Rasad K1100 motor
Postat: 2017-12-29/13:15
I somras lyckades ett avgasventilsäte lämna sin plats i toppen på min K1100LT-97 (6000 mil) efter ca två månaders körning sen köp. Ventilsätet gjorde av naturliga skäl ganska bestående intryck i både topp, kolv och cylindervägg vilka efter demontering visar sig har ett utseende som gör vilket månlandskap som helst rättvisa.
Eftersom jag är intresserad av att få ihop hojen igen så behöver jag fixa till de spår i cylinderloppet som blivit resultatet av övningen. Det är inga djupa repor utan mest ett enormt slitage av aluminiumflisor som gjort att det blivit vågor i hela loppet och jag skulle behöva fixa till det på något sätt ... vet någon förresten om det är nicasil-pläterat i loppet??
Jag undrar om någon annan råkat ut för något liknande och vet vad som behöver göras/kollas i övrigt?
Själv har jag tänkt såhär långt ungefär:
- Toppen måste svetsas om och slipas tillbaka till rätt form för förbränningsrummet samt läggas i nytt material för att borra fram ett nytt säte för avgasventilsätet sas.
- Kolv och ringar måste naturligtvis bytas
- Cylinderloppet måste som sagt fixas till som jag nämnt ovan på något sätt ...
- Behöver man normalt byta vevstake med lager efter ett sånt här äventyr? Kolven har inte nypt utan rör sig med viss övertalning.
- Kan det ha påverkat vev och lager ?
- Mer som behöver gås igenom??
Tacksam för synpunkter och tips.
Mvh,
Magnus
Eftersom jag är intresserad av att få ihop hojen igen så behöver jag fixa till de spår i cylinderloppet som blivit resultatet av övningen. Det är inga djupa repor utan mest ett enormt slitage av aluminiumflisor som gjort att det blivit vågor i hela loppet och jag skulle behöva fixa till det på något sätt ... vet någon förresten om det är nicasil-pläterat i loppet??
Jag undrar om någon annan råkat ut för något liknande och vet vad som behöver göras/kollas i övrigt?
Själv har jag tänkt såhär långt ungefär:
- Toppen måste svetsas om och slipas tillbaka till rätt form för förbränningsrummet samt läggas i nytt material för att borra fram ett nytt säte för avgasventilsätet sas.
- Kolv och ringar måste naturligtvis bytas
- Cylinderloppet måste som sagt fixas till som jag nämnt ovan på något sätt ...
- Behöver man normalt byta vevstake med lager efter ett sånt här äventyr? Kolven har inte nypt utan rör sig med viss övertalning.
- Kan det ha påverkat vev och lager ?
- Mer som behöver gås igenom??
Tacksam för synpunkter och tips.
Mvh,
Magnus