K 1200 RS - Bimota

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K 1200 RS - Bimota

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-25/19:27

I senaste numret av svenska Classic Bike skriver redaktören Peter Dahlbom i artikeln "Class(ics) of 97!", att ramen på BMW K 1200 RS - som lanserades det året - är designad av Bimota!
Jag har inte lusläst all tillgänglig litteratur om min hojs historia, men en och annan artikel har det blivit av förklarliga skäl. Uppgiften, att Bimota designat ramen, har jag dock aldrig stött på tidigare. Någon, som vet mer?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 1200 RS - Bimota

Inläggav Inge K. » 2017-11-25/20:41

Hei.

Dette er noe som har passert hus forbi......det er ikke godt å få med seg alt som skjer (skjedde).
Denne linken fra Cycle World i Januar -96 er nok med på å bekrefte at Bimota var en samarbeidspartner
når det gjaldt ramme konstruksjonen.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: K 1200 RS - Bimota

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-25/21:18

Där ser man. Bimota har ju ett gediget kvalitetsrykte, så att BMW anlitade dem för att utveckla ett chassi verkar både klokt och plausibelt.
Dessutom har BMW samarbetat med italienska företag även för övrigt. F 650-modellerna byggdes i början av Aprilia - som också lanserade en egen variant på temat; Pegaso.
Intressant, dock, att jag skulle snubbla över den informationen efter att ha ägt en K 1200 RS i tio år!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K 1200 RS - Bimota

Inläggav Inge K. » 2017-11-25/22:41

Bror Gårdelöf skrev:Dessutom har BMW samarbetat med italienska företag även för övrigt. F 650-modellerna byggdes i början av Aprilia


Når vi er inne på temaet........denne motoren (F650/Rotax/BMW) ble benyttet på en Bimota modell (BB1).
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: K 1200 RS - Bimota

Inläggav Håkan » 2017-11-26/07:26

Inge K. skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Dessutom har BMW samarbetat med italienska företag även för övrigt.


Når vi er inne på temaet........

En till, ;) Laverda var inblandade i första prototypen till det så vinstgivande GS-segmentet, med en prototyp version av R80G/S.
http://www.laverdaforum.com/forum/index ... ic=87285.0
https://books.google.se/books?id=HOBKCQ ... gs&f=false
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: K 1200 RS - Bimota

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-26/08:27

Kul, detta. BMW har ju ett rykte om sig att vilja gå sina egna vägar. ("Hade inte Guldvingen kommit med vätskekyld boxerfyra 1976, skulle nog BMW ha byggt en sådan, men nu blev det en liggande radfyra i stället.") Och de har duktiga ingenjörer.
Men det förefaller uppenbart, att de dessutom anlitar andra välrenommerade företag i branschen - vilket verkar klokt. Väl genomtänkt outsourcing är ingen dum princip. Bromsarna kommer från Brembo, och första gången jag tvättade min hoj, upptäckte jag, att i alla fall en del av avgassystemet kommer från Lafranconi - annars måhända mest känt som leverantör till Moto Guzzi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron