24/19:31

Bakgrund: Har en -94 K1100LT / 17000 mil ( som får sidvagn om några månader ) där växellådan sjöng vid motorbromsning.
Vad har skett: renoverade en låda, bytte lager och bussningar och stoppade in den i K11 istället. Får vänta med provkörningen till sidvagnen kommer på, TKC80 däcken får några dubb och jag fått till till bakbromsen ( mer om bromsfelet senare.

Just nu: plockat isär gamla lådan (A) och hittat axiellt glapp på ingående axel med ca. 0.1 mm. Beställt nya lager.
Skadan på lagren kan ha kommit från att regnvatten trängde in i den skadade gummibälgen vid kopplingsstången för några år sen.

Har innehållet till ytterligare en låda.
Av intresse ville vi se vad som slits i en låda med några mil.
Och se vad som kan skilja på en K1100-växelåda mot en K1200 alt. en R1100/1150 växellåda.
Tittade på kuggslitaget: jämna ytor med knappt något slitage på både 17.000 mila lådan ( A ) och lådan med lösa delar (B ).
Kullagren i bägge lådorna (A) och (B) med latt slitade och helt jämn gång.
Klokopplingarna i växelförararna Inget synligt slitage på klackarna och vid styrning av klokopplingarna mot klackarna i kugghjulen kändes en avrundning på högst 0.1 mm åt båda hållen på bägge lådorna.
Inga kännbara glapp mellan klokopplingarna och axelsplinsen.
Växelförarna Inget synbart slitage på klackarna märkena efter gjutniingarna finns kvar, dock fanns det på A en liten sliten yta innerst på en växelförare. Hålen för styrrören runda på några 1/100 mm när på A och B.
Växelselektorn i AL, på (A) kan man se att ytan jämnats ut ac rullarna på växelföraran men här rör det sig om högst några 1/100 mm igen . På ( B) som eloxidertsa svart har ytan slitits mindre, vilket är att vänta då den fått ett hårdare oxidskikt, dock hade ytan i mittenspåret skadats troligen vid demonteringen och fått några små jack.

Summering: K1100 lådorna och liknade modeller K12,R1100/1150 är mycket robusta och långlivade vid normal körning bara man gör normalt underhåll. När ni gör vinterserice, kontrollera gärna att gummidamasken baki lådan är hel runt om.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: Rapport från en växellåda. ( K11)

Inläggav BrooklynS » 2017-11-26/10:29

Intressant!

Växellådan är nog det som slits MINST i den mekaniska kategorin hos motorcykeln. Däremot tror jag att BMW-s traditionella växellådor tillhör de absolut starkast konstruerade. Byter man olja ofta är det svårt att se vad som skulle kunna orsaka ens mindre slitage.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rapport från en växellåda. ( K11)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-26/11:54

Det är ju lite festligt med tanke på, att BMW:s lådor också är kända för att vara klonkiga (undantag gamla K-serien. Min låda är helt oklonkig.) Klonket måste ha en mekanisk orsak, med det sliter tydligen inte så mycket, som ljudet ger anledning att tro.
Nya K-seriens tidiga lådor small ju, så att MOTORRAD hade några rader om, att skogvaktare misstänkte tjuvjakt - men trots det höll de (som regel).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rapport från en växellåda. ( K11)

Inläggav BrooklynS » 2017-11-26/11:58

De gamla växellådorna klonkade betydligt mer... och höll gjorde de.

Däremot så är vatten i oljan förödande på många sätt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Rapport från en växellåda. ( K11)

Inläggav tibbe » 2017-12-19/12:03

Har nu en K1100 låda i reserv, bytte bara de koniska lagren på ingående axel ( efter att regnvatten smitit in i en sprucken damask för kopplingen ) och alla tätningar.
I en R1100RT låda har vi hittat slitage på 1-2áns växelförare annars i bra skick.
Små skillnader mellan lådorna förutom att R11 lådan har kullager även på ingånde axel, några gummiringar på axlarna och en något större växelväljartrumma samt en annan fjäder i ryckutgämnaren.
Grunnar just nu på varför växelväljaren har blivit sliten, om det kan vara något i växlingstekniken?
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst