Montera centralstöd K1600B

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Montera centralstöd K1600B

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-12-30/22:24

Fotade lite då jag monterade centralstödet på min Bagger ikväll.
Jag tejpade stenskottsskyddsfilm på nedre tvärröret på stödet. Det ligger precis i vägsprutet och blästras snabbt och blir rostigt annars.
tejparstödet.jpg
tejparstödet.jpg (88.86 KiB) Visad 1366 gånger


Först får man montera loss höger ljuddämpare (2*T45 Torx). Annars får man inte in axeln till centralstödet.
Bakre skruven på värmeskyddet lossar man också och drar upp det i bakkant så man kommer åt bättre. Jag tejpade upp skyddet så det var ur vägen.
Om man vill kan man ta bort höger packväska med (2*T40 Torx inne i väskan, kontaktstycke till baklampan under sadeln och pilla ut stereosladden), men man måste inte.
naken.jpg
naken.jpg (96.01 KiB) Visad 1366 gånger


Pressa i bussningarna till centralstödsaxeln med hjälp av lång bult och brickor. Jag hade en M8 gängstång som jag centrerade i bussningarna med hjälp av några hylsor som var ungefär 20mm ytterdiameter.
bussningsmontering.jpg
bussningsmontering.jpg (73.77 KiB) Visad 1366 gånger


Skruva i fjäderfästesskruven. 13mm långhylsa använde jag.

Montera dit axeln, glöm inte att sätta dit O-ringarna först.
Bussingarna är behandlade med något halt men jag satte ändå en gnutta fett i dem innan jag monterade axeln med stödet på plats. Hoppas jag inte gjorde något galet. Monterade låsringarna och dubbelkollade att de låg rätt i sina spår.
axelmontering.jpg
axelmontering.jpg (53.7 KiB) Visad 1366 gånger


Sen monterades fjädrarna. Använde en fjäderkrok som jag sparat sen jag hade Akrapovic helsystem på en hoj för över 10 år sedan. Monteringen gick lätt. Cirka en minut per fjäder.
fjädermontering.jpg
fjädermontering.jpg (79.23 KiB) Visad 1366 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Montera centralstöd K1600B

Inläggav Magnus Mörtling » 2017-12-30/22:26

Så här ser "sprängskissen" ut från http://www.realoem.com
k1600b_centralstöd.JPG
k1600b_centralstöd.JPG (37.1 KiB) Visad 1364 gånger


Det är en speciell känsla då man sprätter upp på centralstödet man monterat själv.
klart.jpg
klart.jpg (94.17 KiB) Visad 1364 gånger
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Montera centralstöd K1600B

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-31/00:44

Tjusigt blev det också. Sen känns det alltid bättre att ha gjort jobbet själv :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst